Moro. Onko kellään käynyt mielessä semmoinen et paljonko tankista saattaa haihtua bensaa helteellä? Musta tankki kun lämpenee suorassa auringonpaisteessa aika paljon, niin paljonko tankista saattaa haihtua gasoa esim työpäivän aikana huohotinletkua pitkin?
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Millilitra, ehkä kaksi?![]()
Ihan OT:na pikku tarina edelliseltä työpaikalta. Oli puhetta autojen kulutuksista ja kerroin että Omegalla ei oikein meinaa päästä edes alta 8l/100km. Jenkkiautoihin hurahtanu kaveri naureskeli vaan ja tokas että tuon verranhan haihtuu jo tankista![]()
:-)
Veikkaisinpa ettei juur mitää, se haihtunut bensahan tiivistyy sen tankin seinämille ja valuu takasin alas?
Kawasaki ZZR 600 -92
En ole huolissani haihtumisen määrästä.
Mutta mitenkäs paljon niitä oktaaneja haihtuu?![]()
Tupla-X -04
yleensä se bensa tahtoo teleporttautua pyörän ja ruohonleikkurien tankeista nuorison kulkupeleihin...![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Määrä on niin olematon ettei sitä kannata edes miettiä
Honda GL1800 -06
Vanhat: VF750C, GL1500C
onko mustat hampaat kesähelteellä kuumat?
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Olen kyllä tosiaan huomannut, että bensaa kuluu enemmän, kun aurinko paistaa kuin sateella![]()
xxx
Minulla irtotankissa bensa lisääntyy helteellä.
Avatessa täyteen tankattu 5 litran säiliö työntää aina yli kuumalla kelillä.
No ainakin autoissa ja joissain pyörissäkin on noita evap-systeemejä imemässä haihtuneen bensan huurut. Että kaipa sitä jonkin verran haihtuu kun pitää huurutkin kerätä talteen?
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Bensiinista en ole varma mutta minulla musta lompakko ja sielta haihtuu raha nopeasti.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Voi kun tämän joku mittaisi.
Laittais aamulla tankin piripintaan täyteen, ja töistä lähtiessä kaataisi mitta-astiasta taas tankin piripintaan.
Saataisiin tähänkin selvyys
Kuka tekisi tämän empiirisen mittauksen, johon vaikuttaa varmaankin aika, lämpötila ja tankin väri![]()
Tupla-X -04
Ah, mikä onkaan mieltä ylentävämpi tuoksu kuin bensan kun vetäisee pressun pois pyörän päältä ja edessä on satoja kilometrejä auringonpaisteessa...![]()
juuri nyt pyörätön
Haihtuminen tankista suoraan tuntuisi oudolta. Jos kauan aikaa sitten tankkasin silloisen teinikotilon piripintaan. Siitä asemalta suoraan parkkiin suoraan auringonvaloon. Kun sitten parin kuluttua palasin autolle oli alla pieni lätäkkö bensaa. Toisten en löytänyt vastaa merkkiä auton alta, joten päättelin, että kyseessä oli laajentumisesta johtuvan ylijäämän poistuneen ilmareiän kautta ulos.
Pyörä on yleensä vinossa tankatessa, joten samankaltaiseen piripinta tankkaukseen ei helpolla pääse. Ainakin mun tapauksessa gaso haisi asfaltilla, ei se ollut suoraan ilmaan haihtunut.