Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 55:sta
    Jos joku mode tätä lukee niin ketjun nimen voisi vaihtaa vaikka * Edullisen matkapyörän valintaa *

Vähän on alkanut sellainen vaihtoehto kiehtoa, että ostaisin tuon K100:n rinnalle matkamallin enduron reissupyöräksi. Siis lähinnä niin, että pitäisin Bemaria vakuutuksessa vain n. 3kk / vuodesta ja lopun aikaa ajaisin + pitkät matkat enskalla. Hakusessa on siis halpa ja luotettava iso enduro. Toisaalta välillä olisi kiva poiketa sorateille ja ehkä metsempäänkin, joten mielessä ovat käyneet myös nuo hiukan kevyemmät versiot. Niissä mietityttää sitten matkaominaisuudet ja kestävyys. Hintahaarukka on alle 3te tällä hetkellä ja ainakin nettimoton perusteella sillä summalla jo kaikennäköistä on myynnissä.

Vaihtoehdot:
    - BMW R 1100GS (halvimmatkin tosin menee yli budjetin)
    - Honda NX 650 Dominator (mites matka-ajo ja kestävyys)
    - Honda XL 600V Transalp
    - Honda XL 650V Transalp
    - Honda XRV 750 Africa Twin
    - Kawasaki KLE 500
    - Suzuki DR 750
    - Suzuki DR 800
    - Triumph Tiger 900 (ei taida maastoon olla asiaa)
    - Yamaha TDM 850 (eikä tälläkään)
    - Yamaha XTZ 660 Tenere
    - Yamaha XTZ 750 Super Tenere (ehkä kiinnostavin jos sopiva yksilö löytyy)

Näistä siis kaipaisin omistajien / joskus omistaneiden kokemuksia ainakin matka-ajosta, kestävyydestä, tyyppivioista / paikoista jotka pitää ehdottomasti tarkistaa ostaessa / koeajettaessa sekä maastokykyisyydestä. Myös listan ulkopuolelta voi heittää mustia hevosia kehiin. Sellaista olen hiukan kuullut, että yksimukiset on matka-ajoon huonompi valinta. Pitääkö paikkansa? Onko näissä sellaisia jotka kannattaa heti unohtaa? Pari Super Tenereä 850cc TDM motilla olen nähnyt ja sellainen olisi hieno kyllä. Moottori on vanha tuttu ja josta pidän.

Kaikki informaatio otetaan kiitoksella vastaan.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 23.05.2013 klo 21:30.
    Retired
    Noilla spekseillä jättäisin yksimukiset pois, ne on kuitenkin vähän karuja matkakäyttöön. Jäljellä olevista katsoisin, että löytyy vähintään 19, mielellään 21" etuvanne soratie käyttöä varten.
    Afrikkalainen lienee noista toimintavarmimmasta päästä, miksei ST:kin. Ei ne missään maastossa parhaimmillaan ole jousituskin hieman kompromissi, mutta sitä voi tietty hieman komensoida vauhdilla.
    Tosin en noista pyöristä ole yhtäkään omistanut, mutta ajokavereilla niitä on ollut.
    Bmw f650gs....itse en ole omistanut mutta olen ajanut muutaman sata kilometriä ja soveltuu matkantekoon myös. Kaverilla on tää pyörä ja viime kesänä tehtiin reissua. Halpa pitää ja kuluttaa bensaa alle 4litraa/100km. Helppo ajoasento ja yllättävän mukava ajaa.

Uskallan suositella...
    Honda Varadero -01
    ex:Suzuki GSX 600F -98
    ex:Yamaha TZR 125 -91
    Tuota F650GS/Dakar meinasin itsekkin ehdottaa, ja jos noissa singleissä pysytään niin kai nuo vanhat 660 Ténérétkin on ihan kelpo pelejä.
    Eikä tietenkään sovi unohtaa noita mainioita LC4 Adventureja...

Noista varmaan BMW kallein (ja mukavain), Yamaha halvin ja KTM hauskin...
    Lainaa Lauri12 kirjoitti Katso viesti
    Bmw f650gs....itse en ole omistanut mutta olen ajanut muutaman sata kilometriä ja soveltuu matkantekoon myös. Kaverilla on tää pyörä ja viime kesänä tehtiin reissua. Halpa pitää ja kuluttaa bensaa alle 4litraa/100km. Helppo ajoasento ja yllättävän mukava ajaa.

Uskallan suositella...
    Ja g650gs + Husqvarnan pari tonnia halvempi sisarmalli TR 650. Eivät kyllä mitään matkaenduroja, mutta sellaisia XT:n tasoisia yleiskoneita.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Itse olen omistanut tuon bmw 650 dakarin, mukava se on ajella, mutta on se aika laama, parisataa kiloa painaa kuitenkin ja tehoa se viiskyt.
    Tehoa noista halvoista ei ole missään paitsi Super Teneressä ja TDM:ssä vähäsen. Kiitos vastauksista. Olen noi pienemmät Bemarit sivuuttanut liian pieninä. Pitääpä vielä miettiä.

Pääpaino on tällä kertaa pitkän matkan reissuajossa. Välillä käynyt mielessä jopa K100LT tai jokin vastaava vanhempi matkapyörä XJ900 jne. mutta enduro olisi monipuolisempi vaihtoehto.

Edit: Ja nyt kun katson niin näyttää noiden F650GS mallien hinnat karkaavan myös yli budjetin. Funduroja saisi 2-3te hintaan.

LC-4 Adventure olisi kovin kiinnostava, mutta niitä on myynnissä 1kpl +5te hintaan.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 11.05.2013 klo 00:20.
    Retired
    Enpä ole listalta ajanut kuin yhtä eli "Iso Tohtori", DR 800. Kaverilta olen sitä parina kesänä välillä lainaillut ja nautiskellut mukavasta kulusta ja helposta ajoasennosta. Tuntuu ainakin kestävältä, kun tuo on mallia noin 1991.
    Mun mielestä se on erittäin mukava peli ajella, enkä keksi miksei se yksipyttyisenä sopisi matka-ajeluun.
    Oli se ainakin mukavampi ajella kuin paljon uudempi kokoajan täristävä KTM (kuussataa jotain).
    Tämä siis oma rajoittunut mielipiteeni.

jussi
    Lainaa upnjussi kirjoitti Katso viesti
    Oli se ainakin mukavampi ajella kuin paljon uudempi kokoajan täristävä KTM (kuussataa jotain).
    Vanhemmista LC4 koneista ei ole kokemusta mutta ei tämä uudempi 690 LC4 tärise juuri sen enempää mitä muutkaan vastaavan kokoisella mukilla olevat thumpperit. Toki se täristää jos rattaat on kuluneet ja takanavan vaimenninkumit kuivat mutta jos noi asiat on kunnossa niin tärinä ei ole sen kummoisempi kun vastaavassa XT660Z Teneressä.

Jos se ei tärise, silloin siinä on liian monta pyttyä tai jotain muuta vikaa
    Kylätason kurapyöräilijä.
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Näistä siis kaipaisin omistajien / joskus omistaneiden kokemuksia ainakin matka-ajosta, kestävyydestä, tyyppivioista / paikoista jotka pitää ehdottomasti tarkistaa ostaessa / koeajettaessa sekä maastokykyisyydestä. Myös listan
    Kaikista noista löytyy juttua kurapyöräfoorumilla, enemmän kuin tarpeeksi...

http://www.matkaendurot.net/

Viktor
    Tunturi Sport > Monkey > GT125 > CB350T > yli 20v.taukoa > XT600Z > R1100GS savuna ilmaan, tuhopolttaja iski, > R850GS (pappamopo), lastutettuna, pörinäputkella ja hieman näpelöitynä peräti tältä vuosituhannelta (2001). AV-jutaaja 35.
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ja g650gs + Husqvarnan pari tonnia halvempi sisarmalli TR 650. Eivät kyllä mitään matkaenduroja, mutta sellaisia XT:n tasoisia yleiskoneita.
    Tänne voi sitten ohjata kaikki TR650:t ja G650GS:t, jotka saa tuohon alle 3000 euron hintakattoon. Hehiö.
    ...
    Lainaa upnjussi kirjoitti
    Tämä siis oma rajoittunut mielipiteeni.

jussi
    Kyllähän se meno tasottuu kun painoa on kuivanakin enempi kuin 640Adv:ssa tankattuna ja tehoakin suunnilleen saman verran vaikka kone on reilusti isompi...
    Itellä oli aikaisemmin DR 650RS ja nytten Ktm 640 lc4, tärinää molemmissa saman verran mutta ei häiritsevästi eikä se ole meikäläisen menoa haitannu. Harkinnassa oli DR800 kun hävitin tuon 650RS:n pois, kallistuin sitten tuon Kotarin puoleen kun se on aivan eri planeetalta verrattuna tohtoriin.

Jousitus on aivan omaa luokkaa jos sen shimmaa kuskille sopivaksi. Eli ääni Kotarille
    Transut ja DR:t näyttää osuvan parhaiten hintahaitariin. Pitäisi ehtiä vähän koeajoille tässä jossain vaiheessa.
    Retired
    Lainaa Tenere-Heikki kirjoitti Katso viesti
    Tänne voi sitten ohjata kaikki TR650:t ja G650GS:t, jotka saa tuohon alle 3000 euron hintakattoon. Hehiö.
    Se on käsiraha. Rekisteriotteessa lukee, että Santander, mutta pakkoko sitä on kenellekään näyttää.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Kartoitin vähän noita teho/paino asioita. Pyörät voisi jakaa kolmeen kastiin tehon mukaan. TDM olisi todella kiinnostava vaihtoehto ja niitä saisi edullisesti, mutta lienee näistä vähiten varsinainen enduro. Sen moottori on mulle vanha tuttu ja pidän siitä kovasti. Toisaalta myös bokseri olisi OK niiden hinnat vaan ei.

Ykkösvaihtoehtona lienee edelleen Super Tenere tai sitten jos päädyn pienempään niin ehkäpä Transu 600 mielellään varttunut (kevyempi) yksilö. Eniten lienee silti kiinni yksilöstä. Periaatteessa mikä vain näistä käynee jos sopiva sopivaan hintaan osuu kohdalle. Onneksi on aikaa etsiä, kun reissu on vasta elokuussa ja K100:lla hoituu muut ajelut siihen asti kyllä.

Triumph Tiger 900 - 82hv / 82Nm ja 209kg kuivana
    Yamaha TDM 850 - 82hv / 80Nm ja 198kg kuivana
    BMW R 1100GS - 80hv / 97Nm ja 243kg märkänä

Yamaha XTZ 750 Super Tenere 69hv / 66Nm ja 203kg kuivana
    Honda XRV 750 Africa Twin - 61hv / 63Nm ja 185 - 205kg kuivana

Honda XL 650V Transalp - 52-56hv / ~54Nm ja 210kg märkänä
    Honda XL 600V Transalp - 46-55hv / ~49Nm ja vuosimallista riippuen 175-218kg ilm. märkänä
    Suzuki DR 800 - 50hv / 59Nm ja 201kg kuivana
    Suzuki DR 750 - 50hv / 55Nm ja 210kg märkänä
    Yamaha XTZ 660 Tenere 48hv / 57Nm ja 195kg märkänä
    Kawasaki KLE 500 - 45hv / 41Nm ja 181kg kuivana
    Honda NX 650 Dominator - 44hv / 53Nm ja 168kg kuivana
    Retired
    Potentiaalinen Africa Twin 750cc koeajettu. Ei taida olla mun juttuni sittenkään. Pyörässä itsessään ei varmaan ollut mitään isompaa vikaa. Saa nähdä josko käyn vielä jonkun ajamassa. TDM voisi olla sivistyneempi.
    Retired
    Itellä ollu DR800 ja matkaa sillä kyllä voi tehdä, mutta maastoon/ asfaltilta pois sillä ei ole mitään asiaa. Liian etupainoinen huonooon ja hitaaseen maastoon. Mutta kovasti oli lievästi viritetyssä koneessa ruutia.
    Hajapusanisti
    Itse Bigillä KAIKKI paikat ajaneena ihmettelen miten niin ei asiaa pois assulta?
    Menee metrisessä hangessa ja soralla/polulla/mudassa.
    Lainaa garboraattori kirjoitti Katso viesti
    Itse Bigillä KAIKKI paikat ajaneena ihmettelen miten niin ei asiaa pois assulta?
    Menee metrisessä hangessa ja soralla/polulla/mudassa.
    Väärin sammutettu, vai miten se sanonta menee...
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Väärin sammutettu, vai miten se sanonta menee...
    Kyllähän riski mies menee maastossa vaikka täyden perunasäkin kanssa, mutta ei siitä etenemisen kannalta mitään hyötyä ole. Totuuden nimissa kyllä myönnän, että sopivalla rengastuksella pääsee ihmeen monella pyörällä aika omituisista paikoista. Se kannonkiertäminen on vain aika raskasta jollain 300-kiloisella gs:llä.
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Raskasta, mutta hauskaa...
    Ainakin jälkikäteen. Sen vuoksi jotkut tykkäävät vaikka synnyttää tai juosta itsensä puolikuoliaaksi: homma on niin perseestä, että sen loppuminen tuottaa voimakkaan onnellisuudentunteen.
    Monesti olen itsekin ollut suossa kiinni, mutta aika harvoin tulee siinä vaiheessa naureskellen todettua, että tämä se on hauskaa - varsinkin kun ympärillä on 100 miljoonaa hyönteistä ja lämpöä 20 astetta liikaa.
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Vähän on alkanut sellainen vaihtoehto kiehtoa, että ostaisin tuon K100:n rinnalle matkamallin enduron reissupyöräksi. Siis lähinnä niin, että pitäisin Bemaria vakuutuksessa vain n. 3kk / vuodesta ja lopun aikaa ajaisin + pitkät matkat enskalla. Hakusessa on siis halpa ja luotettava iso enduro. Toisaalta välillä olisi kiva poiketa sorateille ja ehkä metsempäänkin, joten mielessä ovat käyneet myös nuo hiukan kevyemmät versiot. Niissä mietityttää sitten matkaominaisuudet ja kestävyys. Hintahaarukka on alle 3te tällä hetkellä ja ainakin nettimoton perusteella sillä summalla jo kaikennäköistä on myynnissä.

Vaihtoehdot:
    - BMW R 1100GS (halvimmatkin tosin menee yli budjetin)
    - Honda NX 650 Dominator (mites matka-ajo ja kestävyys)
    - Honda XL 600V Transalp
    - Honda XL 650V Transalp
    - Honda XRV 750 Africa Twin
    - Kawasaki KLE 500
    - Suzuki DR 750
    - Suzuki DR 800
    - Triumph Tiger 900 (ei taida maastoon olla asiaa)
    - Yamaha TDM 850 (eikä tälläkään)
    - Yamaha XTZ 660 Tenere
    - Yamaha XTZ 750 Super Tenere (ehkä kiinnostavin jos sopiva yksilö löytyy)

Näistä siis kaipaisin omistajien / joskus omistaneiden kokemuksia ainakin matka-ajosta, kestävyydestä, tyyppivioista / paikoista jotka pitää ehdottomasti tarkistaa ostaessa / koeajettaessa sekä maastokykyisyydestä. Myös listan ulkopuolelta voi heittää mustia hevosia kehiin. Sellaista olen hiukan kuullut, että yksimukiset on matka-ajoon huonompi valinta. Pitääkö paikkansa? Onko näissä sellaisia jotka kannattaa heti unohtaa? Pari Super Tenereä 850cc TDM motilla olen nähnyt ja sellainen olisi hieno kyllä. Moottori on vanha tuttu ja josta pidän.

Moi,

itse on ajanut DL 650 V-Strom! Oli todella hauska pyörä ja toimii mihin vaan!
    APRILIA RST 1000 FUTURA
    Entäpä Yammun XT660R? Ei olisi kovin kaukana budjetista. Varmaan mukava ajella.
    KLE on perusmukava ja kulkee reippaasti soralla. Vakio tankilla ei kyllä kovin kauas pääse(~220km)
    Kawat ovat jo sen verran iäkkäämpiä, ettei ihan pikku naarmut ajossa varmaan aiheuta ylimääräisiä itkuja
    FZ1-S Varsinainen Suomi
    Kävin katsomassa halpaa GS:ää. Ukkonen esti koeajon (otin hellekamat vaan mukaan fiksusti..), mutta ei siihen ajoon oikein hinkua ollutkaan. Pyörä ei ollut oikein sellaine mitä haen. Varmaan GS:ää ei tuohon budjettiin vaan saa, vaikka kattoa vähän nostaisi.

Tämä ei nyt ehkä ketjun (vanhaan!) otsikkoon sovi, mutta mieleen on tulleet nyt muutkin laitteet. Tuntuu vähän siltä, että katuenskat ei ole mun juttu sittenkään. Pitäisi olla matkapyörä ja enska ihan erikseen (siihen ei kyllä ole varaa).

Yamahalla tuntuu olevan mielenkiintoa herättäviä malleja enemmänkin. Jo mainittu TDM850, XJ900 Diversion ja XJR1200 ainakin. Myös museopyörän ostaminen on yksi vaihtoehto, joka ratkaisi vakuutusten kanssa pelaamisen. Niissä mietityttää sitten pari asiaa. Toinen on tiivisteiden yms. pysyminen kunnossa, kun käyttö jäisi vuositasolla aika vähäiseksi ja toisekseen se, että kestävätkö ne pidemmät reissut ongelmitta ja riittävätkö ajo-ominaisuudet.

Museomalleista budjetin liki menevät BMW:n R80/7 ja 100/7. Vanhat Goldwingit lienevät aavistuksen liian kalliita.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 04.05.2014 klo 09:54.
    Retired
    Mä voin liputtaa molempien,sekä XJ:n,että Diven puolesta molemmat omistaneena,hyviä ja ahrmittomia pyöriä,vähän munattomia kylläkin.
    Eim mulla kyllä ole tiivistysongelmia ollut vaikka pari laitetta tossa on kerran kesässä ajossa vaan
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
    Me ollaan pohdittu matkakäyttöön KTM 690 ja 640 LC4 malleja. Mutta taas kun erittäin jyrkässä hiekkaylämäessä metsässä jumittanutta 250stä kampesi (kaivaa kiinni kun pysähtyy), kävi taas mielessä että yhtään isompi ja se olisi jäänyt siihen. Vaikea kompromissi yhtäaikaa metsäkelpoinen ja matkakelpoinen. Tosin jos soratiet riittää niin sitten toki kuinka iso vaan menee, mutta erikoista enskakäyttöä nuo soratiet kun kuitenkin - pääsen samaa tietä sporttipyörälläkin (tosin hampaat irvessä). Siellä missä sporttipyörällä ei pääse enään edes 10 km/h, alkaa olla taas tuo kisaenska paikallaan. Esim kun ollaan mietitty esim Islannin kiertämistä tasankojen yli, toisaalta maasto saattaa kaivata kisaenskaa ja toisaalta kisaenskan matkaominaisuudet (toimintamatka, tavarakuljetus ja huoltovälit vaikka unohdetaan se että se tärisee asfaltilla epämukavasti) oikein taas sovellu tarkoitukseen.
    ZX6R & KTM Enduro

Lainaa karoliinasalmin kirjoitti Katso viesti
    Tosin jos soratiet riittää niin sitten toki kuinka iso vaan menee, mutta erikoista enskakäyttöä nuo soratiet kun kuitenkin - pääsen samaa tietä sporttipyörälläkin (tosin hampaat irvessä).
    Toki pääsee melkein mihin vaan perässä mutta onko se mielekästä? Ei ole.

Kyllä matka/seikkailu/enskojen hauskuus soratiellä on niiden ajettavuus ja pieni huimistelu joka ei onnistu mielekkäästi sileärenkaisella/lyhytjoustoisella sporttipyörällä. Mä en aja omalla KTM690 Endurolla varsinaista enskaa ollenkaan vaan se on yleiskäytössä, voi huristella leppoisasti kiskalle jätskille, räimiä sorateillä, käydä etsimässä uusia ulottuvuuksia sieltä minne joskus on mennyt tie jne. Jokaisella ajoreissulla voi kesken ajon muuttaa reittivalintaa ja mennä mieleisille reiteille, ilman että joutuu tinkimään älyttömästi jostain ominaisuudesta.

Pyörän monipuolisuus on mulle avainsana, ei toi ole paras missään osa-alueella mutta loistava valinta yleiskäyttöön. Varsinainen moottoripyörien linkkari
    Kylätason kurapyöräilijä.
  30.  
    Mitenkäs pitkälle 690llä pääsee tankillisella? Täriseekö se? Kisaenska ainakin täristää niin paljon että asfaltilla ei meinaa mennä 100 km yhteen menoon ennen kuin on ihan pakko jaloitella. Voisitko esim. kuvitella ajavasi 690llä Lappiin? Vähän kiinnostaisi tälaiseen matkailuun pyörämalli.
    ZX6R & KTM Enduro

Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen