Morjens,
CBR600 vm. 90 toimi moitteetta viime kesän, mutta yhtäkkiä se päätti sammua kesken ajon, tai oikeastaan ehdin ajaa parisataa metriä pihasta, jolloin kävi muutaman sekunnin huonosti ja sen jälkeen sammahti. Tämän jälkeen ei ole edes meinannutkaan käynnistyä.
Talven huoltojen yhteydessä vaihdoin tulpat (ja öljyt ja jäähdytysnesteet), mutta silläkään ei ole vaikutusta. Itse olen vakuuttunut siitä, että syy on kipinän katoamisessa. Olen kokeillut tulpanjohtoon sellaista kynää, jonka pitäisi ilmaista tuleeko tulpalle sähköä. Ei eloakaan. Voiko noihin kyniin luottaa? Startti siis pyörittää normaalisti, mutta kynän valo ei vilku.
Mistä kannattaisi lähteä selvittämään ongelmaa?
- tappokytkin ei yhdistä?
- sytytysboksi rikki?
- jännitteensäädin rikki?
- luin jostain foorumista, että kytkinkahvalla on jokin rooli starttauksesta (onko fuulaa?)
Kuten tekstistä voi päätellä, en ole mikään tekniikkavirtuoosi, mutta ostin tuon pyörän, jotta voisin opetella ruuvaamaan näitä pelejä kohtuu pienellä tappiolla.
Mitä huonosti käyminen oli? Alkoiko vetää parisataaa metriä huonosti, kone "kurraten"… Vai nykikö terävähkösti ja sitten sammu siihen. Eka bensapuutos, toka sähkö.
Näin karekasti mutuna
Edit: Ainiin, muutaman sekunnnin huonosti. No, bensaa se ei sittensaa Bensapumppu rikki. MUTU.![]()
Niin, sähkö niin tsekkaa pääsulake. Joku johto nirhannu kaljuks ja maadoittunu johonkin. Poks, sulake. Ainiin jos startti pyörii niin ei varmaan ole sulake. Tsekkaa silti.
Ei sammunut terävästi, kuin PV suitsa aikanaan leikatessa, vaan pikemminkin tukehtui. Eli ensin toimi OK, sitten veto hiipui muutaman kymmenen metrin matkalla, jonka jälkeen sain pidettyä sen jotenkin käynnissä noin 5 sekunttia ja tämän jälkeen ei elonmerkkejä.
Huollon yhteydessä putsasin kaasarit, mutta en ole vielä testannut bensan kanssa, koska ensin päätin kokeilla tuolla kipinäkynällä sytytystä.
Sami
Miten tuon bensapumpun toimimattomuuden voi testata?
itselläni kävi vähän samoin kun otin pyörän talviteloilta, piinallisen puolentunnin vian etsinnän jälkeen avasin bensahanan ja nolona kone käyntiin...voisko olla unohtunut ?
Hana on ollut avoinna ja sen toimivuus on testattu huollon yhteydessä ;)
hmm,mitä sä siitä bensapumpusta huolehdit jos ei kipunaa anna?
mutta jos se nyt antaakin kipunaa niin kaada bensaa suoraan kaasareille.
Horo Elää !
Siis kipinän puuttumisesta ei ole varmuutta, koska olen kokeillut vain tarkoitukseen kehitetyllä kynällä, joka ei antanut minkäälaista valoa. Ajattelin kokeilla illalla perinteisellä tavalla, kun sattuu olemaan ylimääräinen tulppakin. Silloin asia siis varmistuu. Siihen asti pitää miettiä molempia aiheuttajia (ei bensaa tai ei kipinää).
Saahan tankki korvausilmaa? Testaa asia avaamalla tankin korkki ja sahaa peliä reippaasti käyntiin.
Saa ilmaa, koska bensa valui reippaasti, kun nappasin letkun irti ennen bensapumppua.
Nyt on muuten testattu sekin, että kipinä tuli sittenkin, kun kokeilin vanhalla tulpalla moottorin kylkeen kiinni. En sitten tiedä mikä on normaali kipinä, mutta siinä se näytti räiskyvän useita kertoja sekunnissa.
Eli näyttäisi siltä, että ei saa bensaa. Jos kerta hanalta tulee bensaa, niin sitten joko bensapumppu on rikki tai kaasarit tukossa (jotka siis nyt putsattu) tai bensa oli jotenkin vanhentunutta.
Heti kun saan haettua uutta bensaa, niin kokeilen käyntiin.
No niin, vedetäänpäs tilanne kasaan:
Pyörä ei siis edelleenkään käynnisty, ei edes lupaa. Sammui viime kesänä, ikäänkuin tukehtuen ja sen jälkeen ollut hiljaisena.
Mitä on tehty:
- uudet tulpat
- kaasarien putsaus
- uudet bensat tankkiin
Mitä on testattu:
- bensahana toimii
- ilmeisesti bensapumppukin toimii, koska bensaletkussa on aika kova imu päällä.
- tulppaan tulee kipinä, en sitten tiedä onko se tarpeeksi reipas tärsky, mutta selvästi huomaa hämärässä. Iskee useita kertoja sekunnissa. Kokeiltu I-pytystä, muita ei.
- kaasarit olivat märät, ja lisäksi tulpatkin näyttivät siltä, että ne olivat olleet bensan kanssa tekemisissä.
Kun kokeilin startata pari viikkoa sitten ladatulla akulla, niin se ei jaksanut pyörittää kuin muutaman kymmenen sekunni starttiyrityksen ja sen jälkeen alkoi hiipumaan.
Tämä siis on tämän hetken tilanne. Kannattaako hakea uusi akku?
Ite ottaisin vaan autosta apuvirtaa, mutta vähän säälien sitä starttimoottoriaTulpathan sulla tietty on tossa jo kastunu monta kertaa, jos kerta bensaa saa, muttei starttaa.
Edit - Vaihda nyt vielä huvin vuoksi bensafiltteri ja kokeile käykö ilman ilmansuodatinta.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
89-90 CBR600 sitä bensapumppua ohjaa rele joka antaa sykäyksiä pumpulle kierrosten mukaan, kannattaa tsekata myös se jos ei muuta löydy. Auton akku tai muu lisävirta kiinni ennen uusia yrityksiä, mopon akulla kun ei kauaa sahaa ja liian pienellä virralla vain kastelee tulpat, minuutin parin tauko aina yritysten väliin niin ehtivät vähän kuivaa. Kastuneet tulpat saattaa mennä pilallekin joten nekin voi joutua vielä uusimaan.
--
Kende
GSX-R 1K7
Vika sopisi esim vettä bensassa ongelmaan. Tulpat hyvin kastuessaan saattavat tosiaan lopettaa toimintansa. Mopojen akut eivät kestä kovinkaan kauaa starttailla joten sinuna vaihtaisin/ putsaisin tulpat samalla kun akku lataantuu uutta koetusta varten. Se että kone hyytyy ajossa pikkuhiljaa on yleisimmin bensa puolen ongelma. Helpoimmillaan vanhoissa kaasari peleissä saa mopon hyytymään jo sillä että ryyppy jää päälle ja koneen lämmitessä se kastelee tulpat.
Jos irroitetut tulpat ovat rutikuivia niin silloin on kyse bensan saannin ongelmasta. Jos tulpat on märät niin silloin liikaa bensaa tai vettä(tai tulpat kastuneet jostain muusta syystä). Kastuneet tulpat tunnistaa kyllä vaikka kone olisi seisonut viikon edellisestä yrityksestä.
Toiv asia selviää niin pääset ajelemaan.
Käytännön vinkkinä en suosittele kokeilemaan tulpan kipinää tulppa tulpan johdossa ja irti koneesta. Kun tulpan reiästä suihkuava bensa saa kipinää niin hetken aikaa jännittää liekkien nuollessa mopoajoten pidä vaikka vara tulppa paikoillaan.
Tämä tietty kokeiltu junnuna mopojen kanssa![]()
itellä oli samanlainen vika kawassa vm-97 sammu ajossa ei mitään yritystäkään.
Sitten huomasin että oli menny bensabumppu,uusi biltemasta tilalle,sitten meni seuraavana se
rele,kawassa se rele ohjaa bensapumppua ja sytytyspuolta,otin ohjauksen releelle tappokytkimen kautta
tavallinen rele biltemasta sen johdotuksia pikkusen muuneltuna ja toimii.
En tiedä oiskos tässä sama vika,jos rele hajoo saattaa pumppu toimii muttei se sytkäpuoli,ilmeiseti se
releen tarkoitus on sammuttaa pumppu kun kone sammuu ettei jää pumppu pyörii jos vaikka kaatuu.
Tarkistaisin sen releen sekä toimiiko se pensapumppu oikein.
ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil
OK. Soitin yhteen 2Wheelsille (www.2wheels.fi) ja sieltä neuvottiin tekemään seuraavat jutut:
- bensaletku irti pumpun jälkeen ja startilla testaamaan ruikkiiko bensaa. Onnistuu hienosti, koska letku menee kaasarien alle ja haarautuu kahtia. Haarautumisen kohdalla on liitos, josta saa varsin helposti letkun irti ilman purkutöitä tai sotkua.
- akun uusiminen. On kuulemma tavanomaista, vaikka jaksaisi pyörittää starttia, niin amppeerit eivät riitä.
Eli nyt ajalen Akku Aniaan (www.akkuania.fi) ja haen sieltä uuden Exiden pyörään. Nykyinen on aika vanha Bilteman akku, joka ei tosiaan jaksa pyörittää kovinkaan kauaa.
Jos bensaa ei tule, niin sitten pitää hakea varmaan uusi pumppu Biltemasta tai tsekata tuo rele.
Tsau
Ne pentsiini pumpun kärjet varmaan loppu?
Stormilta pari kymppiä.
Pyörä pelaa ihan hyvin ilman pumppuakin,tankista letku kaasareihin sopii suoraan.
Uudemmissa separeissa ei kaikissa oo pumppua.
Ite oon työntäny mopon kotii pari kertaa ennen ku älysin missä vika.
anteeks olen juovuksissa taas
jani lemetti
Täällä kanssa CBR600F, vm. 1990 ja sama vika.
Bensapumpun vian selvittää helposti --> pumpulta kaasarille
menevä putki irti ja starttaus, jos pumpulta ei tule bensaa, niin tarkista vielä irroittamalla bensapumpun toisesta päästä musta suojakotelo jonka alla on katkojan kärjet. Putken irti ollessa katkojan kärkien pitäisi liikkua koko ajan startatessa. Jos ei liikahda niin vika on todennäköisesti kärjissä.
Kiitos edelliselle Stormin vinkistä, tarttee huomenna hakea uudet kärjet
hintaan 22 ekua. (huomattavasti edulisempi kuin uusi pumppu joka on n. 170 eur)
Nyt pyörä pörähti käyntiin. Kävin hommaamassa uuden akun ja starttasin sen avulla. Aluksi ei auttanut ollenkaan. Sen jälkeen päätin testata tuon pumpun, ja se näytti toimivan ok. Sitten putket takaisin paikalle ja uusi epätoivoinen yritys. Nyt se sitten yht´äkkiä lupaili ja pian olikin käynnissä. Kyllä vaan vanha CBR tehoputkella varustettuna kuulostaakin erittäin hyvältä, varsinkin näin keväänkorvalla lintujen laulaessa!
Kiitos kaikille avusta. Tällä erää kaikki hyvin, ja paljon uutta oppia matkassa. Palataan uusien murheiden kanssa myöhemmin ;=)