Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Moro

    Tuon 1000 cebarin etupää kolahtaa ilkeästi monttuun/töyssyyn ajaessa ja jos nopeasti jarruttaa niin kolahtaa myös ?
    Mikä sieltä voisi olla kulunut jotta pääsee vähän liikahtaa ja tekee kolahduksen ?

    Kiitti vinkeistä
    GSX1400-07
  2. #2
    Tuosta lähtisin tarkistaan:
    1) Ohjauslaakeri
    2) jarrupalat tai levyt
    3) jotain muuta irti minkä ei pitäis olla.

    jos tuo nopeasti jarrutaa tarkoittaa et nykäsee jarrukahvasta ja kohtaa vaikka jarrutus on on kevyt, voi olla jarruissa, mut jos tarkoitat voimakasta jarrutusta ja kolahtaa/naksahtaa kun jarrutus on tarpeeksi voimakas niin sit viittaa ohjauslaakeriin.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  3. #3
    Jos sullon pyörässä keskiseisontatuki niin kampea jotenkin eturengas ilmaan. Joku voi vaikka istua takapenkille. (tai joku muu metodi). Sitten ota teleskoopin alapäistä kiinni ja vedä eteen- ja työnnä heti perään taaksepäin (ravista siis). Jos tuntuu klappia niin ohjauslaakerit tod näk vaihtoon.

    Jos oikein paljon ajettu niin voi kai se teleskooppikin kulua hiukan väljäksi - jos ohjauslaakerit ehjät ja sopivan tiukalla.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  4. #4
    Veikkaan kelluvia jarrulevyjä. Ainakin ne on kolisseet kaikissa mun pyörissä esim. kaivonkansien kohdalla.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  5. #5
    Löystyneen ohjauslaakerin voi tuntea tai nähdä vertaamalla yläkolmiota runkoon, esim. pitämällä vasenta kättä siten, että se on osittain rungon ja osittain yläkolmion päällä, samaan aikaan jarrutellen etusella. Itse olen kyllä moottoripyörissä aina bongannut kyseisen vaivan äänestä/ajo tuntumasta mutta polkupyörässä pitää sormituntumalla tehdä diagnoosia kun eivät mokomat kolise oikeen.
  6. #6
    Ettei vaan keula pohjaa? Eli etupumput menee kokonaan kasaan.

    Laita lisää menovaimennusta. Jos tällä ei asia korjaannu, niin sitten suosittelen viemään alustan huoltoon.
    Jos putket / putki vuotaa, niin voi olla keuaöljy vähissä.

    Mikäli nämä kaikki on kunnossa, niin keulaöljyn määrää lisäämällä saadaan hienosäädettyä iskarin joustomatkan viimeisten millien toimintaa. Eli kun öljyn määrää lisää, niin putkien sisällä oleva ilmamäärä pienenee. Keula kun menee kasaan, niin ilmamäärä pakkaantuu. Vähemmän ilmaa -> enemmän työtä, jotta menee saman matkan kuin suurella ilmamääärällä.

    Mutta epäilen menovaimennuksen puutetta tai keulaöljyn vähyyttä. Tietysti jos töyssy tai kuoppa on suuri, niin kaikki keulat pohjaa.
  7. #7
    Onko mahdollista että putkissa olis liikaa öljyä? kolahtaa tavallaan silloinkin ... ei metallisesti mutta kuitenkin.

    -vk-
    ZZR 1100 -92
    Yamaha xtz super tenere 750 - 90

  8. #8
    Joo täytyy alkaa noita käymään läpi kun kotiin pääsee.

    Jos nätisti jarruttaa niin silloin ei kuulu mitään kolahdusta ja pumppaillessa paikoillaan ees/taas niin ei kuulu mitään mutta hiekkatiellä ajellessa kun monttuja ym ajaa niin kolahtaa kovasti, ja kun jarruttaa pikaisesti niin silloin myös.

    Mikä toi kelluva jarrulevy juttu on ????
    GSX1400-07
  9. #9
    Lainaa Fantti kirjoitti Katso viesti
    Mikä toi kelluva jarrulevy juttu on ????
    Normaali etujarrulevy nykyaikaisissa katupyörissä -jarrulevynkeskiö ja varsinainen kitkapinta on ovat eri metallia ja niiteillä tuettuna toisiinsa- jolloin tuo kitkakehä saa kuumentuessaan laajeta vapaasti, ei ole kiinteässä yhteydessä kiinni vaan "kelluu" niittien varassa. Kevyempi rakenne ja vähentää jännityksiä ja siten kieroutumis vaaraa yms .
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  10. #10
    Laita toiseen etuputkeen nippuside, niin näet kuinka alas se menee jarruissa ja töyssyissä.
    Näkee myös, miten ahaalle menee normaalissa ajossa.
    Tuo täytyy vaan aina välillä muistaa nostaa takaisin ylös, jotta mittaus taas toimi.

    Nippusidemittari (kuva)

    Jarrulevyt voi olla kiinteät tai kelluvat. Kelluvissa ne on pyöreiden niittien varassa. Nykypyörissä taitaa olla kaikissa kelluvat?
    Jarrulevyistä asiaa

    edit:
    Ainakin Buell tarjoa kiinteän etujarrulevyn.
    Buell-jarru
  11. #11
    Lainaa T1mppa kirjoitti Katso viesti
    Jarrulevyt voi olla kiinteät tai kelluvat. Kelluvissa ne on pyöreiden niittien varassa. Nykypyörissä taitaa olla kaikissa kelluvat?
    Jarrulevyistä asiaa
    Tarkennetaan sen verran että tarjolla on myös kantikkailla niiteillä varustettuja kelluvia levyjä.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  12. #12
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Veikkaan kelluvia jarrulevyjä. Ainakin ne on kolisseet kaikissa mun pyörissä esim. kaivonkansien kohdalla.
    ^
    Ääni tälle! Oma gsx 1400 kolisee, ja muistan että edellinen susna myös.
    Suzuki Gsx 1400 -02
    Gsx-R 1000 -15 ratapyörä
    GT500 -78
    Jupiter Sport 50 -60
    --
    Suzuki Gsx-R 1216 Turbo -90
    KTM 640 -08
    KTM 640 -07
    Yamha R6 -03

    It´s not how you drive, it´s how you arrive.
  13. #13
    Lainaa specka kirjoitti Katso viesti
    Normaali etujarrulevy nykyaikaisissa katupyörissä -jarrulevynkeskiö ja varsinainen kitkapinta on ovat eri metallia ja niiteillä tuettuna toisiinsa- jolloin tuo kitkakehä saa kuumentuessaan laajeta vapaasti, ei ole kiinteässä yhteydessä kiinni vaan "kelluu" niittien varassa. Kevyempi rakenne ja vähentää jännityksiä ja siten kieroutumis vaaraa yms .
    Jep. Niitit ovat sen verran löysiä että levy pääsee liikkumaan. Käytössä väljistyy lisää, uutena ei ehkä kolise ollenkaan.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  14. #14
    Itse vaikkaisin teleskooppien liukupalojen kuluneisuutta. Mulla kolisi kuvailemallasi tavalla etupää ja liukupalojen vaihto auttoi. Tuossa kolinaa etujarrua nypyttelemällä:

    http://www.youtube.com/watch?v=Tv9pxoV40W8
    Dixi et animam levavi
  15. #15
    Eli pyörässä ei ole liukuvia etujarrulevyjä vaan kiinteät.

    Nyt ehkä paikallistettiin kolahduksen aiheuttaja eli tuon etupään jarrusylinteri vai mikä onkaan niin kun se keinuu jarrutuksessa niin ihan kuin se löisi pohjaan ja aiheuttaisi kolahduksen ???

    Pyörässä on Dual-jarrut ..
    Suzuki GSX 1400 -07
  16.  
  17. #16
    Lainaa T1mppa kirjoitti
    Ainakin Buell tarjoa kiinteän etujarrulevyn.
    Buell-jarru
    Ei taida tuokaan olla kiinteä, vaikka keskiö ja niitit puuttuu.
    Pääsee elämään noista kiinnityksistä, kuten bemarinkin vanteeseen pultatut [url=http://www.bmwmcchattanooga.com/images/parts/bmw/fullsize/164350.jpg]levyt[/]...