Morjens!
Ajattelin kysästä täältä arvon raadilta ensin, ja alkaa vasta sitten tekemään jotain käytännössä. Eli "ongelma" on seuraavanlainen:
Multistradan etujarrut tuntuu ikäänkuin "soutavan". Eli kovemmissa vauhdeissa sitä ei huomaa, mutta kun tullaan vaikkapa risteykseen ja vauhti tippuu jonnekkin 15-20km/h tietämille ni sen jälkeen loppupysäytys on eräänlaista soutamista. Paine jarrukahvalla on tasainen (niin tasainen ku tällanen perusjuntti vaan osaa) ja silti jarruteho tuntuu soutavan hiukan edes takaisin. Ei ole paljoa, mutta juuri sen verran, että uskoisin tuon olevan totta eikä omaa kuvitelmaa.
Mistä moinen siis voisi johtua?
Talven aikana on vaihdettu nesteet, ilmattu sekä herkistelty mäntiä. Ilmasin nuo etujarrut vielä uudelleen kun havaitsin tämän soutamisilmiön, mutta tästä ei ollut apua vaikka ilmaa tulikin vielä muutama kupla pois jarrukahvan juuressa olevasta ilmausnipasta. Kuplan lisäksi sieltä muuten tuli pienen pientä "roskaa" myös (juuri ja juuri silmällä havaittavan kokoista) Ajattelinkin, että voisiko tätä pientä hilsettä olla siellä jarrukengillä asti? Ja jos / kun on, niin mitä se siellä aiheuttaa? Olen siis itse ajatellut, että mun kannattais ottaa koko systeemi uusiksi auki ja "flussata" niin, että sieltä tulee kaikki mahdollisesti ylimääräinen pois. Ihan en vain viitsi tämän oman mutuni perusteella alkaa hommiin, ja tässä se syy miksi konsultoin teitä. Täällä on varmaan asiantuntemusta ja kokemuksiakin aiheesta.
En ole ihan heti lähdössä vaihtamaan jarrulevyjä, enkä jarrupaloja koska molemmat ovat mielestäni kunnossa. Jotenkin on tullu foorumeita lueskellessa vähän sellanen fiilis, että "kieroja levyjä" kun tarjotaan syyksi lähes kaikelle hämärälle mitä etupäässä ilmenee. Levyt kun eivät mielestäni kuitenkaan ole niitä herkimpiä osasia vikaantumaan koko etupäätä ajatellen. Mutta mikäli hyviä perusteluja tulee, niin olen toki valmis muuttamaan tätäkin ennakkokäsitystäni.
Levyjen niittejä olen kans miettiny, että voisivatko olla jumissa? Milläs porukka on niitä herkistellyt?
KIITOS & KUMARRUS taas kerran jo etukäteen!![]()
Viimeksi muokannut: Yamaha1; 14.05.2013 klo 11:48.
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ihan ekaksi kokeilisin putsata niittien välit, bräkleeniä ja paine ilmaa. Samalla putsiasin koko levyn bräkleenillä.
Jos niitit ovat väljää mallia niin niitä voi pyöritellä ja varmistaa ettei ole yksittäistä jumissa. Jotkut mallit tosin on niin tiukkoja etteivät pyöri suosiolla, eikä varmaan väkisin kannata pyöritellä.
sit ottasin ja ajasin vähän syrjempään ja ottasin reilummin vauhtia ja sit tasasen voimakas jarrutus hitaaseen vauhtiin -ja uudelleen, tätä ainakin 3-5 kertaa pysähtymättä et saa kunnolla lämpöä ja painetta levyihin et puhistuu ja sit joku 10 min+ rauhalista ajoa että jäähtyy tasaisesti. ja kokeilla tuntuiko muutosta.
Sit jos levyyn tuli värimuutosta tuossa edellisessä niin kato et alkaako kulua se väri pois tasaisesti vai laikukkaasta - jos ei kulu tasaisesti niin mittaisin levyn paksuuden useasta kohtasta varmistaakseni että levy on tasapaksu.
Aika usein tuo epätasanen jarrupito on ollu joko et yksittäinen/muutama niitti ei liiku kunnolla tai sit että levyn pintaan on jääny jotain - esim likaa, öljyä tai pysähdytty levy kuumana-> lika tarttu tiukasti levyyn tai tarttuu moskaa palan pinnasta.
Jostai jenkki-kisaautoilijan sivuilta luin aikoinaan että vois olla jopa metallin kiderakenteen muutoksia ku levy jähtyy plan kohdalta hitaammin - tämä tosin vaatinee useamman sadan asteen lämpötiloja joten katukäytössä ei eka veikkaus.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Niitit vaatvat tehoputsauksen. Bräkleeniä ja esim puukepillä sitkeästi pyöritellen niitit liikkeelle. Rata-ajo ja jarrujen kunnollinen käyttö herkistää myös jarruja.
Ite oon joskus koputellu puukalikalla/kumivasaralla levyjä jotta niittaukset herkistyy.
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
OK, mäpäs kokeilen ens alkuun tota niittauksien käsittelyä... Sopivasti tarttu kumivasarakin käteen rautakaupasta tässä männä viikolla ja vaimo tuo kaupasta brake cleanerii parhaillaan, ehkä se tästä? Putsaan samalla koko levyt sillä tökötillä, kuten tässä jo neuvottiinkin! Eikä kuulostanu muuten ollenkaan pöllömmältä tuo puhdistuksen jälkeinen "jarrutestikään". Sikäli mikäli ei kortti suunnista sen reilumman alkuvauhdin seurauksena kissalanpoikain hyllylle kuivumaan.
Taitaa olla yleisin ongelma tällaisissa asioissa se, että lelun omistaja alkaa ajatella liian monimutkaisesti samantien ku jotain ilmenee. Jää helposti ne aivan perusjutut tsekkaamatta?
McJäykät
Nonni, nyt on jarrut käyty läpi Brake Cleanerin kanssa. Jokainen niitti liikkuu herkästi, hiukan ne oli toisen puolen levyssä tiukassa... Mutta ei mitään dramaattista.
Ei tarvinnu kumivasaralla naputella, eikä puutapilla pyöritellä (jota kyllä yritin). Ajattelin jakaa tänne pienen vinkin: Sillä keksin, että laittaa pienen pultin läpi siitä niitistä ja mutteri toiselle puolelle. Sit ruuvaa räikällä yhdistelmää kiinni, ja AVOT kun lähtee kiristymään niin mielummin pyörii niitti paikoillaan kuin, että menisi yhtään tiukalle se pulttiyhdistelmä. Tälleen sain vaivatta kaikki niitit pyörimään ja herkiksi. Voisin kuvitella, että mikäli niitit ovat kunnolla jumissa niin tämä taktiikka ei toimi vaan pulttiviritys saattaa vetää koko niitin läjään? Tämä siis jos kiristelee eikä yhtään kato mitä tekee.
Mutta tässä mun keississä, toimi hienosti!Ei muutaku baanalle kokeilemaan!
P.S Vaimon mukaan jarrut tuntu ihan hyville kun kävi testaamassa. Eli joko mulla on tuon oman leluni kanssa hiukan herkempi tatsi, tai sitten koko soutamis-ilmiö on vain oman kuupan kehittämä juttu?![]()
onko raadilla ideoita 4-kanttisten niittien kanssa? niitä kun ei voi pyöritellä?
esim ebc x-drive levyissä tuo 4-kanttinen niitti.
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
hmm.... mites eturengas? onko kulunut? paineet ok? renkaalla voi olla suurikin merkitys.
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
taitaa jäädä bräkleen+paineilma suunnalle tuo.
Voi tietty koettaa nitkutella levyä käsin/sormin erisuuntiin bräkleenin kans jos lähtis kovettunu jarurpöly yms paremmin liikkeelle.
Eipä tuohon muuta liene.
ja sit se että välillä käyttää jarruja kunnolla - ne kun on tehty huomattavasti kovempaan käyttöön ku normi työmatkalla/kylillä ajeluun tarttee.
McJäykät
Eipä tullu mieleen aikasemmin mut joskus jarrun nypytystä ihmettelin työmatkalla.. monet kerrat sitä jarrutellessa tunnustelin.
Sit kerran ku ei tarvinnukkaa pysähtyä vaan rullata vapaalla jonon perässä niin hokasin että asfaltti oli ihan pikkusen kulunut tai painunut aalloille risteystä ennen.. :-)
McJäykät
Joo, tämä voi muuten hyvinki olla. Itelle tuli mieleen nimittäin tossa aamulla sama seikka ku tarkastelin eturenkaan kuntoa. On meinaan ihan vaihtokunnossa! Tallissa odottelee jo uusi etunakki, kun sais vaan aikaseksi käydä vaihdattamassa...
Tässäkin voipi olla itua!![]()
omassani oli aikanaan "nypy"ongelmaa varsinkin jarrutuksissa. syy löytyi bridgestonen suht-uudesta eturenkaasta, joka oli kulunut pahasti hampaalle. 2000 km ajettu rengas vaihtui uuteen ja ongelma hävisi.
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Paljonko MST:llä on ajettu?
Onko vaihdettu jarrupaloja?
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
28 000 ajettu suht rauhallista menoo. Pintaa paloissa ainakin on vielä kosolti... Mun tietääkseni niitä ei ole vaihdettu, tosin mä olen omistanut rumiluksen vasta ~4500 kilometrilukemista eteenpäin.
Enivei, käyn huomenna vaihdattamassa uuden renkaan eteen ja katotaan mitä se tekee? Mun mielestä toi levyjen putsaus & niittien herkistely ei tehnyt tälle "soutamis-ilmiölle" oikeen mitään. VAHVASTI epäilen tuota rengasta, mut huomenna sekin selviää... Raportoin miten kävi ja jatketaan siitä sitte!![]()
Mulla on samaa hommaa ollu kahdessa pyörässä talviseisokin jäljiltä, viittais sikäli ajatellen rengaspaineisiin tai jumiutuneisiin niitteihin. Edellistä pyörää en kerenny fixaileen kun se jo meni kaupaksi, ja nyt tässä varaderossa on sama nypytys hommeli kun threadin alottajalla ja aikasemmassa pyörässä.
Pitää tsekata rengaspaineet ja noi niitit josko herkeis nypyttely.
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Niputetaampa tämä aihe:
Eturengas vaihdettu uuteen, samalla uusittu myös jarrupalat joista oli lähemmässä tarkastelussa lohkeillut palasia reunoista pois. Lopputulos = ei soutamis-ilmiötä & parempi jarrutuntuma (johtuen varmaankin laadukkaammista paloista). Eikun kovvaa ajoo taas!![]()