eka pyörää katselen ja nuo nakupyörät kiinnostaisi lähinnä pystyn ajoasennon vuoksi. vm noin 05 ja hintana n.5000e. kyykkyjäkin kokeillu muttei 193centtinen runko oikein niihin sovellu... mut nämä 3 nyt eniten kiinnostaisivat. mikäs näistä olisi paras,vai onko juuri eroja?
suzuki gsr 600
yamaha fz6-n
kawasaki z 750
Z750 ainoa, josta on kokemusta. Julma peli kulkemaan(ja kivasti se kääntyikin), eikä vähiten sen "Kawasaki topend":in takia, 8K rpm jälkeen alkaa tapahtumaanTuntui toimivan kivasti yhteen Pirellin Dragon Super Corsa Pro renkaiden kanssa. Väittäisin tosin, että saattaa olla sulle vähän liian pieni pyörä fyysisiltä mitoiltaan. Mä olen 186cm ja mulle se oli just ja just.
Täytyy heittää myös vakio varoitus. Noi kaikki on sitten aika kiihkeitä pyöriä ekaks. Itse etsisin jotain hieman rauhallisempaa pyörää, jollei sulla ole tukevaa kokemusta piikeistä tai jotain(munkin hyvä huudella, aloitin CBR600F:llä). Tosin kulku määräytyy kahvan asennosta, että et voi kuin itseäs syyttää, jos "mopo karkaa"
![]()
Mä otin ekaksi pyöräksi tän Z1000 -04, aikaisempi ajokokemus lähinnä mopoista (suzuku pv) ja muutaman kerran kokeillut kavereiden piikkejä ja paria prätkää.
kertaakaan ei ole harmittanut että skippasin kusiaiset ja seiskapätkät.
ite painin tosiaan aluksi 750 ja 1000 välillä, kun olin jo päättänyt että Zeta tulee ekaksi pyöräksi, luin niiden teksisiä ominaisuuksia ym. jonka jälkeen päätös oli selvä, 1000 alle. parempi alusta, isommat jarrut, enemmän tehoa ja about sama paino.
ajelin muutaman viikon jonka jälkeen kokeilin kaverin er-6:sta, ja kyllä se tuntui niin "mopolta" verrattuna tähän omaan. jotain alkoi tapahtumaan vasta kun kierrokset melkein punarajalla, kutosella ajaessa ja kahvaa kääntäessä ei tapahtunut mitään... ei kaduta vieläkään
järki päässä ja hyvin voin suositella tonnista ekaksi pyöräksi, niin ei tarvii heti ensikesänä vaihtaa isompaan
Ensimmäinen iso pyörä oli myös Z750 ja olihan se alussa "tehokas". Uuden viehätystä varmaankin. Ja tottahan se on muutenkin, kulkee ihan tarpeeksi, mutkapätkillä mukava vietävä. Mutta, en nyt lähtisi antamaan mitään ylimääräisiä varoituksia "liian tehokas". Se teho ei tule sieltä mitenkään yllättäen ja tosiaan alle 7-8krpm on aika helppo käsiteltävä. Ei sillä, että yli 8krpm olisi mitenkään tappovehjes..
Voin hyvin suositella z750:sta ekaksi pyöräksi. Itse olen 185cm ja erittäin hyvin riitti ainakin minulla mittojen puolesta.![]()
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
itekki tuota z1000 myös harkitsin,mutta kun olen sen verta rauhallinen kuski eikä nuo kiihyttelyt kiinnosta niin aattelin et meneekö vain kuutiot hukkaan(+kalliimmat vakuutukset). onko tuosta suzusta tai jammusta kokemuksia? lontoonkielisiä sivustoja lukenut, niin kaikkia nuita kolmea pyörää vain kehutaan joten päätös vaikea![]()
Z750:n (´04) ja GSR:n omistaneena tuota... ihan kivastihan ne liikkuu molemmat. Mitoista en osaa sanoa kun olen tällainen lyhykäisempi.
Zetasta on jo niin kauan että aika kultaa muistot mutta jospa luonnehtisin siten et GSR on se väritön, hajuton ja mauton. Zeta luonteikkaampi.
Zetassa en muista olleen muuta moitittavaa kuin se tietyillä kierroksilla esiintynyt tärinä, tarkka väli ei enää muistissa.
GSR:ssä 'ärsytti' 100km/h vauhdissa moottorin ääni. Paljon kierroksia, vakioputket, piirrrrrrr.... ei ollut WROOOMM:sta tietoakaan. Hitsi miten hienoja kuvauksia
Yhtäkaikki, mukavia ja helppoja ajaa molemmat. Tuskin menee valinta pieleen missään noissa.
http://www.visordown.com/road-tests/...-fz6/4738.html
Viimeksi muokannut: Zidi; 12.05.2013 klo 13:41.
Pörrr
GSR:stä sen verran, oli mukava peli, peilit tosin sumeena käytännössä kokoajan värinästä johtuen.
Äänet sai slipareilla kohilleen, pieni miinus oli tuo kääntösäteen suuruus, yllätti välillä että stonga osu rajoittimeen kun kääntyi.
Ja sirkkelihän se on, kierroksia pitää käyttää![]()
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
FZ6 on myöskin varsin soiva peli ja hyvä yleispyörä, tosin tuolla pituudella saattaa olla jo vähän tiukka polvikulman osalta (samaa ongelmaa on toki näissä muissakin vaihtoehdoissa). Top saddleryn jakkaralla voi korjata tätä ongelmaa + vakiosatulan pehmeyttä. Alakierroksilla melkoisen leppoisa kampe, yläkierroksilla sitten lähtee varsin mukavasti. Tuommoisella on tullut ajeltua nyt kohta 35tkm eikä välittömiä vaihtotarpeita ole ilmennyt isompaan/tehokkaampaan/parempaan jne. ja pidempääkin reissua on heitetty. Välitykset soveltuvat hienosti myös kaupunkiajoon, mikäli sellaista tarvii harrastaa. 5k€:llä saa jo suhteellisen tuoreen kamppeen ABSeilla (onko noihin muihin tarjolla tuossa ikäryhmässä?)
ex Kawasaki Z1000SX -14
ex Yamaha FZ6SA -06
A-AND-B-CZ-DK-E-ENG-EST-FIN-F-D-I-LV-LT-L-PL-N-S-SCO
No joo ei näistä kokemusta, mutta minun eka oso pyörä oli ZX6R, 97-malli. Nyt on 2008 ZX6R ja 2005 ZX6Rt.
Olen n. 182 cm ja hyvin mahtuu. Yksi pyörämyyjä jolta melkein ostin pyörän, yli yli 190 cm ja hän myi 2005 ZX6Rää, näytti hyvin mahtuneen ja vihreän kyykkyvekottimen aikoi tilallekin ostaa. Hänellä oli säädettävät jalkatapit ja tilaa oli niin paljon että koeajolla mm. en meinannut ylettää tapilta polkimelle muuten kuin siirtämällä jalkaa ja jalkakulmakin oli selvästi loivempi kuin meillä vakiossa. Joten mielestäni 193 senttisen kannattaisi kuitenkin kokeilla ZX6Rääkin.
Moottorin luonteesta maantieajossa ajaen klltisti nopeuksia joilla kortti säilyy omassa taskussa eikä mene setä sinisen matkaan:
Näistä ZX6R 2005n välitykset ovat miellyttävämmät hitaasti ajamiseen, ykkönen on vähemmän jyrkkä ja liikkeellelähtö ja esim. 30 km/h rajoituksen ajaminen on helpompaa kuin 08lla. Lisäksi 05 vääntää alakierroksilla vähän paremmin ja kiihtyy nollasta paremmin ja 05 myös moottorijarruttaa vähemmän ankarasti. 2008-mallikin vetää julmetusti mutta rpmiä pitää olla ekaan tehopiikkiin 8000 ja seuraavaan about 12000, jos alkunopeus on 0, jää viivalla 05lle mutta jos alkunopeus on 50, niin alkaa olla enemmän tasapeli. 10000 rpm on vääntökäyrässä ilmeisesti pieni laakso kun tuntuu veto hieman nyykähtävän kunnes on luokkaa 11500-12k mittarissa jolloin vetää taas julmetusti. Ei kuitenkaan teholla keuli (ainakaan ei ole minulla edes luvannut keulia toistaiseksi kaasutteluista huolimatta), vähän aavistuksen nokka kevenee, mutta ei nouse, ei pääse setä sininen laskuttamaan vaikka vähän rajumminkin kiihdyttää. Alle 8000 kierroksen ei tapahdu paljon mitään ja alle 6000 kerroksen ei kannata edes ajatella ohittavansa ketään maantiellä, alkukiihdytys 08ssa on vaisu joten jos on kutonen päällä 80 km/h nopeudella (rpmt alhaalla) syytä vaihtaa ~3 vaihdetta alaspäin ennen ohitusta. Kruisailu nelosella on kompromissi jolla välttää vaihtaminen pienemmälle. Mutkapätkää ajelen 08lla ajaa kakkosella ja 05sella kolmosella, näin sekä moottorijarrutus ennen mutkaa että veto mutkasta ulos on mielestäni sopiva (about nopeusrajoituksen mukaan ajellen, kaahatessa varmaan yhtä pykälää isompi vaihde).
Ohjausgeometria on molemmissa aivan älyttömän kiva mutkapätkälle. Aikaisemmista pyöristä ei ole hirmusti kokemusta, mutta eka pyörä ZZR250 (keveydestään huolimatta)sekä autokoulun CBF600 taipui mutkiin selvästi vähemmän halukkaasti ja vanha 97 ZX6R oli myös luonteeltaan suoraan menemistä haluava enemmän kuin nämä uudemmat. Uudemmat ZX6Rt tuntuu oikein haluavan kallistua ja ohjaustuntuma on kevyt ja vastaohjauksen vaikutus on välitön ja pyörä on hirmu stabiili myös vinossa (ja vinon määrää on näiden pyörien myötä alkanut uskaltaa pikku hiljaa lisätä vaikkakin chicken stripsit on vielä aika leveät ja GoPron taltiointia kun omasta mutkapätkäajelusta katsoo, näyttää aika pateettiselta sunnuntaiajelulta). Sen huomaa myös siitä kun kääntää etupöyrää paikallaan pihassa, vertasin 97-malliin että nokka nousee vähemmän sitä käännettäessä paikoiltaan, eli keula on ns. jyrkempi. Jyrkkä keula ei kuitenkaan näytä tarkoittavan että sillä olisi vaikea ajaa, melkeimpä päinvastoin. Erittäin kiva. Oikeastaan minun makuun paras millä olen ajellut. Kovempaan kaasutteluun kuulemma voi olla näissä ohjausiskari paikallaan tank slapperin välttämiseksi mutta minun vaatimattomassa katumopoilussa ei vielä ole ollut rajuutta niin paljoa että olisi edes meinannut wobblea syntyä, joten ohjausiskarit on vasta ostoslistalla ja niillä taitaa olla vähemmän kiire kuin mitä vuosimallien arvosteluista olisi saattanut kuvitella.
Fast Bikes sanoo jotakuinkin 05stä että "Pure madness in a class of axe murderers" tai jotain sinne päin. Oikeasti se nyt mikään arvostelun alleviivaama tappovehje ole, helppo ajaa kuin mikä jos ei ihan performanssin äärilaitoja ole siitä kiskomassa ja vaikka tehoa on kohtuullisesti, ei se sieltä esiin ampaise itsestään kahvaa vääntämättä. Katumopoiluun ekaksi isoksi pyöräksi mielestäni ZX6R on aivan helppo ja kiva peli. Kannattaa mieluummin itse kokeilla kuin lukea lehtiarvosteluja ja vetää siitä johtopäätöksiä. Ja kannattaa kokeilla sitä mahtumista myös. Säädettävät tapit kustantaa 500-600e lisää jotka saattaa olla pitkälle välttämätön hankinta. Muutoin pyörän mitat on sellaiset että 193 cm kyllä pitäisi mahtua, ekana vastaan tulee tiukka jalkakulma ja jalkakramppi eikä selkäkramppi. Ja täytyy sanoa että edes 182 cm pitkä ei pysty näkemään katelasin alla olevaa nopeusmittaria vilkuilematta, joten sitä ei kannata pitää referenssinä, se on ihan normaalia että se jää sinne piiloon 05 mallissa, tuplakupla auttaa siihen.
Se täytyy sanoa että sorateiden pyörä ei ole kumpikaan. Molemmilla pystyy ajamaan soralla hitaasti mutta hauskuus siitä puuhasta on kaukana.
ZX6R & KTM Enduro
ex Kawasaki Z1000SX -14
ex Yamaha FZ6SA -06
A-AND-B-CZ-DK-E-ENG-EST-FIN-F-D-I-LV-LT-L-PL-N-S-SCO
Äläpäs nyt, ei sitä z750 mihinkään täyskyykkään voi mitenkään verrata paitsi, että kumpikin sattuu olemaan kawasaki..
Jos luulet, että z750 jotenkin "ohjasi" kohti kyykympää niin olet väärässä. Olen edelleen sitä mieltä, että naku tms pystymmässä ajettava pyörä on käytettävyydeltään paljon "täyskyykkyä" parempi.
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Veikkaanpa, että FZ6 jää liian ahtaaksi pitkälle. Kutosen S-versiota kokeilin ennen nykyisen ykkösen hankintaa ja ero oli aikamoinen. Pienempi oli ahdas eikä ajo ollut rentoa. Vähän samaa vikaa, kuin aikanaan autokoulussa; laittoivat ensin ajamaan 125 Cebarilla. Sillähän kaatuu kun ei kyytiin meinaa mahtua. No, onneksi ei montaa minuuttia tarvinnut ajella kun sai luvan vaihtaa mopoa
![]()
FZ1-S Varsinainen Suomi
pitääpä käydä tosiaan kaikkia nuita kunnolla ajamassa kun ei juuri mitään haukutakkaanz750 nuista ainoastaan kokeillut ja oikein mielyttävältä tuntui. paria kyykkyäkin kokeillu (zx6r, 600gixeriä ,yzf r1) mutta omaan makuun aivan liian kyyryssä ajettavia ja selkä tuli kipeäksi nopiaa
Oman moottoripyöräilyuran isolla pyörällä aloitin parisen viikkoa sitten Z750 Kawalla.
Tähän mennessä pyörä on tuntunut hyvälle ja vaihdetulla tangolla ajoasento on sopiva 184 pitkälle. Toisaalta ainoa vertailukohta on vuokra-FZ6, joka sekään ei nyt hullumalle tuntunut.![]()
Viimeksi muokannut: Juti; 17.05.2013 klo 00:57.
Itsellä selkäsuoja jonka munuaisvyö on kireällä, tukee alaselkää ja estää/hidastaa selän rasitusta/kipeytymistä. Tuntuu toimivan yllättävästi tässäkin funktiossa. Itse asiassa suojapaidan selkäsuoja (alpinestars bionic bns) tukee vieläkin paremmin. Käyttäisin sitä myös kadulla jos mahtuisi katutakin alle.
Mutta epäkäytännöllinen kyykkä on siinä mielessä että esim. mitään laukkuja siihen ei taida mitenkään saadaja sorateillä ajaminen ei ole kivaa ja töyssyinen tie on todella töyssyinen kun pyörä kulkee joka töyssyn pohjan kautta ja välittää tämän fiiliksen kuskille saakka. Ja mittaria ei näe jos ei katso kunnolla alas. Mutta eipä taida Ferrari tai Lambokaan pärjätä farmariautolle kuljetuskapasiteetissa ja käytännöllisyydessä puhumattakaan pakusta. Kyse on että mitä haluaa pyörältä. Kaikkea ei voi saada samassa mallissa. Siksi ajankin kahta täysin eri tyyppistä pyörää joista molemmat ovat todella kivoja omassa sarjassaan ja tuovat käyttäjälleen iloa. Kumpikaan ei ole oikein käytännöllisyyden huippu matka-ajamisen kannalta. Mutta molemmista tykkään tosi paljon. Molemilla on erittäin hauska ajaa, kumpikin omalla tavallaan. Ja kunnon kyykässä miellyttää aerodynaamisesti parempi ulkomuoto. Vaikka moottoripyörät onkin ilmanvastukseltaan aika onnettomia koska kuljettaja on exposed ilmavirrassa. Mutta kyykkä on virtaviivaisin olemassaoleva kompromissi.
ZX6R & KTM Enduro
z750 vm 05 nyt tuli taloonmuuten hyvä peli mutta tanko,penkki(tai oikeastaan koko mopo) tärisee kierrosten mukaan. niin ja tietenki suora crossistonga laitettu mutta häätyy ostaa korkeampi
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
off topic mutta:
2005 ZX6Rn tankin etuosa on muovia, eikä magneettikiinnitteinen tankkilaukku pysy.
Ajoasento on myös niin matala että siihen väliin ei mahdu kunnollista tankkilaukkua. Bilteman minitankkilaukku just mahtuu mutta ei pysy kiinni.
2008ssa tankki on kokonaan metallia mutta ajoasento vieläkin matalampi. Siihen menee just Bilteman minitankkilaukku kun se on melkein kiinni ohjaustangossa.
Meillä on astetta isompi Giwin tankkilaukku johon meni kanteen jopa iPad, mutta vaikka se sopi 97 ZX6Rään, ei sovi enään näihin uusiin kun nämä uudet ovat huomattavasti kyykympiä.
Joten ainakin itsellä 05 ja 08 ZX6Rllä toistaiseksi ainoa toimivaksi havaittu kuljetuskapasiteetti on ollut reppu. Bilteman pieneen matalaan tankkilaukkuun mahtuu juuri ja juuri kaarilukko sisään mutta ei paljon muuta.
Siinä on näiden isoin varjopuoli. Molemmat ovat aika helppoja ajaa, rullaavat pehmeästi (poislukien moottorijarrutus joka on ankara) ja tehoa ja vääntöä ei ole niin älyttömästi eikä varsinkaan yllättävästi, ei lähde itsestään mopo käsistä, kova veto alkaa vasta yli 11000 rpm ja alle kymppitonnin käytökseltään varsin kesy (poislukien melko voimakas moottorijarrutus, josta voi aiheutua hidasajosta ilman kytkimen käyttöä vähän lievää kenguruloikkaa). ZX6R on melko tärinätön ja sivistyneen oloinen sileällä tiellä. Montuissa seuraa pohjan kautta, monttutiet ei ole oikein tämän pyörän teitä. Liikkeellelähtökin on pehmeä verrattuna vaikka kisaenskaan, vääntöä ei juuri nimeksikään nollasta lähdetäessä - 2008 mallissa 0-30 alkukiihdytys on itse asiassa melkeimpä lussumpi kuin meidän autolla, mutta 30-120 sitten paljon nopeampi kuin autolla. Netissä oli vaikka mitä legendaa muka tapporaaserista. Aika BSää. Vakiovälityksillä on niin kesy että ei tätä voi miksikään hirmuksi sanoa.
ZX6R & KTM Enduro
Täysin sama homma täällä. Ajelin kuuspuolikkaalla 3kk jonka jälkeen mietin Z750 vai Z1000 ja päädyin juurikin samoista syistä Z1000:n. Eikä harmittanut sitten yhtään. Olis enemmän harmittanut ottaa tosta välistä tuo Z750 ja joutua taas jossain vaiheessa vaihtamaan vähän isompaa alle. Käsikontrollista se on kiinni, ei moottorin kuutioista.![]()
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Aivan oikein, seiskapätkä ei tonniselle häviä, jos on käsikontrolli kunnossa.Se on käytännössä yhtä nopea ja tehoakin on ihan kivasti, mutta vakuutukset ovat mukavasti halvemmat vuodessa ja liekö toi hankintahintakin kivasti edullisempi. Mutta jos ei oo rahalla väliä, niin pyöriä ajaneet ovat järjestäin sitä mieltä että toi Z750 on rungoltaan vähän heiveröisen oloinen Z1000:aan nähden. Joten suosittelevat sitä mieluummin:
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kumpikaan noista ei ole mikään räjähtävän tehokas. Mutta onhan tossa prosentuaalisesti iso tehoero näiden välillä, eikä merkittävää painoeroa tai muuta joka tuota kompensoisi. Mutta vetomiehen käsissä on kyllä mutkaisilla teillä ja suorillakin yllättävän nopea ainakin sellainen vanhanmallin z750 putkiviritteisenä. Saa siinä nopealla kyykylläkin ajaa tosissaan, että mukana pysyy mutkapätkillä.
Tuon uuden 750Z:n 106hp/226kg jo paperilta luettuna näyttää melko ilkeiltä. Ei tosin ajokokemuksia tosta pyörästä. Se nyt on vaan fakta että kohtuullisen lussu moottori on, jos tuo 106hp moottoriteho paikkansa pitää, kun nykyaikaisessa 750 nelikossa pitäisi olla luokkaa 140-160hp pyörän käyttötarkoituksesta riippuen.
Iskutilavuuden perusteella lokerointi nyt on muutenkin tyhmää ja idioottimaista, vanhanaikaista. Vaikka jotkut ei ilmeisesti vieläkään ymmärrä moottoripyöristä muutakuin "paljoko kuutioita?". Ei ZX12R teoreettisella 180hevosellaan ja 245kg painollaan tunnu yhtään kummemmalta ajossa kuin vaikka 00 750 gixeri, jossa on putkivirinä vajaa 150hp ja painoa 185kg. Kikseri ehkä jopa kiukkuisemman tuntuinen, lyhyemmän akselivälin, matalamman painon ja korkeammalta vinkuvan koneen vuoksi. Vaikka todellisuudessa 12r pystyy ottamaan 0,5-1s nopeammin optimitilanteessa 200km/h seisovalla lähdöllä. Mutta kumpi on katu-uskottavampi essonbaarissa, 0,75 vai 1,2-litrainen? Vastaus lienee selvä![]()
Viimeksi muokannut: SMRacing; 23.05.2013 klo 15:31.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
joo, no ei toi Z1000 myöskään loista tehollaan, 138 HP on järjestäin vähemmän kuin nyky seiskapätkä kyykyissäEli noiden speksien valossa noissa pyörissä sais olla mieluummin vaikka V2 kone
Mutta jos otetaan verrokiksi suskan GSR750 joka vastaa tyypiltää zetaa, niin siinä 106 hp ja 80 Nm, eli käytänössä täysin vastaavat suoritusarvot.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Nykyaikaista 750 kyykkyä ei ole olemassakaan, kun kilpailu loppunut kyseisestä luokasta jo vuosikymmen takaperin. Verrokkina 13v sitten 750 gsx-r 141hp vakiona, joka pitää kutinsa kun noista on vakiokunnossa penkitetty 125hp molemminpuolin takarengastehoja. Toki uudesta 750 gsx-r:stä ilmoitetaan 150hevosvoimaa, mutta voi jokainen miettiä mikä on totuus kun 119hp takarenkaalta irtosi jonkun lehden testissä, muutama enemmän kuin uudesta zx6r:stä. Taitaa gsx-r olla viimeinen lajiaan, siis 750 kyykky jota vielä valmistetaan. Tuo 160hp noin mitä nykyaikaisessa 750:ssa pitäisi olla ainakin sporttipyörässä vaan perustuu omaan arviooni, jos tehollinen kierrosluku nostettaisi edes kovimpien nykylitraisten tasolle, eli 14000rpm tai lähelle sitä, niin sillon tehot 0,75l vääntömomentilla olisivat tuota luokkaa. Toki pienempien pyörivien massojen takia ja mahdollisesti lyhyemmän iskun ansiosta sitä voisi nostaa hieman korkeammallakin, jolloin tehoa lähtisi vieläkin enemmän.
Joku tietysti tyytyy siihen ajatusmalliin että reilu 100hp on ok 750-koneesta. Kuitenkin todellisuus on vähän eri. Nykyään ero esim. gsxr:ssä viritysasteessa 1000 ja 750 on niin järjetön, että niitä vertaillessa saa käsityksen että tehottomia paskoja kaikkityyni. Jos yhdessäkään katupyörässä olisi nykymittapuulla korkeaviritteinen ja moderni 750cc 4-syl moottori, ei kukaan sen jälkeen kitisisi että kuutioita tarvitsisi olla yhtään enempää kuin kolmevarttia. 750 gixeriä kylläkin voi pitää pyörämallina, joka laukaisi tuon viritysasteen nousemisen ja suurten huipputehojen tavoittelun sporttipyörissä 2000 luvun alussa, kun oltiin siirtymässä pikkuhiljaa tonnisiin nelisylinterisiin superbikesarjoissa. Pyörä joka moottoritehon osalta olikin samalla viivalla silloisten "openclass" pyörien kanssa, herätti japsitehtaat pikkuhiljaa nostamaan viritysastetta, joka sitten viimeistään 2004 konkreettisesti tuli esille kun 1000 sbk-katureplikat putkahtivat myyntiin 150-160hp takarengastehoineen.
Z1000 138hp, mikäli paikkansa pitää on kuitenkin lähellä vuosituhannen vaihteen 1000-nelisylinteristen ja varsinkin kisaisten V-twinien lukuja. Ei sinänsä huono, ihan peruskauraa. Mutta tuo z750 106hp, jos sitä verrataan 750 sporttipyörien moottoreihin, niin pitää palata ajassa 80-luvulle ennenkä ko. lukemia löytyy. Ja silloin sporttipyörien valmistaminen oli vielä aikalailla lapsenkengissä. Toki kustannukset nousevat kun kovempia moottoreita rakennellaan nakupyöriin, mutta en nää syytä miksei vastaavaa moottoria voisi käyttää zetassa nykytekniikalla kohtuu pienin valmistuskustannuksin, jollainen 750 gixerissä oli 13v takaperin jo. Ja se +35hp olisi uskoakseni myös melkoinen myyntivaltti, toki taas alustalta ja jarruilta vaadittaisi myös pykälää kovempaa suorituskykyä.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 23.05.2013 klo 23:27.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
^Toi on varmasti ihan totta mitä kirjoittelit.
Itse näkisin että ei ne seiskapätkä giksuttimen muutamat hevosvoimat yksissään tee kesää, mutta jos sitä verrataan 600 satkuun, niin väännöt ovat ~17Nm metriä korkeammat ja jos vertaa 6R:ään niin ne ovat ~20 Nm korkeammat. Ja kuten tiedät, niin ne ovat koko kierrosalueella korkeammat, eli tuollaiset erot huomaa heti kättelyssä. Väitän että suskan seiskapätkä on joka tapauksessa kivempi ajaa ku kuussatku![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Juu en ole kaivannut vielä yhtään isompaa ja tuli jo Alastarollakin nähtyä, et yhdellä vaihteella (kolmosvaihde) ja melkein ilman jarruja (Esson baari (tm)) pääsee keskiryhmän vauhtiin niin eiköhän siinä ole ihan tarpeeks. No siis kuuden sekunnin päähän se jäi mutta varaa jäi (Esson baari).
Mihis vauhteihin kuussatkulla pääsee kolmosvaihteella Alastarolla?
Mitäs jos 750cc onkin se sweet spot!
Viimeksi muokannut: exhaust; 24.05.2013 klo 00:38. Syy: viime hetken älynväläykset
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Pikkusen offtopicia, mut koska asia on nostettu keskusteluun, niin:
Esim. Kriegalla on varsin monipuolisia ratkasuja isojenki tavaramäärien kuljettamiseen kyykyllä. Oma veturihan ei ny ihan kyykyimmästä päästä oo, mutta pointti siinä, että jos sen takaistuimen voi uhrata tavaran kuljettamiseen, ei tavaran roudaus ole ongelma ja sitä on turha pyörää valitessa murehtia.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11