Doddi! Virsi lyhyesti kaunis!
Talosta löytyy Honda Shadow 600cc täysitehoinen eli 29kW. Avovaimolla on vielä vanhan lain mukainen pikku a-kortti, eli saapi ajaa maksimissaan 25kW pyörää. Ajatus oli tehdä tuosta Hondasta sellainen, mutta... Suolahden A-katsatuksessa sanoivat, etät mikäli kyseiseen pyörämalliin on olemassa tehdasvalmisteinen kuristussarja, on siihen asennettava sellainen.. eli mitkään kaasukahva tai luistimen säätö kikat ei onnistu.. noh Jyväskylän Bike Forumissa antoivat kuristussarjan ja töiden yhteishinnaksi lähes 500 euroa!!!
Netistä sitten etsimään kyseistä osaa halvemmalla ja en löytänyt kuristussarjaa mihinkään hintaa. Mutta siinä selaillessani selvitin, että "tehdasvalmisteinen" kuristussarja tarkoittaa sitä, että kaasuttimen imukurkku vaihdetaan sellaiseen, jonka sisällä on peltilätkä ja siinä 22mm halkaisijaltaan oleva reikä, kun alkuperäinen imukurkku on 34mm. (pelkkä imukurkku maksaa 15€) Eli tolle pirun peltilätkälle imurkun sisällä tulee hintaa satoja euroja?? Käsittämätöntä!
Varsinaiset kysymykset onkin:
Onko kuka viimeksi kuristanut pyöräänsä jollakin tehdasvalmisteisella sarjalla ja onko katsastuskonttori vaatinut jotakin asennustodistusta kyseisistä osista? Nimittäin jos ei, niin teen itse sen pirun peltilätkän sinne imukurkkuun.
Tai onko kellään tietoa mistäs tuollaisen kuristussarjan voisi saada halvemmalla, kuin Bike Forumin hinalla?
BMW F650 GS Dakar
Yamaha Tenere 700
KTM 1090R
KTM 990 Adventure
Honda CBR 954rr
Honda CBR 1100xx
Honda CBR 600F
KTM EXC 250cc
Aprilia RS 125cc
Itsellä oli Honda Hornetissa tehtaan oma kuristusosa ja katsastusasemalla vaativat todistuksen osasta ja sen asennuksesta. Eli tuli olla todistus jossa liike on osan laittanut koneeseen. Itse osa maksoi omaan pyörään silloin 200€
Suosittelisin viemään pyörän jonnekkin liikkeeseen, jossa tekisivät kuristuspalikan ja penkittäisivät pyörän. Sitten penkitystodistuksella hakemaan papereita konttorilta
Jos johonkin veisin jyväskylän seudulla pyörän kuristettavaksi niin ehottamasti Jämsän huoltokaksikolle, sieltä varmaan saat suht edullisen hinnan kun itse noita joskus vertailin.
Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 300L 22 + Husqvarna 701 enduro 22
Ktm 390 Adventure 22 Honda CRF 250l Rally 18 Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
Halvemmalla pääset kun ostat mun vaimon -98 535:n joka on kuristettu ja paperit löytyy. Sitten kun ette enää tarvitse niin myyt pois. Ei tosta 500euroa takkiin ota millään.
Samanlainen tapaus oli meillä ja todettiin että ei ole mitään järkeä ruveta noita penkittämään ja katsastamaan vuotta varten eli ostettiin valmiiksi kuristettu vaikka joutui matkan päästä hakemaan ja hinta oli hiukan korkeampi.
No, otin mä takaisin tullessa 400€ ylinopeussakon että olisi sillä jo ammattilaiselle maksanut..
Sytytä miehelle nuotio, hänellä on lämmin koko illan.
Sytytä mies, hänellä on lämmin lopun ikäänsä.
Saksan ebaystä löytyy aika hyvin noita kuristuslätkiä. Tekstien perusteella ne ihan jonkun laitoksen hyväksymiäkin. Hintaa tais olla noin 100€. Saksan kanssa joutuu vähän jumppaan, mutta ei pitäs olla mikään ylitsepääsemätön ongelma.
Elikkäs onkohan kyse juurikin tuollaisesta: http://www.ebay.de/itm/HONDA-VT-600-...item3a798262e4. Ei ole ainakaan hinnankirossa![]()
Honda CBR 1100 XX -99
Kyllä, juuri noita meinasin. Ei ole kalliita, etenkään noihin vajaa mukisiin. Tosin ei se kustannuksiin kaadu, vaikka niitä kurkkuja olis useampikin.
Kaveri juuri kuristi pojalleen Hondan, johon on myös saatavilla tehtaan kuristussarja. Tätä ei kuitenkaan käytetty, vaan kuristus suoritettiin penkityksen yhteydessä kaasukahvan liikettä rajoittamalla. Katsastuskonttorille Tampereella riitti se, että löytyy penkityslappu ja maininta miten kuristus on suoritettu.
Hyvällä onnella voi selvitä, jos penkityksessä pyörästä ei löydykään enää kaikkia kaakkeja ja päästään alle 25kW:n. Tuolloin pitäisi riittää pelkkä penkitystodistus. Koska kyseessä on kuitenkin Honda tämä ei taida tulla kyseeseen.
Moi
Mulla oli juurikin Honda VT600C pyörässä tuo valmis sarja.
Asennus Bikeworldissä, sarjalla hintaa muutamia kymppejä, toki työt päälle (olisiko ollut 1-2h homma)
Katsastuskonttorille menin vapaamuotoisen todistuksen kanssa jossa pari riviä tekstiä että em sarja asennettu ja asentajan allekirjoitus alla. Ei ongelmaa katsastuksen kanssa, ei edes koeajettu tms.
Kaasuttimiin ei tarvinnut tehdä säätöjä.
Sarjan poisto onnistui itse.
EDIT:
Alkuperäiset kumiset kurkut oli muuten niin kovettuneet kymmenessä vuodessa että samalla kannattaa melkein ostaa uudet sarjaa poistaessa. Itse ratkaisin asian aikoinaan leikkaamalla peltilätkät uudempien kurkkujen sisältä pois.
Viimeksi muokannut: Visa; 21.05.2013 klo 11:54.
Täältähän tuli vastauksia enemmän kuin toivoinkaankiitos erityisesti tuosta Saksan Ebay-linkistä, eipä olis tällä saksan osaamisella löytyny. Pitääpä tässä miettiä mitä sitä tekis, luultavasti tilaan tuolta saksasta nuo peltilätkät ja appiukko laittaa paikoilleen (on toiminimellä toimiva koneasentaja), niin että jos jonkun todistuksen kaipaavat nii saapi appiukko sellaisen kirjoittaa.
Pitää kyllä kysyä tuota osien ja asennuksen hintaa muualtakin, monesti on tullu todettu esim. oman bläkkärin huolloissa, että Jyväskylän Bike Forum on tolkuttoman kallis liike!
BMW F650 GS Dakar
Yamaha Tenere 700
KTM 1090R
KTM 990 Adventure
Honda CBR 954rr
Honda CBR 1100xx
Honda CBR 600F
KTM EXC 250cc
Aprilia RS 125cc
Jos nyt jotakuta aihe kiinnosti, niin itsellä lopputulos oli seuraava:
Suolahden A-katsastus asemalla sanottiin, että heidän järjestelmässään ei olekkaan merkattu tehdasvalmisteista kuristussarjaa Honda Shadow 600 cc, mikä tarkoittaa että pyörän tehoa voi rajoittaa vapaamuotoisella kuristuksella.
Appiukko kätevänä miehenä sitten teki ruuvillä säädettävän "lukon" kaasarin luistiin (kaasua vääntäessä luisti, siis liikkuu vähemmän kuin normaalisti -> saa vähemmän bensaa -> vähemmän tehoa). Sen kanssa mentiin tehopenkkiin Jyväskylän Puuppolaan ja ruuvia kääntämällä laitettiin pyörän tehot 25 Kw. Sitten vain katsatuskonttorille mittauspaperin kanssa ja homma oli bueno!
Reskisteriotteeseen merkattiin kuinka teho on rajoitettu. Pyörä toimii ihan niinkun ennenkin, mutta meno vaan loppuu jossain vaiheessa "kesken" koska kaasua vääntämällä bensaa ei tule enää enempää kaasariin.
BMW F650 GS Dakar
Yamaha Tenere 700
KTM 1090R
KTM 990 Adventure
Honda CBR 954rr
Honda CBR 1100xx
Honda CBR 600F
KTM EXC 250cc
Aprilia RS 125cc