Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Onko jollain hyvää kikkaa miten akkuhapon roiskeita pystyy putsaamaan pois ilman, että purkaa pyörän atomeiksi ja soodapuhaltaa osat puhtaiksi? Roiskeita on sekä alumiinipinnoilla, että koneen kyljessä ja vähän joka paikassa muuallakin.
    Normaalin ihmisen unentarve on keskimäärin 10 minuuttia lisää.
  2. #2
    Lainaa Japeli kirjoitti Katso viesti
    Onko jollain hyvää kikkaa miten akkuhapon roiskeita pystyy putsaamaan pois ilman, että purkaa pyörän atomeiksi ja soodapuhaltaa osat puhtaiksi? Roiskeita on sekä alumiinipinnoilla, että koneen kyljessä ja vähän joka paikassa muuallakin.
    Kai toi soodapuhaltaminen on paras vaihtoehto. Onhan toi happo kovaa kamaa, joka tekee kunnon jäljen joka paikkaan.
    Kuinkas siinä nyt noin kävi? Kerro, niin voisimme me muut oppia jotain.

    Pekka
  3. #3
    Noh... Laitoin viime vuonna uuden akun pyörään kiinni, ajoin reilu 100km, perseen alta kuului POKS mikä tarkoitti sitä, että akku ei ainoastaan ollut entinen, vaan myös sitä, että rikkinäisestä akusta levisi aikamoinen mälli kuumaa akkuhappoa pitkin pyörää kesken ajon... Pakoputket käytännössä entiset jos niiden ulkonäöllä on väliä, venttiilikoppien päällä suurimmat roiskeet ja muualla pyörässä siellä täällä enemmän ja vähemmän roiskejälkiä. Bensapumppu hajosi poksahduksen voimasta ja rikki menivät myös kasa muitakin osia mitkä olivat liki akkua (esim. jarrunestesäiliön korkki ja tankin ilmaputken takaiskuventtiili) Tämän tapauksen aiheutti kahdesta skenaariosta toinen, mitä ei oikein voi jälkeenpäin saada selville.

    Skenaario 1: Uusi akku, joko hapotettu väärin liikkeen toimesta tai muuten vain viallinen (tai molemmat), liian alhainen nestemäärä aiheuttaa lopulta akun oikosulun ja akussa syntyy kipinä = kaboom!

    Skenaario 2: Uusi toimiva akku, pyörän liian korkea latausjännite (mitä se kyllä kieltämättä hieman oli), akun poistoletku lytyssä tai tukossa. Akku kiehuu, nestetaso laskee, paine ei pääse ulos ja ennen pitkää akun seinät antaa periksi = kaboom!

    Että näin. Tarkastelkaahan ihmiset akkunne kuntoa ja latausjännitettä aina silloin tällöin, ettei tällaista tilannetta tule eteen. Kokemuksesta voin meinaan sanoa, että ei ole kivaa viettää koko kesää niin, että pyörä seisoo pihassa koskemattomana, kun liikkeen kanssa vääntää kättä vuodenpäivät siitä, että kuka korvaa ja mitä. Lopputulokseen korvaushommissa oon kuitenkin ihan tyytyväinen vaikka siinä yksi ajokausi menikin aivan plörinäksi.
    Normaalin ihmisen unentarve on keskimäärin 10 minuuttia lisää.
  4. #4
    Skenaario 3 : uusi akku tuottaa paljon vetyä latauksen yhteydessä - akkukenkä aavistuksen löysässä ja kipinästä
    syttyy- näin mulle yli 30v sitten auton kanssa, akku halki ja hapot maassa. Virheistä oppii.
  5. #5
    Ikäviä nämä akkuonnettomuudet, itsellä kokemuksia kahdesta.

    Ekan kerran, vuonna miekka ja kirves, oli ekana autona Mini, jossa akku mukavasti tavaratilan lattiaan upotettuna, kansi päällä. No, kansi oli hävinnyt aikojen saatossa, juuri kaupasta haettu uusi akku, jonka olin jakarilla laittanut paikoilleen. Jakari huolettomasti samassa tavaratilassa. Kesti aloillaan siihen asti kun tulin kotipihaan, jolloin liukui akun miinusnavan päälle (plusmaadoitettu malli), toinen pää edelleen säiliön pohjalla. Virrat hävisi samalla hetkellä, tavarasäiliö täynnä valkoista höyryä, ja jakari hitsautuneena akun navan ja lattian kylkeen. Akku ei räjähtänyt, mutta eipä se enää virtaa luovuttanut. Akkuliikkeessä kerroin mitä oli tapahtunut (oma moka), tehtaalta tuli kuitenkin takuuna uusi akku

    Toinen, jo täälläkin kerrottu (oma moka tämäkin), on onneton ketjujen vaihto. Rälläkällä vanha ketju poikki, huomioimatta, että akun huohotusletku tulee juurikin siihen ketjun viereen. Juuri ajosta tullut pyörä, vetyä akusta huohotusletkuun, kipinä samaan paikkaan ja... KABOOM: Ja samat seuraukset kuin sulla (pl. että mitään muuta ei onneksi särkynyt). Vmäinen homma neutraloida koko sotku soodavedellä, isompien vahinkojen estämiseksi.

    Vetyräjähdys sullakin on tapahtunut vahingoista päätellen, pelkkä paineen nousu ei riittäne tuota selittämään, se huohotusletkukin kun on vain työntämällä paikallaan, ja korkkaa kyllä. Paineen on siis täytynyt nousta räjähdysmäisesti. Ainoa arvailu on, että mistä kipinä? Akusta itsestään, vai kanttasitko alakerran maihin, kipinäsuihku sieltä huohotusletkuun?

    Kolmas "varoitus" akkujen kanssa touhuamiseen, varsinkin autossa. Aina kun menette konepellin alle, ensimmäisenä kello ja metalliranneke (ja muut helyt) pois kädestä. Mulla on tuttu, jolla on ikuinen "ranneke" kädessä, sai kellon akunnavan ja maan väliin (toisinto tuosta minun jakarista). Metalliranneke hehkui ranteessa, kunnes lensi löytämättömiin. Eikä kuulemma ollut ihan halpa kello
  6. #6
    Kiillotusainetta ja hirrrviiviiittävästi rauhallista kärsivällisyyttä. Sillä ne alkaa kiiltämään taas, jos ei ole puhki syöpyneet.

    Ja akun kanssa temutessa myös nakatkaa nortti pois huulesta, jos sitä vielä joku käryyttää, tänä kieltolakien aikana. Näin pikkupoikana tapauksen kuinka n. 30 vuotias kansallispukuinen eläkeläinen antoi apuvirtaa hyytyneelle Volvolleen. Nämä seuraavat asiat sitten tapahtuivat alle 3 millisekunnin sisällä toisistaan. Kun toinen kaapeli kosketti akun napaa ja löi kipinää, kuului reipas poksahdus kun akkuhapot tuli kannen raosta ulos ja edellä mainitun ravivalmentajan kasvoille, jonka käteen ilmestyi kuin tyhjästä puukko joka alkoi tikkaamaan singerin lailla Amazonin etusuojaa...
    Onneksi siinä ei mennyt näkö, eikä ulkonäkökään lopullisesti.
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  7.  
  8. #7
    Mites huoltovapaat akut, niissä ei ees ole sitä huohotinletkua, räjähtääkö ne yhtä helposti esim. rälläkällä ketjua katkaistaessa?