Sattui tuossa viime torstaina Länsisatamaan (lomalle) mennessä, että 2011 mallin K 1300 S nosti lämmöt ruuhka-ajossa normaalia ylemmäs ja kone sammui liikennevaloihin. Työntämällä käyntiin ja yritin pitää kierroksia vähän ylempänä jotta kone vetäisi. Tasakaasulla kierrokset hakkasi 1000-3000 väliä ja sitten se sammuikin uudestaan.
Pyörä vietiin hinurilla Heinolle Espooseen; testerissä ei mitään vikakoodeja ja kone toimi taas normaalisti. Simuloin "vian" päälle uudestaan Heinon nurkilla ajamalla hidasajoa kymmenisen minuuttia, pyörä takaisin pajalle ja testeriin: Ei mitään vikaa. Mittasivat puolat vielä illalla ylitöinä ja ajoivat hidasajoa, ei vikaa!?!?!
Tällainen mystinen piilovika on nyt aiheuttanut melkoisen luottamuspulan minun ja pyörän välille, onko muilla vastaavia kokemuksia/ vinkkejä vian löytämiseksi?
Onko syyläri puhdas? Mulla meinas lämmöt nousta viime kesänä, kun oli pikkuhiljaa rapaa, pikeä ja hyöteisiä kertynyt syyläriin. Liotusta liuotinpesuaineella ja hyönteisten liuottimella ja letkua - auttoi kummasti. Selvittiin minkään rikkoutumaat kuitenkin.
Ei maksa paljon vaivaa aloittamallla tuolla syylärin pesulla. Kun syylärin edessä on muoviritilät niin likaisuutta ei huomaa ihan helposti.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Aika mystiseltä vialta kyllä kuulostaa. Paloiko mittarissa punainen kolmio merkkinä liian korkeasta jäähdytysnesteen lämpötilasta? Pyörikö jäähdyttimen flekti?
Ilmeisesti ei lähtenyt valoista startilla tulille jos työnsit mopon käyntiin? Jäähdyttimen puhdistuskin kannattaa tehdä, se tuntuu k1300s:ssä keräävän erityisen paljon kaikkea moskaa sisäänsä, mutta tämä ongelma tuskin johtunee siitä ainakaan ihan suoraan. Tuskin Bemarissakaan on niin paljon älyä, että kone osaisi sammua itse ylikuumettuaan, eli kyllähän tossa mopossa nyt jotain on vialla. Lämpenemiseen tuo vika liittyy kuitenkin ihan selvästi, eli kun laite lämpenee tarpeeksi niin jossain tapahtuu jotain. Toivottavasti löytävät Heinolla syyn tapahtuneelle, ainakin tuolla Espoon pisteessä tuntuis olevan aika hyvä Bmw osaaminen.
k1300s
Lämmöistä ei palanut mitään varoitusvaloja, täytyy katsoa toi syyläri, kiitokset muuten vinkistä. Ajoin taas eilen "simulaatioajoa" kun oli lämpöä n. 23 astetta, eli kuumempaa kuin silloin vikatilan tullessa päälle. Sahasin liikennevaloissa edestakaisin pitkin kaupunkia, ei nousseet lämmöt yhtä korkealle ja pyörä toimi kuin kello. Se ei varmaan tahtonut lähteä viime viikolla Euroopan reissulle.
Pyrin kerran - pari kesässä sadesäällä varta vasten ajelemaan tunnin - pari: 1. että sadesäällä ajelu rutinoituisi, kun reissun päällä pakko-tilanteessa on kuitenkin sateessa ajettava, 2. että mm. tuon syylärin hyttysen paskat ja sen semmoiset tehokkaasti liukenisivat.![]()
<p>.</p>
No eihän tuo ylikuumenemisen aiheuttamalta sammumiselta kuulosta. Puimurissahan on ollut jo vuosia ylikuumenemisen varoitusvalo ja jos ECU tuon moottorin "kuumenemisen vuoksi" sammuttaisi, niin jäisihän tuosta vikakoodi talteen.
<p>2002-2014</p>
Moikka mopo varmaan halusi varmaankin päättää tulla Lautsiin toukoajoihin(eikös siinä ole ajotietokone ???) Siellä olikin sitten varsin hauskaa
t seppo![]()
Jospa nuo puimurit pelkää vettä, ja varsinkin merivettä kun satamaa aristavat. Joku vuosi sitten oltiin reisun päälle lähdössä ja yhden puimurimiehenkin piti lähteä mukaan, oli mopotti hyytynyt huoltikalle just ennen satamaa. Hakivat mopon Heinolle, käynnistyksen esto kiukutteli. Varattiin kaverille seuraavaan lauttaan paikat ja sovittiin että ajaa meidät kiinni Saksassa. Kun tultiin Rostock.iin, tuli tekstari että oli mopo hyytynyt tällä kertaa sataman portille. Siis aivan selvä vesikauhu!![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Moikka voi myös johtua siitä et mopo on saksassa syntynyt, päässyt pois, eikä halua enää sinne takaisin . niinkuin kaimaani lainaten "saksa on paska maa " Seppo Räty
t seppo![]()
Syyläri likainen, mulla teki k1200gt juuri saman tempun muutama vuosi sitten Oslossa, ruuhkassa, hellekelillä tunnelissa...tunnelin aukkoon olis ollu parisataa metriä...
Ensin näyttö herjaa korkeata lämpötilaa ja hetken kuluttua sammuttaa koneen. Kunhan jäätyy, niin kaikki pelaa taas. Syyläri tahtoo vaan likaantua huomaamatta ja se flekti on siellä syylärin takana likasimmassa kohdassa...
Jussi