Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Terve foorumilaiset, tarvitsen apua (ja henkistä tukea) jakopääongelmien kanssa.

    Eli tilanne on seuraava:
    Kannentiiviste alkoi vuotamaan, purin kannen irti ja käytin oikaisussa ja venttiilien säädössä, uusi tiiviste ja moottori kasaan, jakopäätä ei saanut millään täysin kohdalleen (ehkä puolihammasta sivussa) mutta eniten häiritsi se että nokka-akseleita piti väkisin kääntää (eli venttiilit aukesivat) että sai ketjun edes lähelle merkkejä, kuva: https://www.dropbox.com/sh/wdpvhx1vpucjxmi/O3N2q5brce

    Loput hilppeet paikalleen ja starttaus ==> kilkatus kuuluu kannesta.

    Olettaisin että vika on joko:
    1. Jako pielessä ja venttiilit ottaa mäntiin? (kuinka paljon pitäisi olla jako pielessä että näin käy?)
    2. Pakoputket murtuivat juuresta irrottaessa ja sen vuoksi pakokaasut karkasivat suoraan kannen lähdöstä pihalle => voiko tämä aiheuttaa pakoventtiilien kilinää?
    3. Venttiilien säätö pielessä? Työ teetetty seinäjoen moottorihiomossa joten uskoisin että säädöt on kohdallaan..
    4. Ketju hypännyt startissa => En ole vielä tarkistanut onko merkit edelleen kohdallaan..

    Olisiko muita diagnooseja tarjolla? Kiitos jo etukäteen.
  2. #2
    Oliko kuvanottohetkellä ykkösen mäntä YKK:ssa ja merkki kohdallaan? Ettei jako ollut pielessä alarattaalla.
    Oliko kuvanottohetkellä ykkösen venttiilit auki vai kiinni? Ettet laittanut nokkapyöriä merkkeihin overlapissa.
    Oliko ketju varmasti kunnolla alarattaalla? Ettei hyppää hampaalla pieleen pyöritettäessä.
    Oliko ketjun kiristimen asennuksessa mitään outoa? Jäänyt löysälle/kireälle...
    Paljonko kannesta plaanattiin pois? Ajoitus ja merkit menevät vähän sivuun.
    Pyöritikö konetta käsin ennen starttia varmistaaksesi, että jako on ja pysyy kohdallaan?
    Lähtikö kone käyntiin?

    Tuo jos on hampaalla pielessä, merkit eivät pitäisi olla edes kovin lähellä ja melko varmasti ottaa mäntään kiinni.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  3. #3
    Joo, kyllä kumpikin mäntä on yläkuolokohdassa, katson sen ajoitusmerkistä kampiakselin päästä. Mittasin venttiilinvälykset ja ne olivat liian pienet kummallakin puolella (0.05-0.1) liian naftit. Ne on nyt korjattu kohdalleen.

    Silti ketjua ei saa täysin merkkeihin, tämän verran se menee pieleen nyt:

    https://www.dropbox.com/s/96qtggw0pc...130609_001.jpg

    Väittäisin että ketju on oikein asennettu ja sitä ei tuon paremmin vaan saa. Pitäisiköhän ketju vaihtaa? Vai lyödä vaan kylmästi kone kasaan ja katsoa (kuunnella!) mitä tapahtuu?
  4. #4
    Lainaa Janne81 kirjoitti Katso viesti
    Joo, kyllä kumpikin mäntä on yläkuolokohdassa, katson sen ajoitusmerkistä kampiakselin päästä. Mittasin venttiilinvälykset ja ne olivat liian pienet kummallakin puolella (0.05-0.1) liian naftit. Ne on nyt korjattu kohdalleen.

    Silti ketjua ei saa täysin merkkeihin, tämän verran se menee pieleen nyt:

    https://www.dropbox.com/s/96qtggw0pc...130609_001.jpg

    Väittäisin että ketju on oikein asennettu ja sitä ei tuon paremmin vaan saa. Pitäisiköhän ketju vaihtaa? Vai lyödä vaan kylmästi kone kasaan ja katsoa (kuunnella!) mitä tapahtuu?
    joskus on joissain vekottimissa näyttänyt menevän jako pieleen vaikka laskee kuinka tarkoin hampaat tahi ketjut, mutta kun laittaapi ketjunkiristäjään painetta niin, hups!..sehän onkin kohdallaan..tossa vikassa kuvassa homma pielessä, jos kiristäjä ei paikallaan.
    Kuljettajalta vaadittiin huippumekaanikon taitoja, mielikuvitusta, kovaa henkistä ja fyysistä kuntoa, eskimon kylmänkestävyyttä, tappajan luontoa ja teräksisiä hermoja. Lisäksi hänen tuli olla järjiltään ja hyvän itsetuhovietin omaava.
  5. #5
    Näyttää hyvin samanlaiselta, kuin aikoinaan 450 Suzukin kanssa! Siinä temppu oli siinä, että kun tuon pakopuolen akselin laittoi ensin, niin se etummainen merkki piti jättää puoli hammasta kannen tason alapuolelle, sitten imunokka siihen laskettuun lenkkiin (sulla ilmeisesti neljästoista tuolta pakopuolen merkistä, akseli paikalleen, kiristin kiinni, ja kaikki merkit täsmäsi
  6. #6
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Näyttää hyvin samanlaiselta, kuin aikoinaan 450 Suzukin kanssa! Siinä temppu oli siinä, että kun tuon pakopuolen akselin laittoi ensin, niin se etummainen merkki piti jättää puoli hammasta kannen tason alapuolelle, sitten imunokka siihen laskettuun lenkkiin (sulla ilmeisesti neljästoista tuolta pakopuolen merkistä, akseli paikalleen, kiristin kiinni, ja kaikki merkit täsmäsi
    Tuo on hyvä ohje, sama juttu tuosta pakopuolen akselista päti myös aikanaan 350 hontaan ja 750 kawasikaan ja kun kiristin ja koppa oli laahaimineen paikallaan...niin vot, kaikki merkeissä.
    Viimeksi muokannut: kössi; 09.06.2013 klo 14:57. Syy: koppa
    Kuljettajalta vaadittiin huippumekaanikon taitoja, mielikuvitusta, kovaa henkistä ja fyysistä kuntoa, eskimon kylmänkestävyyttä, tappajan luontoa ja teräksisiä hermoja. Lisäksi hänen tuli olla järjiltään ja hyvän itsetuhovietin omaava.
  7. #7
    Kiitoksia kaikille vastanneille vinkeistä. Loppupeleissä vaihdoin ketjun ja merkit sai heti kohdalleen. Koneenkin löin jo tulille ja näyttäisi pelittävän.. Kasataan nyt vielä loputkin ja käydään koeajolle ennenkuin annan lopullisen tuomion.
  8. #8
    mittasitko muuten paljonko ketju oli venynyt?
    TRX850 -96
    XT500 -80
  9.  
  10. #9
    Lainaa RHR kirjoitti Katso viesti
    mittasitko muuten paljonko ketju oli venynyt?
    En mitannut mutta sen verran se oli venynyt että jako meni puolihammasta pieleen. Paljonkohan se voisi olla absoluuttisena mittana? 0,5-1mm?