Paljonko pitäis olla akun lepojännite parin vuorokauden käytön jälkeen jotta sen voisi sanoa olevan kunnossa?
>12.5
suurin osa ei ole, ja niilläkin voi ajella vielä vuosia, riippuu pyörästä, että kuinka helposti starttaa. Mutta kunnossa oleva ja täys akku on 12.7 parin tunnin päästä ja siitä vähän tippuu sitten hiljalleen.
jos on yli 12.4, niin on vielä jonkinlainen.
Tietysti se, että pyörällä on ajettu hetki ei tarkoita, että akku olisi täynnä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Pyörä seisonut nyt tallissa sunnuntaista asti jolloin palasin 1000km viikonloppureissulta kotiin.
Pistin jännitemittarin kiinni akun napoihin ja seurasin mitä tapahtuu.
Lepojännite napojen välissä 13.05V. Virrat päälle putosi 12.4V. Kun starttasin tipahti 9.8V mutta lähti kuin palmun alta heti käyntiin. Ongelma tuossa TDM:ssä on välillä että saa sahata viisikin sekuntia ettei edes ehdottele mutta sitten hörähtää käyntiin. Sama sekä kylmänä että lämpimänä. Välillä lähtee samantien. Onkohan akku tikissä vai pitäiskö vikaa hakea muualta?
Vanhassa xj.ssä tipahti juurikin startatessa jonnekin 9 v tienoille jännite eikä aina lähtenyt käyntiin. Akun vaihdolla sain varmat startit. Ei välttämättä pyöritä tarpeeksi ko. 9 v jännitteellä ja sanoisin, että jos äkkiä startatessa jännite tippuu 9 v tasolle on akku finaalissa ( tietenkin kannattaa testata kunnon lenkin jälkeen, vaikka seuraavana aamuna että sillä akulla on edes ollut mahdollisuus lataantua.)
Seuraavaksi saa sit suositella millainen akku ja mistä ja tietty edullisesti tuohon -07 TDM:ään. Pitänee olla AGM tulee kyljelleen?