Pahottelut nyt ku moposta täällä kyselen, mut nyt tarvihten apua.
Elikkäs solifer sm 82 mopoon vaihdoin männän, enkä saa sitä käyntiin.männän voitelin 2t-öljyllä ennen laittoa.
Kun polkee niin polkaisun aikana moottori pyörii hyvin ja tuntuisi "käyvän", mutta heti kun polkaisu loppuu niin kone hiljenee.
Kipinä tulee ja on vahvaa, myös tulppa on uusi.
Pytyn reiästä laitoin bensaa ei auttanut.
Kaasaria säädetty vaikka miten.
Koitettu ilmanputsarin kanssa ja ilman.
Bensa on uutta.
Puristuksia on.
Alkaa mulla pikkuhiljaa ideat loppua.
Yksi tosin voisi olla, imuvuoto(?) sylinterin alatiiviste hajosi asennettaessa ja leikkelin tiivistepaperista uuden, olisikohan se vikana?
Toinen voisi olla, että laitoin tarvikemännän väärinpäin siinä kun ei nuolta ollut pakoaukkoa kohti ollenkaan.
Voiko jompikumpi noista aiheuttaa edellä mainittuja ongelmia?
Loppuu multa järki kesken ton mopon kanssa.![]()
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Onko riittävästi puristuksia?
Eihän männänrekaiden katkokset ole kaikki samassa kohdassa?
Onko mäntä symmetrinen vai voisiko olla että sen toisenpuolen helmassa olisi imua varten syvennys / leikkaus?
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Jos oikein muistan, niin männänrenkaitten katkokset ei voi mennä väärin, kun siellä oli tapit ohjaamassa.
Mäntä taisi olla (silmämääräisesti) tasaisen "pyöreä". En muista nuolta männän päässä, mutta saatan muistaa väärin. Varaosat hain Mopo-Sportista Unioninkadun alkupäästä. Muistaako kukaan..?
Tuolloin kyseessä oli -80 mallin SM, mutta pitäisi olla sama Tomoksen moottori. Aikaa männän (ja viidennen vaihteen)asentamisesta on jo tosin reilu 30 vuotta....
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Eikös siinä ole vielä Tomoksen kone?
Männän helmat ovat muistaakseni pituudeltaan samat, mutta renkaiden katkoksien kohdilla olevat
tapit/ renkaan katkos osuu sylinterin aukon kohdalle jos männän asentaa väärinpäin.
Tavallisella tuurilla sitten ensimmäisellä polkaisulla renkaan pää narahtaa aukkoon, NAPS! ja "adjöö".
Äkkiä vaan paikat auki.... toivoen parasta vaikka pahinta peläten.
Toisaalta.... olikohan helma imupuolelta "kapeampi" kuin pakopuolelta ?
Jos oli, saattaa olla, että seos karkaa tällöin kampikammiosta suoraan pakokanavaan/putkeen,
koska männän ollessa ylhällä sen helma ei peitä pakoaukkoa.
Eihän vaan helmoja tullut lyhenneltyä virimielessä?
Pakopuolelta lyhentäminen tuo tuon ym. ongelman myös.
Tuo katkosten sijoittuminen aukkoihin nähden on ihan hyvä konsti ihmetellä männän asennuksessa.
Mitenkäs muuten se alatiivisteen paksuus.... tuli vielä mieleen....
Jossain mallissa/mallissa taisi olla paksu "bagelliittitiiviste" ?
Jos alatiiviste on "normaalia" ohuempi, pakoaukon alareuna "laskeutuu alemmas"
Tarkistahan vielä pakoaukosta männän ollessa yläkuolokohdassa että helman pituus riittää
peittämään täysin pakoaukon alareunan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei kai tollasessa paljon muuta voi olla kun imuvuoto siinä paperitiivisteessä sylinterin ja lohkon välissä sitten. Tai tulpanhattu huonosti.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mäntä oli silmämääräisesti tasaisen pyöreä ja pienet tapit männänrenkaita "ohjaamassa", mitään merkkiä männän asennosta ei ollut. Ja puristuksia on (sitä kun kerkesi joku vielä kysymään.)
Kai se on vielä tuo kone otettava auki ja jos mäntä oikeinpäin niin tehtävä vielä yksi alatiiviste/ vierailtava marmoritiskillä.
E: en mäntää viilaillut muutenkin ihan orkkis niin ei kehtaa viritellä.![]()
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Ennenkun purat, tarkista pakoaukosta kunnon valon kanssa, peittääkö männän helma
koko aukon (sivut / alareuna) kun mäntä on yläkuolokohdassa !
Jos ei, siitä ei sinällään ole muuta ongelmaa kuin että peli ei tahdo käydä.
Todellinen ja kalliimmaksi tuleva murhe väärinpäin olevan männän kanssa on
tuo renkaan katkoksen osuminen aukkoon.... ja lähes pomminvarma renkaan-männnän-sylinterin tuho![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jaa... laitoit näköjään tarvikemännän.
Sen suurempi syy tarkistaa tuo pakoaukon tilanne!
Toinen välttämätön tarkistus asennuksen yhteydessä on männänrenkaiden katkosväli !!!!
Tarvikeosien toleranssit ovat usein mitä ovat.
Männänrenkaat ovat usein "pitkät", jolloin niihin jää liian pieni katkosväli.
Koneen kuumentuessa renkaan päät toppaavat toisiinsa ja rengas "raapii" sylinterin seinämän
kuivaksi ja sitten leikkaa. Moni on "narauttanut" moponsa kiinni juuri em. syystä "tarvikemännän + renk"
asennuksen jälkeen.
Tarkista ehdottomasti, että renkaiden katkosväli on valmistajan (Tomos) toleransseissa !!!
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Luulisin että tuo ihan kunnollinen on kun voimakoneelta ostin, en vain mitään muuta mäntää löytänyt kuin tuon voimakoneen 15€ männän. Tiedä vaikka olisi ihan alkuperäinen.
Tyhmä kysymys mutta kuinka sen katkosvälin tarkistan?![]()
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Yhtään viisastelematta tai pilkkua viilaamatta, tuo "luulisin" on usein se kohtalokas asia konehommissakin.
Katkosvälin mitat varmaan löytyy netin ihmeellisestä maailmasta suht helposti, ellei mitään
koneeseen liittyvää opusta,korjauskirjaa tms. ole käsillä.
Ehkä selkein tapa sen katkosvälin mittaamiseen on se, että laitat renkaan kerrallaan (irrallaan)
sylinteriin vaikka puoleen väliin pakoaukon yläreunan ja sylinterin yläreunan väliin.
Mieluiten rengas vielä samoin päin kun se asentuu mäntään.
Renkaan saa riittävän "suoraan" sylinteriin esim. tasaamalla sen männän helmoja vasten
viemällä mäntä nätisti "ylösalaisin" alakautta sylinteriin.
Sitten mitataan rakotulkilla renkaan katkoksen väli (varovasti, ettei rengas käänny vinoon mitt. aikana)
Sama temppu kaikille renkaille. (toiselle)
Jos mitattu katkos on pienempi kuin valmistajan antama minimi, on renkaan päitä lyhennettävä.
Konstit on monet, mutta "mopotallissa" ehkä helpoin on laittaa luiskamitan päälle suht hienoa
hiomanauhaa (kestävämpi kuin paperi) ja hioa varovasti mutta suoraan, molemmat päät.
Tarkkana, ettei lähde liikaa, eikä pää katkea.
Tarkistusmittaus aina em. tavalla.
Pitää vaan mielessä, ettei ole voima- tai nopeuslaji.
Nuo tarvikeosien ylipitkät renkaat ovat tosiaan tuhonneet monet sylinterit ja männät.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei ole itselläni tullut vastaan liian pitkää männänrengasta vaikka niistä paljon on kirjoitettukin. Tarkastetaan laittamalla rengas sylinteriin ja mittaamalla rakotulkilla katkoksen välys. Ei muistikuvaa mitä se mopossa on, mutta eiköhän 0,1mm riitä.
Ennen yhtään lisäpolkaisua tarkistaisin minäkin männän suunnan. Tapit kuuluu yleensä olla imupuolelle päin, siellä kun renkaat ei kulje aukon yli kuten pakopuolella.
Mutta sekään ei selitä käynnistämättömyyttä. Onko sytyn ajoitus tsekattu? Noissa Tomoksissa oli vauhtipyörän kiila tappimallinen ja esim koneen kovasti leikatessa saatto pyörähtää. Vauhtipyörän akselin kehä kun nostelee kärkiä, kannattaa ajoitus tarkistaa. Tulppa pois ja ruuvarilla tai puutikulla sekä vaihtipyörästä pyörittämällä tunnet koska mäntä käy yläkuolokohdassa. Kärkien kuuluu aueta juuri yläkuolokohdassa. Magneeton pohjalevy on kolmella ruuvilla kiinni ja sitä pyörittämällä säädetään ajoitus.
Aika jännältä kuulostaa nuo liian pitkät männänrenkaat, mutta ei tuo mikään paha rasti ole niin kahtoo sen siinä samalla kun sylkän ottaa irti.
Sytystä ajattelin itsekkin, mutta hylkäsin ajatuksen koska kone ei ole leiponut, enkä sytytystä ole sorkkinut.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Mulla on joku hämärä muistikuva noitten kipinäongelmista ja silleen että irtotulpassa kipinää on mutta ei paikallaan...joku maadotusjuttu mutta ei ny muista tarkemmin alkaa olla 30 vuotta soliferista.
-vk-
ZZR 1100 -92
Yamaha xtz super tenere 750 - 90
Koska ko laite on viimeksi käynyt?
Jos seisonut pitkään, niin voi olla että kampiakselin stefat ovat kuivuneet pilalle ja falskaa seoksia sitä kautta pihalle.
Älä korjaa ehjää....
3 viikkoa sitten lyhyesti käytin, ennen kuin aloin mäntää vaihtamaan sitä ennen viime kesänä/syksynä.
Melko varma olen että mäntä meni väärinpäin, kun siinä ei mitään merkkiä ollut miten päin sen kuuluu olla.
Ens viikonloppuna kone taas auki.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Onko sitä vanhaa mäntää? Katsot onko helmat eri mittaiset ja vertaat siihen uuteen. Mulla on erittäin hailakka muistikuva (voi olla väärä) noista mopojen männistä, että ihan symmetriset ne olisi (vakiona) olleet. Imuhelmaa lyhentämällä ja pakoaukon ja huuhtelukanavien kohdata kun alensi männän päätä niin kierrostaipumus koneessa parani puristussuhteen kustannuksella tietty.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
On tallessa mutta eipä se ollut tietenkään käsillä, kun uutta laitoin.
Täytyy tutkailla.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Joskus vuonna "miekka&kilpi" omasta SM77:sta oli kondensaattori sökö, antoi kyllä kipinää kun tulppa oli irti, mutta ei sytyttänyt tulpan ollessa paikoillaan.
Ja kärkien kuuluu yleensä aueta hieman ennen yläkuolokohtaa. Jos mopon manuaali löytyy jostain, niin sieltä pitäisi löytyä tarkka arvo.
Jos kone on ollut käynnissä ennen männän vaihtoa, tuskin kipinäpuolelta vikaa löytyy. Ja vaikka sytytyksen ajoitus olisikin poissa paikaltaan, kone kyllä lupaisi, jos ei nyt aivan hyvin kävisikään.
Ensimmäisenä tulee kyllä imuvuoto mieleen, siis joko sylinterin ja lohkon, tai sitten imukurkun ja sylinterin välissä.
Kaasuttimeen siis kuitenkin tulee menovettä ja ryypyttää voi niin että kaasutin tulvii koneen päälle? Jos ei, bensaletku irti ja hana auki, jos bensaa tulee, niin vika koho/neulaventtiilissä, jos ei vika hanassa/tankissa. Tietty joku roska kaasuttimessa voi katkaista polttoaineen kulun myös, eikun kaasari pöydälle ja yksin kimmin paloiksi, puhdistus ja uudelleen kasaan. Pääsuutinhan mopoissa oli toiseksi yleisin syy hyytymiseen, yleisin oli "hippa" tulpassa, sinne kulkeutui roskat, joista pääsi eroon suuttimen avaamalla ja napakasti puhaltamalla.
Taitaa noissa mennä pelkkää mäntää ja renkaita uusittaessa aika riskin puolelle tuo kympin katkos.
Uudella/poratulla hoonatullakin pytyllä alkaa rohkeus pettämään tuolla kympillä vaikka
hissuttelis kuinka hartaasti sisäänajossa.
Vanhaan hoonaamattomaan en alle 0.25 lähtisi laittamaan yllyttämälläkään.
Ylipäänsähän noissa 2-tahtareissa ja erityisesti kilpureissa, tuo "oikea rengas ja välys"
on ihan ratkaiseva ja varsinaista pilkunviilaushommaa.
Piikin vesipeleissäkin se on siitä "makeimmasta" kymppi pieleen niin se narahtaa tai sitten ei mene "mihinkään".
Valmistajan toleranssit on ihan hyvä tarkistaa harrastehommissakin ja mennä niiden puitteissa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Piti oikein kuukkeloida asiaa kun jäi itseänikin vaivaamaan. Jenkkisuositus näyttää olevan 0,012 * männän halkaisija. 50mm Tomoksen männällä siis 0,6mm. Lähde http://twostrokemotocross.com/2012/1...ston-ring-gap/
Onhan nuo Tomos/Puch ajat jo eletty kuumimmillaan 40 v.sitten.
Vähän kuin sota-aikaa ja juoksuhautoja.... melkein.
Nuo katkosvälit ovat taas niitä "riippuu mistä roikkuu"- juttuja vieläpä monestakin tekijästä,
eikä vähiten eri osien materiaaleista ja koneen jäähdytystavasta.
Jos Hi-Po jipot jätetään suosiolla syrjään, on olemassa tosiaan vain yksi ja selkeä ohje,
valmistajan ilmoittamat toleranssit alkuper./vastaavissa osissa.
Hieman OT käytännön esimerkkinä esim. moderni piikin vesijäähyinen, yksirenkainen 2-t crossi.
Ilman mitään muuta muutosta kuin orginaalin renkaan vaihto "sopivampaan" tuotteeseen ja
katkosvälin sovittaminen "kohdilleen" (joka eroaa yleensä valm.ilm. toleransseista),
laite tuuppaa aivan totaalisen eri tahtiin pohjilta ja keskialueella niin radalla kuin rullillakin.
Aivan tappitehoissa ei sitten juuri eroa ilmene kunhan stanuhilut ovat vaan kunnossa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No on. 25v sitten melko tarkkaan loppui iteltäni Tomoksen kanssa sekoilu. Mulla oli 6vuotiaasta eteenpäin mopoja, joilla ajettiin pitkin maaseudun rauhaa. Tunturi sport, 2 pappista, ja yksi Tomos. Kirottuja laitteita kaikki, eivät kestäneet pelle pelottomien kokeiluja juuri nimeksikään kun itse pitsisylintereitä ja kaikenlaisia kokeiluja tehtiin. Tomos oli kyllä kaikkein huonoin kestämään mitään. Solifer Suzuki S saapui siis 25v 2pv sitten korvaamaan täysi-ikäisyyden kunniaksi noi rakkineet. Se kestikin alakerran ja vaihteiston osalta kaiken, sylintereitä ja mäntiä toki huonolla käytöllä siitäkin rikottiin.
Ei harmita kuin yksi asia. Joskus 20v sitten mummolassa tyhjättiin navettaa. Epäkunnossa olevia muuten siistejä pappiksia laitettiin 2kpl kaatikselle. Toinen oli sellainen vanha pyöreälinjainen. Yksi uudempikorinen orkkiskuntoisena on onneksi vielä tallessa.
Mäntä oli muuten symmetrinen mutta männänrenkaiden tapit ei ole sivuilla vaan sellaisessa kohdassa ettei katkos
osu huuhteluaukkoihin. Tuossa vanhassa Tomoksessa on vain kaksi huuhteluaukkoa sivuilla niin väärinasennuksesta ei ole isommin vaaraa.
Tuollainen mopon katkojasytkä on maailman yksinkertaisin. Muutenkin tuon saa käyntiin aina jollakin lailla.
Ettei vaan vuotaisi esim sylinterin ja lohkon välistä ? Starttipilottia kehiin, jos lupailee niin sitten vika bensapuolella, muuten luultavasti sähköpuolella.
VMPK:n foorumeilla muuten saa hyvin myös apuja tälläisten aiheitten kanssa: http://www.vmpk.fi/forum/index.php
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Vika selvis kun avasin yläkerran, alempi männänrengas poikki.En usko että olisi asennusvirhe, mutta tiiä sitte en jaksa 15€ männän takia alkaa tappelemaan kun ei sylinteriinkään naarmuja tullut, tilaan erimerkkisen männän ja sit pääsee
![]()
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
^Mikä muu kuin asennusvirhe se voisi olla? Uskoisin sinun katkaisseen rankaan asennusvaiheessa, jos mäntä kerran on ollut oikein päin sylinterissä. Ja todennäköisesti on ollut, koska muuten siellä olisi melkoiset jäljet.
2-t koneesta on helppo tarkistaa miten päin se mäntä ei ainakaan kuulu.. Katsoo vaan, osuuko männänrenkaiden lukkotapit huuhteluaukkojen kohdille ja jos osuu, niin väärinpäinhän se silloin on..
Mopon moottorin voi kasata niinkin, että laitat männän renkaineen jo pöydällä irtonaiseen sylinteriin (oikein päin) Ei kokonaan, vaan niin, että mäntä jää männäntapin reiän verran sylinterin helman allapuolelle. Sitten vaan nostat koko paketin paikoilleen ja varmistat, ettei männäntapin lukkorenkaat pääse putoamaan asennusvaiheessa kampikammioon. Helpottaa hommaa huomattavasti..
Tuossa aiemmin mainittu männänrenkaiden päittäisvälyksen tarkistus pitäisi tehdä aina koneremontin yhteydessä ja myös pelkkiä renkaita vaihdettaessa. Jos välys on liian pieni, niin kiinni leikkaa. Jos + merkkinen, niin renkaat ei edes mahdu ehjänä sylinteriin. Mittaus myös siksi, että liian isoilla välyksillä puristukset karkaavat ja tuollaisessa pienessä 2-t koneessa tahon menetys tuntuu selvästi jo takapuolituntumalla.
Niin, pitäähän se sylinterikin mitata... Noin vanha mopo on voitu porata vaikka useampaan kertaan. Mitan saat helposti sylinterin yläpäästä siitä kohdasta, minne männänrenkaat ei yllä - se kohta kun ei kulu lainkaan. Mittaus onnistuu vaikka työntömitalla, jos osaat noniusasteikkoa lukea. Mitta mukana sitten mäntäkauppaan, niin löytyy oikeankokoinen mäntä ja renkaat (joiden välys pitää silti tarkistaa) Ja pitäisihän sylinteri vähintäänkin hoonata, jos siitä hyvän meinaat tehdä..
Viimeksi muokannut: J@ck; 12.05.2013 klo 12:39.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.