Tervehdys kaikille.
Ostin hetken mielijohteesta K100:n vm -85. Tuntuu ehjältä pyörältä, vaikkakaan mitään historiatietoja laitteesta ei ole. Käy ja kukkuu, niin kai nuo yleensäkin.
Pari kysymystä on jo herännyt, ja lisääkin varmasti heräilee matkan varrella, mutta aloitetaan näistä:
Minkälaiset rengaspaineet tuossa pitäisi olla? Nyt alla pyörii vakiokokoiset kumit, mutta ovat sen verran heikot, että menevät vaihtoon. Tähän liittyykin seuraava kysymys; minkä kokoiset renkaat tuossa mahtuvat pyörimään ilman muutostöitä? Siis mahdollisimman muhkeat saisivat olla, ihan vaan ulkonäön vuoksi.
Mun silmään ei oikein sopinut tuo pyörän alkuperäinen ulkomuoto, joten riisuin siitä katteet irti. Vaihtelin eteen 7" umpion ja laitoin sille kaveriksi perinteiset hehkulankavilkut, sellaiset sirot. Stongaakin aloin tänään vaihtamaan, mutta kesken jäi kun alkoi tulla viileää. Halusin hiukan alkuperäistä leveämmän, nyt jännittää yltääkö vaijerit yms. vai joudunko muokkaamaan niitä. En ole mikään varsinainen pyöränrakentelija, mutta haluan sen kuitenkin näyttävän omaltani. Mihinkään mittaviin muutostöihin en aio ryhtyä, värin vaihtaminen on suurinta mitä viitsin. Tarkoitus on kuitenkin pitää pyörä ajokuntoisen koko kesän, muutaman päivän katkokset sallitaan.
Sikäli kun nyt päädyn värjäämään tuon uudelleen, niin satulan verhoilu voisi olla myös siinä samalla listalla. Onko hyviä vinkkejä osaavista tekijöistä pk-seudulla / etelä-suomessa?
Kiitokset näistä, lisää kyselen matkanvarrella.
-mikko-
Viimeksi muokannut: mtuitto; 07.05.2013 klo 00:06.
Itte olen pitänyt 2,3 edessä ja 2,6 takana. Ainakin ajossa on hyvä noin, vasta 1200km noilla kumeilla takana, joten kulumisesta ei tietoa. Mulla on vakiokoon renkaat kanssa, edessä kannattanee sellaiset pitääkin. Taakse väittävät, että saa suoraan 140 leveän - varmaa tietoa ei ole.
Retired
Huikeat sata ajokilometriä takana...Pyörä toimii hyvin ja istuu käteen mukavasti. Edellinen pyörä oli muutama vuosi takaperin V-Max, siihen verrattuna bemari on kevyehkö ajaa, vaikkei omamassoissa kovin suurta eroa olekaan. Voimaa tietysti on vähemmän, mutta voinhan mä lähteä liikenteeseen hiukan aikaisemmin että ehdin...
Vilkun palautuskatkaisija on jotenkin mun peukalolle hölmö. Ei tunnu kovin luontevalta käyttää, kaipa siihenkin tottuu. Mutta tollaseen halpistakarenkaaaseen en kyllä aio tottua. Perä piirteli hiukan omaa kuviotaan normaalissa pienemmälle vaihdossa kesken mutkan, moottorijarrutus ei ollut mitenkään erityisen suuri, mutta sekin oli liikaa. Kumit menevät pikapuoliin vaihtoon, alle tulee jotain laadukkaampaa.
Löytyisiköhän jostain tollaseen valmista pakoputkea? Toi alkuperäinen on hiukan ehtoopuolella, tilalle vois vaihtaa vaikka jonkun mukavamman näköisen ja -kuuloisen putken. Nyt mä en kypärä päässä edes kuule onko peli käynnissä vai ei. Tärinästä voi tietysti päätellä jotain moottorin tilasta. Ja pakoputken suojapellin räminästä.
Pyörän väri ei ole paras mahdollinen. Ajatuksena oli, että värin vaihdon voisi tehdä kokeilumielessä teippaamalla. Etuja olisivat vähäiset alkuvalmistelut, nopea toteutus ja mahdollisuus palauttaa alkuperäinen väri jos lopputulos ei miellytä. Eniten arveluttaa kuitenkin tuo tankin täyttöaukon ympärys. Teipin reunaa ei voi jättää näkyviin, koska bensatippa ui kuitenkin teipin alle ja sitten se onkin irti. Jos irrottaisi tankin korkin ja yrittäisi saada reunan sen alle. Minkälainen tiiviste tankin ja korkin rungon välissä on? Kumi, pahvi vai joku muu? Täytyy hankkia uusi tiiviste valmiiksi.
Pikkuhiljaa edeten,
mikko
Kumitiiviste joka on todella helposti irroitettavissa. Nimim. Juuri tankkia pakosta purkaneena... Jos ei ole tietoa koska (jos koskaan) on vaihdettu bensansuodatin ja bensapumpun vaimenninkumi, niin kannattaa joskus vähän tutkia kun on bensaa tankissa vähän.
Tällaista löytyi omasta tankista.
http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/PP1.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/PP2.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/PP3.jpg
Retired
Eipä ole juuri ehtinyt pyörällä ajella, mutta uudet kumit siihen kuitenkin tilasin. ME 880 Marathonit eteen ja taakse.
Nyt on sitten ilmeisesti otollinen hetki samalla putsata ja rasvata kardaani. Olenkos ymmärtänyt oikein, että sekä akselin etu- että takapäässä on tuollaiset spoorit? Ilmeisestikin tuo kardaani pitää irroittaa tuolta swingin sisältä, eihän sitä etupäätä muuten pääse operoimaan. Mitenkäs tuo kardaanin etupää on kiinni tuolla laatikossa? Onko akselin ympärillä joku c-rengas tms joka pitää sen aloillaan, vai onko mitään lukitusta? Eli siis; miten tuon akselin saa vedettyä ulos, vaatiiko jotain erityistyökalua, erityiskikkailua, vaiko vain vetämällä taaksepäin?
Ilmeisesti kuparitahna ajaa asiansa voiteluaineena? Jotain bemarin alkuperäislubrikanttiakin on ilmeisesti saatavilla, mutta kun ei oikein tunnu ehtivän kauppaan virka-ajan puitteissa...
Tämmöstä utelua tänään, kiitokset jo näin etukäteen vastauksista.
-mikko-
Moro, sen kardaanin takapään boorit on se kriittinen puhdistettava ja voideltava paikka. Etupään toki voi myös. Pitäisi lähteä ihan vaan vetämällä pois. Probleema tulee siinä että miten takaisin. Kun vanhan kardaanin nivel on välyksellinen jo, se vain makaa siinä putken pohjaa vasten kun se pitäisi saada "survastua sinne reikään".
Näin ulkomuistista 10v:n takaa.
T. Antti
Edit: Joo kuparirasvaa itse käytin
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Ihan mukavastihan tuo kardaani oli huollettavissa. Suurin työ oli saada se irti laatikon päästä, c-rengas piti kohtalaisen tiukasti kiinni. Ristinivel oli onneksi niin hyväkuntoinen, että pysyi ominavuin pystyssä asennuksen ajan. Putsasin siis spoorit bräkleenillä hammasharjaa apuna käyttäen ja voitelin ronskisti kuparitahnalla.
Uudet kumitkin on nyt alla. Vielä en ole niillä ajanut, mutta viimeistään ens viikon lopulla tulee tehtyä n. 500 km retki. Kovin vähän tuntuu muuten olevan ajeluaikaa...
-mikko-
Päivällä ehdin ajelemaan pienen lenkin. Valot oli hukassa, tai siis ovat edelleen. Samoin nopeusmittari oli mykkä ekat 5 km, mutta elpyi sitten itsestään. Virtalukon 1-asennossa palaa parkit ihan niin kuin pitääkin, mutta 2-asennossa ei pala mikään (jarruvaloa entullu tarkistaneeksi). Ei parkki-, lähi- eikä kaukovalot eikä myöskään vilkut. Sulakkeet ovat ehjät, mutta siihen se vianetsintä sitten päättyikin. Mitäs nyt? Onko arvauksia? Virtalukon pohja tms?
-mikko-
Nopeusmittarin toimimattomuus voi johtua mittarin kuoren sisällä olevien liittimien hapettumisesta. Ainakin minulla ne piti puhdistaa ja suojata CRC. Netistä löytyi kuvallinen ohje. Valot sammuu automaattisesti starttauksen ajaksi. En tiedä mistä se ottaa katkaisusignaalin. Mulla oli 8 venttiilinen K100, jossa ei ollut mittarin huohotusta, niin kuin uudemmissa.
Lähtisin liikkeelle virtalukon pohjasta. Irroitettavissa ja purettavissa. Tosin en enää muista miten, kun tuosta operaatiosta on aikaa yli 10v. Ja oireet olivat hyvin samanlaiset. Kannattaa tehdä se ensin ja jatkaa sitten tuota nopeusmittariongelmaa, jos ei liity samaan.
Jos mittari ei edelleenkään toimi, kannattaa puhdistaa se perässä oleva anturi. Siis sama, jonka jouduit käyttään irti kardaanin puhdistuksen yhteydessä.
Edit: Sen verran muisti palailee pätkittäin että siinä perän anturissahan on kaksi ruuvia. Toisesta se lähtee irti ja toisesta menee rikki. Ethän väärästä ruuvista ensin yrittänyt?
Viimeksi muokannut: ajvaara; 13.06.2013 klo 00:45.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Virtalukon pohja oli hyväkuntoinen, ei havaittavaa likaa eikä hapettumaa. Tämän jälkeen avasin molemmat valonvaihtokatkaisijat ja ihmettelin niitä. Ei sielläkään mitään näkyvää. Seuraavaksi siirryin tankin alle sähköpääkeskukseen todetakseni senkin olevan kunnossa, mikään ei haissut palaneelle tms.
Sitten ne valot alkoivatkin toimia. Liekö sitten ollut joku kontaktihäiriö koska tuo "remontti" oli korkeintaan komponenttien heiluttelua ja vaseliinin puhdistusta kontaktipinnoilta. Mieluusti olisin jonkun oikean vian löytänyt ja korjannut, nyt tästä jäi vähän höntti olo...
Huomenna pitäisi lähteä tönäämään muutaman sadan kilsan viikonloppuretki. Vesisadetta on luvassa, toivottavasti ne valot nyt oikeasti toimii. Ostin kyllä tänään neonkeltaisen sadehaalarin varmuuden vuoksi...
-mikko-
650 km mutka tuli kurvattua, pääasiassa sateessa. Akku kuoli kesken retken, mutta ei aiheuttanut isompia toimenpiteitä. Täytyy kipasta kaupasta uus. Ainoa oikea häiriö oli muutaman kerran esiintynyt nopeusmittarin osittainen halvaantuminen; maantienopeudessa (80-110 km/h) mittarin neula tippui näyttämään noin kuuttakymppiä. Palautui muutaman kilometrin jälkeen normaaliin. Täytynee putsata tuo mittarin anturi kuten ajvaara neuvoi.
Positiivinen maku tuosta pyörästä jäi tän ekan pidemmän retken jälkeen. Joko tuota on joku aiemmin hiukan huoltanut, tai sitten nää vaan kestää kilometrejä. Mitään väljyyksiä tms. ei tunnu missään. Stongan taidan kokeilumielessä vaihtaa vähän matalampaan ja pakoputkelle täytyy tehdä jotain. Ääntä sais olla edes vähän enemmän. Mulla on tallissa odottamassa ylimääräiset primääriputket joiden jatkeeksi täytyy varmaan ite rakennella jotain. Kollektorin rakentaminen hiukan arveluttaa kun en ole metallimies, siihen olis kiva saada jotain vinkkiä... voi olla että jää talven iltapuhteiks.
-mikko-
No nyt tää meinaa taas lähteä lapasesta... Visiointia vielä tässä vaiheessa, mutta onhan se talvi kuitenkin kohta tulossa: saisikos tuohon K100:n alkuperäisen etupään tilalle jonkun upsidedown-keulan? Siis niinkun bolt on -tyyppisesti, esim jostain uudemmasta bemarista?
Niin ja jos jollain olisi ylimääräisenä sellaset tuoreemman K:n kolmipuolaiset vanteet jotka tuohon vanhukseen sopii niin voisin ostaa pois. Eikös siis moniventiilimoottorin yhteydessä ollut sellaset hiukan leveämmät.
Tänään riisuin etulokasuojan, poskipalat ja takapalan pyörästä ja heitin teipattaviksi. Päädyin lopulta matta oranssiin. Katotaan nyt, saahan ne pois jos alkaa oksettaa. Jos taas ei ala, tankki teipataan luonnollisesti myös.
Keulan ilmeeseen en ole ihan tyytyväinen. Nythän keulalla on siis 7" umpio, mutta jotenkin se vaan näyttää olevan liian pieni. Jos laittais tuplavalot, mahdollisimman isot? Tosin mitään kovin isoja ei ole kotimaisissa tarvikeliikkeissä tullut vastaan. Onko ehdotuksia? Jos tuohon löytyisi tosiaan joku tuoreempi keula, saattaisi sekin jo muuttaa tuota ulkonäköä siten, että tuo nykyinenkin umpio näyttäisi hyvältä. En tiedä... Niin joo, tuo alkuperäinen mittaristo on nyt ihan kamalan iso ja kolho laatikko tuossa ylimpänä. Se pitäisi kyllä vaihtaa johonkin sirompaan, mutta silti luettavissa olevaan. Kaverin Suzukissa on joku n. 50 millinen tarvikemittari (Koso?) josta ei kyllä ota mitään tolkkua nopealla vilkaisulla. Eli siis n. 100 millinen voisi olla passeli, ja mielellään kaikki mahdolliset varoitusvalot yms.
Tämmösiä jorinoita tänään. Katsotaan mihin tää tauti johtaa...
-mikko-
Huhupuheena Hayabusan keulan saattaisi saada tuohon helposti.
Retired
Remukselta löytyi valmis pakoputki. Kiillotin vanhat alkukäyrät ja liitin Remuksen niiden jatkeeksi. Ulkonäkö parani vallan s..tanasti ja äänimaailma p..keleesti. Tosin enemmänkin ääntä tähän maailmaan olis mahtunu, mutta hyvä näinkin. Nätisti nuo primäärit kellastuivat heti pienellä koeajolenkillä, katotaan saako ne seuraavalla sinisiksi...
Värinvaihtoteippaus on tankkia vailla valmis. Hyvä väri mun silmään. Tankin kanssa tuli pieni ylimääräinen ohjelmanumero kun eka teippaus meni vituiks. Kelmua irtirevittäessä tankista lähti osa maaleista mukana. Eli koko tankki piti hioa ja maalata uuteen pintaväriin. Sinänsä tästä ei ollut niin suurta haittaa, koska tuo oranssi teippi ei venyessään ole kovinkaan peittävää ja pyörän musta maali jää kuultamaan sen läpi. Tästä johtuen teippiä piti laittaa kaksi kerrosta päällekäin. Nyt tankki värjättiin valkoiseksi, toivottavasti siihen riittää yksi teippikerros.
Noita uudemman mallin hiukan leveämpiä kolme puolaisia vanteita kaipailisin edelleen. Ne voisi värjätä mustiksi ja reunaan oranssi sraippi... sellaisia saa edelleen mulle tarjoilla.
Ai niin, löytyykö jostain jotain yleismallisia alumiinisia tankin korkkeja? Siis tällaisia modernimpeja race-henkisiä tuon alkuperäisen tilalle. Orggis on hiukan kärsinyt eikä oikein miellytä silmää...
Niin kuin alkukesästä jo arvelinkin, hanskastahan tämäkin projekti alkaa pikkuhiljaa karata... sinänsä ei kyllä yllätä, niin lähtee kaikki auto- ja veneprojektitkin.
-mikko-
Haluaisit vaihtaa vanteet 3-puolaisiin? Onkos sun pyörässä 8-puolaiset vanteet? Mulla nimittäin on -91 K100, jossa on 3-puolaiset vanteet, mutta itse taas haluaisin ne 8-puolaiset… Eli voisin olla kyllä periaatteessa mielelläni vaihtamassa vanteita, mutta osaatko sanoa / tiedätkö, voiko ne vaihtaa heittämällä päikseen? Eli tuleeko kardaanin tai jarrujen tms. kanssa ongelmia?
Olis muuten kiinnostavaa nähdä kuvia tuosta pyörästäsi, itsellä kun on kanssa aikomus tehdä omasta pärrästä pelkistetympi versio.
Ohops, täällä ei olekaan tullut käytyä vähään aikaan, ja heti oli mielenkiintoinen viesti tullu jonon jatkoksi.
Mulla on ne vanhanmalliset Y-puola vanteet, eli ulkokehällä on siis kahdeksan puolaa ja navan puolella neljä. Mun rajallisella ymmärryksellä noiden pitäisi sopia keskenään. Tosin tuohan on myös melko nopea kokeilla. Semminkin kun ollaan ilmeisesti lähes naapureita, mä asun Keravalla. Samallahan näkisit ihan livenä tollasen vähän riisutun K100:n.
Laitan sulle vielä yv:tä.
-mikko-
Vanteiden vaihto ei ole edennyt mihinkään, nyt ajatus on jalostunut pinnavanteiden suuntaan... sopisikohan jonkun GS:n pinnavanteet tuohon heittämällä? Onko vannekoot edes sinne päin samaa luokkaa että voisi onnistua? Siis jarrujen, kardaanin yms osalta. Entä vuosimallin mahdolliset rajoitteet, tuo mun pyörä on -85?
Satulan heitin verhoiltavaksi maanantaina, annoin vapaat kädet toteutukselle. Jokunen viikko pitää odotella, koska pehmuste oli melko vettynyt ja sen pitää luonnollisesti antaa kuivua rauhassa. Odotellaan...
-mikko-
Viimeksi muokannut: mtuitto; 28.02.2014 klo 13:12.
Satulasta tuli hieno ja muutenkin hyvä, pari senttiä madallettiin samalla. Nyt yltää paremmin jalat maahan.
Seuraavaksi pitää selvitellä mittarin vaihtamista johonkin hiukan sirompaan. Mittariston takana on siis kaksi 12-napaista liitintä, joiden kytkentä pitäisi selvittää. Löytyyköhän jostain kytkentäkaaviota tuohon, vai onko vain kylmästi avattava mittaristo ja selviteltävä pinni kerrallaan?
-mikko-
Niinhän tuolla em. hakusanalla löytyy... seuraavaksi täytynee googgeloida sähkötekniikan peruskursseja jostain kansanopistosta, jotta noista piirustuksista saisi tolkkua.
Eli tarkennetaanpa vähän: onko jollain täsmätietoa juuri noista mittaristolle menevistä karvoista? Siis mikä liittimen numero/väri on öljynpaine, mitkä vilkun merkkivalo jne. Toisekseen, voikohan käyttämättä jäävät vain jättää kytkemättä, vai kiertääkö jonkin komponentin sähköt mittariston kautta siten, että alkuperäisen mittariston poistuttua täytyy jotkut karvat kytkeä toisiinsa? Tai jotain muuta vastaavaa. Tuo kytkentäkaavion lukeminen ei ole mun ydinosaamisaluettani, joten siksi kyselen tällaisia selkeitä "kädestä pitäen"-ohjeita... kiitos ja anteeks.
-mikko-
Sen verran laiskottaa, etten viitsi alkaa tutkia noita kytkentäkaavioita, mutta pari paikkaa, joissa luulisi olevan valmista tietoa "helposti saatavassa muodossa":
- http://www.k100-forum.com/
- TwinTenox (muistaakseni) tältä Org'in foorumiltahan rakenteli K100:sta aika rankalla kädellä customia (taitaa olla myynti-ilmoissakin vielä) ja tuossa yhteydessä on myös mittarit uusinut. Eli pistä privaa tuolle.
Joo, tuossa linkki tuohon TwinTenoxin projektiin: http://www.moottoripyora.org/keskust...0RT-*Modified*
<p>2002-2014</p>
Voin kertoa jo tässä, että edellinen omistaja poisti mittariston ja itse asensin vain Sigman tuohon. Eli en tiedä sen vertaa asiasta.
Edit: Jaa muuten. Sellaista muistaisin kuulleeni, että latausvalo on pakollinen. Pyörä ei ilmeisesti lataa jos valoa ei järjestelmässä ole.
Retired
Päädyin tässä kohtaa maalauttamaan nuo alkuperäiset vanteet pulverilla mustiksi. Laakerit olivat operaation ajan etuvanteessa paikoillaan, joten nyt ne täytyy uusia. Onko laakerin tyypistä tietoa? Siis onko kyseessä ihan tavallinen kuulauralaakeri (6005 tms) vai täytyykö sopivaa kysellä varaosatiskiltä? En huomannut ennen maalausta noita tutkia ja nyt niissä on paksu maalikerros päällä...
En ole yhteenkään mopoon pyöränlaakereita vaihtanut, liekö tuossa kuitenkaan mitään ihmeellistä? Tuurnalla keskireiän läpi sisäskoolia naputellen vanhat irti ja uudet painamalla paikoilleen vai kuinka?
-mikko-
En osaa vastata muuten kysymykseen, kuin että ei ne kalliita ole mp varaosaliikkeessäkään. En tiedä mitä laakerit maksoivat eteen, mutta ne + niiden vaihto + etustefojen ja etupään öljyjen vaihto oli liikkeessä yhteensä tasan 100e (ei sisällä etustefoja). Eli veikkaisin laakerien hinnaksi jotain n. 20e yhteensä.
Retired
Naputtele laakerit irti pölysuojineen, ja kävele laakerikauppaan. Sieltä löytyy apu. Laakerin tyyppi löytyy myös sieltä ei- maalaltulta puolelta. Veikkaisin että kyseessä ovat ihan normaalit kestovoidellut ja molemminpuolin suojatut lakrut, eli eivät ole hinnan kiroissa.
Mittojen perusteella laakeri on juurikin tuo lonkalta heittämäni 6005. Ostin varaosaliikkeestä FAG:n tekeleet yhteishintaan 11,40 €. Täytyy järjestää lähipäivinä aikaa niiden vaihtamiseen. Selkään pitäisi jo päästä. Ja moottoripyörälläkin olis kiva päästä ajelemaan...
-mikko-
Enpä saanut laakereita tuurnalla naputtelemalla irti. Laakereiden välissä oleva holkki oli liikaa tiellä, joten piti keksiä sopivampi työkalu. Kipasin sitten Motonetista tuohon käyttöön tarkoitetun työkalusarjan, sillä irtosi mukavasti. Uudet laakerit pakastimesta paikoilleen, nyt täytyy vielä vääntää kumit vanteelle että pelin saa taas seisomaan omilla pyörillään.
-mikko-