Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Moikka, eka posti foorumilla!

    Ostin taannoin tällaisen 60k ajetun vm 2002 VFR800 FI:n ensipyöräksi paaaaljon arvosteluja luettuani. Tullut ajoa noin 500km jo, ja vaikuttaa ihan pätevältä peliltä. Pyörää on pidetty hyvin, joten moottorilla lienee ainakin toiset 60k ajoa jäljellä...

    Mutta sitten itse kysymykseen. Kylmänä liikkeelle lähtiessä (=rikkaalla seoksella) vääntää hyvin pienilläkin kierroksilla eikä ykkönen/kakkonen käytännössä nyi, mutta moottorin/katalysaattorin lämmittyä alkaa ärsyttävä nykiminen, jopa niin että pitää kytkimestä luisuttaa jos meinaa hitaasti ajaa. Ei puhettakaan, että pelkällä jarrulla saisi kontrolloitua hidasajoa, sillä kone melkein tukehtuu ilman kytkintä. Hieman kierroksia lisää, ja nykiminen häviää kuin seinään. Tähän liittyen myös kaasua on vaikeahko pitää tasaisena alakierroksilla ykkösellä niin, ettei tule kenguruefektiä - onkohan syynä liian agressiivinen ECU?

    Mitenhän tätä saisi säädettyä paremmaksi? Tähän mennessä on luettu a) venttiilien säädöstä, b) bensansyötön säädöstä ja c) käyrien säädöstä PC III:lla. Lähinnä kaipaisin lisää vääntöä ihan alakierroksille jotta hitaasti ajo sujuisi paremmin, tätä kun aamuruuhkassa tarvitsee reippaasti.

    Mitenköhän näiden Power Commandereiden itse asentaminen ja käyrien säätö sujuu tee-se-itse mieheltä? Vaikuttaa helpohkolta, mutta sudenkuoppia lienee ainakin a) oikeanlaisen vehkeen löytäminen ja b) säätö siten, ettei bensaa kulu siihen malliin että putkesta lieska lyö
  2. #2
    Moro!
    Kysäiseppäs Letec oy:n pojilta lehtimäeltä niin luulen että saat tiedon ja vinkin sieltä.
  3. #3
    Lainaa VTEC kirjoitti Katso viesti
    Moro!
    Kysäiseppäs Letec oy:n pojilta lehtimäeltä niin luulen että saat tiedon ja vinkin sieltä.
    Kiitoksia vinkistä! Laitoinpa jo mailin matkaan, katsotaan mitä herrat vastaavat. Jos tämä johonkin johtaa, päivittelen säiettä sitten kuvien kanssa.
    Honda CBR 1100XX Super Blackbird (2004)
    ex: Honda VFR 800 FI (2001)
  4. #4
    Käypäs vielä läpi tuo ongelmasi? Eli ajat hidas ajoa ilman kytkintä ja kierroksia jarrua käyttäen ja kone stumppaa tai nykii?

    Voin toki olla väärässä mutta hidas ajo edellyttää koneeseen riittävästi kierroksia ettei stumppaa ja vauhtia säädetään nimenomaan kytkimellä luistattamalla. Jarrulla tasataan sopiva nopeus esim alamäessä tai jos kytkimellä antaa liikaa vauhtia.

    Pelkällä jarrulla ilman kytkintä tyhjäkäynnillä tulee kenguru pomput ja koneen stumppaus.
  5. #5
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Käypäs vielä läpi tuo ongelmasi? Eli ajat hidas ajoa ilman kytkintä ja kierroksia jarrua käyttäen ja kone stumppaa tai nykii?

    Voin toki olla väärässä mutta hidas ajo edellyttää koneeseen riittävästi kierroksia ettei stumppaa ja vauhtia säädetään nimenomaan kytkimellä luistattamalla. Jarrulla tasataan sopiva nopeus esim alamäessä tai jos kytkimellä antaa liikaa vauhtia.

    Pelkällä jarrulla ilman kytkintä tyhjäkäynnillä tulee kenguru pomput ja koneen stumppaus.
    Niinhän tuossa sanonkin, että hidasajo ei oikein onnistu ilman kytkimen luistatusta. Koneesta vain tuntuu loppuvan puhti jos jarrua ottaa mukaan, toisin kuin esim. CBF 600:ssa jota autokoulussa ajelin. Tuolla pienemmällä koneella onnistuu hidasajo pelkällä jarrulla hidastaen, eli kyllä varmaankin isomman koneen pitäisi pystyä samaan.

    Nuo kengurupomput tulee myös silloin kun yrittää pintakaasulla (melkein tyhjäkäynnillä) hitaasti ajaa ilman jarrua tai kytkintä. Tuntuu siltä, että kone "hakee" sopivaa tehoa, ja menee molemmilta puolilta ohi.
    Honda CBR 1100XX Super Blackbird (2004)
    ex: Honda VFR 800 FI (2001)
  6. #6
    Juu kiitos selvennyksestä
  7. #7
    Minulla on myös VFR 800 FI, varustettuna Micronin tehoputkella ja PC:lla mutta aivan samalla tavalla tuo käyttäytyy. Ykköselläkään ei pysty ajamaan alle 2000rpm, ja isommilla vaihteilla vaatii käytännössä sen 3000rpm ennen kuin vetää mukisematta. Tosin rullaaminen pelkällä tyhjäkäynnillä onnistuu, mutta siitä ei parane jarrua käyttää tai kone stumppaa. Eli joko aivan tyhjäkäynnillä tai sitten se vähintään 2500rpm. Liekö sitten V-koneen ominaisuus?
    Tuntui kieltämättä oudolta kun kävin viime viikolla koeajamassa Blackbirdin joka taas väänsi mukisematta heti tyhjäkäyntikierroksilta asti. Samoin tuohon oli tottuminen kun edellinen pyörä oli CBR 600 F.
    Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
    Suzuki GT125R -76
  8. #8
    Kyseessä on nimenomaan v-koneen tyypillinen käyttäytyminen. Eli luistattele vaan sitä kytkintä. Rivikoneilla homma sujuu ilman luistatusta. Mulle opetettiin jo autokoulussa hidasajo kytkintä luistattamalla vaikka oli rivikone. Nykyään ajelen samanlaisella vifferillä.
  9. #9
    Lainaa Tero-75 kirjoitti Katso viesti
    Ykköselläkään ei pysty ajamaan alle 2000rpm, ja isommilla vaihteilla vaatii käytännössä sen 3000rpm ennen kuin vetää mukisematta.
    Komppaan tätä, sama peli alla ja juuri näin se menee mullakin.
  10. #10
    Lainaa mtanner kirjoitti Katso viesti
    Hieman kierroksia lisää, ja nykiminen häviää kuin seinään. Tähän liittyen myös kaasua on vaikeahko pitää tasaisena alakierroksilla ykkösellä niin, ettei tule kenguruefektiä - onkohan syynä liian agressiivinen ECU?

    Mitenhän tätä saisi säädettyä paremmaksi?
    Itsekin aihetta olen oman pyörän kanssa pohtinut, ja oletan että osaltaan "kenguruefektiä" aiheuttaa https://en.wikipedia.org/wiki/Big-ba...linder_engines, eikä tuolle voine paljoakaan moottorin ohjauksella tehdä?

    Toinen asia jolle voisi ehkä jotain tehdä on noin 3000 rpm kohdalla tuntuva porrasmainen vedon kasvu hitaasti kiihdyttäessä. Aikoinaan nettiä plärätessäni törmäsin jollain VFR-foorumilla ilmanputsarikotelo-modikseen jossa ko kierrosalueella avautuva/sulkeutuva läppä poistettiin tai suljettiin (en muista kummin). En ole kuitenkaan kokeillut tuota, vaan niellyt kiltisti Hondan insinöörien kikkailun Tämä läppä saattaa olla vain 2000 ja uudemmissa katalysaattorilla varustetuissa VFR800FI malleissa.
  11. #11
    Lainaa Timpa kirjoitti Katso viesti
    Aikoinaan nettiä plärätessäni törmäsin jollain VFR-foorumilla ilmanputsarikotelo-modikseen jossa ko kierrosalueella avautuva/sulkeutuva läppä poistettiin tai suljettiin (en muista kummin). En ole kuitenkaan kokeillut tuota, vaan niellyt kiltisti Hondan insinöörien kikkailun Tämä läppä saattaa olla vain 2000 ja uudemmissa katalysaattorilla varustetuissa VFR800FI malleissa.
    Kyseessä on ns. flapper valve, jonka sulkeutuu tietyllä kierroslukualueella (päästöjen mittaus) ilmanputsarissa olevan alipaineen vaikutuksesta. Helppo ottaa pois toiminnasta tulppaamalla kyseinen letku. Flapper valve löytyy siitä ilmanputsarin päältä. Se, vaikuttaako ko. venttiili nykimiseen, niin epäilen.

    Omassa VTECissä PCIII ja seosten rikastaminen poisti nykimisen.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  12. #12
    Kiitoksia paljon hyvistä vastauksista ja kokemuksista!

    Kyllä tuo hieman hassulta tuntuu joutua luistattamaan kytkintä, kun pienemmät koneet selviävät ilman sitä. Ehkäpä sitten tosiaan tuo PC ja alakierrosten rikastaminen voisivat toimia. Ainakin Letec:n Marko sitä ehdotti. Tosin hän myös tarjosi suoraan PC V:tä, josta en ole kuullut että toimisi tämän vanhemman FI-mallin kanssa.

    Noh, ainakin V-versioon saisi autotunen ja quick shifterin, molemmat vaikuttavat mielenkiintoisilta lisäyksiltä. Pikavaihtaminen varsinkin houkuttaa, kun ruuhkassa noita vaihteita saa naputella vähän päästä.
    Honda CBR 1100XX Super Blackbird (2004)
    ex: Honda VFR 800 FI (2001)
  13. #13
    Mites tuo PAIR valven modaaminen / poistaminen. Siitä on ollut paljon puhettä ulkomaisilla foorumeilla, ja paljon hyviä kokemuksia sen muokkaamisesta on ollut. Ite en ole vielä kyseistä operaatiota tehnyt, mutta vakavasti sitä harkitsen. Kuulemma vaikuttaa kaasunvasteeseen ja muutenkin moottorin pitäisi toimia paremmin alhaisilla kierroksilla.
    Suzuki PV -99-->Yamaha TZR-RR 125 -95-->Kawasaki Z750 -09-->Honda VFR800 VTEC -02
  14. #14
    Lainaa mtanner kirjoitti Katso viesti
    Ehkäpä sitten tosiaan tuo PC ja alakierrosten rikastaminen voisivat toimia. Ainakin Letec:n Marko sitä ehdotti. Tosin hän myös tarjosi suoraan PC V:tä, josta en ole kuullut että toimisi tämän vanhemman FI-mallin kanssa.
    Taitaa tuo PCV toimia vain siinä aivan viimeisimmässä VTEC-versiossa. Omassa -02-mallisessa on PCIII.

    Antaa ehkä hieman osviittaa, kun näytän omasta VTEC-versiosta, millainen nykyinen kartta omassani on pienillä kaasun avauksilla ja matalilla kierroksilla. Veto on tasaista, ei nyi ja kaasua avatessa pyörä lähtee vetämään heti ilman loikkia. Hidasajossakaan ei ole mitään ongelmia.

    Eli sarakkeiden luvut tarkoittavat, millaista prosentuaalista muutosta PCIII syöttää vakiokartan päälle.


    Lainaa mtanner kirjoitti Katso viesti
    Noh, ainakin V-versioon saisi autotunen ja quick shifterin, molemmat vaikuttavat mielenkiintoisilta lisäyksiltä. Pikavaihtaminen varsinkin houkuttaa, kun ruuhkassa noita vaihteita saa naputella vähän päästä.
    Taitaa tuo quick shifter olla kuitenkin enemmän radalle tarkoitettu. Jos haluaa parantaa pyörän toimintaa käytännön tilanteissa, niin PCIII riittää mainiosti.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  15. #15
    PC5 toimii siinä missä PC3:kin, jos johtosarja vain on sama. Johtosarjassa pitää olla ruiskuille sopivat liittimet.

    Myös PC3:een saa kytkettyä shifterin jos sellaisen haluaa. Mutta ei se missään kaupunkiajossa hyvä ole. Shifteri vaatii, että veto on kunnolla päällä, eikä ruuhkissa näin tahdo olla. Muuallahan se on hauska kapistus.
  16. #16
    Noniin, elikkä Leteciltä tuli torstaina tuo Power Commander V, ja voin kertoa että se toimii täydellisesti tässä 2002 FI-mallissa. Karttojen säätömahdollisuus eri vaihteillekin on mahdollinen, kunhan liitän nopeussensorin johdon (tarkoitus tehdä tänään).

    Lisäksi otin pois päältä happisensorit, kun kerran kitissä tuli mukana molempia sensoreita varten eliminaattorit. Pikaisen kruisailun perusteella tosiaan alakierrosten käynti parani jo tuolla ja nollakartalla, mutta sopivan säätökartan löytäminen sitten onkin työn ja tuskan takana - pitänee hankkia Autotune. En näe hirveästi itua siinä, että maksaa yhdestä dynokerrasta yhtä paljon kuin tuosta Autotune-modulista...

    Onko PAIR-systeemin poistaminen enää tarpeellista, kun O2 eliminaattorit on kiinni? Eikös tuon systeemin tarkoitus ole vain säätää hapen määrää pakokaasussa päästörajoituksia varten, ja kun kerran happisensorit eivät toimi, ei lisähapen määrällä liene merkitystä?
    Honda CBR 1100XX Super Blackbird (2004)
    ex: Honda VFR 800 FI (2001)
  17. #17
    Moi! Itselläni on -08 mallin VFR johon hankin Leo Vincen änkkärin, vapaavirtaus ilmanputsarin ja PCV:n säätöyön teki Bikedoctor Tampereella. Täytyy sanoa, että kannatti. Pyörän luonne muuttui ihan toiseksi. Vääntää alhaalta nätisti ilman nykimisiä ja VTEC venttiilien mukaan tulemisen 6800rpm:n kohdalla aiheuttama nykäisy jäi pois.
  18. #18
    Lainaa mtanner kirjoitti Katso viesti
    Onko PAIR-systeemin poistaminen enää tarpeellista, kun O2 eliminaattorit on kiinni? Eikös tuon systeemin tarkoitus ole vain säätää hapen määrää pakokaasussa päästörajoituksia varten, ja kun kerran happisensorit eivät toimi, ei lisähapen määrällä liene merkitystä?
    Lainailenpa itseäni, mutta kaivelin lisää infoa tuosta PAIR-systeemistä. Näyttää tosiaan siltä, että kyseessä on vain ja ainoastaan päästörajoitusten takia laitettu systeemi, kuten tässä jutussa kerrotaan.

    Edellisen perusteella tuon PAIR-systeemin poistamisesta ei olisi mitään haittaa, mutta VFRD:ssä ainakin coderighter on sitä mieltä, että PAIR voi olla hyödyllinenkin, koska katalysaattori ja lambdat lämpiävät sen ansiosta nopeammin. Ja toisaalta PAIR on käytössä vain koneen lämpiämisen aikana; kun lämmöt ovat yli 75 astetta sitä ei enää käytetä VFR:ssä.

    Eli jääköön pyörään näillä näkymin. Seuraava operaatio sitten onkin venttiilien mittaus (ja säätö jos tarvitaan)...

    Mikäs "starter valve" olikaan suomeksi, onko niille omaa termiä?
    Viimeksi muokannut: mtanner; 23.06.2013 klo 21:23.
    Honda CBR 1100XX Super Blackbird (2004)
    ex: Honda VFR 800 FI (2001)
  19. #19
    Lainaa mtanner kirjoitti Katso viesti
    Mikäs "starter valve" olikaan suomeksi, onko niille omaa termiä?
    Luulen että se on "tyhjäkäyntipiiri", jolla on tarkoitus synkata jokaisen pytyn tyhjäkäynti samaksi kuin muiden.

    Tuollainen löytyy vanhoista kaasuttimista myös. Tässä koneessa jokaisella sylinterillä on oma "kaasutin" / kaasuläppä, joka täytyy synkata muiden kanssa, tasaisen tyhjäkäynnin/matalien kierrosten käynnin saavuttamiseksi.
  20.  
  21. #20
    Tulipa sitten hankittua Autotune-kitti Saksasta. Helppo asentaa ja hyvin toimii tämäkin osa, jo yhden päivän ajon jälkeen on paljon tasaisempaa kaasun vaste, eikä nykimistä juurikaan enää ilmene.

    Tukin samalla PAIR-systeemin helpoimmalla tavalla (kun Autotune ei toimi sen kanssa), eli teippasin jeesusteipillä ilmanputsarin kotelon etuseinässä olevan ottoaukon. Ehkä tuon koko hässäkän voisi repiä pois sitten, kun venttiilit tarkastaa...

    Ainoa ongelma enää on, että tyhjäkäynti moottorin lämpiämisen jälkeen on pudonnut noin tonnin paikkeille, varmaankin O2 eliminaattorien takia jotka laitoin samalla. Tai sitten PAIR:n tukkiminen on tuohon vaikuttanut. Joka tapauksessa käy kyllä tasaisesti, mutta varmaan se pitäisi säätää takaisin sinne 1200 kierrokseen.

    Oman kokemukseni perusteella voin suositella PCV + Autotune -yhdistelmää. Vähän työtä vaatii noiden asentaminen, mutta saahan sitä pyörää säätää, eikö?
    Honda CBR 1100XX Super Blackbird (2004)
    ex: Honda VFR 800 FI (2001)