Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
    Laitoin jo blakkariketjuun - mutta josko täällä olis laajempaa tietämystä...blakkarit kun ei kovin usein ole hajallaan .

Millaista ääntä pitää kulahtaneet etulaakerit mp:ssä? Mulla kuuluu keulasta "surina" n. 20km/h vauhdista alkaen n. 60km/h vauhtiin saakka kunnes ajoviima hävittää äänet. Autossa kun nuo laakeriäänet johtuu koria pitkin, niin helppo identifioida, mutta miltäs ne pyörässä kuulostaa? Keulan nostelin tuossa viikolla ylös ja ei sanottavaa klapia tunnu keulassa ja pyörii pyörä ihan nätisti pykältämättä.

Laakereiden lisäksi olen epäillyt:
    a) joku hankaa kumiin --> tsekattu, ei hankaa
    b) jarruista --> ei oo oikein jarruääni
    c) Metzeler Z6 ominaisääni karkealla asfaltilla --> ei kai?
    d) Uusi lokasuojan jatke resonoi --> en oikein jaksa uskoa

Onko muilla vastaavia äänihavaintoja?

V.
    CBR1100XX & Triumph Tiger 1200
    Onko ääni alkanut vasta?
    Mulla oli(/on?) tapana stressata kaikesta kolinasta mitä moposta irtoaa mutta ollut tähän mennessä yleensä ihan ominaisuusääniä
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Lainaa jyk4 kirjoitti Katso viesti
    Onko ääni alkanut vasta?
    Mulla oli(/on?) tapana stressata kaikesta kolinasta mitä moposta irtoaa mutta ollut tähän mennessä yleensä ihan ominaisuusääniä
    Yep - alkoi tossa kevään tokalla lenkillä - ekalla lenkillä en ollut kuulevani mitään. Siitä lähtien kuulunut koko ajan, tosin en ole ehtinyt ajamaan kuin kolmisensataa kilsaa tuon jälkeen.

Pari kawasakia omistaneena en hätkähdä kolinasta, kilinästä, rusahtelusta yms. mutta etupyörän laakerivika olis kiva identifioida ja korjata ennenkuin hajoaa. Viime syksy kokeilin eturenkaan hajoamista moottoritienopeudessa ja ei huvita kokeilla etupää issueta uudelleen . Laakerit olis hyllyssä - uusia stefoja sensijaan ei, eli jos en keksi mistä ääni tulee, taidan vaihtaa laakerit varmuuden vuoksi jahka saan stefat hommattua.

V.
    CBR1100XX & Triumph Tiger 1200
    Liian pieni ilmanpaine renkaassa?
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
    Mieluummin luottaisin diagnoosissa tuohon ylös nostetun eturenkaan pyörittelyyn kuin ajonaikaisiin äänihavaintoihin. Jos haluat välttämättä kuulostella ääniä, pyöritä eturengasta paikoillaan ja kuuntele kuuntelupuikolla tai stetoskoopilla pyörännavasta, kuuluuko tervettä laakeria enemmän jyrinää/rapinaa tai muuta epämääräistä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Itellä kuulu edellisestä cbr 600 -91 eturenkaasta hirveä kohina, rahina ääni, kun ajeli jotain 80km/h. Mutta tuon teki vain kulunut eturengas.
    Jee Jee
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vmsl kirjoitti Katso viesti
    ei sanottavaa klapia tunnu keulassa
    Niin siis olikovaikoeiköollut klappia? Jo on edes sanomatonta niin vaihtohommahan se on. Jos onmahdollista saada etupää ylös niin rengas pois ja sormella pyörittää laakeria, jos tuntuu mitään karheutta tai jopa rohinaa niin vaihtoon vaan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Mieluummin luottaisin diagnoosissa tuohon ylös nostetun eturenkaan pyörittelyyn kuin ajonaikaisiin äänihavaintoihin. Jos haluat välttämättä kuulostella ääniä, pyöritä eturengasta paikoillaan ja kuuntele kuuntelupuikolla tai stetoskoopilla pyörännavasta, kuuluuko tervettä laakeria enemmän jyrinää/rapinaa tai muuta epämääräistä.
    Juuri näin.
  9.  
    Srrrrrrrrrrr. Läpätiläpätiläpäti. Vvrrrrrrrrr. Hhrrrrrrrrrrrr. Krriiiiiiiiks. Mulla on pitäny kaikkia noita ääniä ja muitaki.