Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Kirjoittelin aikoinaan tosta FJR:n värinöistä ja syytin siitä renkaita, koska vika tuli sen jälkeen, kun renkaat vaihdettiin Metzlerin Z8 interactive renkaisiin. Blokini on siksi noista renkaista tuolla FJR:n rengaspuolella.

    Haistelin tuossa ajaessani tuota syklistä värinää, joka tulee veto päällä 80 nopeudessa n. sekunnin välein ja selkeästi takapäästä mutta ei rullatessa eli, kun otan kaasun pois päältä ja annan rullata vapaasti kytkin pohjassa niin mitään värinötä ei tule.

    Fjr:hän on ns. keppivetoinen ja jotain lienee tapahtunut siinä yhteydessä, kun uusi rengas vanteineen laitettiin paikoilleen niin alkoi tuo häiritsevä resononti.

    Vanhalla renkaalla ennen vaihtoa ei ollut minkäänlaista resonointia vaan meno oli niin tasaista kuin sen tolla pyörällä voi olla mutta, kun uusi rengas laitettiin kuluneen tilalle alkoi tuo häiritsevä resonointi.
    Resonanssin luultavasti aiheuttaa kardaanin jurnutus kulmavaihteessa ja kysynkin onko kellään tietoa, mikä tuon voisi aiheuttaa ja miten sen voisi korjata?
    Viimeksi muokannut: Archimedes; 12.05.2013 klo 23:02.
  2. #2
    Viime suvena koeajelin tuollaista FJR-Z8 -yhdistelmää. Pyörässä oli uusi Z8-takarengas ja omistaja havaitsi välittömästi (tietysti oman pyöränsä tuntien) tuon värinän, joka korostui huomattavasti raskaasti kuormatulla pyörällä. Itse jouduin kokeilemaan monen monta jippoa ja vetoa, ennenkuin löysin tuon värinän joka tuntui selkeimmin jalkapohjiin. Sain sen tulemaan esiin ainoastaan tasainen veto päällä suurimmalla vaihteella n.80-85km/h mittarinopeudessa. Pienemmällä vaihteella, samassa nopeudessa ei ongelmaa. Pienemmällä vaihteella, samoilla kierroksilla ei ongelmaa. Takarengas vaihtui toiseen merkkiin ja ongelma (asiakkaan mukaan) poistui.

    Tuo värinä todellakin tuntuu voimansiirron resonanssilta. En itse tuolloin ajanut pyörää kuormattuna, niin paha sanoa miten voimakkaana värinä silloin ilmenee ja esiintyykö se myös laajemmassa haarukassa. Ei kuitenkaan kuulopuheiden perusteella ole ainoa FJR-Z8 -yhdistelmä, jossa viboja on ilmennyt.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  3. #3
    Lainaa FJ1200N kirjoitti Katso viesti
    Tuo värinä todellakin tuntuu voimansiirron resonanssilta. Ei kuitenkaan kuulopuheiden perusteella ole ainoa FJR-Z8 -yhdistelmä, jossa viboja on ilmennyt.
    Jos ja kun värinä esiintyy tuolla FJR-Z8 -yhdistelmällä niin rengas ei vaan käy tohon pyörään ja taitaa mullakin vaihtua vaikkapa ehkä Misukan vastaavaan renkaaseen, vaikka onkin lähes uusi mutta kun ajaminen ei ole mukavaa niin rengas menee vaihtoon.

    Itse epäilin vahvasti voimansiirtoa, kun vedon otti pois niin värinäkin loppui. Olen lukenut aika monta blokia tosta asiasta ja sama on värinä esiintynyt mm. Pannareilla ajaessa. Onko rengas itsessään niin huono vai mikä tekee tuon, että se ei vaan sovellu tietyille merkeille?
    Joku oli saanut värinän loppumaan, kun pyörällä oli ajettu n.1000km. Itsellä alkaa olla kohta tuon verran blakkarissa Z8:lla ja jos värinä ei pian poistu niin taitaa olla renkaan vaihto edessä?

    Mikä on toimiva ja hyvä rengasmerkki FJR:ään niin ettei tule enään hutilyötejä vaan tuote vastaa sitä mitä on haettukin?
  4. #4
    FJR:n alla pyörinyt enimmäkseen Metzin Z6:sia, Contin RoadAttackia ja Dunlopin RoadSmartia. Omaan makuun nuo Dunlopit olleet parhaat, Misukat taitaa olla jääneet kokonaan kokeilematta. Tuollaiset Dunlopit tulee taas alle, kun nykyisistä aika jättää...
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  5. #5
    Edellinen oli misukan pilot road 2, nyt alla PR 1. Molemmat toimii hyvin.
    Viimeksi muokannut: osmo; 13.05.2013 klo 00:04.
  6. #6
    Lainaa Sami@Vespa kirjoitti Katso viesti
    FJR:n alla pyörinyt enimmäkseen Metzin Z6:sia, Contin RoadAttackia ja Dunlopin RoadSmartia. Omaan makuun nuo Dunlopit olleet parhaat, Misukat taitaa olla jääneet kokonaan kokeilematta. Tuollaiset Dunlopit tulee taas alle, kun nykyisistä aika jättää...
    Z6:set mullakin oli pöyrän alla ja toimi erittäin hyvin ennen tuota uudempaa tuotetta Z8,joka on pettymys, vaikka kuvittelin, että uudempi versio ko. renkaasta olisi ainakin yhtä hyvä mutta ei niin ei. Se ei vaan satu tohon pyörään jostain syystä ja yksi korjaamon pitäjäkin ihmetteli kovasti asiaa, kun kerroin hänelle siitä. Renkaat vaihdettiin hänen pajallaan ja sanoi kyllä jo ennen vaihtoa, että Metzlerin renkaat eivät ole sieltä parhaasta päästä tolle pyörämerkille ja mainosti tota Misukkaa, että toi olisi hyvä mutta kaupat oli jo tehty Z8:sta ja siksi ne tulivat laitetuksi alle.

    Noi kertomasi merkit vois olla myös hyvä vaihtoehto jos ja kun ne ovat toimineet hyvin ilman ongelmia, joten kiitos sinulle vinkeistä
  7. #7
    Lainaa Sami@Vespa kirjoitti Katso viesti
    FJR:n alla pyörinyt enimmäkseen Metzin Z6:sia, Contin RoadAttackia ja Dunlopin RoadSmartia. Omaan makuun nuo Dunlopit olleet parhaat, Misukat taitaa olla jääneet kokonaan kokeilematta. Tuollaiset Dunlopit tulee taas alle, kun nykyisistä aika jättää...
    Heitin tänään pienen lenkin ja kuulostelin sen aikana myös eturenkaan mahdollisia värinöitä ja huomasin, että myös eturengas aiheuttaa omituista värinää sarviin.
    Annoin pyörän rullata kytkin pohjassa ja hyvällä tiellä tuli sarviin aivan selkeä värinä myös tuosta eturenkaasta, joka on Z8. On tasapainotettu kahteen kertaan kaikien mahdollisten heittojen osalta, joten vika ei ole siinä vaan renkaassa ???

    Näillä havannoilla voisinkin päätellä, että FJR + Z8 on huono yhdistelmä omakohtaisen kokemuksen perusteella tuosta rengastyypistä, joka on hyvin negatiivinen
  8. #8
    Karavanaamari suopo:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Mar 2008
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Aiemmin ajelin Metzelerin Z6illa muutaman setin mutta kun kerran kokeilin Misukoita niin takaisin en ole palannut.

    Misukoiden PR2 ajoin yhden setin, sit kokeilin PR3, nyt alla PR2 "erikoissetti" jossa sekä etunen että takanen vahvistettuja.
    Normisetit on olleet takanen vahvistettua ja etunen normaali mutta nyt kokeilin tuon vahvistetun etusen myös.

    Parin viikon päästä alle taas PR2 jossa takanen vahvistettu ja etunen normaali.
    Syynä se että vahvistettu PR2 etunen ei tuonut kulutuskestävyyttä lisää, ainoastaan pientä lipsuilun tuntua äärikallistuksissa joten vaihtuu takaisin normaaliksi vahvistamattomaksi.

    PR3 vaihtui takaisin PR2een ihan vaan hintasyistä,
    vaikkakin alustavasti vaikuttaisi myös että PR2 ajaa muutaman sata km pidempään.
    Lopullinen päätelmä vaatisi vielä muutaman PR3n ajamista, katsotaan mikä seuraavaksi tulee.

    Setti kestää mun käytössä semmonen 8500 - 9500 km.
    Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
    KTM Super Adventure 1290 -2015
    Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
  9. #9
    Jostain syystä moottorivärinät ei ole minua kiusanneet ihmeennin... (3v n.53tkm) johtuuko siitä ettei niin monista pyöristä kokemusta, vai onko vm eroja moottorin kiinnityskumeissa, vai onko siellä sellasia ?
    Tosi pitkissä siivuissa (1000km päivät) käytän polkupyörän sisäkumia kaasukahvan ja kahvapainon välissä jarruna / lepuuttajana, tosin tuohon tarpeeseen vaikuttaa tuo vanha kyynärpään pirstalemurtuma oman osansa, käsi puutuu muutenkin helposti.

    Alla olevassa linkissä on jo juttua noista renkaista... taas mietinnässä pitäskö eteen laittaa PR2 ja taakse Pr3.. tuo PR3 kuluminen aalloille tuntuu varsinki yli 120km/h nopeuksissa, vaikka paineet on 3 bar luokkaa..Vesipito tosin tuossa PR3:ssa on kyllä todella hyvä.

    http://www.moottoripyora.org/keskust...hlight=karivei
    Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
  10. #10
    Lainaa karivei kirjoitti Katso viesti
    Jostain syystä moottorivärinät ei ole minua kiusanneet ihmeennin... (3v n.53tkm) johtuuko siitä ettei niin monista pyöristä kokemusta, vai onko vm eroja moottorin kiinnityskumeissa, vai onko siellä sellasia ?
    Tosi pitkissä siivuissa (1000km päivät) käytän polkupyörän sisäkumia kaasukahvan ja kahvapainon välissä jarruna / lepuuttajana, tosin tuohon tarpeeseen vaikuttaa tuo vanha kyynärpään pirstalemurtuma oman osansa, käsi puutuu muutenkin helposti.

    Alla olevassa linkissä on jo juttua noista renkaista... taas mietinnässä pitäskö eteen laittaa PR2 ja taakse Pr3.. tuo PR3 kuluminen aalloille tuntuu varsinki yli 120km/h nopeuksissa, vaikka paineet on 3 bar luokkaa..Vesipito tosin tuossa PR3:ssa on kyllä todella hyvä.

    http://www.moottoripyora.org/keskust...hlight=karivei
    Moottorin värinät ovatkin tossa fjr:ssä ihan oma lukunsa mutta jos renkaat tuovat vielä lisää tärinöitä niin ei ole mukavaa.
    Ajelin noilla Z8:seilla pari päivää sitten moottoritienopeuksia ja ja täytyy sanoa, että meno oli aivan hurjaa.
    Koko pyörä tärisi niin, että hampaiden paikat oli lähteä irti.

    Ei noi Z8:t verrattuna tuohon Z6:seen ole ollenkaan hyvät ainakaan mun pyörälle. Z6:silla voin ajella moottoritienopeuksiakin viime kesänä aivan huoletta ilman ylimääräisiä värinöitä ja tärinöitä ja ajelu oli mukavaa.

    Nyt ole alkanut pikkuhiljaa kallistumaan tonne Misukan PR3 suuntaan ja ajattelin tilata ne tuolta rengasonlinen kautta Saksasta.
    Hinta on houkutteleva kotiin kannettuna ja jos rengas on niin hyvä ja kestavä, mitä noita kirjoituksia lukiessa on saanut käsityksen niin ajokin alkaisi taas olla nautittavaa jos ja kun noi ylimääräiset värinät jäisivät pois?
  11. #11
    Lainaa Archimedes kirjoitti Katso viesti
    Moottorin värinät ovatkin tossa fjr:ssä ihan oma lukunsa mutta jos renkaat tuovat vielä lisää tärinöitä niin ei ole mukavaa.
    Ajelin noilla Z8:seilla pari päivää sitten moottoritienopeuksia ja ja täytyy sanoa, että meno oli aivan hurjaa.
    Koko pyörä tärisi niin, että hampaiden paikat oli lähteä irti.

    Ei noi Z8:t verrattuna tuohon Z6:seen ole ollenkaan hyvät ainakaan mun pyörälle. Z6:silla voin ajella moottoritienopeuksiakin viime kesänä aivan huoletta ilman ylimääräisiä värinöitä ja tärinöitä ja ajelu oli mukavaa.

    Nyt ole alkanut pikkuhiljaa kallistumaan tonne Misukan PR3 suuntaan ja ajattelin tilata ne tuolta rengasonlinen kautta Saksasta.
    Hinta on houkutteleva kotiin kannettuna ja jos rengas on niin hyvä ja kestavä, mitä noita kirjoituksia lukiessa on saanut käsityksen niin ajokin alkaisi taas olla nautittavaa jos ja kun noi ylimääräiset värinät jäisivät pois?
    Renkaassa täytyy olla valmistusvirhe jos noin täristää tai tasapainoitus pielessä. Itse pyytäisin takuuseen uutta rengasta, jollei uudelleentasapainoitus auta.

    Ei noi saa täristää missään vaiheessa, vaikka kiskois yli kahdensadan nopeuksia.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  12. #12
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Renkaassa täytyy olla valmistusvirhe jos noin täristää tai tasapainoitus pielessä. Itse pyytäisin takuuseen uutta rengasta, jollei uudelleentasapainoitus auta.
    Tuo vaan on tapahtunut aika monelle FJR:n omistajalle Z8:n kanssa, joten onko kaikki renkaat sitten viallisia?
    Monessa on tullut toi syklinen värinä takarenkaan osalta n. 80:n nopeudessa, joka tietysti tihenee nopeuden kasvaessa ja on lopulta yhtäjaksoista värinää ja todella häiritsevää ja etusessakin jatkuva värinä, vaikka rengas on tasapainossa joka suuntaa, eikä heittoja ole.
    Takuu on tolla 2v mutta on vain "pikkuinen" mutta siinä takuuhommassa, kun renkaat on tilattu Saksasta ja sieltäkin kahdesta eri paikasta, jossa toinen on pelkästään Saksan kielinen sivusto ja toinen on toi rengasonline, jossa palvelu onnistuu omalla kotimaisella kielellä mutta toi toinen on pelkästään Saksan kielinen ja sitä en valitettavasti puhu sanaakaan, vaikka tilauksen osasin kyllä tehdä mutta toi reklamointi onkin sitten eri juttu!

    Oma vika joku voi todeta mutta paljon halvempi hinta houkutteli, enkä edes osannut kuvitella, että lopputulos olisi tämä. Paikallinen motoliikekin kertoi tuon olevan Z6:n korvaava ja siitä sain ns. lisää vettä myllyyn ja uskalsin ostaa nuo renkaat, jotka sitten eivät oikeasti toimineetkaan.
    En silloin ollut lukenut näitä blokeja, että olisin osnnut väistää tuon rengasongelman ja saanut kerralla alle hyvät ja sopivat renkaat, joilla olisi ollut mielyttävä ajaa ilman värinöitä!

    Moni on kirjoittanut, että Misukan rengas, joko PR2 tai PR3 ovat toimineet heillä FJR:ssä mainiosti ja renkaat alla ajo on ollut nautittavaa niin kuin se pitääkin olla!
  13. #13
    Lainaa Archimedes kirjoitti Katso viesti
    Tuo vaan on tapahtunut aika monelle FJR:n omistajalle Z8:n kanssa, joten onko kaikki renkaat sitten viallisia?
    Monessa on tullut toi syklinen värinä takarenkaan osalta n. 80:n nopeudessa, joka tietysti tihenee nopeuden kasvaessa ja on lopulta yhtäjaksoista värinää ja todella häiritsevää ja etusessakin jatkuva värinä, vaikka rengas on tasapainossa joka suuntaa, eikä heittoja ole.
    Takuu on tolla 2v mutta on vain "pikkuinen" mutta siinä takuuhommassa, kun renkaat on tilattu Saksasta ja sieltäkin kahdesta eri paikasta, jossa toinen on pelkästään Saksan kielinen sivusto ja toinen on toi rengasonline, jossa palvelu onnistuu omalla kotimaisella kielellä mutta toi toinen on pelkästään Saksan kielinen ja sitä en valitettavasti puhu sanaakaan, vaikka tilauksen osasin kyllä tehdä mutta toi reklamointi onkin sitten eri juttu!

    Oma vika joku voi todeta mutta paljon halvempi hinta houkutteli, enkä edes osannut kuvitella, että lopputulos olisi tämä. Paikallinen motoliikekin kertoi tuon olevan Z6:n korvaava ja siitä sain ns. lisää vettä myllyyn ja uskalsin ostaa nuo renkaat, jotka sitten eivät oikeasti toimineetkaan.
    En silloin ollut lukenut näitä blokeja, että olisin osnnut väistää tuon rengasongelman ja saanut kerralla alle hyvät ja sopivat renkaat, joilla olisi ollut mielyttävä ajaa ilman värinöitä!

    Moni on kirjoittanut, että Misukan rengas, joko PR2 tai PR3 ovat toimineet heillä FJR:ssä mainiosti ja renkaat alla ajo on ollut nautittavaa niin kuin se pitääkin olla!
    Oletko kokeillut nostaa paineita yhtään jos tuo muuttaisi mitään? PR3 on toiminut tosiaan hyvin tossa vanhassa FJR:ssä joka mullakin on.
    Paljon olen erilaisia renkaita tossa ajanut sileäksi mutta just tota Z8 rengasta en ole kokeillut.

    Kannattaa katsella myös www.mynetmoto.com siellä on valikot myös suomeksi ja hinnat huomattavasti halvemmat kuin tuossa rengas-online sivulla
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  14. #14
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Oletko kokeillut nostaa paineita yhtään jos tuo muuttaisi mitään? PR3 on toiminut tosiaan hyvin tossa vanhassa FJR:ssä joka mullakin on.
    Paljon olen erilaisia renkaita tossa ajanut sileäksi mutta just tota Z8 rengasta en ole kokeillut.

    Kannattaa katsella myös www.mynetmoto.com siellä on valikot myös suomeksi ja hinnat huomattavasti halvemmat kuin tuossa rengas-online sivulla
    Enpä taida yrittää tota, kun edessä on jo nyt 2.9 ja takana 3.2, ja renkaat ovat tosi kovat noilla paineilla mutt nehän ovatkin vahvistetut niin en ihmettele yhtään.

    Kiitos tosta saitista. Sinne laitoin tilauksen noista PR3:sista vetämään, kun en enään viitsi ajella noilla Z8:seilla.
    Kun saan uudet renkaat alle niin voidaan ruveta vaikka hieromaan kauppoja noista Z8 renkaista jos kiinnostaa kokeilla ja saisit ne vaikka toimimaan omassa pyörässäsi?
    Niillä on nyt ajettu sellaset 2000km ja kuluneisuutta ei ole näkyvissä lainkaan vaan renkaat ovat edelleen kuin asennuksen jäljiltä.
  15.  
  16. #15
    Niillä on nyt ajettu sellaset 2000km ja kuluneisuutta ei ole näkyvissä lainkaan vaan renkaat ovat edelleen kuin asennuksen jäljiltä.
    Pikkuhiljaa alkaa olla 3000 ajettu renkailla ja alkaa tuntua kuin värinät olisivat vähentyneet dramaattisesti. Jollain riitti 2000, että värinät poistuivat ja mulla varmaan toi 3000 on se raja, jolloin värinät voisivat poistua tai ainakin vähentyä niin paljon, että ei ole enään häiritsevää.
    Moottoritienopeuksissakin oli jo mukava ajella viimeeksi, kun kokeilin niin ei ollut enään kauheaa tärinää, joten näyttäisi, että rengas vaatiikin jonkunlaisen sisään ajon, että olisi ajettavassa kunnossa.

    Vaihdan ne kuitenkin pois alta, kun saan noi Misukat joskus tuolta Saksan maalta, kun olen saanut jo ajat sitten tosta Z8:sta huonon kuvan niin siksi ne häipyvät mun pyörästä ja joku toinen voi saada noista kestävät ja toivottavasti hyvät renkaat omaan pyöräänsä