Lainattu eteläsuomi/ajoseuraa uusimaa.
Ajattelin nostaa tänne näin kauden alussa kun kääntyi vastaan tuleva kotilo vasemmalle suoraan edessä ajavani eteen ja siinähän oli sit kädet ja jalat täynnä töitä. Onneksi ei sattunut. :
Oikeasti olisi ollut hyvä opetuspätkä! Koska syyhän oikeesti ei ollut kotilon vaan me tulimme nyppylän takaa jossa varoitusmerkki risteävästä tiestä ylämäessä (heh jonka itse kyllä noteerasin) ja jossain vaiheessahan sen kotilon on käännyttävä. Ei se voi nousta autosta ja kävellä nyppylälle katsomaan tulisko sieltä joku.
Tilannenopeus MEILLÄ liian kova!!!
Varadero 1000 XL
mutkan takaa löytyy aina jotain
Joku (?) lakiviidakkoa - joskus - sorkkinut ... on oivaltanut sitten niin viimosen päälle passelin sanan ... tilannenopeus!
Moisesta sanasta on tullut kulkuamme valvovien poliisisetien ja -tätien (eräs) kestosellainen, jota käytetään aina ja tarvittaessa. Sitä vastaan on paha purnata, kun kerran muuta näyttöä useinmiten ei ole ... sen toheltajan taholta.
Kuis meille ajokouluissa opetetaan se ... tilannenopeus ... siten, että sen kaikki jummartaa ja osaa vielä ... sekä soveltaa käytäntöön ... että muistaa moisen aina liikenteessä?
BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
Nooh, mä en tost lakiviidakosta mitään juur tiedä, mut sen tiedän et hirveen suurelta osalta moottoripyöräilijöistä PUUTTUU ällliä olla ajamatta reikä päässä jotain pientä ja mukavaa mutkapätkää.
Tänäänkin tultiin pojan ja vaimon kanssa pikkutietä, oli 60 rajoitus ja meillä juur sen verran vauhtia kun takaa tuli joku jollain mustalla nakupyörällä suunnilleen 120-130 lasissa ohitte.
Maalla, missä joka mutkan takaa voi tulla näin keväällä vaikka traktori keskellä tietä vastaan...mitäs siinä sitten teet kovan vauhtis kanssa...pahempi on se jos sieltä mutkan takaa tuleekin lauma pikkukakaroita fillareilla keskellä tietä...sillä sitä ne kakarat tekee, niin mekin kakaroina tehtiin kun maalla asuttiin.
Vauhti kuuluu radalle tai muuten suljetuille tieosuuksille, ei yleiseen liikenteeseen...vaik omasta hengestä ei niin väliä olisikaan niin kannattaa ajatella sen toisen henkee. Ette usko kuinka rauhoittaa liikennekäytöstä kun saman kesän aikana, koheltamisen takia, kuolee moottoripyörällä sekä veli että pari hyvää ystävää. Multa jäi ajelut moneksi vuodeksi.
Jos uskot olevasi kova jätkä tangossa niin kannattaa mennä siihen suuntaan missä joku Mika Kallio yms. väki ajelee, ja jättää kaahaaminen pois radan ulkopuolelta.![]()
Honda CB500Four -72
Honda VF500 -84
Honda CB600F -06
BMW F800ST -09
BMW F800GT -13
BMW K1300GT -11
Suzuki GSX 1300R -12
+1
Siitäkin huolimatta että tulee välillä ajettua reippaammin yleisillä teillä, toki tulee katsottua missä ja miten. Radat ja sellaiset paikat missä ei muuta liikennettä ole, niissä sitten toteutetaan itseään ja se rauhoittaa kummasti liikennekäytöstä.
Välillä on aika hurjaa ajaa jonkun perässä kun mutkaan mennään aivan sokkona, jos siellä on ylläri niin taatusti sattuu. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä olen pitänyt että pyörä pitäisi saada pysäytettyä, tai ainakin pystyy väistämään tien näkyvällä osuudella jos tulee joku tilanne päälle. Kaikkea ei toki voi ennakoida edes rajoitusten mukaan ajamalla mutta riskejä voi omalla ajotavalla vähentää merkittävästi.
Vauhti ei tapa vaan tilanteen hallinnan menetys ja äkkipysäys.
Kylätason kurapyöräilijä.
En viitsinyt avata aiheelle uutta keskutelua ja tämä otsikko näyttää sopivan aiheeseen (enkä löytänyt vanhempaa keskustelua asian tiimoilta, linkittäkää toki jos sellainen löytyy).
Kyseessä siis liikenteessä kaistojen välissä ajaminen pyörällä.
1. Onko kaistojen välissä ajamien suomessa sallittua (oli sitten ruuhkaa tai ei)?
2. Onko se tarpeellista (oli sitten ruuhkaa tai ei)?
3. Onko se turvallista?
Liitteenä vielä video aiheesta.
http://www.youtube.com/watch?v=JNGD9AAIfFU
Pätkässä hehkutetaan "lane splitting":in hyödyllisyyttä ja turvallisuutta
Pyyntö splittaajille ...taisi videokin olla siellä seassa... juu oikein muistin klik
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
1. Ei, auton ohi saa mennä samalla kaistalla, mutta kaistaviivan päälle ei saa mennä edes ohjaustangon pää. Ilmeisesti poliisi on kuitenkin linjannut/ohjeistanut että kaistan välissä jonon ohitukseen ei puututa jos se tehdään jonon seistessä ja turvallisella (hitaalla) nopeudella asiallisesti.
2. Minusta on jos jono on pitkä, esim. useita satoja metrejä. Jono etenee nopeammin ku siinä on vähemmän ajoneuvoja. Splittauksen etu tulee siitä, että myös määrätietoisesti splittaa sitten koko ruuhkasta pois, eikä vaan seuraavan jonon perään.
3. Onko moottoripyöräily turvallista? Turvallista on jäädä kotiin tai olla menemättä ruuhkaan ylipäätään. Kaikki on turvallista jos kukaan ei sählää tai tee älyttömyyksiä. Kaikki on vaarallista jos joku sählää tai tekee älyttömyyksiä. Tilastollisesti uutisten persuteella luulisin että motoristeja loukkaantuu muissa olosuhteissa kuin splittailussa. Sekään ei välttämättä kerro mitään muuta kuin sen että splittailija osaa tehdä sen turvallisesti ja ne ketkä ei splittaa eivät sitten splitaa. Nii…![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)