Heippa.
Kyseessä ois uudehko hornetti 600.
Nyt en hiffaa tätä hommaa. Ihan manuskan mukaan olen ketjua kiristänyt ja katsonut sopivan kireyden. Joka kerta kun kirkistyksen jälkeen tulen ajolenkiltä takaisin, on ketju taas löystynyt? Akselin pultti on varmasti ollu kiinni. (kunnon vehkeillä olen sitä kiristänyt)
Mitä tässä nyt voi niinku tehä väärin. Ketjunpuoleisesta mittapultista näkee, että se on siirtynyt löysemmälle ajon jälkeen. Ei voi käsittää tätä hommaa.
Akselin pultin kiristämisen jälkeen ketjun kireys on ollut sopiva. Eli ei se siirry takaisin ainakaan pultin kiristyksen yhteydessä?
Oisko ideaa? Mekanismissa joku vika? Kiristäjässä joku vika?
Mikä vuosimalli? Muuttunut juuri sopivasti tuo kireyden säätömekanismi. Valitettavasti epäilen käyttäjä vikaa jos kyse on uusimmasta kiristys mekanismista.
Homma menee näin:
1. Kiristä ketjut sopivaan tiukkuuteen säädöillä.
2. Kiristä suorassa linjassa oleva taka-akselin kireyteen 98nm
3. TÄMÄN JÄLKEEN KIRISTÄ KETJUN KIREYTTÄ SÄÄTÄVÄT RUUVIT, tarkista renkaan suuntaus vielä ja ketjujen oikea kireys.
Eli jos unohdit kohdan kolme taka-akselin kiristyksen jälkeen niin ei ole ihme että ketjut löystyy ajossa.
Edit: Tuo kiristy unohtuu aina joskus itse kultakinNo mut anyway toiv. tästä oli jotai hyötyä...
Kyllä. Juuri nuin sen oon tehny. Joo uusi kiristysmekanismi.
Mielestäni tuo kohta kolme on kireyden pysymisen kannalta epäolennainen, koska niiden kiristys tehdään akselin pultin kiristämisen jälkeen, jolloin ne ei voi vaikuttaa enää renkaan liikkeeseen/asentoon. Ne kiristetään ohjekirjan mukaan hellästi, ihan vain ettei säätöruuvit heilu ajon aikana. Ei pitäisi vaikuttaa enää renkaan asentoon.
Eikä lähi aikoina ole tehty mitään takapyörään kohdistuvia huoltoja?
Eli kaikki holkit, laakerit yms. on varmasti oikeilla paikoillaan?
Tosin luulisi tuollaisten puuttumisen huomaavan ajossakin, hyvinkin nopeaan.
Ja onko siis vain tuo säätöpultti löysässä, vai myös ketju, eli akseli liikkunut?
Kyllä ne säätömutikat (kiristettynä) estää myös akselin liikkumisen eteenpäin ja samalla ketjun löystymisen. Minulla oli vastaavat mutterit löysällä "ammattihuoltomiehen" jäljiltä viime kesänä. Samalla oli myös jarrusatulan kiinnityspultti jätetty auki. Kyse oli ketjujen ja rattaiden vaihdosta.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Jaa... Eikös tämä säätöruuvin löystyminen sitten ollutkaan se ongelma? Liian hento kiristys ja ne löystyy. Taka-akseliin kohdistuu kuitenkin aika kovat voimat kun rullataan 200kg alle 5 sekunnin 0-100km/h. Jarruttaessa takajarrulla taas tulee toiseen suuntaan voimaa ja pakostakin ne liikuttavat hieman taka-akselia.
Tuon säätöruuvin todellinen tarkoitus on nimenomaan pitää taka-akseli kohdillaan ajossa, ketjujen kireyden säädössä ne vain helpottavat huomattavasti muttei ole korvaamaton.
Ei kun justiin se pitää sen akselin paikallaan. Ja ne ei saa siksi muuttaa asentoaan esim. tärinän takia, koska taka-akseli "nojaa" kiristäjiä vasten kun ketju alkaa vetämään rengasta eteenpäin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
( Tuon säätöruuvin todellinen tarkoitus on nimenomaan pitää taka-akseli kohdillaan ajossa. )
Okei, mää aattelin, että ku akseli on kiristetty, se ei sen jälkeen enää mihinkään liiku. Voipi olla, että nuo säätöpultit ja ne härpäkkeet juuri vaikuttaa siihen. Kyllä mielestäni olen ne ihan kunnolla vääntänyt kiinni.
Merkkaa vaikka tussilla pieni merkki takahaarukkaan, niin näet liikkuuko se akseli oikeasti, vai antaako ketju periksi. Jos on uusi ketju, saattaa aluksi venyä nopeastikin ennenkuin asettuu (vaikka olisi kuinka esivenytetty tehtaalla, ym. höpöjuttuja).
Jos ei akseli liiku niin se on sitten joku o-rengas lähtenyt ketjusta veke ja se jäystää sitten joka ajolla väljää lisää sinne missä ei rasvat pysy ketjun sisässä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Musta rupiaa tuntumaan user fail tässä hommassa. Sen nimittäin pystyy kiristämään kahdella tapaa sen säätöruuvin. Vastapäivään sekä myötäpäivään. Akselin mutterin kiristämisen jälkeen siitä voi ottaa löysät pois eli vastapäivään vääntämällä. Toisaalta sitä vois kiristää myötäpäivään, joilloin "löysät" ja se pultti kiristyy sisäänpäin => tämä on se mikä mulla on kussu tuossa. Nyt kiristin sitä vastapäivään. Jos nyt pysyy vielä ketjussa kireys niin ei saa muutako itteä syyttää ja aivopierua. En tiiä mitä oon ajatellu. Manuskassa on aika sekavasti selitetty...hullu kirjoitusvirhe siellä.
Mutta näin sitä kait oppii.
Jospa on vain käynyt niin, että ketjujen jako ei osu rattaisiin kohdalleen. Eli löysä kohta on sopivasti lenkin jälkeen "haarukan alapuolella"
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Kuulostaa loogiselta, olen kuitenkin nähnyt ketjut joita joutui heti niiden uusimisen jälkeen säätämään kireämmälle, pariinkin otteeseen. Tämän jälkeen kireyssäätöön ei tarvinnut koskea. Ketjujen välillä lienee eroja? Oli kuitenkin ihan merkkiketjut (taisi olla 525:set X-rengas DID:it, jos en väärin muista).
Kun kukaan ei vissiin oo vielä kysynyt että paljonko pyörällä/ketjulla on metrejä takana? Myös viimeisillään olevat ketjut löystyy nopeasti kiristyksen jälkeen. Kyse oli uudehkosta pelistä, mutta voihan 2v pyörässäkin olla 40tkm mittarissa...
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10