Itsekkin kadulla jarrutan etu ja takajarrulla kun pitoa ei ole yleensä niin paljoa tarjolla kuin radalla, radalla on myös yleensä mutkaan mentäessä niin pieni vaihde silmässä, että jo luistokytkimenkin läpi tuleva momentti saa takasen luistelemaan.
En tosin mene vannomaan onko kyykyllä ajavan aloitttelijan fiksua jarrutaa takasella asfaltilla, koska ainakin itsellä tuppaa huomio kiinnyttämään täysin etujarrun annosteluun ja takanen on melkeen järjestään lukossa. Itsellä ei suoraan jarruttaminen takarengas lukossa ole mikään ongelma ja älyän luopua siittä jos tarvitsee kääntää tai alkaa menemään pelit poikittain. Mutta joka tapauksessa yksi asia lisää syömässä huomiokykyä korkeintaankin hyvin marginaalisen lisä hidastuvuuden takia.
Jaa.. minä olen alusta saakka jarruttanut molemmilla eikä ole ollut mitään ongelmaa takasen lukkiutumisessa tms. Ei ole tullut mieleenkään opetella erikseen ensin jomman kumman käyttöä, joten tiukoissakin "paniikkijarruissa" on ollut takajarru automaagisesti mukana. Tämä siis ihan katuajossa.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Asiaa...
Vähän OT, mut menkööt:
Pari vuotta takaperin tuota kokeilin, perin epätieteellisesti tosin, ja ainakin näin sunnuntaimotoristina paras tulos oli taka+etu kammojarru abseilla. Kuivalla ja lämpimällä kelillä matkat toki olisi olleet erilaiset. Vauhtia (gps) satku ja keli tihkusade/+12c.
42,49 (paniikkijarru abseilla etu+taka)
47,89 (alotus takasella ja puristus etujarrulle, välttäen abseja)
57,35 (pelkkä etujarru puristaen ja välttäen abseja)
67,46 (paniikkijarru pelkällä etujarrulla abseille)
http://www.youtube.com/watch?v=Q1Bi9oDpRbw
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
etujarru ja puukengät,toimii
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Meikällä samanlainen mopo vuosikymmentä aiemmin. Hiekkatiellä risteykseen "täysii" ja vaihde kakkoselle, kytkin nopeasti irti ja tuppi nurin... mopo meni hienossa (useimmiten) sladissa risteyksen..
Nykyisessä mopossa integraalijarrut, joten ei normaalisti takajarruun erikseen edes koske
Samaa mieltä ja siinäkin vaiheessa ainut mikä saattaa pitää kuskin pystyssä on riittävä treeni ja kokemus siitä etujarrun kunnollisesta käytöstä. Kunnon äkkitilanteessa ei jalkajarrua kovin moni muutenkaan ehdi edes kaivata, vaan normaalimpi tapa on tehdä se "hallittu kaato" etujarrulla.
Supermoto
Minullakaan ei ole koskaan ollut sellaista kurapyörää, jossa vauhtia hiljennettäisiin takajarrulla. Näissä minun pyörissä takajarru on takapyörän lukitsemista ja takajousituksen sitomista varten.
Taviksen katupyöräilijän vinkkelistä muuten tuolla jousituksen alas painumisella on merkitystä tehokkaan hiljentämisen kannalta, olen sitä nyt varta vasten kokeillut. Ja asia korostuu esim. ajellessa serpentiineillä alaspäin, kun pyörä on jo muutoinkin etukenossa ja tiukkaa neulansilmää riittää...
<p>.</p>
Toissakesänä Pordoilta tultiin alas rouvan kanssa ja takaa tuli neljä prätkää. Kolme kyykkyä kilahti ohi hetkessä ja neljännen kanssa tuli kisa, muttei ohi mennyt. Ja yhtään ei kannata irvistellä, vaikka sanonkin, jotta oli Wingi, mutta soolona, siis yksin, me kaksin. Ja noi neljä oli italiaanoja, ja jokainen tietää jotta italiaanot on hulluja passoillaan, varsinkin ulkomaalaisia kohtaan, ja Wingikin menee osaavissa käsissä kovaa, mutta pysy jätkä takana.Ja vaikken olekaan ajanut kun nyt vasta kolmatta kesää radoilla, ehkä yht. 500 km tähän mennessä ja ensi la. minulle uuden radan korkkaus possujunassa, niin silti katsoin hyväksi käydä ajamassa kk. sitten Apparaa ympäri rouvan kanssa kaksi päällä. Ja tuolla Pordoila kun pidin sen Wingikuskin takana niin alhaalla näki, jotta kyllä kuskia vitutti. Ja mä olin hymyä - poika.
Ja VFR12 ei ole kyykky, vaan touring malmikasa.
![]()
<p>.</p>
Ilmeisesti loisti -sedän mopossa takalaikat punaisena moisen kilvoittelun jälkeen... Ilman niitä se wingi olisikin todenäköisesti pyyhkinyt ulkokautta ohi.
Ps. Kannataa vaihtaa uudet takakiekot sinne apparan possujunaan, sillä siellä voi tulla ilman italiaanojakin kovat kapinat siitä kuka saa nopeiten täydestä laukasta talutusvauhtiin sinne suoran päähän.
Supermoto
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Yksi kysyy neuvoa ja heti on plutoona kovia miehia saalien kertomassa etta pitaa ajaa kisaa radalla muuten ei osaa mitaan. Matkabikella pitaa paastaa kaikki ohi ja vain radalla ajavat tietavat miten pitaa ajaa ja jarruttaa eika takajarruun saa koskea...
Minulla on molemmat eli touring bike ja enduro (Fjr & Xt). Saanko jarruttaa lainkaan ja jos saan niin milla jarrulla? Sivuvaunua ei ole.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Niinmuttaku on jo neljäs integral-abs pemari ja niillä ei tartte jarruttaa ku kahavalla. Polokimen käytöllä kun ei ole tuon taivaallista merkitystä. Vain soralla tms. tilanteessa sillä on joskus jotain käyttöä, eli tavaksi tuo ei taida tulla sitten millään. Pitäis varmaan vaihtaa pyörän merkkiä välillä...
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Pitkän tauon jälkeen 1. oli perusnaku äxjiiärrä ja pari kertaa sillä meni takanen lukkoon perä edelle pyrkien, joka toki oikeni nopeasti sen kummemmitta.
Jokainen jarruttaa tavallaan ja tällä VFR12:lla se onnistuu tehokkaimmin 1. survomalla polkimella sisään ja vahvasti, ja samalla sekunnin murto-osalla kahvaa penteleesti ja katse suunnattuna sopivasti etäisyyteen, että tasapaino pysyy. Tekniikkakin saattaa pettää, jopa Hondassa ja duot olla pois pelistä, myös ABSit, joka kyllä on aika teoreettista, mahdollista kyllä. Tämäkin otettiin eräässä koulutuksessa mahdollisuutena.
BMW:hän tunnetusti on vieläkin epävarmempi laitos kuin Honda, juurihan eräs foorumilainen tuskaili, että voiko siihen K1300S:ään luottaa, tämä siis ilman mitään tunnepitoseikkoja. Hieno pyörähän se muutoin on.
J@ckille suosittelen myös nykyaikaista Ajokoulutusta/EAK:ta ja sen jälkeen rata-ajoa opastetusti. Räyskälässä eräs aloittelija totesi hyvän päivän päälle, että miten jatkaa ja totesin todella kuuluvasti, että radalle opettelemaan. Siitä on melkoinen hyöty, kokemusta on.
Muitten kommentit jätän oman arvoonsa tunnekuohuisina kirjoituksina. Piste.
<p>.</p>
No voi pilkunnussijaa, muutetaan sitten termi ,tunnetusti, muotoon: saattaa olla. Mutta useammankin biimeristin tiedän vaihtaneen toiseen merkkiin, kun ovat vikoihin ja niitten korjaamisen kalleuteen kyllästyneet. Tunnen niitäkin jotka peruspataraudoillaan ajaneet vuosikymmeniä. Ja kun nytten tämän kommentoin niin kaikille tiedoksi, että Nitroukselle vastaan YV:llä ensi viikolla ja Z- MAN menköön opettelemaan edes elinaikanansa vaikuttaneet Suomen Presidentit.
<p>.</p>
Otinpa perunalastut esiin tässä kohti...
Mutta ei, vaikken oo koskaan missään radalla jarruttamista harjoitellut, (ainoastaan "mentaalisesti" ja harjoitusmielessä silloin tällöin mutkapätkillä ihan käytännössä vetänyt liinat kiinni ja kaarteissa kokeillut miltä tuntuu jarruttaa reippaasta vauhdissa pyörä kallellaan) ihmeellisesti on (vaistonvaraisesti?) löytynyt sekä etu- että takajarru sitten kun muutama tiukka/tositilanne kohdalle sattunut...![]()
juuri nyt pyörätön
Enpä nyt jaksanut selata koko ketjua läpi, joten sorry jos tää vastaus on jo tullut. Mihin katse näytti kun perä lähti oikealle? Jos katse on jossain muualla kuin kaukana suoraan edessä on painopiste muualla kuin keskellä ja takarengas ei kulje nätisti suoraan.
Suosittelen hakeutumista EAK ruosteenpoistokurssille (valitettavasti kurssit on usein aiemmin keväällä mutta ehkä jostain vielä löytyis) koska siellä saa turvallisesti harjoitella jarrutuksia ja hyvät kouluttajat kyllä näkee onko vika pyörässä vai kuskissa.
Kunnes jarrutustekniikka on hallussa kannattaa ehkä jarrutuksissa välttää takasen lukittumista ainakaan hetkittäistä lukkoa enempää.
Kawasaki ER-5 1998 aka Romulus 2010-2012
Kawasaki ZX-6R 2003 (636 Ninja) aka Pimu 2012-2014
Suzuki GSXR-600 2009 aka no name yet 2014-
No mitenpä tuon sanoisin... Ruosteenpoistossa on tullut käytyä aika säänölliseti ja silloin-tällöin radallakin. Vaan kun Lähitapiolan vakuutukset ei ole voimassa radalla, niin yleensä jätän väliin. Hitaasta ryhmästä en saa mitään ja nopeammalla tiedän rikkovani itseni, miksi siis pitäisi..? Osaan ajaa matkaa ja mutkaa ihan yhtä huonosti - kävinpä sitten radalla, tai en.
Niin, tuo ensin takajarru jne.. ei oikeasti ole tarpeen >10 v integral-abs-pemareilla. Tai ainakaan siitä takajarrusta ei ole pienintäkään hyotyä - eikä tämä ole mutua. En toki väitä, etteikö vanhanaikaisella jarrujärjestelmällä varustetuissa pyörissä tuo ensin takajarru olisi täyttä asiaa.. Voisihan sitä kotilossakin kiskoa ensin käsijarruja ja vasta sitten jalka polkimelle
Pemarin luotettavuudesta en tiedä, mutta on noilla tullut jo 15 v ajeltua ilman murheita. Ja kun muutenkin ovat olleet mieleisiä, niin täytynee myöntää, että ilmeisesti alan olla vannoutunut pemarimies![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 09.06.2013 klo 01:39.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.