Pojalla on nyt ollut väliA yli sen 2 vuotta eli sai oikeuden ajaa täysitehoista. Kevariajan jälkeen on ajellut nelipyöräistään eikä omaa pyörää ole järkeä hankkia. Varsinkin kun muuttaa kesän jälkeen yliopistopaikkakunnalle. Mutta minun isoa bandiittiani voisi silloin tällöin ajella.
Kävimme suullisesti läpi eroja piikkiin verrattuna, lähinnä seuraavat asiat :
- pyörän paino huomioitava etenkin työntämiset, hiljaa ajamiset, sivujalan alla olevan kohdan pehmeys jne
- ei anna anteeksi virheitä/olosuhteita niin paljon kuin piikki (esim. hiekalla ajo, kaasun/kytkimen käyttö...)
- ennakoitava selkeämmin jarrutukset ja kääntämiset
- vastaohjaus painottuu piikkiä enemmän
- kortti lähtee helpommin
Tarkoitus on jossain välissä lähteä käsittely harjoituksia tekemään.
Mutta vinkkejä otetaan vastaan niin "suullista koulutusta" kuin "käsittelytreenejäkin" ajatellen.
Poika on kuten minäkin reilun 180 pitkä ja painaa lähes 80 (minä vähän yli 80).
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
Omat kokemukset isoista pyöristä oli 15 veenä kylmiltään africa twinin selkään hyppääminen ja kokeileminen miten se kulkee. Piikin jälkeen sitten suoraan iso kyykky alle. En saanut minkäänlaista ohjeistusta hommaan keltään, ellei pakollista autokoulua laskettu. Turha sitä on jännittää. Kyllä se jannu hengissä pysyy jos järkeä on päässä.
YZF 750R -> SM 610 -> SMC 690 -> 250 TE -> CB 350 & GSX1300R
Varmasti tuo asenne"kasvatus" on yksi tärkeimmistä tuossa vaiheessa, ei sillä että sitä epäilisin, mutta itse kun aikoinaan siirtyi samanmoisesta tilanteesta (pari vuotta pelkästään autolla kevarin jälkeen) ison mopon puikkoihin, niin kyllähän sitä tuli hölmöiltyä välillä liikaakin..
Käsittelyhän nyt ei erikseen mainintaa kaipaa, se tulee kokemuksen ja harjoittelun myötä.
Ei siis muuta kuin reeniä reeniä, vaikka ulkoistetulla kouluttajalla jos siltä tuntuu, ja turvallisia kilometrejä pojalle!!![]()
Tein itse ja YRITIN säästää.
Poika reenasi viime kesänä mopolla mökillä, tänä keväänä siirtyi ajamaan mökkitiellä mun KTM690:llä ja pojalla ikää tällä hetkellä 15v. Mä painotin moneen kertaan että varovasti ja sitä mukaa kun luottoa tulee, voin nostaa vauhtia mutta ei ole pakko. Vauhti ei noussut ja pyörä pysyi hyvin pystyssä, lähinnä harjoitteli eri ajotekniikoita ja pyörän hallintaa pehmeällä hiekkatiellä.
Jos sun pojalla on piikistä kokemusta niin eiköhän isompi pyörä pysy käsissä jos/kun on järki mukana. Tärkeinä on huolellinen "perehdytys", kyllä se siitä lähtee rullaamaan.
Se on vähän kun polkupyörällä kaatuminen, kun sen on kerran oppinut, sen osaa jatkossakin, oli se fillari minkä kokoinen tahansa![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Eihän se pyörä varsinaisesti sitä vaaraa tee vaan se sen käyttäjä. Ja jos kuskilla on korvien välissä jotain muutakin kuin suuri reikä, niin no probs
Vaarallisinta se tulee olemaan vasta vähän ajan kuluttua kun kuski luulee jo osaavansa. Tällöin se perus handlaaminen sujuu lähes selkäytimestä, mutta yllättävissä tilanteissa oikein toimiminen ei => kokeillaan sitä rajaa => joudutaan siihen yllättävään tilanteeseen ja...![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
- Anna sille avaimet, ja muistuta täysi-ikäisyyden mukana saavutetuista "omavastuista ja velvollisuuksista". Ilmoita poitsulle milloin haluat pyöräsi takaisin... Toiminut hyvin oman poikani kohdalla, rispektiä molempiin suuntiin...
Kyllä ne junnut osaa - asennelaji tämäkin. Itse "tarkkailin" miehenalun liikennekäyttäytymistä istumalla pari kertaa kartturina tai takapenkillä autolla liikuttaessa, en usko että ne sarvet kasvaa pyörän selkään istuttaessa?
Tarakkaharakan kuljettamiseen en ole vielä "antanut lupaa", kun selvisi ettei tyttöystävällä ei ole minkäänlaisia varusteita moottoripyöräilyyn (tytön moposkootteriaikainen muovikypärä olisi löytynyt, mutta en kelpuuttanut...).
MAD (mean absolute deviation)
Joo, tuostahan se pääosin on kiinni. Oma poika (vaikka jossain asioissa koheltaa ja säätää liiankin kanssa) osasi ensimmäistä piikkiviikkoaan lukuunottamatta ottaa liikenteessä järjen käteensä. Ekat lipat tuli tosiaan viikon sisällä, kun kuvitteli? osaavansa, ja ihan turhalla pelleilyllä.
Sen jälkeen meni tosiaan täystehopiikillä loppuaika mallikkaasti, sen jälkeen täysteho 450:llä. Ja oman 1100:n luovuttaessa muistutin vain, että muistaa, että vaikka tehoja on, ei niitä tarvitse joka paikassa käyttää. Eikä tuo ole edes läheltäpiti-tilanteista kertoillut, ilmeisesti kovin kauheita ole ollut.
Mun mielestä tärkeintä on muistuttaa, että sitten jos se peikko joskus iskee ja pitää kokeilla kuinka se pyörä kulkee ja kiihtyy, niin varaa ihan pirun pitkän matkan sitä hidastamista varten. Itelle tuli ainakin ekalla kerralla yllätyksenä se, että kun nopeutta on tarpeeksi, niin se pyörä ei enää tunnukaan hidastuvan kovin tehokkaasti ja se suoran päässä oleva mutka hyppää aika äkkiä silmille. Johtuu liike-energian neliöllisyydestä, eli tuplavauhdissa liike-energia on NELINKERTAINEN.