Omalla selvitykselläni en näytä pääsevän minnekkään. Pyörän öljyt pitäisi vaihtaa. Ohjekirjaa en omista ja täten en tiedä tarkemmin moottorin vaatimasta öljystä. Tuntien netin syövereiden tutkimisen jälkeen ymmärtääkseni API-luokitus pitäisi olla SG. Kauheasti enempää en vielä ole ymmärtänyt tai saanut selvitettyä. Kiinnostusta löytyy, mutta öljyjen määrä saa vain pääni sekaisin.
Tietääkö joku mitä öljyssä pitäisi olla ja mitä ei saisi olla? Kuinka suuren tuhon voi väärä öljy tuoda?
Ei ole ihan helppo tuo öljynvaihto tuohon F650GS (Dakar) ykspyttynen pyörään
Tässä on hyvä linkki öljynvaihtoon:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v...%B6ljynvaih%2A
Ohessa Matkaendurot.net sivuilta kopioitu ohje (nimimerkki MEK):
Valmistelevat työt:
- aseta pyörä sivuseisontatuen varaan
- irrota vasen sivukate, älä laita irrottamaasi öljyntäyttötulppaa paikoilleen, vaan peitä reikä löyhästi esim. paperitollolla estääksesi roskien pääsyn säiliöön.
- irrota mahdollinen moottorinsuojarauta, jos se estää pohjapanssarin irrotuksen, sekä pohjapanssari
- irrota etuhammasrattaan suojus ja putsaa samalla paikat sen ympäriltä nyt kun suoja on irrallaan, irrota samalla vapaavalon anturin johto kiinnikkeestään.
- varaa käsille astia tyhjää öljyä varten, esim. sivusta auki leikattu 4 l öljypönttö.
Öljysäiliön tyhjennys:
- löysää hieman säiliön tyhjennysproppua (2)
- irrota säiliön kiinnitysruuvi (1) sekä sokat, 2 kpl (3)
- vedä säiliötä hieman itseesi päin, saat säiliön kallistettua niin, että öljyproppu on alimmaisena
- valuta säiliö tyhjäksi, sen valuessa sinulla on aikaa tehdä seuraavat valmistelevat hommat:
Löysää hieman moottorin öljyproppua, löysää hieman öljynsuodattimen kopan kiinnitysruuveja sekä leikkaa tässä vaiheessa jo tyhjentyneestä ensimmäisestä asennusnestetölkistä pohja ja kansi pois sekä leikkaa syntynyt lieriö pituussuunnassa halki, näin saat kuvassa näkyvän BMW:n erikoistyökalun nro 117 511.
Kun säiliö on valunut tyhjäksi, työnnä säiliö paikalleen, kiinnitä sokat ja säiliön kiinnitysruuvi sekä kiinnitä proppu uuden tiivisteen kanssa (21 Nm).
Jos pyörässä on keskiseisontatuki, tässä vaiheessa pyörä kannattaa vaihtaa sen varaan, tai laittaa sivuseisontatuen alle palikoita niin, että pyörä on lähes pystysuorassa.
Siirrä valutusastia koneen alle, irrota proppu ja valuta kone tyhjäksi öljystä, kallistele pyörää hieman, että saat kaikki öljyt ulos.
Aseta tekemäsi erikoistyökalu nro 117 511 öljynsuodattimen kopan alle, voit joutua tukemaan sitä käsin. Avaa toisella kädellä kopan kiinnitysruuvit ja poista vanha suodatin. Jos valutusastia on tarpeeksi laaja, tai sinulla on useampi, voit tehdä tämän jo moottoriöljyn valuessa. Puhdista öljynsuodattimen koppa ja paikka nukattomalla rätillä tai paperilla, öljyä uuden suodattimen O-rengas, asenna O-rengas, suodatin ja koppa paikalleen.
Kiinnitä moottorin öljyproppu uuden tiivisteen kera (40 Nm).
Kaada sitten tasan 2 litraa öljyä säiliöön. Sen pitäisi kyllä mahtua, jos olet saanut kaikki vanhat öljyt ulos.
Laita öljysäiliön täyttötulppa/mittatikku paikoilleen ja käytä konetta tasan 30 sekuntia tyhjäkäynnillä ja kaada sitten 0,3 litraa öljyä säiliöön (näin sanoo ohjekirja). Itse kaataisin ensin 0,25 litraa, sitten mopo kasaan ja kone lämpimäksi ja sitten loput, korkeintaan mittatikun MAX-merkkiin saakka. Öljymäärä tarkistetaan aina kuumasta koneesta ja sitä saa olla korkeintaan MAX-merkkiin saakka.
Lopuksi asenna vapaavalon anturin johto pidikkeeseen, etuhammasrattaan suoja, pohjapanssari, mahdollisesti irrottamasi moottorinsuojaraudat sekä vasen sivukate ja öljysäiliön täyttötulppa/mittatikku paikoilleen.
Öljynä käytin BelRay EXL 10W-40 mineraaliöljyä, jota RM Heinolta suosittelivat. 39 euroa 4 litran astia. Huoltosarja (öljynsuodatin & kaikki tiivisteet) maksoi 19 euroa, tarvikkeena saanee noin kympillä.
Matkaendurot.net sivuilta löytyy myös muutama kuva aiheesta.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Kiitos, mutta ymmärtääkseni tuo koskeen GS tai GS Dakaria. Minun pyöräni ei ole kumpikaan noista. Öljynvaihto-ohjeet minulla on, mutta epävarmuuttaa varsinaisen öljyn suhteen.
Tuosta käytetystä öljystä, soveltuuko se myös tuohon vanhempaan pyörään?
Kun öljy API-vaatimuksen SG täyttää ja viskositeetti on 15W-40, niin ei pitäsi olla mitään ongelmia. Jos ajat kovin kylmillä säillä, siis lämpötilat nollan alapuolella, niin parempi käyttää 10W-40 öljyä.
Parempi olla suosittelematta mitään yksittäistä öljyä, mutta toinen öljy saattaa soveltua paremmin kuin toinen. D-keskustelussa voi käydä vilkasemassa, miten se pelittää tuossa bemarissa, ainakin luokitukseltaan se on SL eli yilttää tuon SG-vaatimuksen.
Kävele esim Shellille, ja etsi hyllystä moottoripyörän nelitahtimoottorin Shell Advance Ultraa.
Motulilla on useita erityyppisiä mp öljyjä. Samoin Teboililla, Castrolilla yms. Noita löytyy vaikka huru mycket.
Öljymäärä on 650ssä käsittääkseni suht´pieni, joten osta laadukasta voiteluainetta ja hyvä suodatin öljynvaihtoon.
Laita öljyä, jonka purkin kyljessä on moottoripyörän kuva. Näin sattuu oikeä öljy.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Äläkä paa öljyä liikaa, se huohottaa ylimääräset ilmanputsarin koppaan, ja sitäkautta kaasariin... Kokemusta on, oli tyhjennysletkukin tukossa![]()
BMW R850R