Kaikkihan tietää esim.autoista kun pyhimmys volvot maksaa maltaita tai motukoissa vanhat klassikot z900 kawa ja tuutin honda.Mitä veikataan seuraaviksi eniten haluttaviksi?Mistä aikavälin 1990-2013 pyörästä tulee kereily kappale,haluttu rakentelun/entisöinnin kohde noin 40vuoden päästä.Kumpi on kalliimpi silloin?Vuoden 1991 1100 gikseri vai anturi,älyboxi ,katti,ruisku, tms omaavat vehkeet vuodelta 2013 esim. kawasaki zzr1400 ?Luulisin että semmoisesta joka suhtkoht helppo teknisesti rempata,mitenköhän näihin nykypyöriin saa ratkaisuja jos älybox kojahtaa ja antureita menee,ruiskun ohjaus,prossu ohjaa sytytystä ,kattelee lambdaa yms.Maahantuojat sanoo ei oota kun älyboxii ym vikoja kyselet 40 vuoden päästä .Mun veikkaus että Gikseri 1100 ois halutumpi.Pistääkääs oma arvaus muistakin malleista
Kawasaki H1 500 1972
Suzuki EF 750 1985
Kawasaki ZZR1100 1991
kawasaki ZX12R 2002
hayabusa 2008
Honda Blackbird 2002
Tuon kun tietäs, niin heti alkaisin niitä talliin haalimaan.
V-Max on hyvä esimerkki pyörästä, joka yllätti ainakin minut suosion (hinnan) kestolla.
Olen yhden pappa-tunturin tuhonnut soramontulla iltapäivän aikana, kun ei se kenellekkään kelvannut...
Apriliamiehen näkökulmasta eka Taunon Factory. Ei tosin koske Suomea.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Africa Twin? Vai oisko jo nyt?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Villi veikkaus, että 40 vuoden päästä ei ajeta yhdelläkään polttomoottorikäyttöisellä kikottimella. Museorekisteröinti tarkoittaa sitä, että laitetta saa pitää museossa näytillä![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kyllä nyt kelpaavat.
Onneks itse on tullut säilyteltyä, ja talvi-iltojen kuluksi vähän ropailtuakin muutamia kaksipyöräisiä mm. pappa tunturi. Syystä että: eihän voi olla mitään sen hienompaa hommaa mitä tehdään huosut jalassa kuin ajaa tunturilla?
Noista vanhoista, vähän isoimmista ja jo ihan museo ikäisistä sotanorsuistaa: gsx:tä, en tiedä että onko noista ainesta klassikoksi, mutta on niillä saatu sunnuntai kahvireissuilla ainakin vanhan liiton motoristit välittömästi ympärille turisemaan mukavia ja muistelemaan nuoruutta että menneitä.
Ei toi uusin, käyttöpyöränä toimiva gsx aiheuta semmosta. Jotenkin pliisu hapatus?
Murjaanien kuningas!
hintaa nostaa tunneside. On olemassa huippuhyviä ja harvinaisia moottoripyöriä, jotka on halvempia kuin tuuttihonda. Tai sporttimallin mopoja, joita ei ole edes suomeen tuotu, mutta Pappa tunturi on kalliimpi.
kukaan ei halua enää t-fordeja, koska ihmiset joilla oli tunneside niihin ovat jo kuolleet. Samoin käy pappa tuntureille. Mutta nyt kaikilla on jonkinlainen muisto vaarin pappa tunturista, jolla on ajettu latoa ympäri. Ei ole työssäkäyvälle aikuiselle kauhea hinta maksaa pari tonnia jos pyörä on entisöity täydellisesti.
Z1300 möhkö on varma klassikko. Siihen on tunneside Nyqvistin kautta, se tiedetään, se on massiivinen ja uskottava ja tunnettu.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
40 vuoden päästä karkeasti joka toinen alakoululainen osaa avata nykyisen älyboksin, korjata sen ja ohjelmoida soittamaan Black sabbathia kun käännät kaasun kiinni-auki nopeasti 666 kertaa.![]()
Vaikka uusi tekniikka vaikuttaa monen mielestä monimutkaiselta nykypäivänä, on se 40 vuoden päästä naurettavan yksinkertaista. Eli kun tekniikka kehittyy, kehittyy myös yleinen tietämys tekniikasta, jolloin yhä monimutkaisempien järjestelmien ymmärtämiseen kykenee yhä useampi ihminen.
Noissa esimerkin pyörissä on kyllä se ero, että 40 vuoden päästä toinen on 60 vuotias ja toinen 40 vuotias, joten sekin vaikuttanee haluttavuuteen ja harvinaisuuteen.
Mutta esim. I/Ö-gixer, ehkä ekan vuosimallin Bussi ja KTM Superduke voivat olla haluttuja, mutta Ducatin Desmosedici on todennäköisesti painonsa arvoinen kullassa.
Superbike #7
Onneksi pihapiirin kaikkia Pappa-Tuntureita ei tuhottu. Yksi on vielä tallissa. On muuten se, mikä on ollut perheessä uudesta saakka.
Samalla hiekkamontulla tuli tuhottua Saab 96 (se viimeinen malli, isoilla puskureilla). Auto oli ihan siisti ja ruuosteeton 9v vanhaksi autoksi, mutta eihän siitä saanut 80-luvun loppupuolella mitään vaihdossa tai kukaan olisi siitä rahaa maksanut.
Enkä minä ollut edes pahimmasta äästä tuhoamisessa. Maatilojen pojat särki vielä enemmän ja arvokkaampaa tavaraa, kuten vanhoja traktoreita yms.
Mutta se taitaisi oman topicin aihe.
Tuohon älyboxien ja digitaalitekniikan korjaamiseen.
Minulla on myös pieni sellainen kutina, että 40v vuoden päästä vuonna 2020 syntyneillä on ihan eri taidot ko. aiheesta kuin me osaamme edes kuvitella.
Komponentit on vielä kalliita, mutta esim. bensamoottoriin ruiskun rakentaminen ei maksa montaa satasta, joten kaikkea ei välttämättä kannata korjata. Hylkää rikkonaisen järjestelmän ja korvaa sen paremmalla.
40v päästä kukaan ei ymmärrä enää kaasareista mitään kun joka peli on tullut linjalta ulos suoraruikulla jo kymmeniä vuosia. Ja tosiaan nuo nykyiset "äly"boksit osaa jokainen korvata jollain virityksellä, joka hoitaa paitsi nuo nykyisen boksin hommat, mutta keittää kahvit ja käy kaupassa siinä samallaEli maailma tulee muuttumaan, tekniikka menee eteenpäin ja se mikä tänäpäivänä on uutta, hienoa ja hankalaa, on tuolloin hyvä että edes sitä perus-karvalakkia, jos sitäkään. Johan se on meidänki aikana OBD:t tulleet autoihin ja voi poijjaat kun oli uffo-tiedettä aikanaan. Tänäpänä saat parilla kympillä vermeen jolla nuo koodit aukeaa, se mitään kummoista taitoakaan enää tartte - eikä tästä ole hyvä että kymmentäkään vuotta vielä
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jotenkin sellaisia kunnon legendoja ei enää ole aikoihin tehty. Oma veikkaukseni on silti että B-King tulee olemaan jonkin sortin keräilykappale. Tehokas, erikoinen muotoilu, verrattain lyhyt elinkaari valmistuksen suhteen ja tekniikka johon uskoisi saavan osia vielä pitkään. Hayabusaan en usko siksi että niitä on kolmetoista tusinassa. Italialaiset harvinaisuudet kuten Panigale tai streetfighter S varmasti kiehtovat tulevaisuuden keräilijöitä niin ikään. Jostain syystä automaailmassakin liikkuu niitä jotka haluavat kiduttaa itseään vanhalla italialaisella tekniikalla![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Aprilia Moto 65 erittäin erikoisella muotoilullaan on jo nyt olevinaan keräilypeli vaikkei se hinnassa näy... Honda X4 varmaankin kiehtoo monia tulevaisuudessa!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Arvelisin, että ajokin tämänhetkisestä maineesta voi päätellä sen tulevasta arvostuksesta edes jotakin. Äärimmäisen tehokkaan ja nopeat pyörät voivat olla tulevaisuudessa haluttuja iästään huolimatta. Pahoin pelkään, että kukkahatut rajoittavat, typistävät, supistavat ja tasapäistävät asian kerrallaan, kunnes varmasti on turvallista ja tylsyys ajaa ihmisiä itsemurhiin. Jossain vaiheessa moottoripyörien tehot rajoitetaan 35 kilowattiin eikä mutinoita kuunnella.No, anteeksi pieni kärjistykseni, mutta...
Sen sijaan Yamaha FJ:t ja Suzuki GSXF:t, vaikka ikiliikkujan maineessa ovatkin, tulevat aikanaan kohtaamaan hiljaisen kuoleman sukupuuttoon. Niidenkin kestävyydessä on jokin raja ja edessä on aika, jolloin niihin ei saa enää osia. Samaan unholaan saattaa painua Kawan GPZ 500S, joka ei liene erityisen hohdokkaan ajokin maineessa, mutta jolla kuitenkin on tärkeä paikkansa moottoripyöräilyn nykyisyydessä ja lähihistoriassa.
Tulin tässä puhuneeksi vain noista japanilaisista talousmuoviluodeista. Sama varmaan koskee kuitenkin kaikkia pyörätyyppejä. Unholaan painuvat ne tuikitavalliset vehkeet, jotka täyttävät useimpien käyttäjien tarpeet tyydyttävästi, mutta jotka eivät edusta mitään erityisyyttä. Ehkä joku museo sitten kelpuuttaa kokoelmiinsa jonkin latolöydön aikanaan. Silloinkin tavallisuudesta on muodostunut kuriositeetti.
Toivottavasti 1990-luvun alkupuolen punavalkoiset GSX-R:t kokevat renessanssin!![]()
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
PoS:n sijoitusvinkit:
R100GS, erityisesti Paris Dakar
Ekan mallin Super Ténéré
Ekan mallin Fireblade
Suzuki B-King
VMax
Africa Twin
FZR 1000
Ekan vuoden ZZR1100
RGV250
Nämä tulee ekana mieleen perusvessoista.
Kilpureista on jo RS250 Hondan hinnat pompsahtaneet - omani ostin alle neljällä tonnilla, nyt ei alle kympin saa Euroopastakaan yhtään mitään. Veikkaan saman tapahtuvan myös piikeille, nyt ne olisivat vielä halpoja. Sit tietty nää erikoisemmat, Desmosedicit, BMW:n HP:t yms on aina varma sijoitus, mutta ostohintakin on melkoinen.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Jo mainittu Desmosedici, MV/A F3 Oro, Bimota DB 7 Oro olis omia veikkauksia... Kalliita, pieni tuotantomäärä -> jo nyt harvinaisuuksia. Jokainen ajokäytössä oleva on kuitenkin aina riskinä tulla mällätyksi ja määrä pienenee edelleen...
-06 Ducati 999s
MT-1:n saattaa olla musta hevonen.
Erityisesti tummanpuhuvana. Ne hopea-oranssit,
paremminkin Harlemilaisen sutenöörin Caddya
muistuttavat versiot ovat sitten oma lukunsa
historiassa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
B-king ei tule keräilyvehkeeksi(merkittävästi), koska kovin harva on siitä haaveillut ja se on koskettanut niin harvan elämää millään tasolla. Hyvyydellä yms ei ole mitään tekemistä keräilyn kanssa, Esim miksi Jawoja kerätään? ei todellakaan ominaisuuksien vuoksi. Ne ovat olleet niiden keräilijöiden elämänpiirissä, ne on haaveilleet niistä pyöristä, ajaneet niillä, naapurin jätkällä oli, itse ei saanut, yms. Vanhemmiten rupeaa kaipaamaan vanhoja hyviä aikoja ja sitten entisöidään sitä omaa nuoruutta ja siellä vaikuttaneita esineitä. Esineitä jotka aiheuttivat tunteita, aivojälkiä, muistoja...
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Omaa elettyä historiaa vasten kun asiaa muistelee niin kurapyörät eivät ole juurikaan africa twinin pientä mielenkiintoa lukuunottamatta yltäneet keräilylistalle. Sen sijaan poikkeavat isot pyörä kuten kuusimukiset cbx hondat ja möhkö kawasakit ja vaikkapa orggis iso Katana, joka on esim jenkeissä tätänykyä superkallista tavaraa ovat dominoineet ainakin -70 luvun jälkeistä intohistoriaa aika suvereenisti.
Hondan Rune ja muutama limited edition H-D uskoakseni myöskin pääsevät listalle. Eikä Hoss Bossiakaan sopine unohtaa...
ps. Iskipä itelle kammottava CBX-kuume samalla![]()
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1979-...t_28145wt_1154
Viimeksi muokannut: GuessWho; 02.05.2013 klo 13:58.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Villinä veikauksena kerrottakoon KTM 125 exc.
Voi olla että nykyään teini-iäsä olevat ovat 40 vuoden kuluttua valmiita maksamaan kohtuu summia siitä kanuunasta, jolla silloin joskus mentiin valoisana kesäyönä urku auki lähiössä.
Voin olla toki väärässäkin, mutta tuli vain mieleen.![]()
itsekkin epäilin tuota kevaria, mutta ehkä muistot eivät ole kovin kultaisia, 90 luvun alun täystehokevariajasta ei ole jäänyt hirveitä haaveita hommata sellaista uudestaan.
Ehkä johtuu siitä, että vaikkakin kevari räjäytti tehollaan tajunnan 16 vuotiaana, niin sen jälkeen tuli isot pyörät ja kevari unohtui sitten saman tien.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ja ehkäpä RSV:stä ainoastaan Nera-versiot. Oikeastaan pätee kaikkiin italo-erikoismalleihin (MV, Ducati, Aprilia). Tai oikeistaan mihin tahansa spesiaali- tai esim. homologointiversioon, merkistä riippumatta.
Hondalta HRC:n kapistukset varmaan nostavat (edelleen) arvoaan.
Massatuotettujen mallien arvoon en usko, eli Busat, Gikserit, R1:set jne eivät välttämättä tule sijoituskohteiksi. Ainoastaan joku tietty erikoisversio alkuperäiskunnossa voisi erottua massasta hinnallaan. Tietysti joku yksittäinen tapaus voi olla ensimmäisten mallivuosien osalta, mutta en usko, että nousisi laajemmin halutuksi.
2-tahtikyykyt, katumalleista ihan mikä tahansa yli 125cc-malli. Omat ainakin saa pois ja vähän päälle. Näissä voi olla prosentuaalisin tuotto kovinta. Nyt saa vielä muutamilla tonneilla, eikä esim. kympin hintapyynnöt ole mahdottomia 5-10 vuoden sisällä.
Ainakin jos puhutaan vaikka kawasakin zzr1100 vs zx12r niin veikkaan että 15vuoden päästä zzr1100 on kalliimpi,on nimittäin paljon helpompi projekti esim venttiilien säätö ja muukin rassailu mitä oon molempia laitellu ja tuun laittelee ja onhan tuolla zzr1100kawalla selkeä meriitti huippujen suhteen ylivoimainen aikoinaan ja pitkään kunnes tuli muut mutta ei niin selkeästi enään ja niin pitkään.Triump rocket 3 voi olla ja legenda
Viimeksi muokannut: zzr1100kawa; 02.05.2013 klo 15:08.
Kawasaki H1 500 1972
Suzuki EF 750 1985
Kawasaki ZZR1100 1991
kawasaki ZX12R 2002
hayabusa 2008
Honda Blackbird 2002
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Rocket III ja Buell.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Taitaa jotkin H-D:t olla kova sana tuolloinkin, vaikken ite Hoo-Tee mies olekaan.
Mites jotkut M-V Agustat, legenda on legenda...
<p>.</p>