Satuin näkemään uudemman mallisen RT1200 pyörän, jossa oli ilmeisesti LED-huomiovalot asennettuna. Lisäsi pyörän näkyvyyttä eteenpäin mielestäni huomattavasti.
Miten valojen kytkentä ko. pyörään (vm.2006) menee: onko paikka, josta virta otetaan vai käytetäänkö "rosvoja"? Ovatko valot aina ajovalojen kanssa päällä, vai laitetaanko niille oma kytkin? Mihin valot parasta kiinnittää (katteet, runko tms.)? Löytyykö merkkikohtaisia valmiita valosarjoja? Onko järkee vai ei?
Kiitos
Päiväajovalot pitää kytkeä niin, että se palavat silloin kun sytytysvirta on kytkettynä, mutta eivät pala yhtä aikaa ajovalojen kanssa.
Yleismallin sarjoissa tullee mukana rele, johon vetäisin ohjausvirran suoraan siltä johdolta, jolta vakiona menee virta ajovalolle, eli se poikki ja rele & kytkin väliin. Sitten kun kytkimestä laitetaan ajovalot päälle, niin päiväajovalo himmenee parkiksi tai sammuu kokonaan, releestä riippuen. Mutta siis yhtä aikaa ajovalon kanssa eivät päiväajovalot saa palaa (muuten kuin "parkki" kirkkaudella.
Duoda. Nythän pitänee muistaa, jotta puhumme CAN-väylällä varustetusta sähköjärjestelmästä, jossa ajovalojen katkominen johdosta mitä todennäköisimmin aiheuttaa jonkin häiriöilmoituksen rikkoontuneesta ajovalosta. Jos 2006-mallisessa on vielä erillinen ajovalokatkaisin, pitäisi tuo ajovalojen sammutus tietty tehdä siinä piirissä. Näkemissäni LED-huomiovaloissa on ollut sisäänrakennettu rele, jossa yksi johto otetaan ajovaloilta. Jännite tuossa (=ajovalot päällä) pimentää / himmentää LEDit.
<p>2002-2014</p>
Laita Bemuusi H 7 tilalle jälkiasennus xenon lähivaloksi, niin et tarvitse mitään työläitä ja asiantuntemustakin vaativia virityksiä. Oma näkyvyys päivällä ja oma näkeminen pimeällä paranevat todella huomattavasti. Myös valokuvio on täysin ok, eikä häikäise oikein suunnattuna ketään. Asennus on plug & play, eli todella helppo. Omaan ässään tein muutoksen puolessa tunnissa, enkä ole mikään sähkömies. Hyvä valosarja maksaa esim. xenonkauppa.fi:ssä postikuluineen ~70,-
Pyydä sarjaan canbus-ballasti (pitää pyytää erikseen, valmista sarjaa heillä ei pyörään ole), niin silloin sähköt toimivat varmasti ilman virheilmoituksia myös can-väyläisessä. Voihan se toimia tavallisellakin ballastilla, mutta tuskin kannattaa kokeilla..
Viimeksi muokannut: J@ck; 14.05.2013 klo 12:03.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ihan ohimennen, onks prätkään xenoneissa sama moottoriohjausjärjestelmä-valoille yhtä pakollinen kuin autoissakin?
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
^Ei jälkiasennusxenonit yleensä ole edes laillisia. Umpiosta pitäisi löytyä merkintä, oliko se halogeeniumpiossa HC ja xenonumpiossa DC, tai jotain sinne päin - Googlella löytyy...
Messuilla jututin erästä mp-poliisia päiväajovaloista ja xenonmuutoksista. Oli erittäin myötämielinen asenne myös periaatteessa laittomien jälkiasennus xenonien suhteen. Sanoi ettei voi luvata mitään, mutta käytännössä asiallisiin muutoksiin ei puututa. Näillä eväillä mennään![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 14.05.2013 klo 22:43.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kiitos tiedoista. Jätän kyllä suosiolla nuo CAN-väylät rauhaan, niin säästyy varmaan monelta murheelta. Pyörässä on aina virrat kytkettynä ajovalot päällä, joten taitaa kytkentä olla sen verran "hankala", että ajelen pitkät päällä.
Kyllä sen päiväajovalojen asennus onnistuu CAN-väyläiseenkin ilman virheilmoituksia. Kurapyöräfoorumille kirjoittelee nimimerkki kunkku, jolla on gessussa LED-päiväajovalot ja ajovaloiksi vaihdettuna kaksi Hellan Xenon projektoria. Rekisteröidy sinne ja kysele häneltä neuvoja.
Noita aina välillä tulee vastaan ja eniten harmittaa heidän häikäisevä käytös .Kiitos tiedoista. Jätän kyllä suosiolla nuo CAN-väylät rauhaan, niin säästyy varmaan monelta murheelta. Pyörässä on aina virrat kytkettynä ajovalot päällä, joten taitaa kytkentä olla sen verran "hankala", että ajelen pitkät päällä.
Ja juurikin eilen pitkillä ajava motoristi kääntyi ajosuuntaansa vaemmalle ja pelkkä arvaus vain että kääntyyhän se vaikka etuvilkkua ei näkynyt sitten yhtään . Joku custom pyörä kyseessä ja sitten rinnalla näkyi kuskin huomioliivikin
oikein ,eli tarpeeksi ylös suunnattu lähivalo antaa paremman tuloksen näkyvyydestäsi
http://www.sompsa.fi/kuvat/teht8.jpg
tuolleen kun säätää että lähivalokeila laskee 1cm metrillä niin sekin todella näkyy .
Suuri osa vastaantulevista moottoripyöristä näyttää kun niillä ajettaisiin vain seisontavaloilla
https://www.google.fi/search?q=bi+xe...ih=622#imgrc=_
näillähän saa erittäin tehokkaan mutta häikäisemättömän lähivalon ja ovat ne tehokkaita kaukovalojakin .
Itse laitoin 50W balastilla ja ei tunnu ketään häikäisevän .
Triumph Tiger 800 XRX
Totta, näin on ja toisenlaista lähivalojen parantelua en hyvien kokemuksieni perusteella edes harkitsisi. Olisi tehnyt mieli parantaa myös kaukovaloja (K 12/13 S=2 kpl) ja kyselin myös niiden muutosmahdollisuudesta. Näin kauppias vastasi:
"Kylmä xenonlamppu syttyy aina himmeäksi ja kirkastuu sitä mukaa kuin kaasu polttimossa lämpenee. Kirkastumista voidaan nopeuttaa syöttämällä kovaa ylivirtaa lampulle, näin tehdään alkuperäisillä tehdasasennusxenoneilla. Jälkiasennuksessa ongelmaksi tulee sitten se suuri virrantarve. Valot pitäisi aina releistää, muuten sulaa johdot tai jos on CAN-väylä niin se vähintään sekoaa/katkaisee virrat. Ja jos on CAN-väylä ja releistetään, niin taas on ongelma kun väylä kuvittelee polttimon palaneen. Tarvitaan vikavalon ohitusvirityksiä yms. Eli nopeasti kirkastuvan xenonin asennus ei ole mahdotonta, mutta tapauksesta riippuen enemmän tai vähemmän kinkkistä."
Eli melkoiseksi rakenteluksi menee ja monellako mattimeikäläisellä on tarpeeksi taitoakaan..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Joo. Saman huomasin kun konvertoin LoTjan alkuperäiset karbidivaloihen verrattavat lähi- ja kaukovalot Xenon'eihin. Lähivalosta tuli oikein hyvä mutta kaukovalossa tuo startti-/lämpenemisviive on huomattava / estää kaukovalon järkevän, nopean käytön. Onneksi lähivalo palaa samanaikaisesti :-) Omassa on tosin paksut johdot ja releet, mutta vaatinee ballastiltakin sen ymmärryksen puskea tuonne lampulle riittävästi virtasta ollakseen nopea.
<p>2002-2014</p>
kun lähivalossa on bixenon projektor niin se lisäpitkä saa ihan rauhassa syttyä sitten kun kerkiää
käytännössä normaali kohtaamistilanteessa maantienopeudella kaukovalon jäähtyminen ei haittaa näkemistä ,
ei se niin äkkiä jäähdy ,mutta muutaman minuutin ko ajelee lyhyillä niin huomaa kuinka se syttyy hitaasti .
Kyllä BMW R1200 GS vm 2004 kesti laittaa 35w xenonit ihan suoraan polttimolle tulevasta johtimesta
eikä mitään häiriötä ollut koko aikana .
Eikä ollut edes känniväylään tarkoitetun xenon sarjat vaa ihan E Villestä hinnat alkain versio , oliko 39 eur sarja .
Palttiarallaa vuoden kerkesin niillä ajella.
Siinähän ei mitään sulakkeita ole palamassa .
Minä en usko että 55W halogeenin polttamiseen rakennettu johdotus mitenkään olisi ylikuormitettu xenonilla .
Eikö se suuri virta ja jännite muodosteta vasta balastilla ja siittähän on oma johtonsa polttimolle .
Kyllähän nämä edissonit vois ihan oikeasti mitata kuinka suuren kuorman se xenonin sytyttäminen ottaa ja kuinka kauan niin loppuisi nuo mutu-puheet.
Mä en mittaillu käytin vain ,kesän ja talvella ja mitään häiriötä ei ollut .
Neljän ajovalon ,4x 35w xenon kanssa oli vielä 70w lämpöalusasu käytössä eikä mitään häiriötä koskaan ,sähköhommisaa .
Triumph Tiger 800 XRX
Kysehän ei ole 55W johdotuksen kestävyydestä jatkuvassa käytössä vaan siitä hetkellisestä virrasta, jonka ballasti ottaa kun sylkäisee Xenonin tulille. Pyörien alkuperäisjohdotuksissa kun ei ole turhia varoja vaan aika ohuita naruja ovat. 4*35W + 70W on 210W, joka ei Bemarissa ole mikään ongelma, kun laturi on sama, jota käytetään monessa Saksalaisessa ja juurooppalaisessa autossa, mutta monessa muussa mopossa saattaa hyvinkin olla.
<p>2002-2014</p>
Ballastin kyljessä on että norm 4,3AKysehän ei ole 55W johdotuksen kestävyydestä jatkuvassa käytössä vaan siitä hetkellisestä virrasta, jonka ballasti ottaa kun sylkäisee Xenonin tulille.
maks 20 A
Triumph Tiger 800 XRX
Missä päin aspi asustelet? Jos valojen muutos vielä mietityttää, niin laitahan yksityisviestiä...
En halua aloittaa uutta keskustelua, kun kysymykseni on niin lähellä tätä aihetta. Eli asensin Honda CB 600 Hornettiin (2002) päiväajovalon (valo on virallisesti hyväksytty "parkiksi") eli saa palaa ajovalojen kanssa samaan aikaan. Virran valolle otin pyörän oman "parkin" kannasta. Nythän tilanne on se, että kytkiessäni valot päälle uusi parkki ei syty, mutta jos käytän esim. Vilkkua, pitkiä, tai mitä tahansa sähkölaitetta niin vuolaa valo toimii ja palaa niinkauan kun vaan virtaa akussa riittää. Mistä moinen voi johtua?
Helppo vastaus: Olet kytkenyt ne väärinEnsimmäisiä ajatuksia: Otitko varmasti parkin kannasta? Palaako se / oletko mitannut? Omissa parkin korvaavissa päivänvalo-ajovaloissa on neljä johtoa.
- Maa - menee tietty maihin
- Jatkuva 12V (voi tietty olla myös kytketty virta))
- Kytkettävä 12V (virrat päälle, valot päälle)
- Ajovaloihin menevä, eli tuohon kun tulee jännite, niin himmentää noi päivänvalo-ajovalot "parkeiksi"
Eli minkälaiset johdot / kytkentäohjeet noiden mukana tuli? Tuo muiden valojen (kuin parkin) mukana syttyminen tietty viittaa siihen, että joku kytkentävirhe sulla on tullut. Tuo palaminen valojen sammuttamisen jälkeen ainakin omissa ei jatku kuin minuutin. Kyseessä autoistakin tutut "saattovalot", jotka palavat auton sammuttamisen / siitä poistumisen jälkeen.
Tämmösiä asennuksia varten mulla on autotallissa vanhempi irtoakku, jolla testaan vehkeiden toimintalogiikan ennen asennusta mopoon tai autoon. Helpottaa kummasti...
<p>2002-2014</p>