.. syylärihän on eturenkaan leveydeltä tukossa, olisiko joku liotushoito hyvä vaihtoehto ?
nyt kun se..kin on irti niin vois avata.
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Stp:llä on ainakin sellainen aine, joka lupailee avaavansa tukoksia ja irrottavan muun ruonan jäähdyttimen putkistosta. Ei omakohtaista kokemusta.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Ruokasoodaa ja lämmintä vettä. Huljuttaisin vielä vettä paineella edestakaisin eli kierron suuntaisesti ja sitä vastaan. Varo sitten niitä lamelleja ettei taitu kaikki nutulleen ja jäähdytysteho sen takia tippuu.
Vae victis
Onko ongelmana syylärin sisällä olevien vesikanavien tukos vai ulkopuolella on jäähdytysripojen välit tukossa mudasta/roskasta tms? Näyttää kysymyksen asettelu ja vastaukset vähän erilaisilta....![]()
syyläri tukossa ulkopuolelta eli lamellit ummessa...tosin lämmöt vielä kurissa, mutta kun se nyt irti on....
-Nalle Puh-
Itse olen aukonut maltillisella ruiskuttamalla Bilteman rasvan kylmäpoistoainetta ja sitten maltillisella paineella hanakuumaa vettä. Pahimmat paikat ja lamellien oikaisut rakotulkilla. Melkoisen aikaavievää puuhaa, on kuulemma olemassa jokin "lamellikampa", mutta itselle ei moista ole kävellyt vastaan.
Panin saman merkille.
Luulen nyt on kyse ulkoisesta liasta?
Olen käyttänyt tuota STP:n ainetta oman jäähdyttimen sisäiseen puhdistukseen.
Ostin sitä, kun ei paljoa maksanut. Tämä oli ihan varotoimi viime keväänä. Ihan ok tuote.
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Ei ne lamellikammat kävele vastaan.
Tuolta niitä löytyy
Pekka
Ei ole kyllä kalliita. Sen verran harvoin tuollaista operaatiota tulee tehtyä, etten ole ottanut tehtäväksi hankkia. Minulla on vissiin ollut väärä kuva siitä millainen tuo oli, jotenkin ajattelin että ne menee pidempinä metalliliuskoina kertavedolla koko syyläristä läpi, tyyliin: http://www.grainger.com/product/DIVE...Fin-Comb-2YJ78
Tuollainen pitää kyllä hankkia kun ilman erillistä ostamista vastaan tulee. Maksaa itsensä vaivanpalkkana takaisin ekan toimintavartin aikana.
Mää yhen oioin lattapäisillä pinseteillä (hiekkaa ja pikkulinnun kuva). Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.
Irtonaisena kun oli, teippasin reiät tukkoon ettei mee roskia sisälle, ja sit vaan ensin koputtelin mitä varovasti lähti, paineilmaa pullosta(ei ollu oikeeta). - paineilman ja veden kanssa kannattaa tosiaan olla maltillinen.
Sit syvälle tarjottimelle, vai oliko vati, pesuainetta ja vettä ja syyläri naamalleen siihen, vähän pesuainetta vielä päältä päin. seuraavana päivänä sit suihkuttelin kuumalla vedellä takaa minkä irtos ja toistin tuota kunnes olin tyytyväinen.
Sit ku se kuivu niin pinseteillä lamelleja suoraksi, tuommonen kampa saattas olla nopeampi, mut suurin osa lamelleista oli niin litussa että piti auttaa terällä ensin rakoa mihin sai pinsetin jolla sit nostin pystyyn ja puristin suoraksi.
Pesuainetta en muista mut nää liuotin aineet varmaan on tehokkaimpia.
sit kun oli valmis, suhautin pikkasen mustaa maalia päälle - ei mitään kerrosta vaan sen verran et tuli vähän väriä eikä alumiini kiiltäny ihan paljaana. Periaatteessa se haittaa jäähtymistä mut siistimpi tuli.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Lähinnä varmaan juuri tuosta syystä tuo läpikampa on se mitä itse tahtoisin. Harvoin jos koskaan lamellit on ollu molemminpuolin samasta kohtaa nurin. Ehjältä puolelta oon rakatulkillakin tökkinyt suurimmaksi osaksi. Tiedä sitten toimisiko jos useampaa samalla kertaa runttaa, vai työntääkö koko reunimmaisen rivan irti.
perinteisesti tuo pitää tehdä meisselillä. Lopputulos on todella ruma ja huono, mutta se ei ole estänyt ennen eikä tulevaisuudessa ihmisiä käyttämästä meisseliä syylärin puhdistukseen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jos omalle kohdalle sattuisi, niin niin ekana tulisi mieleen liuottaminen jossain litkussa ja sen jälkeen hyvin varovasti paineilmalla puhdistus.
Jos ei irtoo, niin sitten mekaaninen puhdistusyritys syyläriä pehmeämmällä materiaalilla.
Viime talvena liotin liuottimessa pari päivää.
Sitten vesipesu ja paineilmaa.
... ja sitten lopuksi sillä meisselillä oikomaan niitä lamelleja.
Ei ollut kun vähän keskeltä alhaalta lamellit kääntyneet.
Tupla-X -04
Itsekin jo vastatessa mietin onko sisä vai ulkopuolinen ongelma, mutta kun tukos ja syyläri irti niin tuli mielikuva tuosta sisäisestä huuhtelusta. Joka kyllä kannattaa nyt samoille tulille tehdä.
Ulkopuoliseen pesuun tosiaan joku rajumpi liuotinpesuaine, itse suosisin Solmaster AS40 tai moottorinpesuvaahtoa. Ja jatkossa mopoa pestessä tavaksi sen syylärin huljuttelu siitä moskasta mitä sinne väkisinkin pikkuhiljaa kertyy. Ja silloin kun ajokaudella pesu paikallaan, niin en välttämättä painepesuria käyttäisi vaan vettä letkupaineella liuottimen perään. Riippuen katteista sitä vettä olisi hyvä saada edestä ja takaa päin jotta hiekka sieltä varmasti liikahtaa.
Vae victis
tänk juu...
renkaanleveydeltä tukossa kun rengas mättää tavaraa syylärinpintaan ja syyläri on irti niin kuin kaikki muukin mikä moottoriin liittyy
Venttiilin säätö muuttui ns. isoksi huolloksi, muutaman pultin katkeamisen takia.
-Nalle Puh-
Olisi hieno kampa, mutta se ei toimi ainakaan 03-04 GSXR:n syyläriin.
Syylärissä kun on nuo poikkirivat pystyrivojen kanssa samassa tasossa. Tuolla kammalla pystyisit suoristamaan yhden poikkiripojen välin, eli noin 1 cm. Sitten kun ne on vielä taittuneet länään, niin sitä kampaa tuskin saa jokaisen pystyrivan väliin ja näin avaamaan niitä.
Mutta jos joku on onnistunut, niin kertoo rohkeasti minun olevan väärässä.
GSXR 03-04 syyläri
Youtube-pätkä, miten kampa toimii
edit. Itse pari tuntia suoristelin rivoja pinsettien ja pienen mattopuukon kanssa, mutta luovutin ja annoin olla, vaikka varmaan 20% rivoista on länässä. Se, että rakotulkilla olisi tökkinyt toiselta puolelta auki, olisi ollut varmaan toimivampi konsti.
liuotinaineella ja vesijohtopaineella huljuteltu, vähän siihen jotain jäi mutta paljon puhtaampi varmasti....
-Nalle Puh-