Muutaman päivän roadtripillä: sokea mummo ratissa, maasika, hullu maasturikuski ja paras oli innokas naiskonstaapeli joka hyökkäsi innokkaana föönin kanssa tielle kun kaveri lasautti kohdalla autojonon ohi, ei sitten neiti viitsinyt katsoa selkänsä taakse että täältä on muitakin tulossaNoh vauhtia ei ollut liikaa ja vetäisin takaisin omalle kaistalle joten loppu hyvin kaikki hyvin, ei ollut lähellä.
- slipping and sliding since 1982 -
Tänään kävi lähellä, kun Siltamäen Nesteen kylmäasemalta tuli rekka suoraan eteen.
Tilannetta pahensi se että vastaantulijoiden kaistalla oli pari autoa jonossa kun ensimmäinen halusi kääntyä myös sinne kylmäasemalle.
Ei kyl jäänyt vastaantulevan auton kyljen ja rekan nokan väliin kuin pyörän mentävä rako josta onneksi pääsin livahtaa ohi ehjin nahoin. Se miten onnistuin tuosta tempusta niin ei mitään hajua kaikki kävi niin nopeasti ettei kissaa ehtinyt sanoa.
Triumph Tiger 800 XCx -18
ex- Triumph Speed Triple -08
ex- Triumph Street Triple -09
Tapahtumapaikka Mäkelänkatu (Hki) suunnilleen Velodromin kohdalla kaupunkiinpäin tultaessa.
Eilen illalla puoli kahdeksan aikaan ajelin keskustaa kohti, nopeusrajoitusten mukaan ja perässäni keskikaistaa tuli punainen Citroen Picasso, koko perhe kyydissä. Pysähdyin suojatieen eteen punaisiin valoihin. Tapani mukaan vilkaisin varmuuden vuoksi taustapeilistä tuleeko muita perässä, kun kerran olin ensimmäisenä. Vaistomaisesti varmuuden vuoksi pysähdyin keskikaistan oikeaan reunaan. Samassa Citikka pyhkäs takaa hipoen punaisia vasten vasemmalle kaistalle väistäen ohi, pysähtymättä. Jos olisi osunut, niin huonosti olisi käynnyt!
Kun tuli vihreä ja sain itseni kasattua, lähdin liikkeelle ja parin korttelin päässä Citikka löytyikin jonossa, joten ajoin kuskin puolelle ja iskin muutaman kerran nyrkillä kattoon ja aukeshan se sivuikkuna. "Ai oliko punaiset....." blää blää, eikä ollut moksiskaan. Muut autossa olijat näyttivät vieläkin olevan sokissa ja hiiren hiljaa.
Rekkari, kaverin nimi ja osoite tiedossa. Kannattaako poliisia tällaisella edes vaivata, kun ovat täystyöllistettyjä nopeusrikesakkojen kirjoittamisessa. Olis pitänyt laittaa video pyörimään, niin olisi venäjän mallin mukaan todistusaineistoa.
Viimeksi muokannut: R1ivattu; 16.08.2013 klo 13:20. Syy: Yhdistetty uusi ketjuavaus ja sen vastaukset tähän ketjuun
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Taitaa poliisi saada noita "se ajoi punaisia päin" ilmoituksia muutenkin sen verran paljon, että tuskin tekevät asialle yhtään mitään.
KTM 990 Adventure
Come down mään.
Kuvitellaanpa tilanne, että konsta-auto on sattumalta valvomassa liikennettä kuvitellussa risteyksessä ja havaitsee Finn:n kertoman tilanteen ääliöautoiljasta, mutta juuri samaan aikaan myös havaitsee motoristin pikkaisen driftailevan toisella ajoväylällä.
Melkeinpä vetoa voisin lyödä, että sen hetkinen resurssi lähtisi tuon ääliöautoiljan perään ja antaisi motoristin mennä menojaan. Enkä tarkoita puolustella virkavallan tekosia noin yleensä, realismia tässä vain funtsailen.
<p>.</p>
Minä ilmoittaisin kyllä poliisille. Perusteluna se, että sama urpo on mahdollisesti tehnyt vastaavia tempauksia aiemminkin, eli on ns. poliisin vanha tuttu. Tällöin puuttumiskynnys on varmasti pienempi. Ei siitä ilmoittamisesta ainakaan haittaa ole ja tietyllä tavalla minä katson sen jopa velvollisuudeksikin.
Mopoton mies
Ei välttämättä maksaa vaivaa ilmoitella. Tuttu ajoi kolarin keväällä kun vastapuoli tuli punaisilla keulaan. Soitti asiasta poliisille. Eivät kuulema vaivaidu paikalle jos syyllinen on selvä eikä kiistä tapausta. Ja siinä oli kyseessä punaisia päin ajo, jonka seurauksena kolari. Nyt kun mitään ei tapahtunut eikä ole todisteita niin tuskin sille mitään tehdään.
Itse todistin viime vuonna juuri ennen ajokauden alkua pelottavan tilanteen. Olin piikkipaikalla ylittämässä Vihdintietä Rajatorpan kohdalla. Vihdintielle tuli punainen ja molemmat suoraan menevät kaistat oli jo miehitetty. Sitten oikealle kääntyvien kaistan kautta oikaisu tikkari + 40 vauhdilla. Jos siihen olisi autollakin kerinnyt alle olisi käynyt huonosti, mopolla ei olisi tarvinnut elvyttää.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Eilen oli todella lähellä.
Tältä kesältä kasassa pari selkeää läheltä piti tilannetta, joista ensimmäinen tapahtui joskus heinäkuun alussa. Itsellä vauhtia n. 60 km/h ja kolmion takaa vanhempi naiskuski meinas tulla suoraan syliin. Tein hätäjarrutuksen ja nainen huomasi minut viime hetkellä jolloin hänkin ehti jarruttaa siten, ettei tullut suoraan eteen. Jos nainen ei olisi huomannut meikäläistä niin olisi varmasti kolissut, mutta ei välttämättä hirveän pahasti koska ehdin aloittaa jo jarrutuksen.
Olosuhteet olivat hyvät (näkyvyys 5/5, ei sadetta, ei aurinkoa matalalla) ja meikäläisen nopeus oli täysin rajoitusten mukainen. Eli kyseessä on ollut yksinkertaisesti mummolta havainnointivirhe. Siinä tilanteessa oli toki totaalisen raivostunut, mutta jälkikäteen ajateltuna tämänlaisia voi tapahtua meille kaikille. Ei saisi, mutta voi.
Toinen tapaus oli eiliseltä. Ajelin täällä http://goo.gl/maps/4OdcO eli Gumbölentietä kun kolmion takaa Hirvisuontieltä kääntyy eteen jarruttamatta joku teini kevarillaan. Ehdin onneksi jarruttaa ettei osunut, mutta nyt oli todella lähellä. En tiedä mitä tämän idiootin päässä liikkui kun tulee täydellä vaudilla kolmion takaa suoraan liikenteeseen. Takanani tuli auto joka kääntyi Hirvisuontielle, joten ainoa selitys on, että kaveri on nähnyt ainoastaan auton vilkku päällä ja luottanut siihen että se kääntyy eikä ole nähnyt meikäläistä ollenkaan.
Olisi oikeasti pitänyt tehdä u-käännös, ajaa kaveri kiinni ja pitää isällinen keskustelu liikenteestä ja turvallisuudesta. Jäi tällä kertaa tekemättä. Joku mainitsi aikaisemmin ne Darwin Awardsit ja valitettavasti tällä meiningillä tämä nuoren uroksen geenit eivät välttämättä päädy tämän pidemmälle. Pahinta tässä on tietenkin se, että jos kaveri ei missään vaiheessa tajua tehneensä jotain väärin. Huidoin parhaani mukaan keskaria, mutta en tiedä huomasiko tämä sankari edes sitä.
Kaikkihan tekee virheitä, mutta tämän kaverin toiminta oli yksinkertaisesti piittaamatonta ja tyhmää.
Viimeksi muokannut: Wilhelm; 22.08.2013 klo 15:39.
Kävin tänään Juhtbackan markkinoilla kattelemassa hienoja pyöriä sekä autoja, kun sinne parkkiin pääsee mukavasti prätkälläSiis tuo pikku kaupunki on aivan täynnä ihmisiä huomiseen saaka.
No poistuessani paikalta kaksikaistaista Topeliuksenpuistikkoa perässäni ajoi musta 3-sarjan bemari. Juuri ennen kun tie muuttuu 1 kaistaiseksi Pietarsaarentieksi kauhea kiihdytys ja kiilaus vasemmalta kaistalta suoraan eteenAuto kääntyi sitten seuraavan kaupan parkkiin niin piti käydä sanomassa...
Ajoin pyörän kuskin oven viereen ja sanoin että juuri tuollaisten kuskien takia moottoripyöräilijöitä kuolee joka vuosiKaveri pyysi saman englanniksi. No tyyppi kuunteli hymyili ja sanoi "You have a nice bike". Mitäpä siinä muuta sitten
![]()
Viimeksi muokannut: R1ivattu; 24.08.2013 klo 14:38. Syy: liitetty uusi ketjualoitus ja sen kommentti olemassaolevaan ketjuun
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Jessus mitä URPOJA niitä on![]()
Viimeksi muokannut: R1ivattu; 24.08.2013 klo 14:38. Syy: liitetty uusi ketjualoitus ja sen kommentti olemassaolevaan ketjuun
Honda VFR 750f -93 ex transalp 600
Itsellä oli läheltä piti-tilanne viime sunnuntaina.
Olin ajelemassa tietä 2020 Mynämäeltä Yläneelle nauttien mutkista ja aurinkoisesta kelistä ajaen alle satasta 80km/h alueella, kun loivassa alamäessä näin punaisen auton tulevan oikealta pikkutietä. Onneksi jokin auton käytöksessä kertoi ettei nyt olla ihan normaalisti liikkeellä, ja sieltähän mamma (about 60v.)tulikin eteeni kääntyen vasemmalle pysähtymättä.
Ei muuta kuin polvet kiinni tankkiin ja molemmilla jarruilla sen minkä uskalsin (niin, sitä hätäjarrutusta on pitänyt treenata jossain paremmassa paikassa). Sain pyörän pysähtymään ajoissa, mutta mamma ei vieläkään pysähtynyt eikä edes katsonut päin. Käännyin ympäri ja ajoin mamman kiinni, ja pirunmoisen valo ja äänikonsertin jälkeen sain pysähtymään tien viereen. Mamma avasi ikkunaa kolmisen senttiä kun menin raivoamaan asiasta. Mammahan alkoi takaisin urputtamaan jotain nopeusrajoituksesta, mutta kävi tosiaan ilmi ettei ollut edes nähnyt minua, vaan luuli minun ajaneen hänen kanssaan samaan suuntaan ja kuvitteli minun ajaneen suurta ylinopeutta jonka vuoksi olisin ollut lähellä ajaa hänen peräänsä!
Aurinko kyllä paistoi takaani mutta silti minut olisi pitänyt havaita jos hiemankaan enemmän olisi viitsinyt päätään kääntää.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
Olikohan sama punainen auto (muistaakseni joku Ford Focus tms) jonka ohitin tuossa samaisella tiellä kesällä, pirunmoinen valoshow näkyi vain peileistä ohituksen jälkeenHitto kun nopeus vaihteli sillä 60-80 välillä niin ohittaminen on kyllä aiheellista, tietty siinä vaiheessa kun huomasi että lähdin ohittamaan mamma tietysti nosti nopeutta. Kaasua, kaasua..
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Mulle sattui ekaa kertaa eilen kolmostiellä se, että vastaantulija lähti ohittamaan kun olin tulossa kohti. Onneks oli tarpeeksi aikaa jarruttaa ja väistää pientareelle, mutta pulssi kyllä nousi. Sain ulkomaan rekkarin ylös ja ilmoitettua, mutta tuleekohan noista koskaan mitään vaikka tavoittaisivatkin kuskin joskus?
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Niin, monikin pitää minua mulkkuna joka arvostelee poliisin toimintaa, kyse on kuitenkin siitä että poliisi ei hoida oikeita tehtäviään kuten yllä vaan hyppii pusikoista liputtamaan, en tiedä kuinka kauan ihmisillä kestää ymmärtää kyseinen asia![]()
- slipping and sliding since 1982 -
Kuittaan tähän väliin että mielestäni tänä kesänä on ollut huomattavasti enemmän puusilmä kuskeja autolla.
Kymmenkunta kertaa on tullut auto eteen millon mistäkin, jarruttamalla onneksi selvitty ja rakoakin jäänyt muutama metri, kerran olin nokan edessä ja jäi sit just parin vanhan hesarin verran tilaa että ei osunut.
Vuosia sitten olin asioimassa vakuutusyhtiössä kun viereisellä tiskillä kyseltiin apua asiaan, jossa syyllinen olikin seuraavana päivänä kiistänyt syyllisyytensä. Taisi joutua syytön korjaamaan oman autonsa...
Aina poliisi paikalle, varsinkin jos olet syytön! Epäily vastapuolen ajokunnosta saa liikettä aikaan![]()
Jos on vain peltiä rytissyt saattaa poliiseilla kestää hyvinkin kaksi tai kolme tuntia. Kiva käkkiä vaikka Porkkalankadulla aamuruuhkan aikaan.
Jos on todistajia, nimet ja henkilötiedot talteen, pari kännykamerakuvaa osapuolten ajoneuvoista tapahtumapaikalla, soitto syyllisen vakuutusyhtiöön ja eteenpäin.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tuosta on sellainenkin versio että melko isokenkäinen syylllinen osapuoli oli ehtinyt tunnustaa ja vetää nimikirjoituksensa vahinkoilmoitukseen, ja vähemmän syyllinen kiikutti sen vakuutusyhtiöön. Seuraavaksi sitten yhtiö karhusi bonuksia tältä mielestään syyttömältä. Asiaa setviessä yllättäen olikin se ensimmäien vahinkoilmoiitus ikävästi päässyt yhtiössä katoamaan tai oikeastaan ei ehkä oltu edes jätetty sinne. Tuurilla sattui sitten vähemmän syyllisellä olemaan tuttu poliisi joka soitti yhtiöön ja kertoi että voivat tulla kollegoiden kanssa porukalla auttamaan kadoneen vahinkoilmoituspaperin etsinnässä. Avuntarjous ilahdutti yhtiön edustajaa siinä määrin että hetkessä se alkuperäinen paperi yllättäen löytyikin ilman että poliisin tarvitsi ollenkaan osallistua etsintään ja maksava osapuoli vaihtui.
Tänään päivällä hyvissä olosuhteissa Myrskylän suunnalla tuli punainen Transit sivutieltä kolmion takaa. Ukkelilla oli kännykkä kädessä ja ajoi suoraan tielle varmistumatta tuleeko ketään risteävällä tiellä. Minä tulin autoon nähden vasemmalta ja ei siinä muuta osannut/ehtinyt tehdä kuin paniikkijarrutuksen ja pienen väistön. Onneksi pakukuski huomasi minut ja jarrutti ja auto oli jo siinä vaiheessa puoliksi minun ajokaistalla. Kuudenkympin alue ja ajoin aika lähelle rajoitusta. Pelästytti kyllä minut ja kyllä se pappakin puisteli päätään tilanteen jälkeen.
BMW F700GS - Honda VFR800 - Honda CBF600S - Honda Monkey
Ottaa todistajan tai kaksi niin ei tarvi odotella poliisia ja mahdollista sakotusta, mikäli näyttää, että vastapuolen kanssa homma sujuu. Toinen vaihtoehto on täyttää se vahinkoilmoitus yhdessä vastapuolen kanssa.
Olin jokin aika sitten todistajana peräänajotilanteessa (näin tapauksen polkupyörän päältä). Kysyin molemmilta oletteko yhteisymmärryksessä, mitä tapahtui ja kumpi on syyllinen. Tämän jälkeen otin molempien yhteystiedot ja rekkarit ylös sekä annoin heille tietysti omani. Samana päivänä vakuutusyhtiöstä soiteltiin ja kysyttiin, mitä oli tapahtunut. Ei kuulunut siitä sen enempää.
Nikkilän suunnasta Söderkullaanpäin (Söderkullantie) ajaessani tuli Hindsbyn risteyksessä nuori jannu vihreällä neliovisella japsilla kolmion takaa vauhdilla eteen.
Kerkisin jarruttamaan nopeasti vauhdin alas ja takakautta väistäen ohi. Eipä jäänyt varaa kuin pari - kolme metriä![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010