Sivu: 6 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45678 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 151:stä 180:een 261:sta
    Lainaa Satsujin kirjoitti Katso viesti
    Katsotaanko pahastikin vinoon jos ilmestyy letkailemaan vakio piikillä?.
    Ei katsota. Niinkuin sanottu, on semmonen ollu pk:oilla ja mutkilla siellä oli moni iso mopo ihmeissään. Jos yhtään epäilyttää, tule hitaampaan letkaan ensi tiistaina ( lupaan vetää letkan "markkinoinnin mukaisesti") ja myös noudattaa kutsua, ihan niinku tähänkin asti
    Mopovapaa vuosi

Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Niin ja täällä Tampereella on oltu mukana jopa polkupyörällä
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Lainaa -Anu- kirjoitti Katso viesti
    Ei katsota. Niinkuin sanottu, on semmonen ollu pk:oilla ja mutkilla siellä oli moni iso mopo ihmeissään. Jos yhtään epäilyttää, tule hitaampaan letkaan ensi tiistaina ( lupaan vetää letkan "markkinoinnin mukaisesti") ja myös noudattaa kutsua, ihan niinku tähänkin asti
    Kiitos kutsusta Täytyypä tulla kokeilemaan.

Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Niin ja täällä Tampereella on oltu mukana jopa polkupyörällä
    Olettaen, että ajaisi sitä samaa vauhtia yksin, kuin letkassa, verraten letkailuun voi letkassa:

- ajaa melkein joka mutkaa hieman yksinajoa kovempaa, kun näät kuinka jyrkästi mutka taittuu ja osaat varautua ja tietää tarvitseeko mahdollisesti roikkua enemmän/vähemmän, tai jos tosi jyrkkä mutka, hidastaako edelläolevat niihin
    - ajaa turvallisemmin, koska edelläoleva merkkaa sinulle havaitsemistaan edessäolevista kuopasta, patista, hiekasta tai mutkan takana tien sivussa kävelevästä jalankulkijasta/eläimestä
    - muut satunnaistekijät. esimerkkinä mutkaisella tiellä pihastaan peruuttava pakettiauto ei tule juuri eteesi, koska veturi tuli jo pihan ohi aiemmin ja pyörä toisensa jälkeen "katkeamattomana letkana" = kyseinen auto odottelee rauhassa.
    - mahdollisen haaverin sattuessa on joku, joka tulee auttamaan sinut ja pyöräsi ylös ja tielle sekä antamaan mahdollista apua. et jää yksin ojaan lojumaan.

Loppuvedoksena voisin sanoa noin vuoden letkailun jälkeen, että olen kokenut letkailut paljon yksinajoa turvallisemmaksi. Ja tietenkin sen lisäksi on niitä samanhenkisiä muita motoristeja mukana pitämässä seuraa, saamassa uusia kavereita ja oppiessa uusia reittejä. Listaa toki voisi vielä jatkaa, mutta tässä nyt alkuun jotain.
    ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
    ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
    ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
    ex. Kawasaki Z1000 (-08)
    ex. Kawasaki ER-6N (-06)
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Tarkoittanet siis että mikä siinä on niin mukavaa niille jotka siitä tykkää?

oma versioni: Ihan ensiksi jo starttipaikalla on hieno fiilis kun löytyy niin suuri määrä samaa kokemusta hakevia pirun mukavia ihmisiä. Jutustelu on aina rentoa ja tarjoaa mahdollisuuden vertailla pyörien ominaisuuksia, varusteiden vastaavia ja kokemuksia. Eli se sosiaalinen aspekti. Letkailu tasapäistää lomautetun trukkikuskin ja miljoonan vuodessa tienaavan toimitusjohtajan yhteisen lihapadan äärelle.

Toiseksi on kiva katsella edellämenevän taittelua ja vertailla sitä omaansa. Katsoa peilistä nopeasti jonoa joka jatkuu niin pitkälle ettei toista päätä näe, ja tietää että he kokevat juuri nyt, juuri samaa kuin minä. Meillä on siis juteltavaa seuraavalla tauolla.

Kolmanneksi, kahvibreikillä on ylen hauskaa käydä kuuluisia "jälkiajoja" ja hehkuttaa "näitsä ku mä..." tyyppisiä yhteisiä adrenaliinipurskeita.

Neljänneksi, veturina on upea tunne jos yksikin tulee sanomaan että olipas mahtava reitti ja kivat mutkat. Tuntee tehneensä muiden eteen jotain hyvää, pyyteettä ja ilman korvausta.

Viidenneksi, on mahtava tavata seuraavalla kerralla samoja tyyppejä kun tietää että meitä yhdistää yhteiset kokemukset.

Kuudenneksi, on vaan helvetin nastaa tavata iso poppoo samanhenkistä porukkaa joiden kanssa riittää pajatettavaa, tavattiinpa seuraavalla kerralla prisman kassajonossa tai kaivarissa iltakahvilla.

Seitsemänneksi, se vaan on niin helvetin nastaa.
    Kiitos vaan selventävistä vastauksista.Luin niitä ajatuksen kanssa ja kiinnitin huomioni siihen,että
    melkein kaikki asiat liittyivät sosiaaliseen kanssakäymiseen.
    Lisäksi ajaminen poiki jälkikanssakäymistä henkilöiden satunnaisten tapaamisien merkeissä.
    Nämä ovat mahtavia asioita,mutta itse ajaminen letkassa jäi vähemmälle huomiolle.
    Herää kysymys,että onko letka-ajo tarve syy vai seuraus.
    No pääasia on porukan viihtyminen.
    Lainaa polip kirjoitti Katso viesti
    Yksinkertaistaen kyse on samasta asiasta sekä soolona että letkassa: nautitaan hienosta mutka-ajosta. Prätkäilystä joskus sanotaan että hauskinta mitä housut jalassa voi tehdä. Tätä vertausta voisi viedä pidemmälle ja todeta että onhan se sooloseksikin ihan kivaa mutta...
    Honda CB1000R
    Lainaa polip kirjoitti Katso viesti
    Kiitos vaan selventävistä vastauksista.Luin niitä ajatuksen kanssa ja kiinnitin huomioni siihen,että
    melkein kaikki asiat liittyivät sosiaaliseen kanssakäymiseen.
    Lisäksi ajaminen poiki jälkikanssakäymistä henkilöiden satunnaisten tapaamisien merkeissä.
    Nämä ovat mahtavia asioita,mutta itse ajaminen letkassa jäi vähemmälle huomiolle.
    Juuri näin. Sosiaalinen aspekti on ilman muuta se isoin tekijä. Sitä ei käy kiistäminen. Toki olen kuullut kymmeniä kertoja letkoille osallistumisen motiiviksi myös sen että tiestön tuntemus on sen verta vajavaista että parhaista pätkistä halutaan lähteä nauttimaan toisen kiskomana. Näin voi kukin keskittyä itse ajamisen nautintoon kaikessa rauhassa, luottaen siihen että kaikki löytävät ongelmitta myös takaisin kotiin. Todellisia syitä on varmasti yhtä paljon kuin on letkailijoitakin. Mutta jo se tosiseikka että ratailun lisäksi letkailu on esim ORGgilaisten keskuudessa selvästi suosituin yhteinen aktiviteetti, kertoo sekin jotain. Ihan sama ilmiö esiintyy vaikkapa H-D porukoiden kesken, poislukien tuo ratailu ymmärrettävistä syistä.

Aikanaan ihan sama juttu oli kokoontumisajojen kanssa. Mentiin prätkillä milloin mihinkäkin, pystytettiin kahden hengen soputeltta ja kiskottiin viinaa viikonloppu. Ja voi tavaton kuinka suosittuja nuo olivatkaan omana aikanaan. Letkailussa suuremman roolin saa silti itse ajaminen, ei telttaelämä ja viinan kittaaminen.

tämä tukisi väiitettä että itse ajamisella on silti kuitenkin merkittävän iso rooli letkailussa.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
    Lainaa mkk0 kirjoitti Katso viesti
    Itse en ole vielä ollut yhdelläkään letka-ajolla ja vaikka täällä on rohkaistukin mukaan niin ei se aina sytytä jos alkaviin motoristeihin on asenne että go hard or go home, mikä on snadisti havaittavissa näissä keskuteluissa.
    Väärin olet viestejä tulkinnut. Täällä ollaan mielestäni letkassa ajelijoiden ja vetureiden toimesta tuotu esille, että on ehdottomasti kannattavaa valita oman taitotason mukainen letka. Runsaasta tarjonnasta näin jokainen pääsee nauttimaan haluamallaan tavalla. Mielestäni on hieman itsekästä mennä esimerkiksi PK-letkaan mukaan, jos parhaan nautinnon ajamisesta saa tikkari -20 nopeuksista. Täytyy siis muistaa, että letkassa on muitakin, kuin vain sinä itse. On siis itsesi ja kanssa-ajelijoiden kannalta parasta, kun valitsee oikean letkan aloittaen vaikka kimppakivoista (=letkan nimi ) ja Hesan Hitaista ja sieltä siirtyen nopeampiin.

Jos on ryhmiä jotka haluavat painaa lujaa ja tuntevat toisensa niin pitäiskö sitten ilmoitukset foorumille jättää tekemäättä (kun ei ilmeisesti sarkasmillakaan saada jengiä jäämään kotia). Uskon että tälläkin foorumilla on paljon toisilleen tuttuja jotka ajavat mielellään yhdessä ja voivat pistää isomman viestiketjun pystyyn keskenään ja sosialisoitumaan ja verkostoitumaan voidaan sitten tulla jollekkin toiselle letkalle.
    Keskenään ajavia kaveriporukoita on vaikka miten paljon. Yhtään ns. suljettua kaveriporukan ilmoitusta ei täällä foorumeilla ole näkynyt, enkä usko, että tulee näkymäänkään. Nykyisin itsekin ajelen pääasiassa pienemmällä kaveriporukalla, jossa taitotaso ja se ns oma vauhti on jotakuinkin sama. (=kaikilla jotakuinkin yhtä iso reikä päässä) Näihin henkilöihin olen tutustunut juurikin letkoilla ja se tuttavuus on vienyt omaa harrastamista eteenpäin, sekä jatkunut moottoripyöräilyn ulkopuolellekin.

Ajamista kun ei opi muulla kuin ajamalla ja jos joku sen mahdollistaa, että sitä voi tehdä sielunveljien/siskojen kanssa niin sehän on aivan loistavaa!
    Juurikin näin. Ajamisen oppii vain ajamalla. Ja kilometrejä tulee huomattavasti enemmän porukalla, kuin yksin ajellessa. Näin siis useimmilla. Eli letkaan vain mukaan, mutta aloita sieltä hitaammista vauhdeista. Se ei ole aloittelevien motoristen mollaamista, vaan päinvastoin - sen varmistamista, että letkailukokemus on kaikille mahdollisimman mieluisa.
    Trying is the first step towards total failure.

Aprilia Tuono Factory '17
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Sosiaalinen aspekti on ilman muuta se isoin tekijä... tiestön tuntemus on sen verta vajavaista että parhaista pätkistä halutaan lähteä nauttimaan toisen kiskomana.... Todellisia syitä on varmasti yhtä paljon kuin on letkailijoitakin.

Tuossa lainattuna noita itselle merkittävimpiä syitä. En odottanutkaan että ensimmäisellä kerralla olisin kaikkien kanssa paras kaveri tai vast, mutta kyllä yllätti positiivisesti, että mukaan otettiin juttuihin heti, vaikken olekaan mikään social butterfly vaan pikemmin introvertti... Letkoissa olen päässyt mukaville pätkille, joita sitten itse käynyt myöhemmin omin avuin ajamassa uudelleen ja uudelleen. Yksin tuskin olisin tuonne lähtenyt ja nyt reitit on jo tuttuja.

Mutta toi viimeinen tiivistää kaiken. Jos ei käy koittamassa, niin ei vain voi tietää. Pukaman etupuolella vauhti ei varmasti ole liian kova ja kotiin löytää takaisin. Itselle melkeinpä makein fiilis oli nähdä noin 30 pyörää itseni etupuolella, pitkässä loivassa oikealle kaartuvassa mutkassa "katoamassa" metsän sisään ja tietoisuus siitä että tuonne sitä kohta syöksytään itsekin. Ne jotka ovat olleet tuolla ovat saattaneet kokea jotain samanlaista...

Mutta älkää märehtikö ja jeesustelko asiasta. Letkaan mukaan ja kokeilemaan. Joillekin se sopii ja toisille ei. Onhan maailmassa ihmisiä, jotka nauttivat haitarimusiikista ja kansantansseistakin...
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

Oikean nopeuksisen letkan valintaa aluksi ei voi varmaan liiaksi korostaa.

Jotta ei taivaanrannanmaalaus saisi viimeistä sanaa, kannattaa muistaa, että tilastollisesti letkailu on ihan s**tanan vaarallista, eli sinne ei todellakaan kannata lähteä harjoittelemaan yhtään mitään. Ja EAK-taso ei riitä kovin pitkälle (kimppakivaan ehkä? ei ole siitä kokemusta). Vaan tarvitaan mutka-ajorutiinia että pysyy konseptit kasassa.

Jos ei käy koittamassa, niin ei vain voi tietää. Pukaman etupuolella vauhti ei varmasti ole liian kova ja kotiin löytää takaisin
    Muistaakseni olen kuullut, että siitä lähes pukaman edestäkin on pusikkoon lähdetty. Eli tässä on juuri se vaara kun houkutellaan ihmisiä mukaan, letkailun auvoiseen autuuteen. Ei sinne ole mitään asiaa minun mielestä ennenkuin mutka-ajo on selkäytimessä.

Terv. piru seinällä: exhaust
    Triumph Street Triple 765 RS -24
    Pitkä lista exiä.
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Tuossa lainattuna noita itselle merkittävimpiä syitä. En odottanutkaan että ensimmäisellä kerralla olisin kaikkien kanssa paras kaveri tai vast, mutta kyllä yllätti positiivisesti, että mukaan otettiin juttuihin heti
    Nojoo. Kun oli aikanaan tehnyt itsestään puolihylkiön etukäteen täällä foorumilla, ei peekoo tapahtumissa aluksi juttelemaan uskaltaneet kuin tytöt ...Ja ne muutamat harvat jotka nurkan takana hiljaa mutisi ohimennen "mä olin kyl samaa mieltä".

Mut kun niinsanotusti blendaa jengiin sisään, hyvin menee
    Mun on ihan pakko myöskin kertoa oma näkemykseni org.in letkailuista, sori... Tämä ei liity mihinkään aikaisempaa kommenttiin vaan haluan yrittää lyhyesti kertoa miksi se on ai wan hel vetin hauskaa:

-osaan ajaa sen verran että voin keskittyä nautiskeluun ja muiden letkailijoiden huomioimiseen
    -osaan ryhmäajo-ohjeen ja osaan myös soveltaa sitä
    -minulla on hyvä itsetunto ja olen sosiaalinen
    -ajan mutka-ajoon hyvin soveltuvalla kalustolla
    -tykkään ajaa kovaa mutta olen sen verran dynaaminen että osaan sovittaa vauhtini muuhun letkaan sopivaksi
    -olen realisti ajotaitojeni suhteen(siksi pk:t vielä kokeilematta)
    -minua ei kiinnosta edelläajavan pakoaukon halkaisija vaan edessäoleva mutka, ts. ajan omaa ajoani

Tämä siis bauttiarallaa kymmenen letkan kokemuksella. Parhaita muistoja esim. -Anu-n hitailta viime kesältä kun jossain Mallusjoen-Orimattilan välillä edessä tiellä näkyy peltoaukealla kiemurteleva helminauha punaisia takavaloja ja peilissä samanlainen ajovaloja yhteensä n. neljästäkymmenestä pyörästä.

Ai niin, niistä vauhdeista... jos mentäisiin liian lujaa, hyppäisin sivuun ja heilauttaisin kättä; morjens, pitäkää hauskaa!
    www.facebook.com/jukka.huolman
    Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
    Honda VFR800 VTEC -03, musta
    Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.

Lainaa -Jukkis- kirjoitti Katso viesti
    Mun on ihan pakko myöskin kertoa oma näkemykseni org.in letkailuista, sori... Tämä ei liity mihinkään aikaisempaa kommenttiin vaan haluan yrittää lyhyesti kertoa miksi se on ai wan hel vetin hauskaa:

-osaan ajaa sen verran että voin keskittyä nautiskeluun ja muiden letkailijoiden huomioimiseen
    -osaan ryhmäajo-ohjeen ja osaan myös soveltaa sitä
    -minulla on hyvä itsetunto ja olen sosiaalinen
    -ajan mutka-ajoon hyvin soveltuvalla kalustolla
    -tykkään ajaa kovaa mutta olen sen verran dynaaminen että osaan sovittaa vauhtini muuhun letkaan sopivaksi
    -olen realisti ajotaitojeni suhteen(siksi pk:t vielä kokeilematta)
    -minua ei kiinnosta edelläajavan pakoaukon halkaisija vaan edessäoleva mutka, ts. ajan omaa ajoani
    No joo. Edellä olevat kohdat pätevät ehkä sinuun, ei välttämättä kehenkään muuhun. Luulenpa että tällä foorumilla on paljon tyyppejä jotka haluaisivat osallistua letkailuun mutta kynnys on jostain syystä vielä vähän liian korkea, kuten minulla

Parhaimman ajonautinnon saisi ehkä muutaman kaverin porukalla mutta esim. mun kavereista kenelläkään ei ole pyöräkorttia eikä pyörää. Yksin on välillä (usein) tosi tylsää ajella, kun ei oikeastaan tule lähdettyä edes mihinkään pidemmälle lenkille vaan pysyttelee tutussa ja turvallisessa ympäristössä
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Luulenpa että tällä foorumilla on paljon tyyppejä jotka haluaisivat osallistua letkailuun mutta kynnys on jostain syystä vielä vähän liian korkea, kuten minulla
    Tässä on yksi syy miksi letkatarjontaa on pyritty lisäämään. Että olisi jokaiselle jotain ja kaikki saisivat edes mahdollisuuden tulla mukaan hiekkalaatikolle. Pääkaupunkiseudulla Sam66 on vetänyt ansiokkaasti kimppakivoja, -Anu- ja kerran jopa minäkin ja pari muuta Hesan Hitaita, Go-Za Tourinkeja, ja PK veturit omiaan. Itse asiassa hiukan tuossa järjestyksessä jopa suosittelisin hommaa aloittamaan. Turussa on ansiokkaita vetureita, kuten myös Tampereella.

Ei ole yksi eikä kaksi ihmistä jotka ovat lähestyneet privalla ja kysyneet että miten homma rokkaa ja kuinka pääsis mukaan. On selvästi paljon helpompaa tulla mukaan kun tietää että edes joku on lähtöpaikalla vastaanottamassa. Toki pieni ulospäin suuntautuneisuus omaltakin kohdalta auttaa. Mutta sitten on hyvä muistaa että mukana on myös jo vanhoja letkakonkareita joiden en muista koskaan avanneen suutaan. Ei se muiden kanssa pajattaminen ole mikään "must" juttu, jos ei sellainen kuulu tapoihin. Siltikin voi hengata mukana matkoilla ja nauttia ihan yhtä paljon ajamisesta. Enkä ole kuunaan nähnyt että jotakuta sen vuoksi katsottaisi kieroon. Kukin taablaa tavallaan. Mistään sisäpiirileikistä ei ole todellakaan kyse. Kimpassa on kivempaa, paitsi jos on erakkoluonne, jossa ei siinäkään ole mitään pahaa.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
    Parhaimman ajonautinnon saisi ehkä muutaman kaverin porukalla mutta esim. mun kavereista kenelläkään ei ole pyöräkorttia eikä pyörää. Yksin on välillä (usein) tosi tylsää ajella, kun ei oikeastaan tule lähdettyä edes mihinkään pidemmälle lenkille vaan pysyttelee tutussa ja turvallisessa ympäristössä
    Eli seuraaviin Hesan Hitaisiin, tai Kimppakivaan vain mukaan.

Lainaa dmachine kirjoitti Katso viesti
    Eli seuraaviin Hesan Hitaisiin, tai Kimppakivaan vain mukaan.
    Ei ku turkumiittien Kaksi-letkaa-samat-stopit
    Yamaha FZ6-N -> Triumph Daytona 955i
    No joo. Edellä olevat kohdat pätevät ehkä sinuun, ei välttämättä kehenkään muuhun. Luulenpa että tällä foorumilla on paljon tyyppejä jotka haluaisivat osallistua letkailuun mutta kynnys on jostain syystä vielä vähän liian korkea, kuten minulla
    Nämä on nyt vaan näitä käytännön juttuja mitkä aukeaa sitten kun uskaltaa osallistua. Provosoivasti kirjoitettuna tosin mutta loppujen lopuksi on pääasia että lähdet mukaan etkä märehdi asiaa täällä tämän enempää.

Aikamoista!

Itse en ole vielä ollut yhdelläkään letka-ajolla ja vaikka täällä on rohkaistukin mukaan niin ei se aina sytytä jos alkaviin motoristeihin on asenne että go hard or go home, mikä on snadisti havaittavissa näissä keskuteluissa.
    Liekö luetun ymmärtämisessä haasteita, kun tämänkin ketjun aikana kerta toisensa jälkeen ovat kokeneet letkaketut toistelleet täysin päinvastaista: toivottaneet tervetulleeksi mukaan, kunhan ei pyri heti ensimmäiseksi kärkeen vaan etsii sen oman vauhdin mukaisen paikan aluksi taaempaa aloittaen ja itselleen suorituspaineita luomatta.

Toinen puoli tätä ketjua kiteyttävästä teemasta näyttäisi olevan se että esitetään hyvinkin väkeviä näkemyksiä asiasta ja seuraavaan hengenvetoon todetaan että "en minä itse asiassa koskaan ole mukana ollut".

Eipä mulla sit muuta.
    Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!

Alla: BMW S1000R '14 | BMW F800R '09
    Taakse jäi: Yamaha R1 '06 | MV Agusta Brutale 675 '12 | Kawasaki GPz 1100 '83 | Yamaha YZF600R '03 | Kawasaki SR650 '82
    Valaisenpa tässä vielä vähän omaa kokemusperää niin antaa perspektiiviä näihin kirjoituksiini.

Eli täällä puhuu aloittelijan syvä rintaääni.

Ensimmäinen letkakokemus oli vuosi sitten kevään PK-rookieletka. Tungin itseni sinne ensimmäisen neljänneksen paikkeille kun en muistanut että aloittelijoiden piti olla perässä Vauhti oli varmaankin sellaista Hesan Hitaiden luokkaa, vaikka en vielä itse asiassa Hesan Hitaissa ole ehtinyt kääntymään niin en ihan varmaksi osaa sanoa. Kilometrejä oli silloin takana luokkaa 4 tuhatta mopolla, eli sangen vähän kokemusta. No, mitään ongelmia ei ollut mukana pysyä, mutta loppujen lopuksi jäi vähän sellainen tunne että liian jännää touhua minulle vielä. Homma ei tuntunut olevan ns. omassa hanskassa vaan sellaista letkan mukana ajautumista mutkasta toiseen, tilanteesta toiseen. Ajotekniikka heikolla tasolla. Ajattelin, että täytyypä harjoitella tämä kesä yksikseen mutka-ajoa, tai siis ajoa ylipäätään. Sen letkan thriidistä pitäisi löytyä jotain keskusteluakin.

Sitten tänä keväänä olin PK-lihisletkalla. Jossain siellä puolivälin paikkeilla varmaan, tai ehkä aavistuksen kärjen puolella (hitto, taas unohtui aloittelijan paikka ). Ajokokemusta 12 tuhatta kilometriä. Nyt voi sanoa, että nautti letkailusta, oli sellainen ajamisen meininki positiivisessa mielessä ja ajo tuntui olevan omassa kontrollissa koko ajan.

Touringin smurffin etsinnässä olin myös mukana sen jälkeen ja ihan hyvin meni, vähän tuli ehkä sellainen fiilis, että yksin olisin ajanut kovempaa. Toisaalta kovempaa letkassa ajaminen on turvallisempaa kuin yksin.

Haasteellista osallistua viikolla oleviin ajoihin aikataulujen vuoksi, tänäänkin on tuo PK, lähtöpaikka parin kilsan päässä mutta lapsella alkaa urheiluharkat samalla kellonlyömällä niin minkäs teet. Viikkoajelut olis siitä hyviä, että niillä varmaan on enemmän ajamista ja vähemmän lounastaukoja, ajaminen kun kiinnostaa enemmän ja aika on perheellisellä kortilla.

Yksi ratapäivä on myös takana ja voin sanoa, että se on vaikuttanut dramaattisesti mutka-ajotaidon paranemiseen ja varmuuden lisääntymiseen. Itse asiassa ei nuo mutkat tiessä tunnu mutkilta ollenkaan radan jälkeen, joltain loivilta kaarteilta vain.
    Triumph Street Triple 765 RS -24
    Pitkä lista exiä.
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
    Lainaa Mikkey kirjoitti Katso viesti
    Liekö luetun ymmärtämisessä haasteita, kun tämänkin ketjun aikana kerta toisensa jälkeen ovat kokeneet letkaketut toistelleet täysin päinvastaista: toivottaneet tervetulleeksi mukaan, kunhan ei pyri heti ensimmäiseksi kärkeen vaan etsii sen oman vauhdin mukaisen paikan aluksi taaempaa aloittaen ja itselleen suorituspaineita luomatta.

Toinen puoli tätä ketjua kiteyttävästä teemasta näyttäisi olevan se että esitetään hyvinkin väkeviä näkemyksiä asiasta ja seuraavaan hengenvetoon todetaan että "en minä itse asiassa koskaan ole mukana ollut".

Eipä mulla sit muuta.
    Saattaapi olla että on luetun ymmärtämisessä vikaa. Pahoittelut kaikille jos olen asiat ymmärtänyt väärin.
    Tarkoitus ei ollut esittää väkeviä näkemyksiä, ilman kokemusta, muusta kuin kirjoittelujen asenteesta toisinaan.
    Ja tarkoitus on lähteä letkaan mukaan heti kun parta ei irtoa karkeaan pyyhkeeseen.
    Saattaapi olla että on luetun ymmärtämisessä vikaa. Pahoittelut kaikille jos olen asiat ymmärtänyt väärin.
    Tarkoitus ei ollut esittää väkeviä näkemyksiä, ilman kokemusta, muusta kuin kirjoittelujen asenteesta toisinaan.
    Ja tarkoitus on lähteä letkaan mukaan heti kun parta ei irtoa karkeaan pyyhkeeseen.
    Eihän luettua voi olla helppo ymmärtää kun informaatiota on paljon ja se todellakin kovin ristiriitaista:

Kaikki ovat aina letkoihin tervetulleita mutta kuitenkaan ei pitäisi tulla jos ei ole mutkailu "hallussa".
    Samaan aikaan nopeuksista sanotaan että tasaisesti vedetään vain plus sitä ja tätä, eikä suinkaan mitään liian kovia nopeuksia ja että letkoja on kaikille sopivilla eri tasoisilla nopeuksilla - kuitenkin muistan nähneeni letkojen vetäjien vertailleen letkojensa ajonopeuksia että "aika samoissa ovat". Ja mitäs kun kärki meneekin kovin tasaisesti mutta jatkuvasti puhutaan loppupään huimista suoranopeuksista ja kiinni kuromisista.
    Yhtäällä sanotaan että ei ole tarve kenenkään ajaa muuta kuin "omaa ajoa" ja toisaalta huomautetaan välillä ikäväänkin sävyyn että "ei pidä lähteä jos ei osaa ripeästi ohittaa", näin annetaan kuva siitä että ne ohitukset keltaisilla viivoilla ja risteyksissä sekä pimeissä paikoissa "kuuluvat asiaan" jotta letka ei vain viivästyisi.
    Ensin sanotaan että tsettiä ei kukaan menetä mutta silti vihjaistaan että pitäisi olla valmis ajamaan ylinopeuksia tai että ainakaan ei pitäisi lähteä mukaan jos noudattaa rajoituksia liian tarkkaan. Erityisesti taajamissa.

Kaiken kaikkiaan tämän ketjun arvo on kuitenkin juuri siinä, että a) asioista keskustellaan b) käy ilmi juuri se, että asia ei ole yksiselitteinen ja näkemyksiä on monia c) todetaan että letkat ovat erilaisia, myös "samat" lähdöt eri lähtöpäivinä olosuhteista, osallistujista ja osallistujien määrästä riippuen. d) käydään läpi niitä "sääntöjä" ja "odotuksia" ja myös asenteita puolin ja toisin sekä e) tullaan ajatelleeksi asioita myös muiden kannalta, eikä vaan omalta. Meitä kun on todellakin kovin erilaisia, samoin noita muuttujia tämän asian ympärillä.

Kyllä se on totta, että asia pitää nähdä ja kokea ihan itse, että varmasti tietää, ja silloin on hyvä, jos on saanut tarpeeksi ennakkotietoa, että asioita voi arvioida siltä kantilta ja että osaa ainakin yrittää toimia oikein.
    Kynnys mukaan lähtemiseen ei saisi olla ihan mahdoton, mutta vauhdin arviointi tai määrittely on kyllä kirjallisesti ihan mahdotonta. "Tikkari + 15" ? Millä tiellä? Suorallako? Mihin mutkaan?
    Siksipä olisikin kai hyvä että nuo letkojen mutu-määritellyt "nopeusjärjestykset" oikeasti pitäisivät kutinsa, ja rookiet voisivat aloittaa hitaammista letkoista ja edetä nopeampiin.
    ...
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Niin, vähän jotenkinhan se on… Mun vetämissä letoissa taitaa olla aika kaikentyyppistä, joskus mennään hitaasti kun on niin idyllistä katseltavaa tai muuta. Sitten on niinkun vaikka Lounatuuli-letkassa missä kärki ajoi Mynämäeltä yks kolmenkymmentäkilsaa… sanotaan nyt että aika törkeetä vauhtia, kun on vaan niin törkeen ajettava tyhhjä tie laakeine mutta pitkine kurveineen ja erittäin hyvällä päällysteellä… Sitten kun se loppu niin letka kokoon ennen risteystä ja tikkari +5…10 mittarista katsottuna isoa maantietä jonnekin maaseudun pikkupäällysteille… Varmaan samaan matkaan mahtui letkan venymistä ja possuilua ja ainakin mun mielestä kaikki on yhtä kivaa kun paikat on abaut oikeet.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Tai no mainittakoon nyt se että TouRinki kaudella 2012 pannutuksia koko kauden aikana peräti 0 kappaletta!!!
    Kyllä mä olin 2012 muistaakseni mukana Touringilla, missä itse hra veturi pannutti
    Pyörätön motoristi...

Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
    Laitanpa omat näppini tähän keskusteluun myös. Letkaneitsyys meni männä keväänä, juurikin PK-Rookieletkassa. No oli väärä paikka mulle....tai paremminki väärä aika...no enivei. Liian suuria nopeuksia olivat, vielä silloin. Tiedä miten nyt ku toistaiseksi kokemus letkailusta on jääny siihen yhteen ainokaiseen kertaan. Ajelin sitte loppukesän ja syksyn itsekseni tai paremman puoliskon kanssa.

Se minkä vuoksi aattelin tähän keskusteluun osallistua, on se että ainakin silloin piti kokemattomanpien kuskien jättäytyä letkan perälle. Miksi näin, jos kerran perässä joutuu vetään peläten reippaasti yli rajotusten kun kärki ajaa tasaista tikkarin tai mikä sitten onkaan sovittu vauhtia.

Eikös ne hitaammat olis hyvä laittaa kärkeen niin ei letka venyis ainakaan nykyisiin mittoihin, eikä perän tarttis vetää kahtasataa. Se että haluaako kokeneemmat letkan perälle onkin toinen tarina...

Anteeksi tyhmä kysymykseni.
    Yamaha FZS600 -> Yamaha FZS1000 -02 -> Suzuki VS800GL -98
    Vielä kerran: ei perän tartte vetää yhtään sen kovempaa kuin taidot antavat myöten. Se on se omassa päässä syntynyt kuvitelma siitä että keula ei odota, on pidettävä näköyhteys edellä ajavaan, mikä pakottaa ajamaan yli omien rajojen. Kyllä se edellä ajava odottaa viimeistään siellä mistä seuraavaksi käännytään ettet aja harhaan eli merkkaa risteyksen.

Anteeksi raaka vastaukseni

Lainaa Zuhis83 kirjoitti Katso viesti
    Laitanpa omat näppini tähän keskusteluun myös. ...
    Kokeile ensi kerralla Hesan Hitaita, tai Kimppakivaa. Ja kokeile myös ajaa omaa ajoasi, äläkä keskity edellä ajavan jahtaamiseen.

Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Eikös ne hitaammat olis hyvä laittaa kärkeen niin ei letka venyis ainakaan nykyisiin mittoihin, eikä perän tarttis vetää kahtasataa. Se että haluaako kokeneemmat letkan perälle onkin toinen tarina...
    Tää kyssäri on pureskeltu jo täällä ihan valmiiks, eli kattele aiemma replyt. Mutta tuo on perustavanlaatuinen lähtökohta PK-tyyppisille letkailulle mitä nää nyt yleensä aina on (ei paraatiajoille tai sen tyyppisille letkoille) että kaikki ajaa omaa vauhtia ja koska useimmin kokeneet ajaa varmemin ja rohkeammin ja lujemminkin, niin ovat etumaisena ja jolloin kokemattomimmat tulee perässä. Jos vois yleistää, niin orggiletkat ei yleensä ole mitään käsikädessä-maantielle-ajeluita, vaan letka muodostuu, on, ja ottaa mukaan ja sitten mennään siten että jokainen laittaa itse kypärät kiinni ja katsoo itse että ajaa itselleen sopivalla tavalla.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Olin laiska ja en lueskellu ku muutamia vastauksia...
    Arvasin että mut suorastaan "ammutaan" kun tuota viestiä kirjottelin.
    Anteeksi
    Yamaha FZS600 -> Yamaha FZS1000 -02 -> Suzuki VS800GL -98
    Olin laiska ja en lueskellu ku muutamia vastauksia...
    Arvasin että mut suorastaan "ammutaan" kun tuota viestiä kirjottelin.
    Anteeksi
    Kumpi on pelottavampaa - letkailu vai letkakeskusteluun osallistuminen?
  30.  
    Lainaa Jassu kirjoitti Katso viesti
    Kyllä mä olin 2012 muistaakseni mukana Touringilla, missä itse hra veturi pannutti
    , , .....
    ja minä muka rääväsuu
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 6 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45678 ... ViimeinenViimeinen