Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Hyvää päivää.
    Teen reissun alpeille, painopisteenä Bodenseen seutu syksyllä 2013. Tavoite ajaa kuivalla kelillä ja lämpötilan tulisi olla reilusti plussan puolella (10 astetta ja siitä ylöspäin). Onko syyskuussa/ lokakuussa ajokelejä? Kertokaa kokemuksia säästä syksyllä alpeilla, sekä hyviä nettisivustoja mistä löytyy tietoja säästä.
  2. #2
    Ei ole semmoista sammakkoa, että voisi tietää. Muutamaa päivää aikaisemmin voi sääennusteita seuraamalla arpoa, että minne säärintamat etenee.

    Ainakin viime syyskuun puolivälissä oli viikko aurinkoista ja mahtavat ajokelit.
    Dixi et animam levavi
  3. #3
    Kiitti ek@. Todennäköisyyksiä tässä haetaankin, joiden mukaan tekee lomasuunnitelman.
  4. #4
    Oma kokemus on, että noilla seuduilla on vielä syyskuussa ja lokakuun alkupäivinä pääsääntöisesti ok kelit, mutta ensilumi sataa usein jo lokakuun puolivälin paikkeilla. Mutta mistä näistä tietää, Alpeilla yllätykset ovat aina mahdollisia ja lunta voi pyryttää passoilla vaikka kesäkuussa.
    Yamaha FJR1300A -13, BMW R1200GS -09 ja BMW F650GS -01
  5. #5
    Mä olen kolmesti ylittänyt alpit syyskuun puolivälissä. Kahdesti on ollut hyvät kelit ( Selkeää ja kohtuu lämmintä) ja kerran on satanut räntää. Kannattaa seurata säätiedotuksia ja valita matalampi reitti jos lupaavat lumisadetta. Kiertotie matalammalla on kuitenkin nopeampi ja turvallisempi vaihtoehto lumisateelle.
    Voi veljet!
  6. #6
    Täällä on aikaisemminki ollut tästä asiaa.....(en nyt tähän hätään sitä löytä'nyt) mutta jopa lokakuussa, viikolla 42 on ollut esim Dolomiiteilla & Stilfer Joch:illa t-paitakeliä, että yöllä voi aivan hyvin olla yli tonnin korkeudella syyskuussa jo puomit alhaalla mutta hyvässä lykyssä Stilferille viikolla 42.
    Koko pallon säätyypit ovat muuttuneet joten vaikiaa on sanoa etukäteen mitä tuleman pitää mutta ei syyskuussa ainakaan päiväsellään mitään onkelmaa pitäs tulla.....(pitäs).
  7. #7
    Viime syyskuun lopussa tuli yhtenä yönä Alppien huipulle n. -5 pakkasta ja lunta reippaasti...
    Paikalliset kertoivat ettei sinne ollut nyt pohjoisen pojalla mopedin kanssa asiaa.. Muuttui sitten reitti siihen perinteiseen Italia -> Itävalta motariin..
    [
  8. #8
    "Alppien huipulle"??? Yleensä (usein) alkusyksyllä varsinkin öinen lumisade sataa tuonne reiluun kahteen kilsaan ja siitä ylöspäin, hiukan yli ja alle 1500 metrin pärjää useimmiten melko kivasti vielä...

    Mutta muistakaa, Alpeilla voi lunta sataa koska vaan , ei ole eka kerta kun heinäkuussa on tullu 30-40 cm uutta lunta ja alppitie suljettu liikenteeltä kokonaan. Ja se sää voi muuttua ylhäällä todella nopsaankin..
  9. #9
    Lainaa Jone76 kirjoitti Katso viesti
    Hyvää päivää.
    Teen reissun alpeille, painopisteenä Bodenseen seutu syksyllä 2013. Tavoite ajaa kuivalla kelillä ja lämpötilan tulisi olla reilusti plussan puolella (10 astetta ja siitä ylöspäin). Onko syyskuussa/ lokakuussa ajokelejä? Kertokaa kokemuksia säästä syksyllä alpeilla, sekä hyviä nettisivustoja mistä löytyy tietoja säästä.
    Itse pyörin joka vuosi Bodensee järven ympärillä työhommissa ja tarkoitus olisi ensikesänä mennä paikan päälle Kawalla. Syyskuun sää on kuin Suomen kesä huonona vuonna ja lokakuussa viilenee ja sateen mahdollisuus on tietysti suurempi.
    Vuoristossa sään ennustaminen on vaikeampaa, kun sää on erikorkeuksissa erilainen, mutta pääsääntöisesti lokakuussa pitäisin sään olla "ajokelpoinen"
    Ei kiinnosta pätkääkään
  10. #10
    Lainaa adenauer300 kirjoitti Katso viesti
    Itse pyörin joka vuosi Bodensee järven ympärillä työhommissa ja tarkoitus olisi ensikesänä mennä paikan päälle Kawalla. Syyskuun sää on kuin Suomen kesä huonona vuonna ja lokakuussa viilenee ja sateen mahdollisuus on tietysti suurempi.
    Vuoristossa sään ennustaminen on vaikeampaa, kun sää on erikorkeuksissa erilainen, mutta pääsääntöisesti lokakuussa pitäisin sään olla "ajokelpoinen"
    Eräs tuttu neuvoi, että 10 astetta/ kilometri muuttuu lämpötila noustessa tai laskiessa. Tuon nyrkkisäännön perään tuli pitkä luento säähän vaikuttavista lukuisista eri tekijöistä joita en muista. Tuossa nyt kuitenkin yksi karkea nyrkkisääntö jonka toimivuutta voi halutessaan kokeilla ensi kerran kun kiipeää vuorelle.

    Kiitoksia vastauksista ja laittakaa toki lisää tulemaan kokemuksia.
  11. #11
    Reissunlähtö lähenee. Parin viikon päästä pitäisi startata kohti Itävaltaa ja pitää pikku hiljaa alkaa kartoittamaan, että mitä sitä ottaa matkaan.

    Suurin piirtein kaikki on tiedossa, mutta vaatetus hieman mietityttää, kun ei ole ennen tullut tuolla asti käytyä. Lähinnä askarruttaa kysymys, että ajokamppeissa tarkenee kesäkuun alussa (korkeinkohta löytyy Grossglocknerilta), eli tarviiko matkaan ottaa ajopuvun toppavuoria, vaan pärjääkö pelkällä kerrastolla ja pitkähihaisella. Ilmeisesti vuoristossa on yleensä lämminkeli, mutta ainahan sää saattaa yllättää. Norjassa on ainakin joskus kesäisin ollut suht viileääkin, kun sade sattuu pään päälle.
    Ex:
    Ducati Hypermotard 1100 -08
    Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
    Honda CBR 1100 XX -04
  12. #12
    Lainaa bug85 kirjoitti Katso viesti
    Reissunlähtö lähenee. Parin viikon päästä pitäisi startata kohti Itävaltaa ja pitää pikku hiljaa alkaa kartoittamaan, että mitä sitä ottaa matkaan.

    Suurin piirtein kaikki on tiedossa, mutta vaatetus hieman mietityttää, kun ei ole ennen tullut tuolla asti käytyä. Lähinnä askarruttaa kysymys, että ajokamppeissa tarkenee kesäkuun alussa (korkeinkohta löytyy Grossglocknerilta), eli tarviiko matkaan ottaa ajopuvun toppavuoria, vaan pärjääkö pelkällä kerrastolla ja pitkähihaisella. Ilmeisesti vuoristossa on yleensä lämminkeli, mutta ainahan sää saattaa yllättää. Norjassa on ainakin joskus kesäisin ollut suht viileääkin, kun sade sattuu pään päälle.
    Toissa kesänä juurikin Grossglocknerilla taisi olla joku 3-5 astetta ja erittäin märkää kesäkuun viimeisellä viikolla, kun siitä ajoin, joten tuohon aikaankin voi kai sattua mitä keliä tahansa. Itse kyllä suosittelisin toppavuorien mukaan ottamista.

    Jahas, taitaa olla tuttu kysyjä
    ex Kawasaki Z1000SX -14
    ex Yamaha FZ6SA -06
    A-AND-B-CZ-DK-E-ENG-EST-FIN-F-D-I-LV-LT-L-PL-N-S-SCO
  13. #13
    Tulevana perjantaina sataa lunta ja ensiviikolla
    muutama aste lämmintä/ öisin nollan tienoilla.
    <p>Virago xv 535</p><p>ex Rebel 250</p><p>ex Honda cb 350</p><p>ex Yamaha 80&nbsp;</p><p>Vantaa</p>
  14. #14
    Jep, kannattaa varautua kaikkeen, kun tuonne suunnille ajelee. Viime kesäkuussa Livignossa +1C, lunta satoi sakeasti ja tiet paksussa sohjossa. Vuorten ylitys kesti niin kauan tuossa kelissä, että jäätävä kylmyys iski luihin ja ytimiin vaikka oli toppavuorta ja villapaitaa alla. Alhaalla laaksossa oli tietysti lämpimämpää, mutta sinne päästäessä kaikki vaatteet kypärä mukaanlukien olivat jo läpimärkiä. Hotellille päästessä piti ottaa puolen tunnin kuuma suihku, jotta sai veren taas kiertämään. Koskaan en ole Suomessa noin paljoa palellut mopon selässä ;)
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  15. #15
    Lainaa bug85 kirjoitti Katso viesti
    tarviiko matkaan ottaa ajopuvun toppavuoria, vaan pärjääkö pelkällä kerrastolla ja pitkähihaisella. Ilmeisesti vuoristossa on yleensä lämminkeli, mutta ainahan sää saattaa yllättää. Norjassa on ainakin joskus kesäisin ollut suht viileääkin, kun sade sattuu pään päälle.
    Miten olisi sähkösisätakki? Sillä pärjää kelissä kuin kelissä ja lämpöä voi säätää tilanteen mukaan. Lisäksi ei jalatkaan palele kun lämpö tuntuu virtaavan keskikropasta sinnekin. .org yhteistyöalennuskumppanilta 135e ja ehdottamattasti hintansa arvoinen. Itse jätän seuraavalta Norjan reissulta lämpökerrastot ja fleecet pois, otan pelkästään tuon. Mulla on Klan Hot Inner Jacket ja tehonsäädin (puoliteho on ok, täysteholla palaa nahka. alle tekninen alusalus ettei kuumota).
    K1200GT & 701Enduro
  16. #16
    Poistettu
    Lainaa Alpenpassbiker kirjoitti Katso viesti
    Oma kokemus on, että noilla seuduilla on vielä syyskuussa ja lokakuun alkupäivinä pääsääntöisesti ok kelit, mutta ensilumi sataa usein jo lokakuun puolivälin paikkeilla. Mutta mistä näistä tietää, Alpeilla yllätykset ovat aina mahdollisia ja lunta voi pyryttää passoilla vaikka kesäkuussa.
    21.6.2010 jäi Grossglockner ajamatta kun oli yöllä satanut 30cm lunta 1500metristä ylöspäin. Bodenseella ei varmaan lunta tuolloin nähdä. Suosittelen ajamaan Silvrettan lenkin, joka itselläni tuli uutena viime kesänä vastaan ja oli aika jees.
  17. #17
    Lainaa Jarsu kirjoitti Katso viesti
    Jahas, taitaa olla tuttu kysyjä
    Niinkin voisi sanoa


    Kiitoksia kaikille muillekin kommenteista. Lähdenpäs pakkaamaan vuoret matkaan.

    By the way, ainakin tälle viikolleInnsbruckin ja Grossglocknerin seudulle on luvattu pirusti uutta lunta.
    Viimeksi muokannut: bug85; 21.05.2013 klo 08:14. Syy: Lisäys
    Ex:
    Ducati Hypermotard 1100 -08
    Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
    Honda CBR 1100 XX -04
  18. #18
    Lainaa 998sFE kirjoitti Katso viesti
    21.6.2010 jäi Grossglockner ajamatta kun oli yöllä satanut 30cm lunta 1500metristä ylöspäin. Bodenseella ei varmaan lunta tuolloin nähdä. Suosittelen ajamaan Silvrettan lenkin, joka itselläni tuli uutena viime kesänä vastaan ja oli aika jees.
    Nuo sinun mainitsemat paikat jäävät seuraaville reissuille, koska lähdemme kaverin kanssa Innsbruckista jo pohjoiseen päin. Mutta eihän se mitään, siellähän ne ovat vielä tulevinakin vuosina. Hienon ja käymisen arvoisen näköisiä paikkoja.
    Ex:
    Ducati Hypermotard 1100 -08
    Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
    Honda CBR 1100 XX -04
  19. #19
    Saako kysyä: miksi jo Innsbruckista himaan, kaikki riemuhan alkaa siitä etelään päin....??
  20. #20
    Lainaa 998sFE kirjoitti Katso viesti
    21.6.2010 jäi Grossglockner ajamatta kun oli yöllä satanut 30cm lunta 1500metristä ylöspäin. Bodenseella ei varmaan lunta tuolloin nähdä. Suosittelen ajamaan Silvrettan lenkin, joka itselläni tuli uutena viime kesänä vastaan ja oli aika jees.
    Jos Silvrettan kieppeille menee, niin ehdoton must on lähellä oleva Kaunartaler, jäätikkö ja jäätikkötie.
    Hyvällä ilmalla sairaan upea kokemus.
    <p>.</p>
  21. #21
    Lainaa Karza kirjoitti Katso viesti
    Saako kysyä: miksi jo Innsbruckista himaan, kaikki riemuhan alkaa siitä etelään päin....??
    Aika on rajallinen Kaverin kanssa tulee vietettyä muutama päivä myös Berliinissä ja Munchenissä, niin ei sitten "ehditä" Innsbruckia alemmas. Vielä kun molemmat on kuskeja, jotka ei kehtaa istua/suorittaa pyörän selässä kellon ympäri, vaan pitää päivämatkat maltillisina ja nautiskella matkanteosta.
    Ja eihän nuo paikat tuolta mihinkään katoa, vaan kesä se on ensi vuonnakin.
    Ex:
    Ducati Hypermotard 1100 -08
    Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
    Honda CBR 1100 XX -04
  22. #22
    Toivotaan et kelit paranee Itävallassa, tällä hetkellä aika paskaa ajokeliä, jopa 6- 10 c:sta ja vettä/räntää/lunta ainakin jo vähän korkeammalla...
  23. #23
    Taisi tulla vastaus puvun vuorien mukaanottamiseen, mutta komppaan kuitenkin niiden mukana pitämistä. Itsellä ollut aina mukana ja sen kerran kun niitä tarvii, niin olen ollut todella tyytyväinen. Lumisateessa ja muuten kylmässä on ikävä ajella ilman niitä.
    Sporttikerraston ottaisin mukaan joka tapauksessa, toimii kylmällä ja kuumalla.
    Vinkkinä vielä noiden puvun vuorien kuljettamiseen: Itse ostin vuosia sitten niitä vakuumipusseja, joihin vaatteet pakataan ja sitten puristetaan ilmat pois. Menee sivulaukuissa todella paljon helpommin. Ainakin mun vuoret kun pakkaa laukkuun paljaallaan, niin tuntuu että se on jo niistä täynnä.
    Pusseja myy ainakin Polo tai Louis.

    jussi
  24. #24
    Lainaa Karza kirjoitti Katso viesti
    Toivotaan et kelit paranee Itävallassa, tällä hetkellä aika paskaa ajokeliä, jopa 6- 10 c:sta ja vettä/räntää/lunta ainakin jo vähän korkeammalla...
    Huomasin tämän myös pari päivää sitten. Etelä-Euroopassa näyttää muutenkin olevan iso matalapainekeskus, joten eiköhän se sieltä väisty.
    Ex:
    Ducati Hypermotard 1100 -08
    Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
    Honda CBR 1100 XX -04
  25. #25
    ...ainakin heinäkuun 8. mennessä....
  26.  
  27. #26
    Lainaa upnjussi kirjoitti Katso viesti
    Pusseja myy ainakin Polo tai Louis.
    Minimanista saa kans. Säästyy vaatteet kaikin puolin siistimpänä kun pakkaa vakuumiin .
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.