Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 70:sta
  1. #1
    En ainakaan löytänyt topiceista sellaista, jossa olisi kohtuu kattavaa ohjeistusta pyörän tuomiseen ulkomailta.
    Tuntuu kuitenkin että sitä on useampi kysellyt. Ja siis nimenomaan itse hakemalla tuontiin.

    Olisko jollain kokemuksesta heittää semmonen rautalangasta väännetty ohjeistus hommaan?
    Sitähän vois vaikka aina päivittää kun muut lisäilee tarkempaa tietoa.

    Siis ihan kaikki pienetkin asiat saattaa aiheuttaa ihmetystä ja olisi hyvä tietää. Plus että jotenkin helpompi olis lähteä mopoa hakemaan kun vois helposti itselleen mallata että näin se homma menee.


    Siis ihan tyyliin

    1. Saksassa suurin osa myynnissä olevista pyöristä on poistettu rekisteristä koska saksalaiset tykkää säätää.
    Jos pyörä on vielä ajossa ja rekisterissä tulee se poistaa rekisteristä tai jotain.

    - Italiasta on liki mahdoton tuoda pyörää koska italialaiset vihaavat suomalaisia. Siksi ne ovat lähettäneet myös kaikki Pendolinonsa meille.

    - pyörän tulisi olla alkuperäisillä vaimentimilla ym. koska suomalainen katsastussetä saa hepulin ja ryystää kahvit väärään kurkkuun ja joudut edesvastuuseen tästä

    2. Kun rekisteröit vekottimen, mene tekemään homma myyjän kanssa yhdessä, näin poistat varastetun tavaran riskin.

    3. Tarvitset suomen katsastusta varten Saksasta pyörän joulukortin. Joulukortin saat vain pylpyränmuotoisella logolla merkitystä virastosta, joka on valitettavasti auki vain jouluaattoisin.

    4. Edelliset vaiheet suoritettuasi sinun tulee hankkia pyörälle siirtolupa. Siirtoluvan saat esson baarista ja se on voimassa vain 12h joten aja lujaa kotiin.

    5. Suomeen tultaessa sataman tullista tarvitset postikortin, jolla saat ajaa kotiin ja myöhemmin lähettää sukulaisillesi.

    6. Katsastaa kait pitäis.

    7. Veroja kai pitäis maksella. Ja jotta vois maksella pitäis tehdä ilmotus.

    ...
    ...

    Eli tähän vois laittaa mitä nää vastaavuustodistukset ja TüV:t ja hässäkät. Ja vinkit juurikin tuosta kaupankäynnin nikseistä, miten kannattaa toimia. Kyllä miekin osaan Suomessa kaupat tehdä, mutta Saksan maalle lähtiessä tarviis jeesiä.

    Osaisko joku tällattiis tehdä?
    Hajaantukaa. Täällä ei ole mitään nähtävää.
  2. #2
    Osta suomesta niin vältyt katsastukselta, verojen maksulta ja kaikelta vaivannöltä jota lippujen ja lappujen hankkiminen aiheuttaisi.
  3. #3
    Autoista tuollainen tuli aiemmin satuiltua: auto Saksasta
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  4. #4
    samma asenteella kuin kysymyksesikin..
    eli huumorilla ja herkällä uskolla ni hyvä tulee

    jos nyt jotain neuvoa kaipaisit pyörän hakuun ni..hae kaljaa sieltä.se on vielä edullista.

    vaihdokkia kun et kuiteskaan sinne raahaa mennessäs ni suoralla kaupalla löytyy kyllä suomestakin loistopyöriä.

    yksittäisen pyöränhaulla ei enää kummoista tiliä saa verrattuna ummikon riskeihin.

    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  5. #5
    Ensimmäiseksi jos Saksasta haet mukana PITÄÄ olla saksankielentaitoinen kaveri hoitamaan rekisteröintikiemurat. Toisekseen kaikki pyörät ovat katsastettuja joten kaikki muutokset mitä pyörään tehty, pitää näkyä otteessa (renkaista lähtien jos poikkeaa alkuperäisistä otteeseen merkityistä sallituista rengasMERKEISTÄ). Punapääkilpiin pitää olla voimassa oleva katsastus, keltapääkivet (5vrk) saa ilman katsatusta.
    Homma helppoa kuin heinänteko jos osaa, sudenkuoppia kuitenkin on.
    1997 HD Road King
    1994 BMW R100R
  6. #6
    ^tosta saksankielentaidosta ei ole juurikaan apua jollei tiedä mitä pitää tarkistaa tai mitä tehdä..toisekseen osaava kaveri saa paperihommat hoidettua ilman saksankielen taitoakin.

    tuo rekisteröinti ei ole mitenkään välttämätön. on muitakin vaihtoehtoja. esim. yksityiseltä ostettaessa rekisterissä olevaa pyörää ostettaessa.

    yms..yms...mutta jos haluaa kaiken mahdollisen opin saada jo täällä valmiiksi tulee topiikista todella pitkä. sisältäen tietoa ja luuloa.

    osta oikeesti suomesta jos haluut päästä ajamaankin.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  7. #7
    Eipä löydy montaa saksalaista joka antaa pyörän sulle rekisterissä, verot ja vakuutukset kun jatkuvat niin pitkään kun virallinen rekisteristäpoisto tapahtuu. Saksassa verovirasto ja vakuutusyhtiö käy sun tililtä ne rahat ottamassa halusit tai et.
    Virallisesti AKE (Trafi) lähettää kerran kuussa listan Saksaan, mutta ei ole varma löytyykö poistoa. Yhtä ajoneuvoa ei saatu poistettua muuten kuin alkuperäisellä suomalaisella otteella rekisteritoimistossa. Kohta 4 vuotta asuneena tiedän jo jotain...
    1997 HD Road King
    1994 BMW R100R
  8. #8
    claymore:n avatar
    Liittyi May 2010
    Etelän makiat rannikkotiet vieressä
    Noissa sakemannien pyörissä taitaa mittarilukemat olla päin persettä ajettuihin kilometreihin nähden ja niillä ajetaan eteläsaksassa lähes ympäri vuoden, kaveri osti sieltä vuosi sitten 8 vuotta vanhan mopon ja huoltokirja oli kuin juuri painosta tullut ja "vuosien vanhat" leimat tuoreen näköisiä, 40 tonnia ajettu vain asvaltilla, kivenhakkaamia jälkiä rungonalaosa täynnä ja ruostettakin, tappien kumit vaihdettu, ym ym..joku jobbari oli hänelle sen valkannut, täältä härmästä saa ihan edullisesti ylivuotisia, jos tonnin säästää, niin turhaa on vaivaa nähdä. Jos nyt jotain special veteraani/antiikkimopoja voisi keräilyyn tuolta hankkia, enpä tiedä sitten? No, saahan täälläkin tarkkana olla noiden kaksikilpisten kanssa.
  9. #9
    Kannattaa jättää homma sellaselle joka sen osaa
    "Little dirt never hurt anybody." - MacGyver
    "vrsca 1130cc & vrscdx 1250cc v2 HD"
    "Maximum speed: 58 knots V6 YAMAHA"
  10. #10
    Lainaa (claymore @ Helmi. 16 2011,14:55) kirjoitti
    Noissa sakemannien pyörissä taitaa mittarilukemat olla päin persettä ajettuihin kilometreihin nähden ja niillä ajetaan eteläsaksassa lähes ympäri vuoden, kaveri osti sieltä vuosi sitten 8 vuotta vanhan mopon ja huoltokirja oli kuin juuri painosta tullut ja "vuosien vanhat" leimat tuoreen näköisiä, 40 tonnia ajettu vain asvaltilla, kivenhakkaamia jälkiä rungonalaosa täynnä ja ruostettakin, tappien kumit vaihdettu, ym ym..joku jobbari oli hänelle sen valkannut, täältä härmästä saa ihan edullisesti ylivuotisia, jos tonnin säästää, niin turhaa on vaivaa nähdä. Jos nyt jotain special veteraani/antiikkimopoja voisi keräilyyn tuolta hankkia, enpä tiedä sitten? No, saahan täälläkin tarkkana olla noiden kaksikilpisten kanssa.
    Ei pidä yleistää kaikkea baarissa kuultua.
    Olen tuonut/tuottanut 3 pyörää ja 2 autoa ja yllättynyt
    ainoastaan positiivisesti.
    Jos siellä ostaa siirtotyöläiseltä ja täällä tummalta, niin ihan itse voi miettiä takuuta.
  11. #11
    italialaiset vihaavat suomalaisia
    Miten niin vihaavat ? *
    Kawasaki GPZ 500 -97, *Honda CBR 1000 -93, Honda CBR 1100 XX -00, Honda CBR 1100 XX -05 ,Kawasaki ZZR 1400 -07 * *
    Iron Butt *3x SS 1000, 4x SS 1600K, SS 2000K * * * * * * * * * *

    MC TOUR *

    N,EST,DK,D,A,I,HR,SLO,SK,CZ,PL,LV,LT,CH,F,SM,VA,S, SF
  12. #12
    Lainaa (drago @ Helmi. 16 2011,14:53) kirjoitti
    Eipä löydy montaa saksalaista joka antaa pyörän sulle rekisterissä, verot ja vakuutukset kun jatkuvat niin pitkään kun virallinen rekisteristäpoisto tapahtuu. Saksassa verovirasto ja vakuutusyhtiö käy sun tililtä ne rahat ottamassa halusit tai et.
    Virallisesti AKE (Trafi) lähettää kerran kuussa listan Saksaan, mutta ei ole varma löytyykö poistoa. Yhtä ajoneuvoa ei saatu poistettua muuten kuin alkuperäisellä suomalaisella otteella rekisteritoimistossa. Kohta 4 vuotta asuneena tiedän jo jotain...
    se on kuinka asia sovitaan.

    itselle ei tuottanut ongelmaa, tosin onhan siitä jo aikaa...mulle riitti ykx saksalainen.

    siis vakuutusyhtiö ja verovirato käy omin päin tilillä?
    ihanko varmaa tietoa?

    sehän on selvä, ettei rekisteristä poisto onnistu ilman alkuperäistä briiffiä ja kilpeä.

    niin ja,käsittääkseni myyjän vakuutus katkeaa vasta kolmenpäivän päästä rekisteristäpoiston jälkeen?



    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  13. #13
    Lainaa (Tuppervaari @ Helmi. 16 2011,16:36) kirjoitti
    siis vakuutusyhtiö ja verovirato käy omin päin tilillä?
    ihanko varmaa tietoa?
    Laitetta rekisteröitäessä joudut kirjoittamaan valtakirjan jolla vak. yhtiö ja verottaja saavat nostaa tililtä rahaa. Ilman pankkitiliä ei rekisteröinti edes onnistu.
    Uskotko? vai luuletko että huijaan.
    nimerkillä mopo saksan kilvissä
    1997 HD Road King
    1994 BMW R100R
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (claymore @ Helmi. 16 2011,14:55) kirjoitti
    joku jobbari oli hänelle sen valkannut
    Kumpikos tuossa sitten kusetti, jobbari vai saksalainen pyörän myyjä?
    Superbike #7
  15. #15
    kolmen pyörän kokemuksella:kaikki liikkeestä yksityiset myyvät pääsääntöisesti pommeja muutaman katsastin cb1300sf oli tosi hieno mut onneksi jurgen oli "rehellinen"siinä ei mikään numero pitänyt paikkaansa moottoriinkin oli itse lyöty jokin sarja vaikka viilan jäljet alta paisto. liikkeessä kaikki on ilman kilpiä ja minä oon tuonut koe ajon jälkeen pakettiauton perällä suomeen maksanut verot ja katsastanut,vastaavuus todistuksesta jos katsastajat alkaa jotain marisee niin saksan pojan rek.otteesta löytyy e4 merkintä joka meinaa että sen pitää riittää suomalaisillekin,helpoin oli lento tre-munchen 10€,viton osto,sinne sisään super magna ja tuenta kaikenlaisella pahvilaatikoilla jotka sisälsi nesteitä ja kotiin,laivalla ei tarvitse "tullata" pakettiauton sisustaa.
    suomessa vito rahaksi ja magna ajoon 3v ajoa ja yli omat takasin.

    italialaisilla on vaikeeta luopua sinne kerran saamasta tavarastaan,autot ja pyörät pitää viedä romuttamon läpi eli paperit romusta.virastot auki tosi hankalasti menee vähintään viikko paikan päällä.

    nim.yhtään mp.tä en suomen liikkeestä enää osta.
    Hondax-11
    Honda CB750K vm-80/83.museo mp
  16. #16
    Lainaa (Foto @ Helmi. 16 2011,00:35) kirjoitti
    Osaisko joku tällattiis tehdä?
    Googleta "auto saksasta" niin kyllä niitä ohjeita löytyy. Voin toki sinulle henkilökohtaisen ohjeistuksen väsätä hintaan 75€/h, mutta halvemmalla pääset, jos rautalankaa kaipaat ao. linkistä:
    http://www.autokortti.fi/kauppa/

    Itse tein kaikki mahdolliset "virheet": ostin pyörän ilman diileriä, maksoin ennakon (500€) pyörää näkemättä, lensin 7500€ taskussa Ryanairilla, maksoin koko summan pyörää koeajamatta, rekisteröin pyörän itse yhteistä kieltä osaamatta, hyppäsin laivaan ennakkoon varaamatta ja loppumatkan kotio ajoin lumisateessa.



  17. #17
    claymore:n avatar
    Liittyi May 2010
    Etelän makiat rannikkotiet vieressä
    ..oli kuulemma ollut suomalainen Saksassa toimiva henkilö, juuri noita, jotka tarjoaa apua paperihommissa euroja vastaan ja ilman kuittia. Osasi kyllä paperihommat ja byrokratian, mutta pyöristä ei tiennyt paskaakaan ja sitten kun kaveri alkoi reklamoimaan, niin pesi kätensä koko hommasta. Tämä tapahtui silloin ja voi olla että tilalle on tullut nykyään fiksumpia "jobbareita" ja "konsultteja". No, enpä viittinyt enää lisää tapauksesta kaverilta kysymään ja haavoja auki repimään, alkoi sillä sen verran naama nykimään ja muuttui tulipunaiseksi, ei kai se suuttunut, täh?
  18. #18
    Kiitos varsinkin PoS ja Nomad asiallisista ja hyvistä vinkeistä!

    Nyt täytyy sen verran kommentoida että lähtökohtaisesti vähän vituttaa kun yrittää saada infoa niin osan kommentoijista agenda on vain torpata koko ajatus. Eihän siinä, varmaan hyvää hyvyyttänne haluatte neuvoakin, jottei kanssatallaaja tekisi turhaan isoja virheitä.

    Mutta. Kun en pyytänyt debattia pyörän hakemisen järkevyydestä ja kannattavuudesta. Vaan neuvoja miten toimia, kun päätös hakemisesta on jo tehty. Menolento Berliiniin on toukokuulle jo ostettu ja takasin olis tarkoitus ajella pyörällä. Jos onnistunkin työntämään käteni paskaan ja tulen takaisin huijattuna ja perseraiskattuna, niin sittenhän voitte kilistellä "minähän sanoin" -fiiliksissä.

    Toivottavasti kukaan ei suuttunut, ei ollut provo vaan suora ja rehellinen fiilispurkaus. Kun tykkään sanoa suoraan.
    Hajaantukaa. Täällä ei ole mitään nähtävää.
  19. #19
    Ei siinä ostossa ole mielestäni mitään ihmeellistä, kunhan:
    1) Löydät sellaisen pyörän, jonka todella haluat ostaa - ei semmoista, joka on pakko ostaa, kun rek. toimisto menee kohta kiinni, ja viikonloppu on edessä.
    2) Sinulla on rahaa mukanasi (seteleitä), joilla voit maksaa.
    3) Löydät rekisteröintitoimiston, joka on auki. Niillä saattaa olla virkamiesmäisen erikoiset aukioloajat - kannattaa tutustua.
    4) Ja se TüV-todistus kannataa muistaakseni pyytää vielä nykyäänkin?



  20. #20
  21. #21
    Lainaa (savon jussi @ Helmi. 16 2011,18:37) kirjoitti
    kolmen pyörän kokemuksella:kaikki liikkeestä yksityiset myyvät pääsääntöisesti pommeja
    Itse olen mopot ostanut yksityiseltä. Näkee jo myyjästä minkälainen tyyppi on. Nykyinen ajopyörä oli myyjän puheiden mukaan "kilometrivikainen" ajettu 60 000 km, kaikki huoltokuitit ja kauppakirja mapitettuna, ulkonäkö vastasi 10 000 ajettua. Myyjä oli melkein itku kurkussa kun ei enää ajamaan pystynyt, oli jopa ajatellut "kuivattaa" pelin ja pistää olohuoneeseen seisomaan koristeeksi. Nyt on 25 000 tullut mopoon lisää ja pelaa kun junan vessa.
    Näitä ei vaan löydy 2 päivän pikahakumatkalla.
    1997 HD Road King
    1994 BMW R100R
  22. #22
    Jos olet ihan yksin ja ekaa kertaa asialla, suosittelen että budjetoit yhden viissatasen lisää ja käytät jotain saksassa asuvaa suomalaista välittäjää, sen jälkeen sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin valita se pyörä minkä haluat ja asiansa osaava kaveri hoitaa kaiken paperisodan ja pitää huolen ettei sinua ns. kusta linssiin.

    Luotettavia välittäjiä sieltä löytyy kyllä, foorumiltakin löytyy haulla varmasti keskustelua aiheesta.
  23. #23
    Lainaa (drago @ Helmi. 16 2011,17:29) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Helmi. 16 2011,16:36) kirjoitti
    siis vakuutusyhtiö ja verovirato käy omin päin tilillä?
    ihanko varmaa tietoa?
    Laitetta rekisteröitäessä joudut kirjoittamaan valtakirjan jolla vak. yhtiö ja verottaja saavat nostaa tililtä rahaa. Ilman pankkitiliä ei rekisteröinti edes onnistu.
    Uskotko? vai luuletko että huijaan.
    nimerkillä mopo saksan kilvissä
    liekkö sitten muuttunut?

    entäs jos tilillä ei oo rahaa?

    no einivei..

    nuo ei ole ongelmia pyörää haettaessa.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  24. #24
    Lainaa (Foto @ Helmi. 16 2011,20:39) kirjoitti
    Kiitos varsinkin PoS ja Nomad asiallisista ja hyvistä vinkeistä!

    Nyt täytyy sen verran kommentoida että lähtökohtaisesti vähän vituttaa kun yrittää saada infoa niin osan kommentoijista agenda on vain torpata koko ajatus. Eihän siinä, varmaan hyvää hyvyyttänne haluatte neuvoakin, jottei kanssatallaaja tekisi turhaan isoja virheitä.

    Mutta. Kun en pyytänyt debattia pyörän hakemisen järkevyydestä ja kannattavuudesta. Vaan neuvoja miten toimia, kun päätös hakemisesta on jo tehty. Menolento Berliiniin on toukokuulle jo ostettu ja takasin olis tarkoitus ajella pyörällä. Jos onnistunkin työntämään käteni paskaan ja tulen takaisin huijattuna ja perseraiskattuna, niin sittenhän voitte kilistellä "minähän sanoin" -fiiliksissä.

    Toivottavasti kukaan ei suuttunut, ei ollut provo vaan suora ja rehellinen fiilispurkaus. Kun tykkään sanoa suoraan. *
    no jospa osallakin on tarkoitus vain sanoa asiat suoraan rehellisesti kokemuksen kimeällä rintaäänellä.

    ja onhan sekin neuvo, että äklä turhaan itteäs vaivaa, menttaliteetilla, "ajattelin säästää"

    mutta jos kyseessä on elämys kokemus ja rahasta viis niin sitten seikkailumieltä ja itte paikalle. ei se mitään amerikanhommaa ole ja lopputulos on kuitenkin se, että aivan sama mitä täällä kerrotaan, se mitä siellä sanotaan tai suomessa katsastuskonttorilla pätee loppujenlopuksi.

    karkea suhde millä ummikko onnistuu vois olla tuollanen 1:10.

    Pari ongelmaa sun tapauksessa.

    Berliini ei ole mikään optimi pyörän ettimis paikka. Liikkeessä ostettaessa siel on vieläkin näitä jotka ostaa köntässä pyöriä suomeen, eivät välttämättä edes ala tekeen yksittäisestä pyörästä kauppaa.

    yksityiseltä ostettaessa...vaikka kuinka näyttäis asiat ja paperit olevan kunnossa kuoppia on.

    Mut sekaan vain..multa se ei ole pois. mä koitan vain kertoa asioista mitä olen itse nähnyt.
    Paha on selvitä sakissa mikä on täynnä ammattijoppareita pitkin itäeurooppaa. Samalla asialla kuin sinä.

    Mun mielipide..siinä vaihees jos käy niin ikävästi et sormet sotkeutuu sontaan on turha enää sanoa mitään..nyt voi vielä hiukan yrittää realisoida mielikuvaa kuinka ajellaan 300 km/h malperi suupieles pitkin baanaa kohti suomea.

    -onnea matkaan-
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  25. #25
    Itse ostin pyörän parin päivän kiertelyllä ja etsiskelyllä yksityiseltä. Kaveri ei juurikaan puhunut englantia, mutta ymmäsi sitä kohtuullisesti. Sillä oli englannin kielinen kaveri joka tuli jeesimään keskustelussa. Koeajoin kilvetöntä vehjettä pikku reissun, ja kaupat tehtiin samantien. Maksoin pankkisiirtona, joten pientä luottoa vaadittiin myyjältä asiaan, mutta kelpasi kuitenkin. Seuraavana aamuna kävimme myyjän kanssa konttorilla tekemässä paperihommat, ja siitä en olisi selvinnyt omalla saksan alkeet pohjilla. Viiden päivän vakuutus ja kilvet maksoi muistaakseni n. 70€, eli helvetisti verrattuna Suomen liikennevakuutukseen.

    Pyörä oli hintaansa nähden hyvä, ja minä ainakin olen ollut tyytyväinen. Liikkestä osto olisi hoitunut varmaan helpommin ja nopeammin,mutta liikkeistä en tuolle kierrokselle löytynyt sopivaa. Suurta voittoa en kyllä laske saaneeni, mutta siinähän se meni lomareissun kyljessä.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  26. #26
    En tiedä ketjun aloittajan motiiveja hakea pyörää Saksasta, mutta ei sen tarvitse olla "ajattelin säästää" sen enempää kuin "seikkailumielellä liikkeellä ja rahasta viis". Kun kaikki eivät halua sitä 13 tusinassa -peruspyörää, niin vähänkään erikoisemman värkin kohdalla tarjonta voi mannermaalla helposti olla kymmenkertainen Suomeen verrattuna. Puhumattakaan niistä pyöristä, joita ei Suomesta edes rahalla saa. Muutenkin ihmetyttää tuo juttu Saksassa myytävistä pommeista. Kyllä se pyörän kunto on Saksassa ihan yhtä helppo tai vaikea arvioida kuin Suomessakin.

    Oma kokemus: Bongasin haluamani pyörän ilmoituksen netistä (yksityinen myyjä), pyysin saksankielentaitoista kaveria ottamaan kontaktin (oli vain puhelinnumero eikä saksan taito ole ihan puhelinkeskustelun tasolla). Sovittiin, että lennän paikalle hakemaan pyörän, myyjä lupasi jeesata tarvittavassa paperisodassa. Myyjä kävi hakemassa lentokentältä, pyörä katsottiin ja koeajettiin. Myyjän tuttu vakuutusasiamies kävi paikan päällä tuomassa viiden päivän vientikilven ja tarvittavat paperit. Ei muuta kuin eurot kouraan, nimet paperiin, kilpi kiinni ja kotiin.

    Ja mitä sain? Pyörä oli ostettaessa vajaat 10 vuotta vanha, 55k ajettu ja näytti likimain pakasta vedetyltä. Ja kunto osoittautui yhtä hyväksi kuin mitä ulkonäkö antoi ymmärtää. Enemmän minua on kustu silmään Suomessa pyörää liikkeestä ostaessani. Että ei ne kaikki siellä suuressa ja pelottavassa Ulkomaassakaan ole olemassa ihan vaan tyhmää suomipoikaa huijatakseen.

    Yksi varoituksen sana tosin: varmista ennen ostamista, että pyörän todella saa Suomessa kilpiin. Näin varsinkin uudempien pyörien kohdalla. Monessa Euroopan maassa voi saada EU-hyväksymättömän pyörän kilpiin erikoisluvalla, joka ei, yllätys yllätys, pädekään Suomessa. Esimerkiksi vuoden 2007(?) jälkeen ensirekisteröidystä pyörästä on syytä tarkistaa, että se täyttää silloin voimaan tulleet päästömääräykset. Sama pätee vanhempiin rekisteröimättömiin pyöriin.
  27. #27
    Poistettu
    Samat on kokemukset itsellänikin. 2009 kesäkuussa eräänä tiistaina sain päähän hankkia taas Ducati 748R:n. Mobile.de tarjonta oli kuitenkin huonoa, ja mietin mitäs muita versioita sai Öhlinsin alustalla. 998s tuli mieleen Testastrettan koneella, ja kohta 12tkm ajettu "unfallfrei" olikin löytynyt. Yhteyttä myyjään joka skannasi paprut ja lähetti lisäkuvat. Webistä vertaamalla näyttivät päteviltä. Pyysin vielä kopiota passista, pyynnön selitin että tarvitsee olla kuitenkin kauppakirjan liitteenä kopio hänen henkilötodistuksesta Suomeen rekisteröidessä. Mikä on vale, mutta ajattelin että jos lähettää kopion passistaan, tuskin isoa kusetusta on ilmassa.

    Tämä kopio oli mulla torstaina ja saman tien lennot seuraavalle päivälle AirBalticilla Tallinnan kautta Berliiniin. Mopo oli Wittenbergissä, n 150km Berliinistä.

    Omalla osallani helpottava juttu on että vaimon perhe on Berliinistä, joten siellä odotti appiukon auto, kärry vuokraamosta perään ja Wittenbergiin. Tsekkaus, rahat räpylään ja kauppakirja, mopo kärryyn ja Berliiniin. Matkalta soittelin Superfastille paluuliput mulle ja mopolle.

    Vaimon broidi heitti Rostockiin, mopo pois kärryiltä check-inissä ja kohti laivaa. Vaimon broidi huolehti auton ja kärryn takas. Ainoa tenkkapoo meinas tulla laivaan ajaessa kun kilpi puuttui, satamaviskaalin kirjassa ei sellaista vaihtoehtoa ollut. Pikku odottelun jälkeen tulistuin kaverille ja annoin kaksi vaihtoehtoa, joko mä ajan laivaan ilman kilpeä tai kysyn joltain odottavalta rekalta kenen kyytiin se mahtuu - sillä joka tapauksessa minä ja mopo ollaan tuossa laivassa kun se lähtee. Kaveri turhautu ja viittilöi vihaisesti ajamaan laivaan

    Niin sai Suomi ensimmäisen 998s Final Editionin. Ja oon kyllä ollut enemmän kuin tyytyväinen. Mun kohdalla tuo lokaali kontakti toki jeesas, helvetin helppoa se mopo oli hakea. Liikkeestä ostettaessa tarrakilpihomma olisi niin ikään helppoa. Yksityiseltä kilven hankkiminen vähän hankalampaa. Jos appiukon autoa ei olisi ollut, olisin ottanut pakun vuokralle, vienyt mopon Rostockiin laivalle ja lentänyt ite takas.

    Eka peli jonka toin, mutta helkkarin helppoa ja ja hakiskulut kai jotain 300-400€. Mä en näe normaalilla maalaisjärjellä varustetulla yksilöllä yhtään sen isompaa riskiä hakemisessa kusetetuksi tulemisessa kun paikallisessa liikkeessäkään.

    Tonnin säästöä pienempää tuskin kannattaa llähteä tavoittelemaan. Joten jos oma perspektiivi ja selviytymiskyky ulottuu paikallista Citymarkettia pidemmälle, hyvä vaihtoehto tusinamopojen ulkopuolelle katottuna.
  28. #28
    Noissa yhden-kahden päivän mopon hakemisen blitzkriegeissä on hyvä tarkastaa, että päiville ei osu (paikallista) pyhäpäivää eikä mielellään maanantaita. Usein rekisteröintitoimistot menevät kiinni jo klo 12 maanantaisin. Muina viikonpäivinä ovat auki pidempään.

    Minusta rasittavin osuus se kilpien ja vakuutuksen ottaminen. Yhdelle luukulle hoitamaan paperit, toiselle maksamaan, kolmannelta saat kuitin, sitten haet kilven, yhdeltä luukulla saat siihen tarran ja haet paperit takaisin. Näissäkin on toki eroja paikkakuntakohtaisesti.
  29. #29
    Lainaa (998sFE @ Helmi. 17 2011,12:53) kirjoitti
    Ainoa tenkkapoo meinas tulla laivaan ajaessa kun kilpi puuttui, satamaviskaalin kirjassa ei sellaista vaihtoehtoa ollut. Pikku odottelun jälkeen tulistuin kaverille ja annoin kaksi vaihtoehtoa, joko mä ajan laivaan ilman kilpeä tai kysyn joltain odottavalta rekalta kenen kyytiin se mahtuu - sillä joka tapauksessa minä ja mopo ollaan tuossa laivassa kun se lähtee. Kaveri turhautu ja viittilöi vihaisesti ajamaan laivaan *
    Tää oli oikeesti hauska

    Ja tuo auttaa aina
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  30.  
  31. #30
    Lainaa (998sFE @ Helmi. 17 2011,12:53) kirjoitti
    Ainoa tenkkapoo meinas tulla laivaan ajaessa kun kilpi puuttui, satamaviskaalin kirjassa ei sellaista vaihtoehtoa ollut. Pikku odottelun jälkeen tulistuin kaverille ja annoin kaksi vaihtoehtoa, joko mä ajan laivaan ilman kilpeä tai kysyn joltain odottavalta rekalta kenen kyytiin se mahtuu - sillä joka tapauksessa minä ja mopo ollaan tuossa laivassa kun se lähtee. Kaveri turhautu ja viittilöi vihaisesti ajamaan laivaan *
    Satama-alue on yleistä, vaikkakin osittain aidattua aluetta ja siellä on oltava voimassa oleva liikennevakuutus. Esim. Lübecissä on poliiseilla tapana ajella satama-alueella tarkastamassa että kaikissa laitteissa on kilpi jotka laivaan ajetaan. Jos kilpeä ei ole niin matka keskeytyy ja kilpi/vakuutus pitää hankkia. Niitä jälkikäteen hankittaessa saattaa laivakin ehtiä jo lähtemään
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen