Terve!
Hakiessani Trumppaa talvisäilytyksestä huomasin vesihöyryä tulevan tankin alta.
Nestettä näytti tulevan moottorin yläpuolelta, missä on paisari ja jäähdytinnesteen täyttöaukko.
Paisarissa on nestettä näköjään liikaakin.
Olisiko heittää kokemuksia vastaavista ongelmista tai tarjota ongelmanratkaisua? Huohotusletku puristuksissa, termari jumissa, tms.?
(Lämmittämättömään) Talliin ajaessa viime loppusyksystä ei ollut ongelmaa. Tosin silloin oli kylmä, -2 astetta ja lunta satoi.
Nyt kun kävin tankkaamassa, niin vesihöyryä ei tule enää. Mutta sama "herkkusienimäinen" tuoksu on jäljellä.
Flekti meni päällä samantien, kun moottori lämpeni.
Samalla voisin vaihtaa nesteet. Onko vinkkejä poistoon ja vaihto-operaatioon, lähinnä siis helpottavia kikkoja? Huoltomanuska löytyy kyllä pdf:nä kotikoneella, mutta näitä uudempia mallejahan siinä ei ole mukana. Tekniikassa ero lienee lähinnä kaasareissa?
Kiitollisuudella otetaan vastaan neuvoja.
Pyörä on sigun mukainen -03 T-bird...
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Merkkiosastolla ei löytynyt vastauksia.
Olisko näin Talli-osastolla enemmän tietämystä?
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Nesteiden vaihto on simppeli toimenpide ja ei siihen mitään erikoiskikkoja ole/kaipaa.
Muuten tuo ongelma josta mainitsit on trumpan ominaisuus. Varsinkin nämä vanhemmat t-birdit tykkää puskea nesteet pihalle "omalle tasolleen". Mutta että jo tankin alta koneen päälle tulee niin katsoisin ylivuotoletkun. Lähin letku yläkolmiota säiliön päällä, joka jatkuu akun edestä linkustoon. Itsellä L mallinen "liitin" löystyy ajossa ja letku oli haperoiyunut (5cm pois puukolla ja tuli taas tiivis liitos). Lisäksi katsoisin runkopalkin päällä olevan ilmauspultin. Jos on valkoista "härmää" runsaasti, niin hoitoa.
Triumph T-bird 900 Sport -03
Jep, toki oli tiedossa tämä jäähdytinnesteiden "puskemisominaisuus", eli paisarin nestemäärä pitää tarkistaa koneen ollessa lämmin, mutta nesteitä ei ole lisätty tai vaihdettu.
Siksi tämä tuli yllärinä...
Nyt eniten arvelluttaa tuo flektin päällemeno, jota aikaisemmin ole tapahtunut kuin kesäkuumalla kaupunkiajossa. Nyt se menee samantien päälle, kun kone lämpenee.
Onkohan nesteitä tullut ulos niin paljon, että jäähdytys ei nyt yksinkertaisesti riitä??
Edelleen paisuntasäiliössä on nestettä viivojen yläpuolella...
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
vasta nyt pääsin takaisin pyörän pariin.
Pikku ajon jälkeen jäähdytin vaikuttaa viileältä varsinkin yläosastaan (flekti päällä), joten olisiko vesipumppu mennyt?
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Vasta nyt sain tankin pois.
L-mallinen liitin oli mennyt katki siitä toisesta letkusta ja kaikki nesteet on tullut sitä kautta pois. Huohotusletku ja liitin olivat kunnossa..
Järjestelmässä ei ollut siis yhtään nestettä, joten lienee fiksuinta huuhdella koko systeemi ennen uuden jäähdytysseoksen laittoa?![]()
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Huh huh, flekti huutaa normiajossa jota ei ole aikaisemmin tehnyt eikä hälytyskellot soi...![]()
juuri nyt pyörätön
No eipä ole ajettu, kun on ollut kiireitä töissä ja kotona...
Talvisäilöstä himaan ja tankille. Tankkausksen jälkeen ajettu 9km.
Siinä ajot tälle keväälle/kesälle...![]()
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
-04 speed triplessä paisarin nesteet piti olla juuri ja juuri näkyvissä. Muuten kusi alle. Siis alle MIN reilusti. Kunhan paisarissa jotain liikettä heiluttaessa pyörää
1300cc Suzuki
Kylmänä Trumpassa riittää kunhan paisarissa on jotain nestettä. Kuumana siellä sitten on enemmän.
Ideahan on siinä, että kuumana paisuntasäiliö ottaa vastaan paisuvan nesteen ja koneen jäähtyessä moottori imee säiliöstä nestettä tilalle, jotta ei mene letkut ruttuun. Paisuntasäiliö nimensä mukaan tasaa nesteen lämpötilamuutoksista johtuvaa tilavuuden muutosta. Jäähdytysjärjestelmä kuuluu olla täynnä, eli nestettä syylärin korkkiin asti. Vanhoissa autoissa ei ollut erillistä tasaussäiliötä, vaan ilmatila oli syylärin yläosassa. Jos täytti liian täyteen, ylijäämä tuli hukkaletkusta ulos kuumalla moottorilla ja jäähtyessä ilmatila muodostui automaattisesti.
Speed Tripleissä ainakin on maailmalla herättänyt paljon ihmettelyä se, että jos paisarin täyttää yli alarajan kylmänä, ylijäämä tulee ulos hukkaletkusta koneen lämmettyä. Nou hätä, se kyllä etsii oman tasonsa.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21