Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Heippa.

    Kyseessä ois uudehko hornetti 600.
    Nyt en hiffaa tätä hommaa. Ihan manuskan mukaan olen ketjua kiristänyt ja katsonut sopivan kireyden. Joka kerta kun kirkistyksen jälkeen tulen ajolenkiltä takaisin, on ketju taas löystynyt? Akselin pultti on varmasti ollu kiinni. (kunnon vehkeillä olen sitä kiristänyt)

    Mitä tässä nyt voi niinku tehä väärin. Ketjunpuoleisesta mittapultista näkee, että se on siirtynyt löysemmälle ajon jälkeen. Ei voi käsittää tätä hommaa.

    Akselin pultin kiristämisen jälkeen ketjun kireys on ollut sopiva. Eli ei se siirry takaisin ainakaan pultin kiristyksen yhteydessä?

    Oisko ideaa? Mekanismissa joku vika? Kiristäjässä joku vika?
  2. #2
    Lainaa vennamo kirjoitti Katso viesti
    Heippa.

    Kyseessä ois uudehko hornetti 600.
    Nyt en hiffaa tätä hommaa. Ihan manuskan mukaan olen ketjua kiristänyt ja katsonut sopivan kireyden. Joka kerta kun kirkistyksen jälkeen tulen ajolenkiltä takaisin, on ketju taas löystynyt? Akselin pultti on varmasti ollu kiinni. (kunnon vehkeillä olen sitä kiristänyt)

    Mitä tässä nyt voi niinku tehä väärin. Ketjunpuoleisesta mittapultista näkee, että se on siirtynyt löysemmälle ajon jälkeen. Ei voi käsittää tätä hommaa.

    Akselin pultin kiristämisen jälkeen ketjun kireys on ollut sopiva. Eli ei se siirry takaisin ainakaan pultin kiristyksen yhteydessä?

    Oisko ideaa? Mekanismissa joku vika? Kiristäjässä joku vika?
    Mikä vuosimalli? Muuttunut juuri sopivasti tuo kireyden säätömekanismi. Valitettavasti epäilen käyttäjä vikaa jos kyse on uusimmasta kiristys mekanismista.

    Homma menee näin:

    1. Kiristä ketjut sopivaan tiukkuuteen säädöillä.
    2. Kiristä suorassa linjassa oleva taka-akselin kireyteen 98nm
    3. TÄMÄN JÄLKEEN KIRISTÄ KETJUN KIREYTTÄ SÄÄTÄVÄT RUUVIT, tarkista renkaan suuntaus vielä ja ketjujen oikea kireys.

    Eli jos unohdit kohdan kolme taka-akselin kiristyksen jälkeen niin ei ole ihme että ketjut löystyy ajossa.

    Edit: Tuo kiristy unohtuu aina joskus itse kultakin No mut anyway toiv. tästä oli jotai hyötyä...
  3. #3
    Kyllä. Juuri nuin sen oon tehny. Joo uusi kiristysmekanismi.
  4. #4
    Mielestäni tuo kohta kolme on kireyden pysymisen kannalta epäolennainen, koska niiden kiristys tehdään akselin pultin kiristämisen jälkeen, jolloin ne ei voi vaikuttaa enää renkaan liikkeeseen/asentoon. Ne kiristetään ohjekirjan mukaan hellästi, ihan vain ettei säätöruuvit heilu ajon aikana. Ei pitäisi vaikuttaa enää renkaan asentoon.
  5. #5
    Eikä lähi aikoina ole tehty mitään takapyörään kohdistuvia huoltoja?
    Eli kaikki holkit, laakerit yms. on varmasti oikeilla paikoillaan?

    Tosin luulisi tuollaisten puuttumisen huomaavan ajossakin, hyvinkin nopeaan.

    Ja onko siis vain tuo säätöpultti löysässä, vai myös ketju, eli akseli liikkunut?
  6. #6
    Kyllä ne säätömutikat (kiristettynä) estää myös akselin liikkumisen eteenpäin ja samalla ketjun löystymisen. Minulla oli vastaavat mutterit löysällä "ammattihuoltomiehen" jäljiltä viime kesänä. Samalla oli myös jarrusatulan kiinnityspultti jätetty auki. Kyse oli ketjujen ja rattaiden vaihdosta.
    XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...

  7. #7
    Lainaa vennamo kirjoitti Katso viesti
    Mielestäni tuo kohta kolme on kireyden kannalta epäolennainen, koska niiden kiristys tehdään akselin pultin kiristämisen jälkeen, jolloin ne ei voi vaikuttaa enää renkaan liikkeeseen/asentoon. Mielestäni ne kiristetään ohjekirjan mukaan hellästi, ihan vain ettei säätöruuvit heilu ajon aikana.
    Jaa... Eikös tämä säätöruuvin löystyminen sitten ollutkaan se ongelma? Liian hento kiristys ja ne löystyy. Taka-akseliin kohdistuu kuitenkin aika kovat voimat kun rullataan 200kg alle 5 sekunnin 0-100km/h. Jarruttaessa takajarrulla taas tulee toiseen suuntaan voimaa ja pakostakin ne liikuttavat hieman taka-akselia.

    Tuon säätöruuvin todellinen tarkoitus on nimenomaan pitää taka-akseli kohdillaan ajossa, ketjujen kireyden säädössä ne vain helpottavat huomattavasti muttei ole korvaamaton.
  8. #8
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ei kun justiin se pitää sen akselin paikallaan. Ja ne ei saa siksi muuttaa asentoaan esim. tärinän takia, koska taka-akseli "nojaa" kiristäjiä vasten kun ketju alkaa vetämään rengasta eteenpäin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Jaa... Eikös tämä säätöruuvin löystyminen sitten ollutkaan se ongelma? Liian hento kiristys ja ne löystyy. Taka-akseliin kohdistuu kuitenkin aika kovat voimat kun rullataan 200kg alle 5 sekunnin 0-100km/h. Jarruttaessa takajarrulla taas tulee toiseen suuntaan voimaa ja pakostakin ne liikuttavat hieman taka-akselia.

    Tuon säätöruuvin todellinen tarkoitus on nimenomaan pitää taka-akseli kohdillaan ajossa, ketjujen kireyden säädössä ne vain helpottavat huomattavasti muttei ole korvaamaton.
    Ongelma oli kiristetyn ketjun löystyminen ajamisen jälkeen. Kyllä nuo säätöpultit on kanssa kiristetty kunnolla joka kerta.
  10. #10
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Eikä lähi aikoina ole tehty mitään takapyörään kohdistuvia huoltoja?
    Eli kaikki holkit, laakerit yms. on varmasti oikeilla paikoillaan?

    Tosin luulisi tuollaisten puuttumisen huomaavan ajossakin, hyvinkin nopeaan.

    Ja onko siis vain tuo säätöpultti löysässä, vai myös ketju, eli akseli liikkunut?
    Ei ole tehty mitään huoltoja. Kyseessä on aika tuore pyörä. Pakkohan tuon akselin (renkaan) on ollut liikkua eteenpäin, koska ketju on löystynyt ajon aikana.

    En voi käsittää.
  11. #11
    Lainaa vennamo kirjoitti Katso viesti
    Ongelma oli kiristetyn ketjun löystyminen ajamisen jälkeen. Kyllä nuo säätöpultit on kanssa kiristetty kunnolla joka kerta.
    Anteeksi, tarkoitukseni ei ollut jauhaa. Katsomme asiaa teknisesti hieman eri kantilta, tai sitten artikulaatiossani on heikkoutta

    Toivottavasti asia selviää, niin pääset ajelemaan huoletta!
  12. #12
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Anteeksi, tarkoitukseni ei ollut jauhaa. Katsomme asiaa teknisesti hieman eri kantilta, tai sitten artikulaatiossani on heikkoutta

    Toivottavasti asia selviää, niin pääset ajelemaan huoletta!
    Artikulaatio itte kullakin Ei tässä mittää. Niin tosiian, ois kiva ku selviäis. Se on tälle viikkoa kolmas kiristyskerta kohta puoliin. Saapa nähä miten pysyy tällä kertaa.
  13. #13
    ( Tuon säätöruuvin todellinen tarkoitus on nimenomaan pitää taka-akseli kohdillaan ajossa. )

    Okei, mää aattelin, että ku akseli on kiristetty, se ei sen jälkeen enää mihinkään liiku. Voipi olla, että nuo säätöpultit ja ne härpäkkeet juuri vaikuttaa siihen. Kyllä mielestäni olen ne ihan kunnolla vääntänyt kiinni.
  14. #14
    Merkkaa vaikka tussilla pieni merkki takahaarukkaan, niin näet liikkuuko se akseli oikeasti, vai antaako ketju periksi. Jos on uusi ketju, saattaa aluksi venyä nopeastikin ennenkuin asettuu (vaikka olisi kuinka esivenytetty tehtaalla, ym. höpöjuttuja ).
  15. #15
    Lainaa Veturinkuljettaja kirjoitti Katso viesti
    Merkkaa vaikka tussilla pieni merkki takahaarukkaan, niin näet liikkuuko se akseli oikeasti, vai antaako ketju periksi. Jos on uusi ketju, saattaa aluksi venyä nopeastikin ennenkuin asettuu (vaikka olisi kuinka esivenytetty tehtaalla, ym. höpöjuttuja ).
    Ihan hyvä pointti. Pitää koittaa merkitä.
  16. #16
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Ei kun justiin se pitää sen akselin paikallaan. Ja ne ei saa siksi muuttaa asentoaan esim. tärinän takia, koska taka-akseli "nojaa" kiristäjiä vasten kun ketju alkaa vetämään rengasta eteenpäin.
    Aivan. Noh, ens kerralla hitsaan ne kiristyspultit, jos ei ala pysymään
  17. #17
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jos ei akseli liiku niin se on sitten joku o-rengas lähtenyt ketjusta veke ja se jäystää sitten joka ajolla väljää lisää sinne missä ei rasvat pysy ketjun sisässä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  18. #18
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vennamo kirjoitti Katso viesti
    Aivan. Noh, ens kerralla hitsaan ne kiristyspultit, jos ei ala pysymään
    Hehe, kannattaa kumminkin varoa ettei jengat mene, mutta aina voi koittaa vaikka kokeeksi jesarilla teipata mutterit niin etteivät pääse tärinästä pyörimään.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  19. #19
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Hehe, kannattaa kumminkin varoa ettei jengat mene, mutta aina voi koittaa vaikka kokeeksi jesarilla teipata mutterit niin etteivät pääse tärinästä pyörimään.
    Musta rupiaa tuntumaan user fail tässä hommassa. Sen nimittäin pystyy kiristämään kahdella tapaa sen säätöruuvin. Vastapäivään sekä myötäpäivään. Akselin mutterin kiristämisen jälkeen siitä voi ottaa löysät pois eli vastapäivään vääntämällä. Toisaalta sitä vois kiristää myötäpäivään, joilloin "löysät" ja se pultti kiristyy sisäänpäin => tämä on se mikä mulla on kussu tuossa. Nyt kiristin sitä vastapäivään. Jos nyt pysyy vielä ketjussa kireys niin ei saa muutako itteä syyttää ja aivopierua. En tiiä mitä oon ajatellu. Manuskassa on aika sekavasti selitetty...hullu kirjoitusvirhe siellä.

    Mutta näin sitä kait oppii.
  20. #20
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Veturinkuljettaja kirjoitti Katso viesti
    Merkkaa vaikka tussilla pieni merkki takahaarukkaan, niin näet liikkuuko se akseli oikeasti, vai antaako ketju periksi. Jos on uusi ketju, saattaa aluksi venyä nopeastikin ennenkuin asettuu (vaikka olisi kuinka esivenytetty tehtaalla, ym. höpöjuttuja ).
    Ei ne ketjut mitään uutena kuulu venyä. Neljät ketjut olen ajanut loppuun ja kun ne rupesivat venymään takana oli noin 40 000km. Jos laittaa liian kireälle niin menevät kyllä piloille aika pian.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  21. #21
    Jospa on vain käynyt niin, että ketjujen jako ei osu rattaisiin kohdalleen. Eli löysä kohta on sopivasti lenkin jälkeen "haarukan alapuolella"
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  22. #22
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Ei ne ketjut mitään uutena kuulu venyä. Neljät ketjut olen ajanut loppuun ja kun ne rupesivat venymään takana oli noin 40 000km. Jos laittaa liian kireälle niin menevät kyllä piloille aika pian.
    Kuulostaa loogiselta, olen kuitenkin nähnyt ketjut joita joutui heti niiden uusimisen jälkeen säätämään kireämmälle, pariinkin otteeseen. Tämän jälkeen kireyssäätöön ei tarvinnut koskea. Ketjujen välillä lienee eroja? Oli kuitenkin ihan merkkiketjut (taisi olla 525:set X-rengas DID:it, jos en väärin muista).
  23. #23
    Lainaa vennamo kirjoitti Katso viesti
    Musta rupiaa tuntumaan user fail tässä hommassa. Sen nimittäin pystyy kiristämään kahdella tapaa sen säätöruuvin. Vastapäivään sekä myötäpäivään. Akselin mutterin kiristämisen jälkeen siitä voi ottaa löysät pois eli vastapäivään vääntämällä. Toisaalta sitä vois kiristää myötäpäivään, joilloin "löysät" ja se pultti kiristyy sisäänpäin => tämä on se mikä mulla on kussu tuossa. Nyt kiristin sitä vastapäivään. Jos nyt pysyy vielä ketjussa kireys niin ei saa muutako itteä syyttää ja aivopierua. En tiiä mitä oon ajatellu. Manuskassa on aika sekavasti selitetty...hullu kirjoitusvirhe siellä.

    Mutta näin sitä kait oppii.
    Tätä meinasin ehdottaa. Eli tottahan toki ne löysät pitää ottaa pois samaan suuntaan, kuin mihin ketju kiristyy.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  24.  
  25. #24
    Kun kukaan ei vissiin oo vielä kysynyt että paljonko pyörällä/ketjulla on metrejä takana? Myös viimeisillään olevat ketjut löystyy nopeasti kiristyksen jälkeen. Kyse oli uudehkosta pelistä, mutta voihan 2v pyörässäkin olla 40tkm mittarissa...
    Yamaha T7 World Raid -22
    Honda CB1000RA -10