Viime viikolla tuli itsellekin vastaan joku oikeen 5 tähden k*sipää. Olin ajelemassa maanantaina päiväsaikaan Jyväskylään päin jossain hankasalmen ja Vaajakosken välillä. Tiellä oli 100 km/h rajoitus ja eteen sattui 70 km/h ajava kuorma-auto ja sen perässä ajeli joku suht uudella mersulla. Tuli hyvä suora vastaan ja mersu lähti ohittamaan ja minä heti siihen perään. Noh mersukuski päätti sitten sen kuorma-auton rinnalla jarruttaa vauhdin samaan kuorma-auton kanssa etten minä päässyt edelle ja ajeli sitten siinä suoran loppuun asti ja minun oli pakko pakitella takaisin sen kuorma-auton taa. Onneks sentään ei ketään muuta ollu sitten siellä takana että hyvin mahtui pakittelemaan. Ei oo kyllä pitkään aikaan mikään noin pahasti suututtanu![]()
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Tänään taas perusmeininki: äijä Octavialla ajaa oikeaa kaistaa, minä menossa vasemmalta ohi. Tapahtuu seuraavaa: ratti kääntyy vasemmalle, vilkku napsahtaa päälle ja lopuksi vasta pää. Jouduin vetämään niin tiukan jarrun kuin uskalsin etten jäänyt alle. Melkeen pannutin :P
Kiihdytys ukkelin rinnalle oikealle ja sentteri pystyyn.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
On tää oma elämä nykyään niin helppoa.
Ei jaksa enää pipa kiristää hirveesti pörisevistä pakoputkista, eikä ikäihmisistä liikenteessä. Eikä jaksa oikein pitää kovin hirveää meteliä siitäkään jo joku sattuu vahingossa ajamaan eteen.
Oikea lääkitys, tai iän myötä elämänkatsomus hieman avartunut?
Nyt saa lähinnä noista em. narinoista hyvät naurut, sympatiat, empatiat ja välillä vähän sääliäkin.
Itse sitä toki myös jaksoi nuorena rassaata noita pakoputkia ynnä muuta hyvin tarpeellista, ja nyt oikein hyvin tiedostaa myös että hyvää vauhtia ollaan menossa itse sitä lopullista puusilmäistä senioriluokkaa. Se on hieno homma kun on tämä yhteinen harrastus, varsinkin kun näinkin aktiivisesti puhalletaan yhteen hiileen.
No, tsemppiä ja vihataan kaikkea erilaista.![]()
Murjaanien kuningas!
Niinpä. Joskus näitä lukiessa joutuu ihan väkisinkin miettimään sitä että kyllä kai näiden kaikkien kirjoitusten takana on kumminkin täysi-ikäiset ihmiset, kun sentään keskustellaan yleisillä teillä tapahtuvasta moottoripyörä harrastuksesta, mihin se täysi-ikäisyys olis suotavaa.
Ala ikäisenä korkeintaan voi vähän salaa käydä harjottelemassa, ja nimenomaan, ja varsinkin silloin kannattais ajella mahdollisimman vähän huomiota herättämättä. Sillein minä harjoittelin.![]()
Murjaanien kuningas!
^ Kävitkö kouluttamassa mersukuskia? Aika uskomaton tapaus..![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Mulla on kukkahattuilu vähentynyt kun pikkuhiljaa oppinut tuota kaksipyöräistä ajamaan. Apupyörät otettaneen pois Alastarolla ensi viikonloppunaEi tunnu enää niin kauhealta kaikki liikenteessä ja kertomukset sieltä. Samalla kaikenlainen kikkailukin on alkanut kiinnostaa (suljetulla alueella ™) kun mopo tuntuu olevan hallinnassa eikä letkasta tippuminenkaan pelota. Tämä on muuten varmaan se kehityskaaren vaihe milloin se ensimmäinen kaatokin helposti tuleee, kun itseluottamus on huipussaan ja aletaan kuolemattomana hakemaan niitä rajoja
Kotilokuskien törttöilylle löytyy kuitenkin ymmärrystä aika pitkälle, koska harvoin ne tahallaan mitään törttöilevät. Ja toisaalta ennakoimalla useimmiten pysyy tilanteen herrana (no U-käännös motarilla tai kolmion takaa singahtaminen pikatiellä voi yllättää), siitä ei tingitä![]()
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Sattuu tuolla välillä ihan hauskoja & harmittomiakin juttuja.
Seisoskelin kantakaupungin jonossa ojanpuoleisella kaistalla, muutama pykälä ennen suojatietä.
Jollain onnettomalla oli sitten jäänyt perä suojatielle jonon pysähtyessä.
Tien yli purjehti vanhempi, kaikin tavoin jo parhaat päivänsä nähnyt "Arskahtava" skubbe
tyylikkään rouvansa kanssa..... ja totta mooses.... pitihän sitä kotilon perää siinä
kämmenellä ohimennessä paukutella ja ilmeillä merkitsevästi kuskille.
Siitä sitten tohkeissaan kääntyi oikealle ja...... aaaaivan, siihen fillarikaistalle pörhistellen
tepastelemaan.
Ihan pakko oli pakko oli heidän tullessa kohdalle ponkaista ovesta seisaalleen ja todeta:
Hei rouva! Kova poika sulla tossa koputtelemaan autoja, mutta ei ymmärrä olla laahustamatta
siinä pyöräkaistalla vaikka kalliilla on tehty jalankulkijoillekin ihan oma kaista.
Neuvotko sitä vähän missä kuuluu kävellä ja missä ei.
Aika kivasti kaverilla "lerpahti".
Oli vaan ihan pakko.... kun kerrankin välähti kohdalla eikä minuutin myöhässä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No ei tuo liikenne niin rauhallista ja kaikki hymyilee kaikille täällä lahden länsipuolellakaan ole.
Viimeisen kuukauden saldo on siis törkeimmät 4 kertaa autoa lähtee ohittamaa vaikka tulet vastaan niistä yksi yötkein tapaus oli sakemanni
lähti reilut 400-500 metriä ennen ohittamaan koko letkaa vaikka räppäsin valoja niin eikö guntteri räpännyt takas ja antoi tulla, silloin vaikka yleensä olen rauhallisuuden perikuva liikenteessä en malttanut olla ottamasta mersu m-sarjan sivupeiliin kunnon kontaktia.
Kolmion takaa eteen en ole edes pitänyt kirjaa kiilaus moottoritiellä kaksi kertaa kontakti tosi lähellä ym pienemmät monesti tullut mieleen tosiaan vaihtaa kalustoa ja siirtyä pientareelle ajamaan.
Sitten on tosiaan nämä 20-30 vuotiaat naiset anteeksi nyt naispuoliset mutta miksi se puhelin pitää olla koko ajan korvalla että ei voi keskittyä liikenteeseen niin mutta täällähän on puhelimen käyttö ajon aikana sallittu.
Jotakin tulee tienpäällä nähtyä koska km tulee noin 140-150 tuhatta vuodessa.
PS. olis pitännyt jättää mersun peili rauhaa maksoihan se ilkeily murtuneen peukalon.
"Elä täysillä ja kuole onnellisesti"
Minulle kävi täsmälleen samalla tavalla Kehä II - Länsiväylä -rampilla viime syksynä. Tosin ei ollut Nissan vaan kuorma-auton kokoinen möhkälehenkilöauto, eli SUV, jossa istui pönäkkä punakka ukko, ikää ehkä samaa luokkaa. En päässyt jututtamaan mutta tästä kommentistasi tuli mieleen että onkohan niin että tuollaiset vanhemmat autoilijat todellakin luulevat että moottoripyörällä kuuluisi ajaa pientareella. Vaarallinen oletus. Nyt kurkistelen taustapeiliin ja kaasutan karkuun jos joku yrittää vastaavaa. Nykyisellä pyörällä kun se onnistuu.
ZX6R & KTM Enduro
No olisin kyllä halunnu tehä vaikka mitä sille, mutta kun ei näistä urpoista aina tiedä vaikka suutuksissaan yrittävät päälle ajaa. Vähän myöhemmin ohitin saman herran suht rivakasti ja otin reilusti etäisyyttä. Ei ehkä fiksuin temppu sekään mutta kun veri kiehahtaa niin ei kieltämättä aina tule niin pitkälle ajateltua![]()
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Tässä vaiheessa muistuttaisin foorumimme säännöistä
Jos on henkilökohtaisuuksia jäänyt hampaankoloon löytyy foorumiltamme yksityisviestipalvelu. Poistettu aiheeseen liittymätön kahdenkeskeinen vääntäminen ja siihen liittyneet kommentit.6 §
Kirjoitetuilta viesteiltä odotetaan jotain uutta sisältöä keskusteltavana olevaan aiheeseen. Miettikää hetki ennen kuin painatte lähetä-nappulaa: onko viestissänne todellakin annettavaa ketjuun. Sisällöttömiin ja aiheeseen liittymättömiin viesteihin puututaan erityisesti silloin, kun ne häiritsevät ketjun alkuperäistä keskustelua. Chattaamista ja muuta jutustelua varten on omat kanavansa, ne eivät kuulu keskustelupalstalle, kuten eivät myöskään henkilökohtaiset ja yksityisviestit.
Viimeksi muokannut: Kriisi; 13.05.2013 klo 23:01.
-nomen est omen-
Kotilolla ajaessa lähinnä naurattaa muiden autoilijoiden toilalut ja törmäilyt. Autolla jaksaa odottaa ja ymmärtää, jos se puhelu kestää ja vie kaiken huomion. Autossa ei välttämätt loukkaannu vakavasti, jos kolahtaa.
Ajelin moposkootterilla melkein kymmenen vuotta kahdessa eri kaupungissa (JNS ja SLN) ja melkein koko ajan olo oli kuin sorsalla syyskuussa. Saa tappaa kohdatessa.
90-uvulla moposkootteri oli aika kummajaninen liikenteessä Olot on parantuneet sitä myötä, kun mopojen määrä on kasvanut.
Sieltä nousi sellainen pelko/vihasuhde kaikkiin kanssakulkijoihin, että muutaman kerran piti ihan oikeasti olla nettininja ja potkia peilit kaakon kulmalle.
Olen törmännyt neljä kertaa autoon polkupyörällä ja moposkootterillakin pari kertaa ja aina on ollut joku muu liikennesääntöjen rikkoja. Ehkä pienen pieni osuus asialla on ollut, että kuitenkin minulla on etuajo-oikeus. Kun on luupää, niin kroppa maksaa...
Varmaan se Jekyll / Hyde osasto on sieltä peräisin, kun pieni tälli kaksipyöräisellä aiheuttaa sen, että olet pyörätuolissa loppuelämäsi.
Isä, tuo taivaallinen Pappa-Tunturikuski kertoi, että vasta 90-luvun alussa hänkin alkoi pelkäämään mopon sarvissa ja hommasi ajokortin vanhemmalla iällä. Siinä on aika hyvä kommentti liikennemeingin muutoksesta vuosikymmenien aikana.
Tällä viestillä ei ole mitään uutta annettavaa ketjuun ja sisältää pääasiassa säälittävää henkilökohtaista vuodatusta.
Yks asia mitä eiliseltä tuli mieleeni: Ohittakaa jokainen vuorollansa. Jos 100kmh alueella ajaa se rekka, niin kyllä siitä jokainen haluaa ohitse, heti kun on vaan sopiva tilaisuus. Ei sieltä takaa tarvitse punkea peilejä hipoen eteen ja lyödä jarruja pohjaan, kun ei siinä sitä ohituspaikkaa oikeasti ollut. Kyllä voitte uskoa, että minäkin siitä olen vuoroni koittaessa heti lähdössä ohitse, ja _sen jälkeen_ on sitten se teidän vuoro. Ja kyllä, ajan tarkoituksella vähän kauempana siitä rekasta, ilmavirtausten sekä näkyväisyyden takia. Se oo ku sekunti, ni oon sen rekan rinnalla jo, kaks ja olen ohi, verrattuna teihin jotka sitten sillä micralla viitosvaihteella jurnutatte ja 1,2 litranen tee mitään. Tämä ei ollut tosin Tampereella, vaan Lpr-Kouvola -välillä.
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
Tämä olisi autolla liikkuessakin hyvä opetella, vinkkinä rekan ratin takaa. Ennen ohitusta kannattaa jättäytyä hieman kauemmas, autolla ei ilmavirtausten vuoksi, vaan koska tällöin näkee kauemmas ja varsinkin rekkojen kohdalla myös edellä ajava näkee takanatulevan paremmin. Toiseksi, sieltä vähän kauempaa voi kerätä vauhtia sitä ohitusta varten sillä omalla kaistalla ja ohitus on turvallista vaikka perua jos paikkaa ei olekkaan. Maantie ei ole moottorirata ja se 1.2 litranen Micra ei ole Ferrarin F1 jolla ammutaan edelläajavan imusta ohi.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Pari päivää sitten Espoossa, olin kääntymässä vasemmalle vilkku päällä isoltatieltä pikkutielle. Vastaan tuli autoja ja himmaillin/valuin 1.vaihteella kuitenkaan pyhähtymättä risteykseen, kun autot meni ohi lähin kääntymään vasemmalle. Kun olin juuri kääntynyt pikkutielle huomasin vasemalla sivusilmällä että Golffi tulee vasemmalta ohi voimakkaasti kiihdyttäen, ohi meni alle metrin päästä ja säihkähdin ihan hitosti. Siis joku prkle tuli ohi risteysalueella. Annoin 200m töötti fanfaarit, mutta tuskin se mitään auttaa. Tollanen tappaa vielä jonkun tänäkesänä.
Pari viikkoa taaksepäin turun motarilla ennen veikkolan liittymää on tietyöt, osas tiestöstä on 50 aluetta. Ajelin rauhassa oikealla kaistalla muiden mukana letkassa n 60kmh, yllättäen havahduin kun taksi ohitti pyörän metrin päästä huomattavasti kovemmalla vauhdilla, taksi ei ollut ohittaessa omalla viereisellä kaistalla vaan osittain oikean puoleisella kaistalla katkoviivojen päällä.
Oon myös havannoinut että ainakin uudenmaalla ajaessa (autolla siis) on jotenkin coolia(tai mitä hiton lie) ajaa mahdollisemman lähelle ohitettavaa ja lähtee ohitukseen viimetipassa, melkeen raapien ohitettavan puskuria.
Mopot: MBK magmax -97, CPI Aragon s -07. Isot mopot: Honda Blackbird -98 =)
Ja tänään vastaava tilanne uudestaan..
Tällä kertaa motarilla. Ohitin pienellä nopeuserolla hopeista jotain pientä kotteroa ja kun olin kuskin sivuikkunan kohdalla, niin tämä täti päättää lähteä vaihtamaan kaistaa katsomatta lainkaan onko ketään vierellä. Jouduin väistämään vasemmalle pientareelle saakka ja kun koitin painaa tööttiä, mutta sepä olikin päättänyt ryhtyä mykkäkouluun (myöhemmin tarkistin, sulake kärynnyt) joten kun en muuta keksinyt niin yritin potkaista kotiloa. Tässä vaiheessa täti huomasi minut ja ehti juuri viime tipassa tehdä väistöliikkeen takaisin omalle kaistalleen joten hienosta jalan ojennuksestani tulikin ilmapotku.
Jumalauta näille pitäisi jakaa sakkoa kunnolla. Ei vilkkua, ei vilkaisua sivulle, ei minkään näköistä varmistusta siitä että kaista on tyhjä.
^ Toi pn ns PERus SEttiä Länsiväylällä. Ei viitsitä edes hävetä vaikka toiset soittaa torvea ja vilkuttelee valoja. Oli meinaan NIIN TÖRKEÄ kiilaaminen eräältä naisautoilijalta tällä viikolla kun tulin töihin, että itseäkin alkoi vituttamaan vaikkei ollut millään lailla osallisena. Pää tiukasti eteenpäin ja rinnalla olevasta autosta huolimatta kaistan vaihto. Rinnalla ollut auto soitti torvea ja väisti pientareen puolelle niin pitkälle että hiekka vaan pöllysi eikä aikomustakaan kiilaajalta oikasta takaisin omalle kaistalle. Ja auton merkki oli... Johtotähti!
Noilta vois käydä potkimassa sivupelit irti, koska eivät niitä käytä ***KELE!![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Minulle ei satu juuri koskaan näitä vaaratilanteita, tai ainakaan en niitä itse koe vaarallisiksi. Mut mie olenkin joustava tuola tienpäällä, esim. Tuommosen junnaajaohittajan voi sujuvasti ohittaa vasemman laidan pientareen kautta (huom. jos piennar on leveä ja en tee tätä kovin usein). Varmaan ne junnaajat sit kirjottelee oman merkkinsä foorumilla että gs-motoristi ohitti sikamaisesti ja vaaransi kaikkien hengen.
Ja tosiaan, ENNAKOIKAA. Minulla ainakin käsi hakeutuu automaattisesti valmiiksi jarrukahvalle aina kun kolmion takaa joku edessä kuikuilee, vaikka olis pysähdyksissäkin. Keskustassa ajellessa sormet on jarrulla käytännössä jatkuvasti.
Menikö vähän ohi aiheen?
:-)
Aika moni täällä tykkää käyttää noita karate/kung-fu-juttuja jos auto on tulossa kylkeen..miten olisi, jos vain käyttäisi etu- ja keskisormea siinä jarrulla sen verran että oma vauhti hidastuu ja antaa tollon mennä edelle, sitten voisi sitä tööttiä antaa vaikka kilometrin matkan jos siltä tuntuu?
Tuntuu vieraalta toi autojen potkiminen mut mä olenkin landelta.
EDIT: Kaistanvaihtotilanteissa siis..
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Toi on muuten aika erikoinen mut yleinen reaktio. Eli joku ajaa edessa alle sallitun, lähdet turvallisesti ohittamaan ja samalla ohitettava huomaa sinut ja painaa tallan pohjaan. Joskus jopa pitää luopua ohituksesta kun tää ohitettava sankari ajaakin hetken päästä +20 yli tikkari nopeuden. Matka jatkuu ja hetken päästä sama auto taas edessa -10 alle tikkari merkinnän. No jos pikku hämyllä pääset ohi niin kyseinen ohitettava seuraa sua puskuri perseessä hamaan loppuun todistaakseen minkäläinen pälli olit kun hänet kehtasit ohittaa.
No harvahan meistä tonne liikenteeseen kavereita lähtee hakemaan
Toinen mikä kans on hauskaa kun jengi lähtee ohittelee hälytysajossa olevia ambulansseja ja paloautoja kun ne tulee liittymässä esim. Motarille. Ok, Ei se kuorma-auto 120km/h sieltä liittymästä ampaise mut käykö koskaan mielessä et samalla tiellä kilometrin parin päässä on liikenneonnettomuus mihin se on menossa ja tunget oman rottelosi palokunnan ja onnettomuuspaikan väliin ja seisot siinä tukkeena kun joku on voinut saada kunnolla siipeensä?![]()
[QUOTE=Diesel;6175889]Toi on muuten aika erikoinen mut yleinen reaktio. Eli joku ajaa edessa alle sallitun, lähdet turvallisesti ohittamaan ja samalla ohitettava huomaa sinut ja painaa tallan pohjaan. Joskus jopa pitää luopua ohituksesta kun tää ohitettava sankari ajaakin hetken päästä +20 yli tikkari nopeuden. Matka jatkuu ja hetken päästä sama auto taas edessa -10 alle tikkari merkinnän. No jos pikku hämyllä pääset ohi niin kyseinen ohitettava seuraa sua puskuri perseessä hamaan loppuun todistaakseen minkäläinen pälli olit kun hänet kehtasit ohittaa.
No harvahan meistä tonne liikenteeseen kavereita lähtee hakemaan
Toi on niin satakuntaa.
Noita kiihdyttelijöitä aina riittää. Tiistaina kun tulin mopottimella levähdyspaikalta, takana tullut auto alkoi ilmiselvästi kiihdyttää täpöillä jotta en pääsisi pysähtymättä kiihdyttämään motarille. No ei se mopottimelle pärjännyt kiihdytyksessä mutta annoin sen hetken päästä mennä ohi jottei setä sininen vie multa korttia kun alkoi mittarissa lukemat oleen turhan isoja. Katselin siinä että minun ohittamisen jälkeen se ajoi seuraavan auton takapuskuriin melkein kiinni, siihen jäi roikkumaan niin lähelle (120 km/h tiellä) että tuota pakkaa ei tehnyt mieli lähestyä jos vaikka olisi kopsahtanut niillä. Omituisia autoilijoita liikenteessä kun on noin kovalla stressillä liikenteessä. Helpoimmalla selviää kun vetäytyy pois road rage kohtauksen saaneiden tyyppien tieltä...
ZX6R & KTM Enduro
itelle tuossa alkukaudesta tapahtui niin, että väistin takaata tulevaa hälytysajossa olevaa ambulanssia pientareelle Itäväylällä (~17:00 aikaan kun pahin iltapäiväruuhka oli jo ohitse mutta ruuhkaa oli silti), ja kun lanssi oli mennyt ohi palasin takaisin kaistalle, niin joku kusipää kaahasi siellä ambulanssin imussa ruuhkan läpi ja meinasi ajaa mun kylkeen, sekä jokaisen kymmenien muunkin auton jotka olivat palaamassa kaistalle takaisin..
ja ei, ei ollut siviilipoliisi vaan joku vanhempi v40 volvo tms..
Sen enempää kotilokuskeja puolustelematta tai motoristeja syyttelemättä voisin tähän kirjoittaa mitä näin aamulla töihin ajellessani.
Ajoin Lahdenväylää Helsingin suuntaan ja kohdasta, jossa Porvoonväylä liittyy Lahdenväylään työnsi joku moottoripyörällä heti kun kaide välistä loppui kahden auton välistä suoraan ohituskaistalle, kiihdytti ja liimautui pariksi sekunniksi edellä menevän auton takakulmaan. Parin sekunnin päästä oikealta ohi ja takaisin ohituskaistalle ja kiihdytys seuraavan auton takakulmalle.
Sen verran hätäistä oli kaistojen vaihto ja sukkulointi, että suurin osa niistä ympärillä olleista autoilijoista ei varmasti ehtinyt havaita motoristia ennen kuin se oli jo niiden edellä. Jos joku autoilijoista olisi samaan aikaan päättänyt vaihtaa kaistaa tms. niin varmasti ei olisi huomannut motoristia.
Itse tarkkailin tilannetta tapahtumahetkestä riippuen 100 - 200 m taaempaa ja tuli siinä välittömästi tämä ketju mieleeni. Eli aina ei voi sitä autoilijaakaan puusilmäksi syyttää jos ei edes anna tilaisuutta havainnointiin![]()
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy