Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 112:sta
  1. #1
    Jees, eli ongelma tahi ihmetyksen aihe on seuraava, takasella ajettu nyt n. 8000km, ja vasen puoli alkaa olemaan sakkokunnossa, oikea taasen kuin uusi. Eli mistä moinen voi johtua, vääräleuat tietysti ensimmäisenä arvelee, että kannattaa kääntyä myös oikealle, mutta voisin kuvitella, kun ei edes ole radalla tullut käytyä, että ei johdu siitä...
    Ketjulinjan olen jo n. kuukausi sitten työntömitalla tarkastanut, kun alkoi olemaan merkkejä toispuoleisesta kulumisesta, ja minun 21v. metallimiesuran kokemuksella ja mittaustaidon omaavana voin sanoa, että sekin puoli pitäisi olla ihan ok
    Nyt herääkin kysymys, että onko vielä jotain, mitä en ole ymmärtänyt tarkastaa, vai onko se vaan niin, että se kuluu miten kuluu, edellinen pilot road kului kyllä ihan tasaiseen, mun mielestä
    Niin ja pyörä on 1200 Bandit, joskaan sillä merkitystä on...
    Soon sillälailla.....että millälailla.....
  2. #2
    Mistä kohtaa mittasit ketjulinjan suoruuden ? Swingin säätöhahlot eivät välttämättä ole identtisellä kohdalla molemmin puolin.
    Aprilia Mille R -03

    Ex. Speedmaster 2003
  3. #3
    Istut toispuoleisesti pyörän päällä ja vasemmalle puolelle uskallat helpommin kallistaa.
    Paljoko sulla on rengaspaineet ja kuinka usein tarkistat ne?
    Hallitusaktiivi,EVP
    Honda CBR1000F 1991
    Toyota Celica 1990


  4. #4
    Vaikka takapyörä olisi hieman vinossa niin mielestäni se ei kulumiseen vaikuta, etu ja takapyörä kulkee vaan eri linjaa.
    Takahaarukan kierous tuli mieleen, pystylinja on hieman toiseen suuntaan kallellaan joten kuluttaa toispuoleisesti.
    Honda vfr 750f -92
  5. #5
    Itselläni oli myös havaittavissa, että eräs takarengas oli kulunut enemmän vasemmalta. Pohdiskelun jälkeen tyydyin BANDIT-R käyttäjän kanssa samaan tulokseen. Oikealle käännytään useasti "sokeaan" kaarteeseen, joten sinne ei tule niin kantattua. Ja olikos se vielä niin, että tien keskilinja on reunoja korkeammalla (veden poistuminen?).
    ER5 -> Yamaha FZ6 -> XT660Z Tenere -> HYM 1100 -> VFR1200X -> GSX-S1000A
  6. #6
    Huomioikaa että teiden kallistuskulma on pääsääntöisesti aina oikealle.
    Se vaikuttaa einiten juuri kaksipyöräisten renkaiden epätasaiseen kulumiseen.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  7. #7
    mulla ne taas kuluu epäilyttävän paljon keskeltä,oikein kankaille asti...

    Älä välitä.tien kaato on yleensä oikealle mikä taasen syö sitä rengasta vasemmalta enemmän.ja vasemmallehan tulee mutkatkin ajettua tiukemmin kun ei ole sitä vastaantulijan kaistaa mitä lainata jos tekee tiukkaa.eli ihan normia,uutta vaan alle kun on sen aika.
    Elämäntapatyhmä
  8. #8
    Koita pitää välillä oikeessa lahkeessa?
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  9. #9
    Yks vaikuttava tekijä voi myös olla jos ajat paljon liikenneympyröissä. Niissä kaartaminen menee aina vasemman puolelle, jolloin se puoli kumista kuluu enemmän.
    Honda Magna VF750C vm.1997
    Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
  10. #10
    Lainaa (Medi @ Heinä. 19 2011,13:16) kirjoitti
    Koita pitää välillä oikeessa lahkeessa? *
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  11. #11
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kyl mää pelkäisin et runko/takahaarukka jotenkin kiero/vääntynyt pyörän pituussuunnassa... Jos oikein paljon on toispuoleinen.. Tiet tekee hiukan, ittelläkin eturenkaassa näkyy enempi vasemmalla reunalla kulumaa. Takarengasta en oo kattonu kun keskelle ja...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  12. #12
    Niinhän nuo järestään kuluu vasemmalta ensin mutta onneksi kaupat pullollaan uutta gummia. Mez 6 alla ja 4000km sillä takana ja jo rupeaa hissukseen antamaan pientä vinkkiä että vasen puoli alkaa kulumaan. Jos tuolla 8000km pääsis niin *

    Vaikuttaa siltä että tänä kesänä joutuu laittaan vielä yhen renkaan taakse eli neljännen mutta veikkaan että etunen riittää se onkin vasta toinen



    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  13. #13
    Minä en päässyt koskaan banditillä 6000km enempää takakumella.
  14. #14
    Lainaa (pipeman @ Heinä. 19 2011,12:13) kirjoitti
    Jees, eli ongelma tahi ihmetyksen aihe on seuraava, takasella ajettu nyt n. 8000km, ja vasen puoli alkaa olemaan sakkokunnossa,...
    Meilläpäin ajetaan tien oikealla puolella, ja tiet ovat kallistetut ojaanpäin joten gummin sisäreuna eli vasen puoli kuluu nopeammin.

    Kuluuko eturengas eri tavalla??

    Voi myös johtua ketjulinjan säädöistä, renkaan merkistä, ilmanpaineista, kuun vaiheista, muumimamman hillokellarin tilavuudesta tai muusta mukavasta mutten paljoa sellaisesta perustaisi.

    -J-
  15. #15
    Tätäkin on kyselty aiemmin, haku löytänee vanhat threadit.
    Syyt:
    1) mutkat on pidempiä vasemmalle oikeanpuoleisen liikenteen maissa
    2) tien kallistus (en usko että merkkaa paljoa mutta periaatteessa)

    Ja riittävät rengaspaineet auttaa että rengas kuluu tasaisesti
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  16. #16
    Lainaa (jyk4 @ Heinä. 20 2011,20:33) kirjoitti
    2) tien kallistus (en usko että merkkaa paljoa mutta periaatteessa)
    Ei edes periaatteessa. Täysin höpöjuttua
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  17. #17
    Itellä 2 eri merkkistä, 3 eri mallista rengasta ollut. Takana hyvin hyvin pientä vasemman puolen enemmän kulumaa havaittavissa. Edessä taas ero on järkyttävän suuri. Tullut esille tosin vasta viimesen tonnin kohdalla kun alkanut olla muutenkin ehtoopuolella, siihen asti meni hienosti.
    Vasemmalle kääntyvät mutkat myös kestää kauemmin kuin oikealle. Takaa molemmat puolet laidoille käytetty, edessä puoli senttiä tms käyttämäti.
    Joskus myös huomaan istuvani kenossa ja ajavani urassa, vaikutus luultavasti hyvin pieni.
    Turhaa lätinää mut töissä on tylsää
    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  18. #18
    Lainaa (J@ck @ Heinä. 21 2011,02:03) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Heinä. 20 2011,20:33) kirjoitti
    2) tien kallistus (en usko että merkkaa paljoa mutta periaatteessa)
    Ei edes periaatteessa. Täysin höpöjuttua
    Täysin samaa mieltä. Pelkkä urbaani legenda. En ole koskaan oman pyörän renkaissa moista nähnyt, enkä myöskään kavereiden. Tien kallistus on muutamia asteita ja jokainen voi itse trigonometrian funktioiden avulla laskea kuinka paljon se merkitsee renkaan kulutuspinnan leveydessä.
    Jos rengas kuluu huomattavasti toispuoleisesti, on silloin vikaa syytä hakea esim. ajotavasta, pyörästä tai muusta vastaavasta.
  19. #19
    Minulla on ollut vuodesta -91 lähtien nk. iso pyörä. 750cc - 1300cc muistaakseni kymmenen kappaletta eri merkkejä. Olen ajanut radalla,motarilla jopa hiekalla. On ollut kesiä etten ole kertaakaan ajanut liikenneympyrässä. Väitän että mutkia vasemmalle ja oikealle on ollut likipitäen yhtäpaljon. Olen mittaillut renkaiden paineita säännöllisesti ja aina pesun yhteydessä tarkastanut ketjulinjan. Silti jokainen rengas,niin etunen kuin takanen on kulunut aina vasemmalta puolelta karvan verran enemmän. Renkaassa jossa on runsaasti pintaa tämä toispuoleinen kuluminen ei näy mutta joskus kun olen renkaan ajanut sakkorajalle ja sen allekin tämä epätasainen kuluminen on ollut nähtävissä selvästi ihan pelkällä silmälläkin. Renkaita on kulunut keskimäärin 2-3 takarenkaita kesässä. Etusella nyt periaatteessa ajaa enemmänkin kuin yhden kesän. Mitään muuta yhtenevää syytä renkaan epätasaiseen kulumiseen en ole keksinyt kuin tuo tien kaltevuus ojan suuntaan. Jos syy olisi joku muu niin todennäköisesti rengas edes joskus olisi kulunut myös oikealta reunalta enemmän. Mutta ei,aina se vasen puoli on kuluneempi. Tien kaltevuus on tietysti aivan marginaalista mutta ei siinä renkaan epätasaisessa kulumisessakaan renkaan pinnassa *ole monestakaan "asteesta" kysymys! Väitän että on turha syyttää epätasaisesta kulutuspinnan kulumisesta mitään muuta kuin tien kaltevuutta. Väitettäni tukee myös kymmenet vuosien aikana löytäneeni kaverit joilla aivan samanlaisia kokemuksia. Renkaat kuluu kaikilla juuri sieltä vasemmalta puolelta. Renkaan leveys,profiili ja tietysti ilmanpaine vaikuttaa siihen miten paljon ja nopeasti tämä epätasainen kuluminen ilmaantuu mutta aina se sinne renkaaseen tulee! Ei se mitään legendaa ole! *
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  20. #20
    Lainaa (cool´eri @ Heinä. 23 2011,20:27) kirjoitti
    .... Väitän että on turha syyttää epätasaisesta kulutuspinnan kulumisesta mitään muuta kuin tien kaltevuutta. Väitettäni tukee myös kymmenet vuosien aikana löytäneeni kaverit joilla aivan samanlaisia kokemuksia. Renkaat kuluu kaikilla juuri sieltä vasemmalta puolelta. ....
    Olisiko jollakin tietoa miten kuluu renkaat maissa joissa ajetaan tien vasenta laitaa?

    Vai kiinnostaako siellä ketään edes moinen aihe....

    -J-
  21. #21
    Juuri tänään tunsin muutamissa risteyksissä vasemmalle kääntyessä pientä nypytystä kätösiin ja reissun lopulla muistin tarkistaa etugummin. Oli kanssa näköjään kulunut enämpi vasemmalta puolen ja aalloille.
    Eipä ole kuin jokunen sata kilometriä kun tarkistelin kumit, enkä silloin mitään huomannut, aika äkkiä kuluu sitten, kun alkaa olla ehtoo puolella kumit. Eipä muuta kuin maanantaina uutta gummia alle.
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

    Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14
  22. #22
    Ajatko urassa?
    Honda monkey
    Yamaha yz
    Susuki 600 gsx
    Honda cbf 600 sa
    Yamaha FJR 1300
  23. #23
    Lainaa (GSXR_JaP @ Heinä. 23 2011,20:31) kirjoitti
    Olisiko jollakin tietoa miten kuluu renkaat maissa joissa ajetaan tien vasenta laitaa?

    Vai kiinnostaako siellä ketään edes moinen aihe....

    -J-
    No Skotlannista on esimerkki, kuluu oikealta puolelta enemmän, tiedä sitä sitten onko yksi esimerkki sitten vain sattumaa...
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  24. #24
    Lainaa (pipeman @ Heinä. 19 2011,12:13) kirjoitti
    Jees, eli ongelma tahi ihmetyksen aihe on seuraava, takasella ajettu nyt n. 8000km, ja vasen puoli alkaa olemaan sakkokunnossa, oikea taasen kuin uusi. Eli mistä moinen voi johtua, vääräleuat tietysti ensimmäisenä arvelee, että kannattaa kääntyä myös oikealle, mutta voisin kuvitella, kun ei edes ole radalla tullut käytyä, että ei johdu siitä...
    Ketjulinjan olen jo n. kuukausi sitten työntömitalla tarkastanut, kun alkoi olemaan merkkejä toispuoleisesta kulumisesta, ja minun 21v. metallimiesuran kokemuksella ja mittaustaidon omaavana voin sanoa, että sekin puoli pitäisi olla ihan ok
    Nyt herääkin kysymys, että onko vielä jotain, mitä en ole ymmärtänyt tarkastaa, vai onko se vaan niin, että se kuluu miten kuluu, edellinen pilot road kului kyllä ihan tasaiseen, mun mielestä
    Niin ja pyörä on 1200 Bandit, joskaan sillä merkitystä on...
    Saman asian taas huomasin kun tuota rengasta katselin. Sitä joskus mietin ja itse epäilen paria asiaa. Kaarteet vasemmalle tulee otettua rohkemammin kun näkyvyys on parempi. Lisäksi kun ohittelee autoja niin tulee helposti kyttäiltyä siinä keskiviivan läheisyydessä, siinä on kallistusta ajourien takia niin että vasen puoli voisi kulua enemmän. Lisäksi joka kerta kun lähtee ohittaan niin kääntää kahvaa ja kallista vasemmalle.
  25. #25
    Lisätään vielä edelliseen postaukseeni että eikös se nyt ole ihan jopa loogista että rengas kuluu toispuoleisesti teiden kallistuman vuoksi koska kun rengas pyörii aina hieman vinossa suhteessa tienpintaan ja kun kiihdytyksissä,jarrutuksissa ja eteenkin kovaissa nopeuksissa rengas "luistaa/sutii" sen voisi kuvitella ilman suurempaa mielikuvitusta kuluvan juuri hieman kulutuspinnan keskikohdan vierestä.
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  26. #26
    Suurimmassa osassa teitä on kulumisurat, aja vasemmanpuoleisen kulutusuran oikeassa reunassa sehän on vasemmalle viettävä.
    Näin saat renkaan oikean reunan myös kulumaan
    Honda vfr 750f -92
  27. #27
    Lainaa (meteor @ Heinä. 24 2011,14:22) kirjoitti
    Suurimmassa osassa teitä on kulumisurat, aja vasemmanpuoleisen kulutusuran oikeassa reunassa sehän on vasemmalle viettävä.
    Näin saat renkaan oikean reunan myös kulumaan
    Näin voisin kyllä tehdäkin mutta nykyään ei enää tarvitse ajaa renkaita niin sileäksi että tuo toispuoleinen kuluminen olisi jotenkin haitallista ja tarvitsisi sitä jotenkin estää. *
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  28. #28
    Lainaa (pipeman @ Heinä. 19 2011,12:13) kirjoitti
    Jees, eli ongelma tahi ihmetyksen aihe on seuraava, takasella ajettu nyt n. 8000km
    ja korjausta muuten tuohon, kattelin huoltokirjanpidosta, renkailla ei ole ajettukkaan kuin n.5500km, eli entistä enemmän ihmetellä saa, mutta kait se sitten on ihan yleistä, niinkuin jotkut tai aika monetkin on sanoneet...ja varmaan sellaisilla, jotka ajaa enemmän maantiellä ja vähemmän mutkapätkiä niin kuluu enemmänkin toiselta syrjältä...ehkä, mutta näin se nyt on ainakin kulunut, ei muuta kun kummikauppaan....
    Soon sillälailla.....että millälailla.....
  29. #29
    Lainaa (Matias @ Heinä. 22 2011,14:52) kirjoitti
    Lainaa (J@ck @ Heinä. 21 2011,02:03) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Heinä. 20 2011,20:33) kirjoitti
    2) tien kallistus (en usko että merkkaa paljoa mutta periaatteessa)
    Ei edes periaatteessa. Täysin höpöjuttua
    Täysin samaa mieltä. Pelkkä urbaani legenda. En ole koskaan oman pyörän renkaissa moista nähnyt, enkä myöskään kavereiden. Tien kallistus on muutamia asteita ja jokainen voi itse trigonometrian funktioiden avulla laskea kuinka paljon se merkitsee renkaan kulutuspinnan leveydessä.
    Muistetaampa, että nyt ei ajeta yhdellä pyörällä (kai) vaan enimmäkseen kahdella, jolloin mukaan laskelmiin pitää ottaa moottoripyörän ohjauskäyttäytyminen. En jaksa nyt itse etsiä, pohtia ja tutkia vaan heitän vain kiven takaisin kusiaispesään.

    Ei pyörä mene renkaat suorassa vinolla maantiellä, koska takanen on leveämpi. Mukana on pieni ohjauskulma, ohjauskulman kompensoiva kallistus ja takarenkaan hiukan kulkusuunnasta poikkeava linja, mikä aiheuttaa sortamista. Vai onko? *
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  30.  
  31. #30
    Lainaa (meteor @ Heinä. 24 2011,14:22) kirjoitti
    Suurimmassa osassa teitä on kulumisurat, aja vasemmanpuoleisen kulutusuran oikeassa reunassa sehän on vasemmalle viettävä.
    Näin saat renkaan oikean reunan myös kulumaan
    Ääni tälle.

    Ajelin aikoinaan prätkän vasta hankkineena muutaman tuhannen kilometriä matka-ajoa, minkä jälkeen huomasin takarenkaassa vastaavan ilmiön. Ajotapaani analysoidessa tajusin ajavani urissa aina samassa kohtaa, mikä johti renkaan toispuoleiseen kulumiseen. Kun aloin vaihtelemaan ajolinjaa urien kohdalla, alkoi rengaskin kulumaan tasaisemmin.
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen