Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Niin, mahtaako nitriilikumi o-renkaat kestää kumisen imukaulojen (laipan) ja sylinterinkannen välissä. Nestejäähykone.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  2. #2
    Löyty seuraava tieto nitriilikumista:

    Soveltuu käytettäväksi:
    - alifaattiset hiilivedyt (propaani, butaani, raaka-öljy, mineraaliöljy ja voiteluaineet, diesel-polttoaineet, polttoöljy)
    - kasvis- ja mineraaliöljyt ja rasvat
    - HFA-, HFB- ja HFC —nesteet
    - monet laimennetut hapot, emäkset, suolaliuokset matalissa lämpötiloissa
    - vesi (erikoisseoksilla aina 100ºC saakka)

    Ei sovellu:
    - korkea-aromaattiset polttoaineet (erikoispolttoaineille on syytä käyttää erikoisseosta)
    - klooratut hiilivedyt (trikloorietyleeni)
    - polaariset yhdisteet (ketoni, asetoni, etikkahappo-etyleeni-esteri)
    - vahvat hapot
    - glykolipohjaiset jarrunesteet
    - ilman ja otsonin kanssa tekemisiin joutuessaan vanhenee nopeasti.

    Lämmön kestävyys:
    Kestää lämpöä 100ºC:een asti, lyhyemmällä käyttöiällä 120ºC:een asti (suuremmissa lämpötiloissa vanheneminen on nopeampaa).
    Vanheneminen on hitaampaa kuumassa öljyssä kuin kuumassa ilmassa.
    Lähinnä tuon perusteella mietityttää bensiinin kesto ja tuo varsin alhainen lämmönkesto. Sataa astettahan nyt imukaulan lämpötila ei lähellekkään saavuta mutta mutta... Lämpöaltistus on varsin pitkäkestoista...
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  3. #3
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Nii'i, myyjä kyllä lupasi että kestää varmasti remontinvälin, että kyllä kai ne sitten…
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #4
    Työkuvioissa joudun noiden tiivisteasioidenkin kanssa pähkäilemään joskus. Siihen tulokseen ollaan tultu, että NBR kumi ei kestä kovinkaan hyvin lämmintä ja alkaa kovettumaan etenkin jos lämpöaltistus on pidempi aikaista. Silikonikumi on toimivampi ratkaisu.
    Honda Varadero 1000 2007
    ex.Yamaha FZ-6 2004
  5. #5
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mahtaisko tän ajokauden kestää…
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  6. #6
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/ma...28&style=view0

    Tiivistekeskuksen sivuilla on hyvä tietopläjäys eri kumien ominaisuuksista ja siitä mihin ne soveltuu.
    Superbike #7
  7. #7
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    En tuostakaan oikein viisaammaksi tule… Sopivan kokoisia ei ainakaan näkynyt millään materiaalilla ja toi kai se VITON tai mikä se oli ainut sitten vissiin mikä on mahdollinen. Tarttis olla 41,7 mm x 2,4 mm (ilmeisesti).
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8. #8
    Töissä itsekin noita joutuu välillä miettimään ja kannattaa tuo nitriilikumi NBR unohtaa. Uskoisin, että FKM/Viton kestäisi tuossa käytössä ja tuo Viton kestää huomattavasti paremmin myös erilaisia kemikaaleja. Pakkasta ei sitten juuri lainkaan kestä, mutta ei varmaankaan ole tulossa talvimopoon.
    F 800S -06
  9. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joo. Ehkä mä sitten vaan tilaan uudet suitsan o-renkaat sinne jos starttipilottitesti osoittais jotain ilmavuodontapaista. Katotaan nyt. Mulle riittäis kyllä jos noi kestäis vaikka tän ajokauden niin vaihtais talvella sitten suitsan originaalit.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    En pelkäisi laittaa NBR:ää mutta jos ei ole pakko päästä halvalla niin mieluusti aina parempi. Tuo Viton on aina varmempi, koska joskus tuntuu kovettuvan käsiin nuo NBR-kumit. Jos Vitonin kovuus alkaa jännittää niin sitten NBR mutta EPDM ei tuossa todennäköisesti kestä.

    Ketä kiinnostaa lähemmin niin tarkastaa sanoilla Chemical resistance guide- ja valkkaa sieltä materiaalit.

    http://www.dupontelastomers.com/Tech_info/chemical.asp -Vaatii rekisteröitymisen mutta toimii samalla "raamattuna".

    Tarkista soveltuvuus aina kuitenkin kahdesta paikasta. Alla myös mutia lähteitä:
    http://www.coleparmer.com/Chemical-Resistance
    http://www.tss.trelleborg.com/remote...comp_gb_en.pdf
    http://www.epm.com/material_guide.htm

    Suomennoksia kiinnsotuneille.
    nitriilikumi=NBR=buna
    fluorikumi=Viton=FKM=FPM Tarkoissa paikoissa tämäkin menee sitten tarkaksi, kuin ripulin hoitaminen pieremällä, koska tuoltakin löytyy eri seoksia ja huonoja ja hyviä valmistajia.

    Loppu on vain salapoliisi hommia kevyellä suurennuslasilla ja muistetaan, että elastomeerin kestoikä on aina kemikaalin, lämpötilan ja ajan funktio.
    Honda VTR 1000 F
  11. #11
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    En tuostakaan oikein viisaammaksi tule… Sopivan kokoisia ei ainakaan näkynyt millään materiaalilla ja toi kai se VITON tai mikä se oli ainut sitten vissiin mikä on mahdollinen. Tarttis olla 41,7 mm x 2,4 mm (ilmeisesti).
    Oikeat o-renkaat on tuumaisella mitoituksella. Voisiko olla tuo koko -130 (40.94 x 2.62)

    http://www.oringsusa.com/html/size_chart.html

    Riippuen renkaan kovuudesta sitä voi vähän venytellä. Jos puristaa liikaa kasaan niin sitten se on PA mutta asennushelppouden kustannuksella joita vähän leikkiä sillä, että jos ottaa sisähalkaisijaltaa pienemmän renkaan niin se voi olla suhteessa sitten vähän paksumpi, koska venytetään paikalleen.

    Kannattaa mitata ehkä se paikka, johon se tulee niin voi sen mukaan katsoa sopivan. Niillä on myyntipaioissa useimmiten mittaustyökalut kyllä, että pääsee sitten lähelle ainakin. Ja jos se maksaa euron kappale niin voi koittaa useampaakin jos haluaa varman päälle ottaa.
    Honda VTR 1000 F
  12. #12
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    trelleborgin sivuilla oli ainakin aiemmin o-rengaslaskuri, joka osasi ottaa myös renkaan venymisen/kutistumisen huomioon. Eli sillä laskurilla voi tarkistaa, että mikä olis lähin sopiva olemassa olevaan uraan.
    Superbike #7
  13. #13
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joo, tilasin nyt suitsan alkuperäisiä rinkuloita kolmeen imukurkkuun (yks kurkku oli jo hiljattain vaihdettu uuteen). Selkeesti vuoti starttispraylla testattuna ainakin yköskurkku ja kakkonenkin vähän. Tuli nyt kuntoon niin ei tarvi miettii.. vaikka voihan olla että ne susnan omatki on sitä nitriiliä… Saman näköset musta oli ainaki..
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  14. #14
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Joo, tilasin nyt suitsan alkuperäisiä rinkuloita kolmeen imukurkkuun (yks kurkku oli jo hiljattain vaihdettu uuteen). Selkeesti vuoti starttispraylla testattuna ainakin yköskurkku ja kakkonenkin vähän. Tuli nyt kuntoon niin ei tarvi miettii.. vaikka voihan olla että ne susnan omatki on sitä nitriiliä… Saman näköset musta oli ainaki..
    Viton on aika usein värillistä. Löytyy ainakin monen eri sortin vihreää aj ruskeaa mutta saa tokii mustanakin.

    Paljon noi nyt sitten maksoi?
    Honda VTR 1000 F
  15. #15
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    olikohan 8,50 kappale… Mut toisaalta kytkimen osinen yms. koko lasku oli melkein kaksja puolsataa niin ttuakos sitä sitte itkemään…
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  16. #16
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    olikohan 8,50 kappale… Mut toisaalta kytkimen osinen yms. koko lasku oli melkein kaksja puolsataa niin ttuakos sitä sitte itkemään…
    Niin kukin tyylillään. Tuommoinen nbr-rengas alta 1e/kpl esim. tiivistekeskuksella. Vaikka ei materiaalitodistusta olisikaan niin kyllä sitä työllä saa vähän siis säästöäkin.
    Honda VTR 1000 F
  17. #17
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Nii mutta kun tarttis olla sitä oikeeta kokoakin ja ainakaan netistä kahlaamalla ei löytynyt mitään edes lähelle. Noi nitriilikumisethan mä ostin Tampereelta kanssa euron kipaleella, kun oli muistaaksemni kymmenesosamillin päässä oikeesta koosta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  18. #18
    No mutta no worries. Sulla varmasti käypäset renkaset tulossa niin ei muuta, kuin kovaa ajoa.
    Honda VTR 1000 F
  19.  
  20. #19
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joo ja tutkailin niitä kumikurkkuja, niin ne kyllä oli musta sanoisko nyt melkein että niinkuin uudet. Mitään ikärasitetta niissä ei kyllä näkynyt, ei yhtään. Ja se että niistä on veistetty kuristukset pois viittaa ehkä siihen että ovat alkuperäiset… Joo tässä alkaa kohta olla pariviikkoa siitä ku on viimeksi päässyt ajelemaan… Kytkimen osia odotellessa…
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)