Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 116:sta
  1. #1
    Eilen oli eka tilanne jossa meinasin kipata.. eli liittyä kipanneiden kerhoon..jostain syystä lukkojarrutuksessa heittää takapään rajusti sivulle! näin ei käynyt esim autokoulun pyörässä.. mistä johtuu? kun takapää menee lukkoon - se tempaisee rajusti oikealle
  2. #2
    Kuskin painopiste ja alustan kaltevuus(tien pinta). Tuossa yleisimmät. Ja se perä lähtee nopeasti sivulle jos painopiste on enemmän toiselle puolelle.

    Suosittelen jokaiselle absittoman pyörän omistajalle joskus kokeilemaan miltä tuntuu ohjata mopoa takarengas lukossa kymmeniä metrejä(muutama hassu sekunti). Voi estää pahan kaatumisen jos herra Murphy iskee ja lyö normi ajossa takarenkaan lukkoon jonkin teknisen vian takia.

    Kurapyörä puolella tuo takanen on lähes aina jarrutettaessa lukossa ja sillä käännetään tarkoituksella mopoa ennen tiukempaa mutkaa...

    Edittiä: En sitten tiedä mitään siitä miten custom pyörän erilainen painojakautuminen vaikuttaa asiaan
  3. #3
    Etujarru.. etujarru..
    Yhden kolaroinnin ajaneena olen tyytyväinen ABS:eihin.
  4. #4
    Vaikee ymmärtää kun on jo vuosia siitä kun olen käyttänyt takajarrua....
  5. #5
    Onko takarenkaan linjaus suorassa? Oletettavasti on jos pyörä kulkee suoraan ohjaustangosta päästettäessä.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  6. #6
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Onko takarenkaan linjaus suorassa? Oletettavasti on jos pyörä kulkee suoraan ohjaustangosta päästettäessä.
    miten sen lukossa olevan renkaan linjaus vaikuttaa suuntavakauteen?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  7. #7
    Etujarru on pysäytysjarru.
  8. #8
    Oudolta kuulostaa. Ja vaaralliselta. Suosittelen viemään pyörän jonkun asiantuntevan kuskin tai huoltomiehen koeajettavaksi. Silloin saat tietää onko mopossa joku vika vai onko ongelma jossain ajoteknisessä jutussa.
  9. #9
    Lainaa SamiN kirjoitti Katso viesti
    miten sen lukossa olevan renkaan linjaus vaikuttaa suuntavakauteen?
    Jos takarengas on kulkusuuntaan nähden vinossa, etu/takarengas kulkee eri jälkä -> koko pyörä menee lievässä sladissa jatkuvasti. Kun jarrua painetaan ja rengas lukkiutuu niin takapää lähtee kirjoittamaan kulkukulman suuntaan?

    Siihen päälle aiemmin mainittu tien kallistus, ehkä viallinen runko renkaassa jne.

    Kun tarpeeksi monta kertaa heittää tikkaa, saattaa joku osua tauluun
    Kylätason kurapyöräilijä.
  10. #10
    eiköhän se johdu siitä että autokoulussa harjoitellaan tasaisella parkkiksella kun taas maantiet on sekä uraisia että yleensä aina kallistettu suuntaan tahi toiseen
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  11. #11
    Jarrutitko kuitenkin samaan aikaan etujarrulla?

    Jos etujarrun hidastava voima on suurempi kuin jo lukossa olevan takarenkaan, joka on jo menettänyt pitonsa myös sivusuuntaan, ja pärrä on hiemankin kallellaan, perä tulee väkisin sivulle...?
    juuri nyt pyörätön
  12. #12
    Harjoiteltiin joskus Ahveniston parkkipaikalla jarrutusta takajarrulla. Tarkoitus oli jarruttaa pyörä pysähdyksiin saakka lukkoon jarrutetulla takarenkaalla. Aloitettiin parin kympin vauhdista. Sitä mukaa, kun taito kehittyi, kymppi vauhtia lisää ja taas jarrutus pysähdyksiin.

    Pointtina tuossa harjoituksessa oli se, että pyörästä otetaan jaloilla kunnon ote. Päkiät jalkatapeille ja polvilla kunnon puristus pyörän kylkiin, hartiat ja kädet rentoina. Pyörä kulki pienellä harjoittelulla ihan suoraan pysähdyksiin saakka.

    Jos sen sijaan vain istuu jalat rentoina kyydillä ja jarruttaa takarenkaan suttiin, niin jompaan kumpaan suuntaan pyörä lähtee alta luistamaan.
  13. #13
    Lainaa SamiN kirjoitti Katso viesti
    eiköhän se johdu siitä että autokoulussa harjoitellaan tasaisella parkkiksella kun taas maantiet on sekä uraisia että yleensä aina kallistettu suuntaan tahi toiseen
    Varmaan tuo pitää myös paikkansa. En ole kyllä kiinnittänyt huomiota siihen että omassa pyörässä perä lähtisi kallistuksen suuntaan, vaikka monesti myös asfaltilla takarengas on lukossa tai lähellä lukkiutumisen rajaa.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  14. #14
    Ei ehkä kannata asfaltilla hirveesti reenailla mitään takasen lukkojarrutuksia, satasestakin kun pariks sekunniks tökkää niin aikamoinen tasanne ehtii kulumaan renkaaseen.

    Kovalla hiekkapinnalla luistot on muutenkin vähän "pehmeämpiä" kun sitä pitoa ei ole ihan niin paljoa tarjolla. Tuskin tosin kannattaa sinnekkään mennä harjoittelemaan jos takarenkaan jarrutuksessa sivulle siirtyminen tuntui siltä että kovemmassa vauhdissa henki olisi mennyt...

    Autokouluun olis ehkä hyvä saada 4h pakollista soramontulla päristelyä, jossa on pakko kaatua 5 kertaa. Ei tule kovin valmiita kuskeja ulos kun ajellaan hyvällä markinaalilla kuskin ja pyörän rajojen sisällä, sitten kun ekan kerran tulee eteen joku tästä poikkeava tilanne niin ollaan jo kertomassa rajakokemuksia. Mielestäni takapään luisto kiihdytyksessä tai jarrutuksessa on ihan normaali tilanne josta ei tarvitsisi huolestua, moni noita harrastaa ihan huvin vuoksi.
  15. #15
    Mitä helvettiä nyt taas.
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

    ZX12R
  16. #16
    Lainaa vuohi kirjoitti Katso viesti
    Ei ehkä kannata asfaltilla hirveesti reenailla mitään takasen lukkojarrutuksia, satasestakin kun pariks sekunniks tökkää niin aikamoinen tasanne ehtii kulumaan renkaaseen.

    Kovalla hiekkapinnalla luistot on muutenkin vähän "pehmeämpiä" kun sitä pitoa ei ole ihan niin paljoa tarjolla. Tuskin tosin kannattaa sinnekkään mennä harjoittelemaan jos takarenkaan jarrutuksessa sivulle siirtyminen tuntui siltä että kovemmassa vauhdissa henki olisi mennyt...

    Autokouluun olis ehkä hyvä saada 4h pakollista soramontulla päristelyä, jossa on pakko kaatua 5 kertaa. Ei tule kovin valmiita kuskeja ulos kun ajellaan hyvällä markinaalilla kuskin ja pyörän rajojen sisällä, sitten kun ekan kerran tulee eteen joku tästä poikkeava tilanne niin ollaan jo kertomassa rajakokemuksia. Mielestäni takapään luisto kiihdytyksessä tai jarrutuksessa on ihan normaali tilanne josta ei tarvitsisi huolestua, moni noita harrastaa ihan huvin vuoksi.
    Jep itekin vähän "pihalla". Opettelu on tullut aloiteltua montulla/pellolla mopolla, kasikymppikawalla, liki itsetehdyllä 125:lla ja kakspuolikkaalla 80 -luvulla niin tuo takajarrun lukkojarrutusleikittely on lähes itsestäänselvää. Samoin vastakeitto kotilolla....ei oikein nykyinen esp/neliveto taivu...

    Ehdottomasti kannatan soramonttukyykkää!
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  17. #17
    takajarrulla leikkiminen on just siistii ainakin sportti pyörillä
    pyörä menee juuri sinne minne haluat painopistettä siirtelemällä.
    Horo Elää !
  18. #18
    Lainaa HondaCebari kirjoitti Katso viesti
    takajarrulla leikkiminen on just siistii ainakin sportti pyörillä
    pyörä menee juuri sinne minne haluat painopistettä siirtelemällä.
    Juurikin näin - ja varsinkin enskalla. Takajarru mahdollistaa esimerkiksi noppeliaan u-käännöksen kapeallakin tiellä. Siinä tulee apsi-apinalle hiki pintaan, kun punnertaa norsunsa takaisin menosuuntaan käsin veivaamalla (ihan kokemuksesta puhun - yhdessä prätkässäni on abs).
    Ja alkuperäiseen kysymykseen: sinulla on paha ongelma joko pyörässä tai ajotyylissä - tarkista molemmat.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  19. #19
    Jeps,

    Monen monta vastausta, juu.

    Olen aika ihmeissäni, että joillekkin tuo takajarru on mysteeri, miten se lukossa käytäytyy ym.
    Nyt kun koulutkin on loppu, tilaa löytyy niiden palloilukentillä yllin kyllin, eli takajarrulla varustettu polkupyörä alle ja sinne vaan reenaamaan eri variaatiota lukkojarrutuksesta takajarrulla.
    Ne pätee myös moottoripyöriin.
    Siinä kun jarruttelee aikansa, oppii huomaan alustan kaltevuuden, oman kropan käytön ym. vaikutuksen pyörän käytökseen jarruttaessa................
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  20. #20
    Tulee yleensä kaikissa vähänkään isommissa jarrutuksissa käytettyä takajarrua (tottakai myös etujarrua), että siihen tottuu sitten kun oikeesti tulee semmonen tilanne että tarvii sitä niin ottaa sen refleksinä käyttöön kans.
  21. #21
    Lähtee se perä helposti pyrkimään sivulle myös silloin kun jarrutuksessa takarengas menettää kosketuksen tienpintaan
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  22. #22
    Lainaa kane80 kirjoitti Katso viesti
    Jeps,

    Monen monta vastausta, juu.

    Olen aika ihmeissäni, että joillekkin tuo takajarru on mysteeri, miten se lukossa käytäytyy ym.
    Samoja ajatuksia, on tuo tietämättömyys jotenkin uskomatontakin..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  23. #23
    Ja jos vielä lisätään vaikeusastetta, niin takanen lukossa on hallittavissa paljon helpommin kun etujarruun ei kosketa. Eli pelkällä takajarrulla ei saa oikeaa tositilanteen tuntumaa. Mutta jos samalla jarrutetaan voimakkaasti etujarrulla, niin kuin tehokkaassa jarrutuksessa tehdään, niin takapää pyrkii vikuroimaan enemmän. Näin varsinkin "customihekisellä" pyörällä, jossa painopiste on jarrutuksenkin aikana takana. Ja näissä pyörissä takajarrua on pakko käyttää reilusti tehokkaaseen pysähtymiseen juuri sen jarrutuksen aikaisen painojakauman vuoksi. Kyykky/naku/tms. niin painopiste siirtyy lähelle eturengasta (takapää nousee irti maasta), jolloin painopisteen poikkeamalla ei ole samaa "vipuvartta" kuin pielessä oleva painopiste kaukana eturenkaasta. Takarenkaan käytös voi poiketa myös soralla/hiekalla vs. asfaltilla, koska soralla takarengas kaivautuu hieman eikä eturenkaan pito riitä siirtämään painopistettä eteen yhtä voimakkaasti kuin asfaltilla.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  24. #24
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Samoja ajatuksia, on tuo tietämättömyys jotenkin uskomatontakin..
    Ihan samat ajatukset.

    Eikö tuommoinen takapyörän sivullelipsuminen lukkojarrussa koeta ja opita jo ensimmäisellä fillarilla noin kolme vuotiaana? Sitten hommaa tehdään uudelleen ja uudelleen, kunnes kaadutaan. Itketään itkut ja tehdään samaa jarruttelua taas uudestaan jnejne.
  25. #25
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Ihan samat ajatukset.

    Eikö tuommoinen takapyörän sivullelipsuminen lukkojarrussa koeta ja opita jo ensimmäisellä fillarilla noin kolme vuotiaana? Sitten hommaa tehdään uudelleen ja uudelleen, kunnes kaadutaan. Itketään itkut ja tehdään samaa jarruttelua taas uudestaan jnejne.
    Näinhän se menee, aikansa kun opettelee niin sen oppii ja hyvin se oppi pysyy päässä.
    Taivas saa odottaa
  26. #26
    Lainaa 3JJ kirjoitti Katso viesti
    Mutta jos samalla jarrutetaan voimakkaasti etujarrulla, niin kuin tehokkaassa jarrutuksessa tehdään, niin takapää pyrkii vikuroimaan enemmän. Näin varsinkin "customihekisellä" pyörällä, jossa painopiste on jarrutuksenkin aikana takana. Ja näissä pyörissä takajarrua on pakko käyttää reilusti tehokkaaseen pysähtymiseen juuri sen jarrutuksen aikaisen painojakauman vuoksi.
    Komppaan

    Kaksi kertaa tänä keväänä poron vuoksi suttijarrutuksen tehnyt tuolla omalla customilla. Suoraan meni muutaman sekunnin ja sitten alkoi kammeta takapäätä vasemmalle, (johtuu ehkä siitä että oikealle kaartuvasta mutkasta tulin ulos poron eteen) ei mitenkään äkkiseltään vienyt perää vaan ihan normisti maltilla kuten suttijarrutuksessa tekee.
    Helposti oli aikaa reagoida pyörän liikkeisiin. Nopeutta reilusti yli 80 ja väistön alkaessa ehkä 40-60 ? Toki tuuria oli molemmilla kerroilla mukana enemmän kuin ymmärrystä ettei käynyt köpelösti, en väitäkkään olevani maestro mopon päällä.
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

    Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14
  27. #27
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Ihan samat ajatukset.

    Eikö tuommoinen takapyörän sivullelipsuminen lukkojarrussa koeta ja opita jo ensimmäisellä fillarilla noin kolme vuotiaana? Sitten hommaa tehdään uudelleen ja uudelleen, kunnes kaadutaan. Itketään itkut ja tehdään samaa jarruttelua taas uudestaan jnejne.
    ...ja jatkuu reilu kolmekymppisenä, kun opetetaan jälkikasvulle jarruttamisen salat...
    Honda CBR 1000F -92
    Suzuki Gsx 600F - 95
  28. #28
    Lainaa Pikkuhannu kirjoitti Katso viesti
    ...ja jatkuu reilu kolmekymppisenä, kun opetetaan jälkikasvulle jarruttamisen salat...
    totta töriset. Tämän jarrutaito- ykkösen oppimisen jälkeen onkin pikkufillarin takarenkula sileä yllättävän nopsaan.
  29. #29
    Lainaa Karza kirjoitti Katso viesti
    Vaikee ymmärtää kun on jo vuosia siitä kun olen käyttänyt takajarrua....
    Lainaa hra1150 kirjoitti Katso viesti
    Etujarru on pysäytysjarru.
    Moottoripyörän pysäyttäminen on tehokkainta kun käytetään sekä taka-, että etujarrua. Tätä opetetaan mm. nykyaikaisissa EAK- ja Ajotaitokoulutuksissa joita on syytä käydä aika-ajoin. Jos yllämainituilla herroilla on koulutuksessa käymisestä aikaa, niin syytä olisi käydä, niitä laadukkaita järjestää mm. TFMK ja MotoOrg.

    Itse jarrutan kutakuinkin aina molempia käyttäen, jo senkin vuoksi, että siitä tulee tapa jolloin mahdollisen hätäjarrutuksen tarpeessa, käsky lähtee "selkäytimestä" sillä aivojen käskytys on liian hidasta, hätätapauksessa.

    Viikon sisällä olen käynyt kahdet keskustelut valitettavista mp-onnettomuuksista, molemmissa tapauksissa kuljettaja menehtyi RIP. Henkilöt joiden kanssa keskustelin tunsivat molemmat menehtyneet, erikseen. Menehtyneet asuivat alle 20 km säteellä kotiosoitteestani.
    Toinen oli Itävallassa menehtynyt ja toinen oli Hollolan Salpakankaalla menehtynyt.

    Molemmissa tapauksissa perussyy on se perussävel: omiin kykyihin nähden liian suuri tilannenopeus jota ei kaluston laadukkuuskaan sitten pelasta, kun tiukka paikka tulee. Ja sitten jälleen se perussääntö, joka oli omiaan vaikuttamaan Hollolassa 16 v. pojan menehtymiseen.

    Vaikka Suomessa kypäräpakko on säädetty jo v. 1977, niin ei se juurikaan auta, jos se kypärän leukahihna on kiinnittämättä, niin kuin tällä pojalla oli jäänyt tekemättä.

    Katselin eilen kauppareissulla mopopoikaryhmää joilla krossimalliset kypärät olivat nuorekkaaseen tapaan päässä, kuin pipona ikään pitkien remmien roikkuessa avonaisina tuplaD soljistaan. Mieleni teki mennä sanomaan, että muistattehan laittaa tuon remmin solkiinsa, kun ajoon lähdette, mutten kuitenkaan saanut sitä tehdyksi.

    Itse olen hyvin tyytyväinen S2:sen pikasolkeen. Näppärä käyttää ja varmasti kiinni pysyy, eikä paina kurkunpäätä.
    <p>.</p>
  30.  
  31. #30
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Moottoripyörän pysäyttäminen on tehokkainta kun käytetään sekä taka-, että etujarrua. Tätä opetetaan mm. nykyaikaisissa EAK- ja Ajotaitokoulutuksissa joita on syytä käydä aika-ajoin. Jos yllämainituilla herroilla on koulutuksessa käymisestä aikaa, niin syytä olisi käydä, niitä laadukkaita järjestää mm. TFMK ja MotoOrg.
    Tämä ei osaa -> EAK-kurssille:

    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen