Kesässä kun ei riittävän monelle järjestetylle ratapäivälle kerkeä, tai jaksa ajella satoja kilometreja sinne päästäkseen, niin rupesin miettimään noita ahveniston keskiviikkovuoroja.
Onko kellään kokemusta minkälaista väkeä siellä käy ja kuinka paljon? Jos pelkkiä kisakuskeja, ei ole ehkä järkevää mennä hitaana sinne sekaan.. Ja onko käytännön järjestelyt minkälaisia verrattuna ratapäiviin, onko esim lippumiehiä ollenkaan? Ajovuorot tietysti sen mukaan minkälaista kalustoa on ajamassa..
Vähän olet myöhässä. Ensiviikolla on viimenen vapaa/kilpaharjoittelu ja sitten on kesätauko. Jatkuvat taas 7.8. alken
Paikalla on aina lanssi jolla saa pikakyydin reilun 3 km päässä olevaan hämeenlinnan keskussairaalaan
Positiivista on myös menlurajat jotka ovat 110db:tä, joten ei tarvi killereitä ruuvailla paikoilleen.
Lippumiehiä ei ole, mutta toimiva valojärjestelmä löytyy. Tosin kun siellä radan varrella ei ole lippumiehiä, niin tieto valojen ohjaajalle saattaa viivästyä.
Ajovuorot pyörivät yleensä kolmessa vuorossa: Mopot, formulat ja autot.
Jos ei ole formuloita, niin sit ei ajetaan kahdessa vuorossa.
Kuskeja löytyy laidasta laitaan. Samoin kuin kalustoa on laidasta laitaan. Jokainen vetää tyylillään. Aika paljon siellä oli ainakin viime viikon keskiviikkona mopoja, mutta se tuskin on hitaan kuskin ongelma.
Mutta sitten on lisäksi niitä kohtia joissa varauskalenterissa lukee vapaa. Silloin sinne pääsee ajamaan myös omaan tahtiin. Yleensä silloin ajetaan kahdessa vuorossa. Tosin tällöin on meluraja 95 db:tä, joten mökäpöntöillä voi tulla ongelmia killereiden kanssakin. Lanssia ja lippumiehiä tms ei ole. Eli omalla vastuulla mennään. Mutta jos on vaikka 3h vapaaväli, niin siellä ei välttämättä ole kovin kova tunku. Joskus on ollut sen verta vähän porukkaa ja asiallista meininkiä, jotta on ajettu autojen kanssa sekasin.
Mutta jos meinaan mennä ajeleen tuollaseen vapaaväliin, niin aina kannattaa soittaa paikanpäälle ja varmistaa että rata on vapaa ennnen kuin lähtee paikanpäälle.
Viimeksi muokannut: sky; 05.06.2013 klo 19:52.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Joo kesätauko oli tiedossa. Tänään melkeen olin menossa, mutta uimaranta vei voiton.
Pitää siis suunnata noille muille satunnaisille vapaille vuoroille..
Suosittelen näitä myymättömiä vuoroja, siis Ahveniston kalenterissa lukee "Vapaa". Tänään kävin ajelemassa, menin klo 11, no tietenkin just silloin alkoi sadekuuro mutta tunnin päästä oli jo kuivaa. Radalla ei ollut kuin kaksi pyörää plus minä. Myöhemmin viimeiset puoli tuntia ajelin ihan yksin mitä nyt joku katumaasturi sattui radalle samaan aikaan (6:00).
Aika luxusta kiertää Ahvenistoa yksinäänOnks tää nyt sit OT vai ei.
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Nonii!
Mitä nyt yhden kierroksen puolivälistä + kaikki Tarun mutkat kurkin läpi ni menohan oli sata kertaa fiksumpaa ku mitä viime näkemällä. Vauhtia oli tiputettu hyvinkin reippaasti mikä varmaan jeesas noiden linjojen hakemisessa. Nyt ku linjat on karkeasti tiedossa, ni vauhdin nostaminen onnistuu paljon kivuttomammin ku että ois tehny asioita toisin päin.
Pakko kyllä sanoa että kateeks käy ku ajattelee että ois koko Ahvenisto omanaan. No ehkäpä sitä lomien aikaan jaksaa joskus itekki radalle vääntäytyä, jos tilaa tohon malliin löytyy.
Honda Hornet -08 -> Yamaha R6 -08 (Varastettu) -> Honda CBR600RR -07
Joo nyt on jo vähän hajua. Ihan päivän päätteeksi tuli ahaa-elämys katseen käytöstä. Mulla on taipumus ainakin noissa tiukemmissa jarruissa (esim. Tarun mutka) tuijottaa sitä asfalttia siinä edessä, että "tossa mä jarrutan" ja sittenhän se mutkaan kääntö menee ihan miten menee. Sen sijaan pitäis vaan katsoa sinne mutkaan sisälle mihin pitäis olla menossa. Onhan tätä toitotettu ja koulutettu mutta ei se vaan tähän puupäähän ole mennyt, nyt vasta itsekin huomasin sen virheen tekeväni. Asfalttiin tuijottelun kitkemisellä jatkan ensi treenikerralla...
Sen verran scouttausta tein viime viikolla, että soitin ja kyselläkseni miten homma toimii, silloin oli muistaakseni yksi auto ja kaksi pyörää radalla. Toisena päivänä olin autolla liikkeelle Hämeenlinnan suunnalla ja kävin piruuttani radalla katsomassa, silloin yksi pyörä oli rataa kiertämässä (ja myymätön aika). Eli hämmästyttävän hiljaista siellä on. Tällainen paratiisi vieressä ja ihmiset ei käy, mitä ihmettä! Hiukan huolestuttaa myös mistään mitään tietämättä Ahveniston puolesta noin alhainen käyttöaste mutta kai siellä sitten talous jotenkin pyörii.Pakko kyllä sanoa että kateeks käy ku ajattelee että ois koko Ahvenisto omanaan. No ehkäpä sitä lomien aikaan jaksaa joskus itekki radalle vääntäytyä, jos tilaa tohon malliin löytyy.
Mutta niin kuin Ahveniston nettisivuilla sanotaan, pitää aina soittaa ennenkuin lähtee sinne koska rataa varataan lyhyelläkin varoitusajalla. Jos meinaa mennä heti aamuksi niin voi soittaa edellisenä iltana kuuden aikaan, puhelimessa sanottiin. Tai no kai riskinkin voi ottaa jos haluaa.
Se toinen MP-kaveri joka oli siellä eilen ajelemassa sanoi, että he ovat kaveriporukassa varanneet radan joskus, ainakin sellaiset varaukset varmaan voi olla äkkinäisiä.
Ensi viikolla näyttäisi olevan monta päivää myymätöntä aikaa (tällä hetkellä).
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Myymättömän ajan hinnat löytyy sivun alareunasta:
http://ahvenistoracecircuit.com/vapaaharjoittelu/
Varauskalenteri:Harjoittelun hinta näinä päivinä:
• 2 tuntia tai alle 35,-
• 3 tuntia tai yli 45,-
Harjoittelut jaetaan tarvittaessa jaksoihin, jossa moottoripyörät ja autot ovat eri aikaan radalla.
http://ahvenistoracecircuit.com/varauskalenteri/
Jos vaikka porukalla koko radan haluis varata, sen hinta on täällä:
http://ahvenistoracecircuit.com/hinnasto/
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Nyt tulee vähän risuja. Kärppänä yhdeksäksi paikalle, eilen illalla vielä soitin että varmasti on vapaata.
No siellähän oli piennarten ruohikon leikkuu käynnissä. Ilmeisesti kesäpojan ohjeistus jäänyt puolitiehen, olis nimittäin parempi suihkuttaa ne ruohot metsään päin eikä radalle. Suolenkin tunnelin tienoon mutkat ruohoa täys. Pyysin rahat takaisin ja lähdin pois koska ei mitään luottoa rataan ja putsausaikataulusta ei heti ollut tietoa.
Ajelin sitten muutaman mutkalenkin ja kirjoittelen täältä Suvirannan motoristikahvilasta
Edit: Ai ette usko että oli ruohoa (HD:llä isoimmat kasat erottuu jotenkuten):http://www.youtube.com/watch?v=4xvEy42FY4E
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Ole hyvä! Nyt onkin rima noussut laittaa videota nettiin kun osaa jo itsekin katsoa kriittisesti sitä omaa ajoa, ja "puhdasta kierrosta" ei enää/vielä tahdo löytyä, eli kai se on sitä oppia
Tulevilta Alastaron ratapäiviltä toki voisi videota jakaa, mutta nyt onkin toinen kompastuskivi siinä, että pyöräkuume kyykympään vaihtamiseen on kasvanut niihin mittasuhteisiin, ettei enää viitsis tuon vanhan kanssa radalle lähteä (ja riskeerata kaatoa tms. vaihtoarvoa alentavaa) ja toisaalta jos se kyykky vaikka alle tulis piankin niin heti ekana päivänä en tohdi sen kanssa ehkä radalle lähteä. Myös Ahvenistolla on jo suurimmat ratahalut vähäksi aikaa tyydytetty joten saattaa lähteä liput myyntiin... (kesäpäivälle olen menossa joka tapauksessa)
Viime tiistaina Ahvenistolla olikin vähän ryysistä mm. Audi R8 ja useampi muu kottero ja pyörä rataa kiertämässä, piti oikein katsoa mihin väliin itsensä tunki ettei ollut joku heti niskaan hengittämässä![]()
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
mulla olis pieni kysymys noista melurajoista.
Onko siellä joku paikalla mittaamassa noita meluja vai miten ne pitää huolen ettei siellä ajella liian rajuilla vehkeillä?
itseltä mitattiin tuossa aiemmin tasan 95db@6000rpm... kuumottaa aika paljon että se menee sen 95db rajan yli jostain kumman syystä (jos vaikka eri ilmanpaine kun viime mittauskerralla)
on vaan aika pitkä matka lähteä sinne toteamaan ettei radalle ole asiaa
Henkilökunta mittaa radalle mennessä jos sattuu ehtimään. Mulla on mitattu kerran ja varmaan n. 5 kertaa olen siellä käynyt.
Mutta luulen, että ne seuraa sitä myös ohiajomelusta ja sitten liputtais ulos jos sinne pääsee joku karmee mökäpönttö.
Kokemuksen perusteella jos pitäis veikata saatko ajaa vai et, sanoisin että melko varmasti saat.
edti: Nämä kokemukset ovat siis myymättömän ajan vierailuista, eivät 110db vapaaharjoituspäiviltä.
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Itse en ole käynyt kuin 110db päivillä (keskiviikot alku ja loppukesästä) ja joka kerta melut mitattu. Silloin ambulanssimiehet hoitaa mittauksen ja radalle ei ilman sitä ole asiaa. Muina päivinä voi systeemi tietysti olla eri, mutta en luottaisi siihen että ilman mittausta radalle pääsee. Jääkö se sitten yhdestä db:stä kiinni on varmaan mittaajan järjenkäytöstä kiinni.
EXC 350 SixDays http://www.youtube.com/watch?v=v5Dg_oEWAx0
Itse olen käynyt noilla myymättömillä ajamassa jonkin verran, aina on mitattu äänet. Nyt on vissiin MIVV:stä villat hieman palaneet, kun äänet oli 105db kun viimeksi kävinNo, killeri kiinni, eikä uusinta mittausta enää tarvittu. Joka kerta olen saanut ajaa yksin, tai muutaman muun pyörän kanssa.
1199S Panigale
Tänään kävin vuoden tauon jälkeen myymättömällä ajalla ja nyt oli melunmittaus hyvin säntillistä, ja jos en väärin nähnyt niin näytti olevan ihan kirjanpito tuloksista. Ainakin joku desibelilista oli pöydällä.
Oli kyllä hieno keli ja hyvin tilaa. Pyörien laskemiseen riitti melkein yhden käden sormet plus 1-2 autoa.
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Ajelin eilen aamusta alkaen lähes koko päivän yksin!
Aloittelijana oli ainakin aikaa ja rauhaa paneutua omaan räpeltämiseen.
Pari vikaa tuntia oli toinenkin mopo ja samoihin aikoihin kävi Corvette Z06 vetelemässä alle 1.30 aikoja.
Mites nykyään, onko myymättömillä vapaa-ajoilla ollut ruuhkaa? Kiinnostaisi vähän hidasta perusharjoittelua tehdä kun säitä on ja putkikin vielä vakio.
Jos jostain syystä sattuisi lipat vetämään tuollaisena päivänä, niin köllötelläänkö siellä maassa sitten toivoen että joku jossain vaiheessa huomaa vai miten homma toimii? Toki jos puhelin ehjänä taskussa pysyy niin voi koittaa soitella..
KTM 990 Duke 2024