Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Moi

    Tästä on varmasti ollut juttua tälläkin palstalla, mutta voisiko joku lyhyesti kuvata, mitkä käytännössä ovat K- ja R-sarjan matkapyörän (Esim. K1200Gt ja R1200RT) olennaiset erot, sekä heikkoudet ja vahvuudet ?

    Tähän liittyen TM:ssä numerossa 11/2007 oli matkapyörävertailu, jossa asiaa sivuttiin. Siitä sai jo jotain perustietoa, mutta kiinnostaisi käytännön kokemukset.
  2. #2
    Lainaa Eras kirjoitti Katso viesti
    Moi

    Tästä on varmasti ollut juttua tälläkin palstalla, mutta voisiko joku lyhyesti kuvata, mitkä käytännössä ovat K- ja R-sarjan matkapyörän (Esim. K1200Gt ja R1200RT) olennaiset erot, sekä heikkoudet ja vahvuudet ?

    Tähän liittyen TM:ssä numerossa 11/2007 oli matkapyörävertailu, jossa asiaa sivuttiin. Siitä sai jo jotain perustietoa, mutta kiinnostaisi käytännön kokemukset.
    Eikös K sarja ole 4 sylinterinen rivimoottori ja R sarja 2 sylinterinen bokseri "hyviä molemmat"
    Se ei pelkästään tunnu hyvältä, vaan se myös on sitä.
  3. #3
    Koeajolla toi selviää.
    Nehän on ihan eri pyöriä moottoriltaan ja vaikka missä suhteissa.
    Millaisen pyörän haluat?
    Käy koejamassa ne!
    Täältä et saa kuin kehuja kummastakin omistajiensa toimesta.

    Pekka
  4. #4
    Lainaa Eras kirjoitti Katso viesti
    Moi

    Tästä on varmasti ollut juttua tälläkin palstalla, mutta voisiko joku lyhyesti kuvata, mitkä käytännössä ovat K- ja R-sarjan matkapyörän (Esim. K1200Gt ja R1200RT) olennaiset erot, sekä heikkoudet ja vahvuudet ?

    Tähän liittyen TM:ssä numerossa 11/2007 oli matkapyörävertailu, jossa asiaa sivuttiin. Siitä sai jo jotain perustietoa, mutta kiinnostaisi käytännön kokemukset.
    K 1200 GT (2007) oli pyöränä kolme vuotta ja matkaa taittui 30 000 km. Erittäin hyvä matkapyörä ja moottorissa oli riittävästi puhtia. Matka-ajoon erinomainen pyörä. Kun kahvojen eteen laittaa vielä pleksin palaset niin kädetkin pysyvät lähes kuivina sateella. Cruise, ESA, Xenon valot ja lämpiävät penkit ovat erinomaisia varusteita.
    Nykyinen pyörä R 1200 (tosin GSA), mutta sama moottori kuin RT:ssä. GT tietenkin kiihtyi ripeämmin ohituksissa, mutta R on mielestäni ruuhka-ajossa mielyttävämpi, rauhallisempi. R kuluttaa vähemmän bensaa kuin GT, mutta tämä tuskin on kenenkään valintaperuste.
    1200 GT:ssä järjettömän hintaiset jarrupalat, koska niissä on kulumisen ilmaisuanturit.
  5. #5
    Lainaa Rudi11 kirjoitti Katso viesti
    K
    Nykyinen pyörä R 1200 (tosin GSA), mutta sama moottori kuin RT:ssä. GT tietenkin kiihtyi ripeämmin ohituksissa, mutta R on mielestäni ruuhka-ajossa mielyttävämpi, rauhallisempi. R kuluttaa vähemmän bensaa kuin GT, mutta tämä tuskin on kenenkään valintaperuste.
    1200 GT:ssä järjettömän hintaiset jarrupalat, koska niissä on kulumisen ilmaisuanturit.
    Kai se on niin, että kun kuskit oikein asian ymmärtävät niin ostavat viimein Gessun tai GSA:n. Niin kuin sinä teit. Niillä ajaa Euroopan reissut ja Suomen hiekkatiet ja vaikka traktoriurat mainiosti. Ei noista parempaa pyörää ole vaikka kaksi päällä ajeluun.

    Pekka
  6. #6
    Nykyäänhän tuota K1200 (tai 1300) GT:tä ei enää valmisteta vaan myynnissä on jo toista kautta K1600...
    Ja sittenhän on nuo K1200 (tai 1300) S:t ja R:t, jotka on ihan eri viritysasteeltaan kuin GT. Mutta ihan sama moottori kylläkin. Itse ajelen K1200S:llä ja ihan hyvin tämäkin matkapyöräksi kelpaa, jos viihtyy sporttisessa asennossa.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  7. #7
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Kai se on niin, että kun kuskit oikein asian ymmärtävät niin ostavat viimein Gessun tai GSA:n. Niin kuin sinä teit. Niillä ajaa Euroopan reissut ja Suomen hiekkatiet ja vaikka traktoriurat mainiosti. Ei noista parempaa pyörää ole vaikka kaksi päällä ajeluun.

    Pekka
    Jep, juuri niin. Eihän se vienyt kuin reilut 20 vuotta kunnes tuon ymmärsi...
  8. #8
    Niin .. haluan luotettavan ja mukavan matkapyörän, jossa on vähän jotain luxustakin (kuten vakionopeussäädin).

    Olen nyt koeajanut useaa K-sarjalaista (K1200GT -04, K1200GT -07, K1300GT -11, K1300S). Tuolla 07-mallilla ajoin eniten, eikä siitä hirveesti valittamista. Kyllähän sellaisella ajaa. Tosin ko. yksilössä ei mennyt vaihteen aina hyvin päälle. Lisäksi koneen ääni oli jotenkin roklattava tyhjäkäynnillä, mutta se on kuulemma ominaisuus. En tiedä olisko boxerikoneissa "sivistyneempi" ääni koneessa..

    Varmaan pitäisi kokeilla nyt myös tuota R-sarjaa.

    PS. Kannattaako bemaria hakea tuontipyöränä vaikka Saksasta ?
  9. #9
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Itse ajelen K1200S:llä ja ihan hyvin tämäkin matkapyöräksi kelpaa, jos viihtyy sporttisessa asennossa.
    Toi sporttinen ajoasento onkin ihan mielenkiintoinen juttu.
    Se kai tarkoittaa sellaista kyykkyasentoa.

    Ainakin mulla toi ajoasento on ollut tärkeä mukavuustekijä. Mulla on R1100GS pyörä ja siinä korotuspalikat ohjaustangossa. Ja penkki korkeimmassa asennossa.
    Polvikulma on hyvä ja ajoasento pysty.
    Tosi mukava ajella vaikka rautaperse, joita olen ajellut 3 kertaa sillä pyörällä.

    Pekka
  10. #10
    Omassa valinnassani painoi myös vakuutusmaksut. GT:ssä on ainakin IF:issä aika lailla kalliimmat vakuutukset RT:hen verrattuna.
    En ole itse ainakaan lisää tehoa kaivannut, vaikka kaksi päällä täydessä matkavarustuksessa ajettukin.
    Gessu ei kyllä ollut mun makuun ..
  11. #11
    Mulla oli 2000-luvun alussa tuliterä 1100rt. Mukava matkailuväline varsinkin repsikan kanssa. Ei mikään tykki, mutta ihan riittävä. Hyvin suojaavat katteet. Jos sen silloin olisin vaihtanut johonkin, niin GT:hen, koska se oli jouhemman oloinen ajettava rivikoneen kanssa - ja kiukkuisempi. 2008 vaihdoin kuitenkin 1150 GSA:han ehkäpä Ewan McGregorinkin osittain innoittamana. Rt oli parempi matkapyörä, mutta niin kuin Pekkavee sanoi; nyt on tullut ajettua alppeja 2 päällä ja tuhansia kilometrejä venäläisiä hiekkateitä ja kymmeniä - satoja kilometrejä UAZ:in uria. Eikä kannata unohtaa suomalaisia lukemattomia sorateitä, joilla aukeaa ihan toinen maailma.

    Mutta joo. nuo 1200 gt ja 1200 rt.
    Rt:ssä vähemmän kaakkeja, pystympi ajoasento ja hieman suojaavammat katteet?
    Gt kyykympi ja kaakkeeja enempi.

    Eiku koeajamaan!
  12. #12
    Lainaa Eras kirjoitti Katso viesti
    Niin .. haluan luotettavan ja mukavan matkapyörän, jossa on vähän jotain luxustakin (kuten vakionopeussäädin).

    Olen nyt koeajanut useaa K-sarjalaista (K1200GT -04, K1200GT -07, K1300GT -11, K1300S). Tuolla 07-mallilla ajoin eniten, eikä siitä hirveesti valittamista. Kyllähän sellaisella ajaa. Tosin ko. yksilössä ei mennyt vaihteen aina hyvin päälle. Lisäksi koneen ääni oli jotenkin roklattava tyhjäkäynnillä, mutta se on kuulemma ominaisuus. En tiedä olisko boxerikoneissa "sivistyneempi" ääni koneessa..

    Varmaan pitäisi kokeilla nyt myös tuota R-sarjaa.

    PS. Kannattaako bemaria hakea tuontipyöränä vaikka Saksasta ?
    Noilla ehdoilla tulee ensimmäisenä mieleen LT: Nimenomaan matkapyörä kahdelle, mukavuutta riittää ja ripaus luxustakin. Ja nyt on tarjontaa pilvinpimein uuden 1600:en markkinoille tulon myötä, ja kohtuu hintaan. Kannataa varmaan ainakin koeajaa, saattaa yllättää hyvillä ajo-ominaisuuksillaan.
  13. #13
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Toi sporttinen ajoasento onkin ihan mielenkiintoinen juttu.
    Se kai tarkoittaa sellaista kyykkyasentoa.


    Jos K 12 / 13 ässästä puhutaan, niin ei todellakaan tarkoita kyykkyasentoa. Pyörä ei ole kyykky, vaikka ehkä äkkiä katsottuna sellaiselta näyttäisikin. K 12 ja 13 ovat selkeitä sport-touring pyöriä, joissa on oikeasti hyvin ja hyvää tilaa,niin kuskille, kuin matkustajallekin. Ajoasento on lievästi etukeno ja se on ergonomisesti ainakin minulle 100% passeli. Vieläkin harmittaa, kun piti hukata täydellinen pyörä
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  14. #14
    Kannattaa ehottomasti kokeilla Boxereita. Ne on aika persoonnallisia pyöriä.
    Ite haaveilin R1200RT:stä pitkään, mutta kun kävin kokeilemassa, niin mieli muuttu.
    En tykänny Boxerin äänestä ja tyhjäkäynnillä se sivuittaisliikehdintä oli ärsyttävää.
    Mutta voihan se olla, että jossain vaiheessa pitää ainakin kokeilla R1200GS:ää.
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  15. #15
  16. #16
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Kai se on niin, että kun kuskit oikein asian ymmärtävät niin ostavat viimein Gessun tai GSA:n. Niin kuin sinä teit. Niillä ajaa Euroopan reissut ja Suomen hiekkatiet ja vaikka traktoriurat mainiosti. Ei noista parempaa pyörää ole vaikka kaksi päällä ajeluun.

    Pekka
    Ja meille huonommin ymmärtäville riittää yhden päivän koeajo kertomaan ettei pidä moisiin puuttua Makunsa kullakin, varmaan ihan ok! laitteita jos tykkää
  17. #17
    Lainaa Prätkis kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa ehottomasti kokeilla Boxereita. Ne on aika persoonnallisia pyöriä.
    Ite haaveilin R1200RT:stä pitkään, mutta kun kävin kokeilemassa, niin mieli muuttu.
    En tykänny Boxerin äänestä ja tyhjäkäynnillä se sivuittaisliikehdintä oli ärsyttävää.
    Mutta voihan se olla, että jossain vaiheessa pitää ainakin kokeilla R1200GS:ää.

    Toiset tykkää äiteestä, toiset tyttärestä; jotkut molemmista, jotkut ei kummastakaan. Itse olen samaa mieltä RT:stä kuin Prätkis, joten päädyin GT:hen. RT kieltämättä on roiskesuojatumpi. Minäkin olen virittänyt GT:hen lisäpleksit, mutta vielä on niiden vaikutus käsivarsien kastumisen estämiseksi testaamatta. Korotuspalat sarviin ovat haussa. Tänään ajettiin kaverin 1150RT:n kanssa 450 km, minun 1200 GT kulutti 2 dl enemmän. Vakuutusmaksu GT:ssä on kieltämättä suolainen mm. CBR1000F:n jälkeenkin. Kaikki em. kulkevat Suomen oloissa vähän liiankin hyvin:-)
    1973-1975: Pappa-Tunturi -65 -> 2008-2008: Suzuki GXS 1100 F -88 -> 2008-2012: Honda CBR 1000 F -88 -> 2012: BMW K 1200 GT -03
  18. #18
    Noilla ehdoilla tulee ensimmäisenä mieleen LT: Nimenomaan matkapyörä kahdelle, mukavuutta riittää ja ripaus luxustakin. Ja nyt on tarjontaa pilvinpimein uuden 1600:en markkinoille tulon myötä, ja kohtuu hintaan. Kannataa varmaan ainakin koeajaa, saattaa yllättää hyvillä ajo-ominaisuuksillaan.
    Koeajelin viidensadan tyypit 2004 LT:llä ja olipa niin hyvä ajo-asento, että hankintaan menee ens keväänä!
  19. #19
    K = Edistynyttä saksalaista insinööritekniikkaa.

    R = Vanhaa saksalaista insinööritekniikkaa, kaikki suunnittelijat joko eläkkeellä tai kuolleet.
    DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
    S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
  20. #20
    Kyllä siellä R-puolellakin jotakin on työn alla klik
  21. #21
    Lainaa Anatooli kirjoitti Katso viesti
    K = Edistynyttä saksalaista insinööritekniikkaa.

    R = Vanhaa saksalaista insinööritekniikkaa, kaikki suunnittelijat joko eläkkeellä tai kuolleet.
    S näyttääkin edistyvän sun käsissäs vakuutusyhtiölle
  22. #22
    Lainaa OH6ZZ kirjoitti Katso viesti
    Kyllä siellä R-puolellakin jotakin on työn alla klik
    K1300 s viimevuoden malli ja 20000 takana,hieno laite mut hiukan raskas.Voimaa aivan sairaasti ku avaa kahvan auki asti.
    toi vesibokseri on kyllä mielenkiintoinen laite........
  23. #23
    ööö...

    kertokaas ny joku, millanen moottori on k1200lt;ssä, kun kaveri jolla on tollanen pyörä, väitti että siinä on 4 sylinterinen BOXERI...


    siis onko siinä kuitenkin rivikone
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  24. #24
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    ööö...

    kertokaas ny joku, millanen moottori on k1200lt;ssä, kun kaveri jolla on tollanen pyörä, väitti että siinä on 4 sylinterinen BOXERI...


    siis onko siinä kuitenkin rivikone

    Jos ei äänestä tunnista niin sitten katsoo kuvista !
  25. #25
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    ööö...

    kertokaas ny joku, millanen moottori on k1200lt;ssä, kun kaveri jolla on tollanen pyörä, väitti että siinä on 4 sylinterinen BOXERI...


    siis onko siinä kuitenkin rivikone
    hehe. Joo on, ei bokseri, ei....
    <p>2002-2014</p>
  26. #26
    No sitähän mää meinasin, että jotenkin se nyt on ymmärtäny "asiantuntijamekatsunsa" jutut väärin...

    mut kinaa nyt sit tollasen kanssa, se on kuitenkin "bemarimies" ja tietää mitä puhuu...
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  27. #27
    On se vain niin julmetun kallis vakionopeussäädin ko nyt ois Gessuliinissa .
    Ja onhan Trimphin 1200 Tigerissäkin .
    Mutta ko noilla kasisatasillakin pärjäis ja jäisi se yksi kymppitonni matkarahaoiksi
    Triumph Tiger 800 XRX

  28.  
  29. #28
    Lainaa Oula kirjoitti Katso viesti
    On se vain niin julmetun kallis vakionopeussäädin ko nyt ois Gessuliinissa .
    Ja onhan Trimphin 1200 Tigerissäkin .
    Mutta ko noilla kasisatasillakin pärjäis ja jäisi se yksi kymppitonni matkarahaoiksi
    Osta tuommoinen "vakionopeussäädin".
    Throttlemate
    Pääset paljon halvemmalla.

    Pekka