Tankissa ja katteessa on noita varoitustarroja. Nurkasta kokeilin kynsillä poistoa, mutta ei meinaa lähteä. Mikä aine olisi hyvä keino ottaa ne pois ? Vaiko lämpöpuhaltimella ?
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
Lämpöpuhaltimella sillee varovasti lämmität sitä tarraa ja pikkuhiljaa vedät irti. Useimmiten parhaiten irtoaa kun vetää kohtisuoraan sitä tarraa. Älä kuitenkaan polta sitä eli sellanen raakasti sanoen 50 astetta on riittävä, silleen että liima pehmenee ja irtoaa. Liimajäänteet saa pois sit liuottimilla.
ex. Kawasaki ZX10R 2005
Aprilia RSV4 RF 2017
Föönillä lämpimäksi niin lähtee paljon helpommin, höyrypesuri olisi paras mutta sitä tuskin on käytössä. Tarroista jäävän liiman olen yleensä liotellut sytkäribensalla, bensalla tai Sinol/Lasolilla, mitä milloinkin on sattunut löytymään.
Kylätason kurapyöräilijä.
itte vetelin kuumailmapuhaltimella ja sit liima mällit lähti hyvin korrekin kliinerillä. Saman setin tein myös kun vaihdoin tankin suojatarran
600rr
Ennen liuottimia koittaisin tassuttaa liimajämät irti jesarilla. Ja vähän malttia, jos hyllystä löytyy.
Jos se ei toimi, niin sitten vasta myrkkyjä kehiin.
Yamaha R1 '06
Liimajäämiin astianpesuainetta (nestemäinen, ei konetiskitaplettia). Annat hetken vaikuttaa ja pyyhit liimat pois.
Harri
Ex -KTM 790 Adventure R
Ex -Yamaha Ténéré xt1200z
Ex -Suzuki GSX 1400
Ex -Kawasaki Z1000 K8 White
Ex -Suzuki GSX 1400
Ex -Kawasaki zx-9r-
Ole sitten varovainen sen lämmityksen kanssa. Tarpeeksi kaukaa pienellä teholla hönkii. Veettää jos maalipinta menee pilalle liiasta kuumuudesta
636 -06
painepesurilla lämpimällä vedellä ja pienellä paineella lähti ihan kivasti.
jälki siitä mustaan pintaan kuitenkin jäi vaikkei ollut kuin vuoden vanha pyörä![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Kuumailmapuhaltimen kanssa pitää olla kyllä varovainen. Ensiksi kokeilisin vaikka hiustenkuivaaja, senkin kuumuus saattaa riittää. Toinen konsti on jättää tumma pyörä päiväksi aurinkoon, niin sekin riittää eikä ole pelkoa maalipinnan tuhoutumisesta. Sitten vaan kulma irti, ja hitaasti ja kärsivällisesti vaikka sormenpäällä kuorimalla niin lähtee suurin osa liimastakin. Kynnellä irroitettuna jää enemmän liimaa poistettavaksi myöhemmin. Loput liimat sitten vaikka Autoglymin Tar Removerilla pois, löytyy esim. Motonetistä:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602719/0
Tosin, jos pyörällä on ajettu jo muutama vuosi, niin riskinä on että maalipinta on jo aavistuksen muuttunut sävyltään ja tarran kohdalle jää selvät rajat.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Fööni riittää, saa silläkin sormenpäät poltettua. Liimanpoistoon oikea aine on Xyleeni, jota saa jokapaikasta mm. Tarjoustalosta.
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Noista siis kyse. Yritetään alkuun pienellä lämmöllä. Pitäisi myös videokameran kiinnityskohtaa vaihtaa ja siihen on pakko lämpöä kuitenkin laittaa (2puolisella teipillä oleva läpyskä).
![]()
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
Noissa gsf:n tarroissa on muovikalvo paperisen tarran päällä.
Minä muistaakseni otin ensin kalvon ja sen jälkeen tarrat.
Wurthin "toffee" laikka, sillä lähtee hyvin. Varoo vaan ettei kauaa pidä paikallaan.
Taitaa samaa "toffeeta" saada myös B-kaupasta: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hi...tolaite-20011/
Kylätason kurapyöräilijä.
Mikähän hel..tin idea näissä "varoitustarroissa" on muu kuin v*ttuilu?
Aivan hyvin niistä voitaisiin tehdä helposti irroitettavia, mutta tuntuu, että niitä varten on oikein kehittämällä kehitetty äärimmäisen sitkeä liima lisättynä erityisen hauraaseen muovikalvoon, jotta sen irroittamisesta vähintäänkin maalipinta kärsisi.
Miksei vastaavasti kaikissa autoissa ole kojelaudassa/ratissa superkautsulla kiinni jotain rumia tarroja, joita omistaja joutuu ensitöikseen alkaa liuottimien kanssa repiä irti...
RÄYH!!!
![]()
No entäs tasapainotuspunttien kiinnitystarrat? Pyörässä on hopeanväriset vanteet, tarrajäämät ovat mustia ja niitä on paljon. Helekutin kovassa ovat. Yritin jo Autoglymin liimanpoistoaineella ja lievällä väkivallalla, laihoin tuloksin.
Kulttuuri pohjaa niihin oikeasti isoihin markkinoihin, eli jenkkeihin. Täkäläisen oikeuskäytännön mukaan valmistaja ja myyjä vapautuu juridisesta vastuusta sitä mukaa kun asioista varoitetaan etukäteen. Meidän markkina-alue on niin kärpäsen pissi itämeressä ettei ole tarvetta tehdä toisenlaisia variaatioita tänne.
"ei ole meidän ongelma, asiasta on varoitettu etukäteen"
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tarrat irtoaa föönillä, tai kuumailmapuhaltimella varoen käytettynä. Liimajäänteisiin ei tarvita mitään ihmeaineita, kannattaa kokeilla ensin miedompaa ja vahvempaa vain tarpeen mukaan.
Mineraalitärpätti on miedoimmasta päästä, mutta vaatii usein liuottelua. Jos ei lähde, niin sitten sprii > ksyleeni > asetoni > tinneri. Ei ne järki päässä käytettynä mitään tehdasmaalatulle maalipinnalle tee. Muovipinnat on eri juttu - pleksin, umpion muovilasin tms. saa pilalle pienelläkin määrällä asetonia ja tinneriä. Myös spriin kanssa kannattaa olla varovainen, silläkin saa joitain muovilaatuja sameaksi.
Just putsailin neljän ulko-oven lakatuista kynnyksistä suojateippien liimajäänteet ja niitä oli paljon. Mineraalitärpätiiä vahvempaa ei voinnut käyttää ja homma tuntui alkuun mahdottomalta. Lopulta ei tarvittu kuin märkä tärpättirätti päälle muutamaksi minuutiksi ja sen jälkeen liimat irtosivat kevyellä pyyhinnällä.
1300 Gessu
Liimajäämät lähtee tosi helposti crc. llä tai vastaavalla.
Zzr1400
Pala kangasta, sen taittelee muutamin kerron ja kastelee tinnerillä sitte laitat sen siihen päälle vähäks aikaa.
Sitte vaan toisella kankaalla pyhkäset pois sen liimapainon liiman siitä vanteesta.
Tätä konstia en suosittele muutakuin vanteisiin, harvemmin noita liimapainoja muualle liimataankaan.![]()
Joo, pitää kokeilla kun saa aikaiseksi. Noissa lyijypunttien tarroissakin on jokin muovilappu päällä, joten aika huonosti siihen mikään imeytyy. Ehkä tarjoan vielä kuumailmaa kevyesti avuksi. Takavanteessa on varmaan kymmenessä kohdassa noita mustia lappuja, joten kertahoidolla ei mene.
Varoitustarrat lähti tiikeristä ihan helposti kulmaa kynsimällä ja reippaasti kiskomalla. Ei jäänyt edes jälkiä, pari hassua liimaviirua jotka irtosivat tarralla taputellen. Kannattaa ostaa Triumph, siitä saa varoitustarrat helposti pois.
(jos on vanhempi pyörä niin en kiskoisi tarroja pois, jää varmaan törkeä varjokuva, samaan tyyliin kuin 10v seinällä olleesta taulusta tapettiin)
K1200GT & 701Enduro