"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Motoristeihinkin mahtuu tietysti kaikenlaisia ajajia, minäkin aloittelija (en ollut kyseinen ohittelija).
Kyseinen paikka on omasta kokemuskesta niin kotilolla kuin mopolla paikka missä pitää olla tarkkana.
Itse ajan melko usein varsinkin kesällä Porvoon suunnnalta kyseiseen liittymään ja varsinkin Sunnuntai iltana lahdesta päin tulevillla on erittän kiire vaihtaa oikealle kaistalle päästäkseen kehä I:lle, useasti sulkuviivan yli.
Leveä sulku viiva maalattiin viime vuoden keväällä ja on yllättävän pitkä. Toisaalta selkeytti melkoisen villin länne paikassa.
itse ole joutunut tekemään useammin kuin kerran tai kaksi täys jarrutuksen kun kaistan vaihtaja on yrittänyt kupeeseen.
Eilen lahden tietä ulospäin mennessä kehä I:n jälkeen taasen yritti rekka vaihtaa kaistaa moponi päälle. Olin eturenkaan kohdalla ja ennnakoin tilannetta. Pieni väistö vasemmalle kun oli tilaa ja hieman hanaa.
Sen jälkeen pieniä kansainvälisiä käsimerkkejä![]()
Ducati Monster 1200S vm 2014
Ex Triumph Speed Triple vm 2011
Ex Condor A350 vm 1975
Ex Aasiassa Honda mopo/kevari
Ex Solifer SM
Ymmärtääkseni tuon sulkuviivan tarkoitus olisi mahdollistaa sumputtuvalta Porvoonväylältä tulevien nopeuden tasaaminen yleensä paremmin etenevään Lahdenväylään. Siitä sitten eteenpäin kuin metron pysäkillä, eli poistuvat eka liikennevirtaan kohti stadia ja sitten kehälle pyrkivät oikealle.
Käytänössä kuitenkin toimii siten, että kehälle pyrkivät muodostavat jo ennen liittymää kärkkymäjonon, josta pitää heti päästä tuikkaamaan oikealle kun sulku päättyy eikä kaikki malta edes odottaa. Saattaa mennä se just-oma-paikka jollekin toiselle.
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Välillä ihan ihmetyttää ja tekisi mieli kysyä, mutta ei sittenkään kehtaa.
Ajelin eilen kotilolla kotia kohti taajama-alueen ulkopuolella (80km/h rajoitus). Sain kiinni skodan, koska skoda ajoi 65-70km/h. Päätäin olla ohittamatta, koska tie ei ole kaikkein suorin ja 190d alla, mutta suurin syy ohittamattomuuteen oli muutaman kilometrin päässä alkava taajama-alue.
Taajama-alue alkoi ja skoda hävisi horisonttiin. Minä ajoin mersulla vajaata 60km/h ja skoda jatkoi ilmeisesti täysin samaa nopeutta kuin ennen taajama-aluetta.
Ensin kiusataan muita tienkäyttäjiä alinopeudella, sitten vedetään taajamassa ylinopeutta. Voi vee mikä järjenjuoksu. Sen takia tekisi mieli kysyä syy moiseen pelleilyyn.
Noi on niitä tasakaasutaunoja jotka ajaa samalla tasaisella nopeudella tikkareista välittämättä. ei voida ajaa lujempaa kun sitten menee paljon enemmän polttoainetta, ei myöskään voida hidastaa kun seuraavalla kiihdyttäminen nostaa taas polttoaineen kulutusta joten... junnataan sillä tasakaasulla suurin vaihde päällä pisteestä A- paikkan B.
Kylätason kurapyöräilijä.
Länsiväylällä stadia kohti on myös hyvä, kun Suomenojan ramppia ennen vaihtuu 100 km/h --> 80 km/h. Jos ajat 100 km/h vasemmalla kaistalla oikean kaistan ajajia ohittaen, voit olla varma nopeusrajoituksen vaihtuessa, että mikäli lasket nopeutesi 80 km/h:iin, niin oikea kaista jatkaa aikaisempaa vauhtia (lue: sinua nopeammin) ja sinun taustapeiliisi liimautuu se takana tullut auto.
Tuossa kohdin on myös toinen paikka, jossa moni ei tietäne väistämissääntöjä: Länsiväylää pitkin tulee kaksi kaistaa ja Suomenojalta laskeutuu sivuun kolmas kaista, joka jatkuu parin kilometrin matkan Matinkylän ramppiin saakka. Suomenojalta tulevilla on tietysti kärkikolmio, mutta harva tietää, että kolmio tarkoittaa myös sitä, että mikäli Länsiväylää pitkin ajava haluaa ottaa sen oikeanpuoleisimman kaistan kaistojen yhtyessä, kolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen. Tämä siitä huolimatta, että Länäriä pitkin ajava vaihtaa kaistaa. Eihän siinä toki voi autoa tai mopoa sinne suoraan työntää, mutta vaikka pistäisi vilkun oikealle hyvissä ajoin, niin useimmiten oikealta suhahtaa vielä ohi se auto, jonka hieman jo odottelit antavan sinulle tietä.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Eli sulla on mopo epäkunnossa (äänitorvi) niin sitten ratkaisuna on potkaista autoa. No kukin tavallaan... Mitenkään autoilijan hölmöilyä puolustelematta, mutta aika mielenkiintoinen tilanne, että motoristi ehtii kyllä havainnoimaan tarkasti sen ettei autoilija katso peiliin tai tarkista kuollutta kulmaa, mutta silti ei kykene millään tavalla ennakoimaan mitä tulee tapahtumaan. Etenkin kun ollaan vielä motarilla, jossa tuleva ohitustilanne on varsin helppoa ennakoida ja tuskin koskaan kukaan vaihtaa vasemmalle kaistalle yllättäen.
k1300s
^^ bemarissa syttyy varmaan jokin "töötin vikatilavalo", kun töötti menee epäkuntoon.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Niin en tiedä, ongelmat taitaa olla nyt kyllä jollain ihan muulla kuin mulla, ainakin toistaiseksi olen onnistunut ennakoimaan ja olematta joutumatta vaaratilanteisiin mutta näköjään kaikki eivät ole.
Kysymys olikin siitä, että jos pystyy huomioimaan tarkasti vieressä ajavan autokuskin kaikki tekemät/tekemättömät asiat, niin miksi ei pysty ennakoimaan, että auto on lähdössä ohittamaan?? Nimenomaan motarilla kun ohitus ei edelleenkään tapahdu yllättäen, vaan kyseinen auto on ollut mitä ilmeisemmin saavuttamassa edellään hitaammin ajavaa ja sen takia siirtynyt ohituskaistalle. Tämä tapahtumaketju toki on ollut motoristinkin nähtävissä pitkään jos on ylipäätään katsellut ympärilleen.
En edelleenkään kiistä etteikö autolija ollut tässä syyllinen ja tilanteen aiheuttaja, mutta jos motoristi (tai kuka vaan) luottaa sokeasti siihen, että kaikki ajaa sääntöjen mukaan niin kyllä vaaratilanteita riittää nyt ja jatkossakin.
k1300s
Olen saanut melkolailla omaa kokemusta vanhuksista liikenteessä, kun oma isä täytti syksyllä 80. Kunto on laskenut kuin lehmän häntä viimeisen vuoden aikana niin, että yksikseen ulkoilu ei enää onnistu, kävely ei ilman rollaattoria, näkö kaventunut putkeen molemmissa silmissä eikä vaatteitakaan saa itse päälle kunnolla. Silti halu auton rattiin on pysynyt täysin samana kuin ennenkin, koska hän ei itse ymmärrä olevansa kykenemätön ajamaan. No, onneksi auton vaihdelaatikko hajosi ja velipoika kieltäytyi sitä enää korjaamasta, niin enää ei ukkia ratissa nähdä.
Olen melko varma siitä, että useimmat vanhukset eivät tosiaan ymmärrä sitä, että heidän terveytensä ei enää ole sellainen kuin sen ratissa pitäisi olla. He eivät itse ymmärrä aiheuttavansa vaaratilanteita, koska he eivät kykene havainnoimaan ympäristöään niin kuin pitäisi. He eivät näe aiheuttamiaan vaaratilanteita ja kuvittelevat, että kaikki menee hyvin, kun ei kerran kolahda. Heillä on siis hyvin pitkälle väärä kuva omasta ajokyvystään, joka perustuu siihen, että vaikeita tilanteita ei tule suoraan heidän eteensä ja toisaalta siihen, että muut onnistuvat omalla toiminnallaan välttämään vahingon, jonka vanhus varomattomalla ajamisellaan aiheuttaa. He kuvittelevat olevansa yhtä tarkkaavaisia kuin ennenkin ja ottavansa huomioon muut liikenteessä kuten ennenkin. Mikä on toisaalta täysin ymmärrettävää, koska varmasti osa heistä häpeää sitä, mitä vanhuus on heille aiheuttanut, ja osa ei usko, että vanhuus vaikuttaa heihin enemmän kuin he kuvittelevat. Kukapa haluaisi tunnustaa, ettei enää ole niin terävä ja vikkelä kuin joskus ehkä oli.
Ympäristön ja läheisten ihmisten puuttuminen olisikin ehkä kaikkein varmin keino saada ne vanhukset pois liikenteestä, jotka eivät siihen enää kykene. Olen itse sisarusteni kanssa sopinut, että kukaan meistä ei auta isää enää hankkimaan uutta autoa eikä ajokorttia ja että vanhempiani autetaan aina tarvittaessa niin, ettei heillä ole tarvetta omaan kulkineeseen. Kaikilla ei valitettavasti ole näin onnellista tilannetta, että joku muu voi heitä auttaa aina tarvittaessa. Kurjaahan se tietysti on, ettei isä enää saa tehdä mitä haluaa, mutta olemmekin joutuneet toteamaan, että perheen roolit ovat nyt lopullisesti vaihtuneet: lasten on otettava vanhempien rooli, kun vanhemmat eivät siihen enää itse kykene.
Tuolla liikenteessä on vuosi vuodelta enemmän näitä ukkeja ja mummoja, jotka ajavat siitä huolimatta, että he eivät sinne enää kuuluisi. Mitä me muut voimme tehdä, on ennakoida ja pitää ne turvavälit - ja unohtaa omat kiireet siellä liikenteessä. Ja ne älypuhelimet.
<p>Mutkitteluille Honda CB 600 F Hornet -07 'isoveikka' ja kaupunkiajoon 50cc retro-skootteri 'pikkusikko'</p><p>Tu(u)naaja: http://blogi.punaisenkatonalta.fi</p>
Selvennyksen vuoksi nyt tämä tapahtumaketju:
- ajan vasenta kaistaa
- oikealle edessä ajaa rekan perässä pieni henkilöauto kaikessa rauhassa
- saavutan tuon pikkuauton, etenen sen rinnalle
- pikkuauton kuljettaja päättää yht'äkkiä vaihtaa kaistaa päälleni
- teen väistöliikkeen pientareelle
- koitan painaa tööttiä, ei pihaustakaan
- koitan potkaista / kopsauttaa kotiloa ettei nainen kiilaa minua ojaan saakka
- nainen huomaa ja palaa takaisin omalle kaistalleen
En nyt tuon tarkemmin osaa eritellä tahi selitellä. Tuo itse tapahtumasarja kävi hyvinkin nopeasti.
Töötin sulakkeen vaihdoin heti ensimäisen huoltoaseman pihassa.
Näiltä saisi viedä kortin hyllylle jos eivät yksinkertaisia säänöjä tunne ja/tai ovat täysin piittaamattomia tilannenopeudestaan. Yleensä se nopeus on 65-70km/h ja sitä vedetään oli sitten mikä rajoitus vain. Pari kertaa on meinannut jäädä alle kun höllännyt kaasun taajamaan ja autoilija vain jyrännyt samaa vauhtia.
Monesti tuntuukin että 40km/h alueilla on itse se joka vetää letkaa perässään vaikka ajaa 45km/h. Ei vain kauheasti tee mieli kaasutella kun pikkulapset juoksentelevat tai pyöräilevät ensipyörillään 1m päässä ajoradasta. Yksi horjahdus ja ne ovat alla. Siihen sitten vanhus ajamaan 70km/h putkinäkönsä ja laiskiaista hitaampien reaktioiden kanssa...![]()
XX -00
Exä: 600 CBR F3
Miten olisi väistö + kaasua = alta pois tässä kohtaa? Älä nyt kuitenkaan minua usko koska olen vaan aloittelija ja saattaa olla siten huono airmanship liikenteessä. Mutta:
Kuussatku kyllä periaatteessa kiihtyy nopeammin henkilöauton ohi kuin henkilöauto ehkä pystyy siirtymään sivusuunnassa kunhan vaihde ei ole kuutosella (paitsi tosin 120 tiellä kuutonenkin melkeimpä riittää ainakin minun pyörässä, kun kuutonen on 7000 rpm ja aika lähellä 8000 rpm ekaa vääntöpiikkiä). Siinä ajassa kun ehtii miettiä että oho mitä nyt, tuleeko päälle, oho töötti ei toimi, oho potkaisenko autoa, kerkiäisi pyörä liikkua jo useita metrejä ja sen pitäisi henkilöauton tapauksessa riittää (jos kiihdyttämisen aloitti heti ekan ohon jälkeen). Itse laitan yleensä ohittamiseen vaihteen valmiiksi vähän pienemmälle jolloin on varaa reagoida jos tarvis kiihdyttää alta pois. Muutenkin pyrin ohitustilanteessa viettämään mahdollisimman vähän aikaa auton rinnalla jos se on mahdollista.
Moottoritiellä jos näen jonkun rekan perässä kärkkymässä ohitusta tai juuri joutumassa rekan perään pattiin, melkeimpä annan rekan perään joutuneen päästä ohi ekana mieluummin kuin yritän tyrkätä siitä ekana ohi. Ei se ole kivaa autoilijalle joka ajaa 120 km/h että joutuu jarruttamaan rekan perään kun vasen kaista onkin blokattu, jos autoilija ei ole huomannut ennakoida että rekka kulkee hitaammin.
ZX6R & KTM Enduro
Tollasella enskalla/motolla kun ajelee niin perseen puutumisen veryyttely eli tapeilta ajo yleensä pudottaa perseennuolijat vähän kauemmaksi. Toinen hyvä, ja vähemmän virkavaltaa ärsyttävä vaihtoehto, on vetäistä OSCO ketjurasvarista nuppi ylös, kyllä se ketjusta lentävä öljy hoitaa loput....
Kylätason kurapyöräilijä.
Moottoripyörän pitää olla riittävän äänekäs, niin ne Nissani kuskitkin huomaa.![]()
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Tuli noista järjettömistä kaistanvaihdoista mieleen että esim. tuossa omassa volvossa on melko suuri kuollut kulma kun katsoo taaksepäin pelkästään peileistä, sekä niskatuet edessä ja takana on myös isot. Takasivulasit jotka on takaovien jälkeen, on lähinnä jotain koristeita tms. eikä niistä varmaankaan ole edes tarkoitettukaan nähtäväksi ulos, ainakaan tuosta kuskin paikalta.
On meinannut itsekin muutaman kerran tehdä sellaisen likipiti tilanteen just sen kuolleen kulman takia. Että kannattaa aina vähän huomioida kun eihän sitä tietenkään ihan tahallaan kenenkään kylkeen taklaa. Noi autojen pilaritkin on nykyään tehty melko kookkaiksi.
Murjaanien kuningas!
Ei näihin nykyautoihin kuulu takaa tulevan mp:n ääni sisälle joten ihan turha tulla ainakaan minulle
Kenenkään väittämään että sen vuoksi tehoputket. Jos on ikkuna auki eikä radio ole päällä niin silloin
on mahdollista jotain kuulla. Varsinkin henkilökotelo on sen verran suojattu että kaveri ajoi ohi customillaan
ja vasta edelle päästyään alkoi ääni sisälle kuulumaan, ja ihan kunnon papattaja kuitenkin ulkosalla.
Honda XL1000VA 2006
Joo ja näissä nykyautoissa kun ei suositella edes pitämään ikkunoita auki kun ilmastointi ja sisäkosteuden tunnistin alkaa sekoileen. Ja lisäksi aika hyvin äänieristettyjä.
Mutta, pitäähän sitä joku järkiperuste olla siihen miksi siitä moposta pitää lähteä kova ääni.
Eli menköön nyt ne pakoputkien tuunaus hommat vaikka siihen piikkiin että silloin ei autot aja päälle. Että turha kai tästä selvästä asiasta on ruveta väitteleen?
Itse oon sen verran uhkarohkea ja että uskallan ajaa mopoilla ihan vakioputkilla ja ilman huomioliivejä.
Murjaanien kuningas!
no ainakin pari kertaa kuullut äänet ennenkuin edes nähnyt mopoa,ikkuna varmaan ollut raollaan mutta eipä siinä olis huomannut samanlailla jos ei kyykyissä olis ollut jonkin näköistä putki viritystä,viime kesänä koneremontin jälkeen , pysähdyin liikennevaloihin ja meinas tulla paskat housuun kun rupes kuuluun ihme räminä ja pauke
ensimmäinen ajatus oli että missähän tuli mokattua mutta takanahan oli joku väsynyt harrikka![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Samaa kastia, jotka eivät seuraa peileistä liikennettä tai nopeuseroja takana. Ajelevat 95-100kmh ja motari aivan tyhjä. Edestä lähestyy rekka 90 taulussa, takaa vähän matkan päässä YKSI auto vaihtaa ohituskaistalle sen 130kmh. Mä kevennän vähän kaasua, että takaa tuleva pääsis ohi ja sitten kahden auton possujuna voisi lähteä perään rekan ohitukseen. No tietenkin edessä oleva auto heittää vilkun päälle ja kääntää ohituskaistalle, kun ei oo takana tuleva ehtinyt ihan vielä peräkontin kohdalle.
Tomorrow is just your future yesterday.
K1 Gixxeri
Äänet ei kyllä kuulu edellä ajavaan autoon sisälle. Edes hälytysajoneuvojen sireenit ei kuulu kun vasta noin 1,5m päässä peräkontista. Puhumattakaan siitä ku autossa yle puhe pauhaa täysillä.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
No en hitossa ala jokaisen peräkkäin oikealla kaistalla ajavan kohdalla hidastamaan ja katsomaan haluaako taaempi ohittaa edellään ajavan jos itse olen jo ajoissa ottanut "paikkani" vasemmalla kaistalla ja liikun nopeammin kuin oikea kaista.
On ihan ja täysin sen 120kmh ajavan oma vika jos ei osaa ennakoida että REKKA kulkee motarilla hitaammin ja katsella sitä kaistanvaihtoa peileistä ajoissa.
Soisi monen omaksuvan että niihin peileihin tulisi vilkuilla ns. jatkuvasti että on kärryillä mitä ympärillä tapahtuu. Siis muulloinkin kuin juuri siinä kaistanvaihtotilanteessa. Ymmärrettävästi tuo on hankalaa jos siinä ajaessa pitää meikata / puhua puhelimeen / pelottaa se ajaminen niin että uskaltaa vain tuijottaa eteensä / räplää radiota / runkkaa.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
En jaksanut etsiä muuta topikkia.
Kävin tossa reilu tunti sitten pyörimässä lähinurkissa. Kun ajelin 8-tietä kotia päin sain ohituskaistan loppuessa henkilöauton kiinni, joka ajoi 100km/h alueella aika tarkkaa 90km/h.
Ohituskaistan jälkeen rajoitus muuttui 80km/h, mutta auton nopeus jatkui saman kuin aiemmin, no ei tässä mitään.
Hetken kuluttua rajoitus muuttui 60km/h, itse pudotin vauhtia, mutta auto jatkoi edelleen tasaisen tappavaa vauhtia, eikä jarruvajot edes vilahtanut.
No, kun sitten alkoi vähän ajan päästä taas 100km/h alue ja lähdin auton ohi, niin kuski oli arviolta 80-90 vuotias vanha herra, hattu päässä, melkoisen paksut pullonpohja silmälasit ja juuri ja juuri näki ratin yli.
Tuli loppumatkalla vaan mieleen, että kuinka paljon vastaavia tuolla liikenteessä on kun ei mitään reaktiota nopeusrajoituksiin saati sitten muihin kanssaliikkujiin.![]()
Cool story bro, jne jne, mutta tulipa mieleen.![]()
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Ducati Multistrada 1200 S
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto