Moro
Tuon 1000 cebarin etupää kolahtaa ilkeästi monttuun/töyssyyn ajaessa ja jos nopeasti jarruttaa niin kolahtaa myös ?
Mikä sieltä voisi olla kulunut jotta pääsee vähän liikahtaa ja tekee kolahduksen ?
Kiitti vinkeistä
GSX1400-07
Tuosta lähtisin tarkistaan:
1) Ohjauslaakeri
2) jarrupalat tai levyt
3) jotain muuta irti minkä ei pitäis olla.
jos tuo nopeasti jarrutaa tarkoittaa et nykäsee jarrukahvasta ja kohtaa vaikka jarrutus on on kevyt, voi olla jarruissa, mut jos tarkoitat voimakasta jarrutusta ja kolahtaa/naksahtaa kun jarrutus on tarpeeksi voimakas niin sit viittaa ohjauslaakeriin.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Jos sullon pyörässä keskiseisontatuki niin kampea jotenkin eturengas ilmaan. Joku voi vaikka istua takapenkille. (tai joku muu metodi). Sitten ota teleskoopin alapäistä kiinni ja vedä eteen- ja työnnä heti perään taaksepäin (ravista siis). Jos tuntuu klappia niin ohjauslaakerit tod näk vaihtoon.
Jos oikein paljon ajettu niin voi kai se teleskooppikin kulua hiukan väljäksi - jos ohjauslaakerit ehjät ja sopivan tiukalla.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Veikkaan kelluvia jarrulevyjä. Ainakin ne on kolisseet kaikissa mun pyörissä esim. kaivonkansien kohdalla.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Löystyneen ohjauslaakerin voi tuntea tai nähdä vertaamalla yläkolmiota runkoon, esim. pitämällä vasenta kättä siten, että se on osittain rungon ja osittain yläkolmion päällä, samaan aikaan jarrutellen etusella. Itse olen kyllä moottoripyörissä aina bongannut kyseisen vaivan äänestä/ajo tuntumasta mutta polkupyörässä pitää sormituntumalla tehdä diagnoosia kun eivät mokomat kolise oikeen.
Ettei vaan keula pohjaa? Eli etupumput menee kokonaan kasaan.
Laita lisää menovaimennusta. Jos tällä ei asia korjaannu, niin sitten suosittelen viemään alustan huoltoon.
Jos putket / putki vuotaa, niin voi olla keuaöljy vähissä.
Mikäli nämä kaikki on kunnossa, niin keulaöljyn määrää lisäämällä saadaan hienosäädettyä iskarin joustomatkan viimeisten millien toimintaa. Eli kun öljyn määrää lisää, niin putkien sisällä oleva ilmamäärä pienenee. Keula kun menee kasaan, niin ilmamäärä pakkaantuu. Vähemmän ilmaa -> enemmän työtä, jotta menee saman matkan kuin suurella ilmamääärällä.
Mutta epäilen menovaimennuksen puutetta tai keulaöljyn vähyyttä. Tietysti jos töyssy tai kuoppa on suuri, niin kaikki keulat pohjaa.
Onko mahdollista että putkissa olis liikaa öljyä? kolahtaa tavallaan silloinkin ... ei metallisesti mutta kuitenkin.
-vk-
ZZR 1100 -92
Yamaha xtz super tenere 750 - 90
Joo täytyy alkaa noita käymään läpi kun kotiin pääsee.
Jos nätisti jarruttaa niin silloin ei kuulu mitään kolahdusta ja pumppaillessa paikoillaan ees/taas niin ei kuulu mitään mutta hiekkatiellä ajellessa kun monttuja ym ajaa niin kolahtaa kovasti, ja kun jarruttaa pikaisesti niin silloin myös.
Mikä toi kelluva jarrulevy juttu on ????
GSX1400-07
Normaali etujarrulevy nykyaikaisissa katupyörissä -jarrulevynkeskiö ja varsinainen kitkapinta on ovat eri metallia ja niiteillä tuettuna toisiinsa- jolloin tuo kitkakehä saa kuumentuessaan laajeta vapaasti, ei ole kiinteässä yhteydessä kiinni vaan "kelluu" niittien varassa. Kevyempi rakenne ja vähentää jännityksiä ja siten kieroutumis vaaraa yms .
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Laita toiseen etuputkeen nippuside, niin näet kuinka alas se menee jarruissa ja töyssyissä.
Näkee myös, miten ahaalle menee normaalissa ajossa.
Tuo täytyy vaan aina välillä muistaa nostaa takaisin ylös, jotta mittaus taas toimi.
Nippusidemittari (kuva)
Jarrulevyt voi olla kiinteät tai kelluvat. Kelluvissa ne on pyöreiden niittien varassa. Nykypyörissä taitaa olla kaikissa kelluvat?
Jarrulevyistä asiaa
edit:
Ainakin Buell tarjoa kiinteän etujarrulevyn.
Buell-jarru
Itse vaikkaisin teleskooppien liukupalojen kuluneisuutta. Mulla kolisi kuvailemallasi tavalla etupää ja liukupalojen vaihto auttoi. Tuossa kolinaa etujarrua nypyttelemällä:
http://www.youtube.com/watch?v=Tv9pxoV40W8
Dixi et animam levavi
Eli pyörässä ei ole liukuvia etujarrulevyjä vaan kiinteät.
Nyt ehkä paikallistettiin kolahduksen aiheuttaja eli tuon etupään jarrusylinteri vai mikä onkaan niin kun se keinuu jarrutuksessa niin ihan kuin se löisi pohjaan ja aiheuttaisi kolahduksen???
Pyörässä on Dual-jarrut ..
Suzuki GSX 1400 -07
Ei taida tuokaan olla kiinteä, vaikka keskiö ja niitit puuttuu.T1mppa kirjoitti
Pääsee elämään noista kiinnityksistä, kuten bemarinkin vanteeseen pultatut [url=http://www.bmwmcchattanooga.com/images/parts/bmw/fullsize/164350.jpg]levyt[/]...