Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Mulla on Suzuki GS450 vm. 85 wanhus. Staattori ja jännitteensäädin piti vaihtaa kun molemmat oli särki. Uudet on Electrexiä molemmat. No vaihdon jälkeen mitoin ladatulla akulla latausjännitettä ja se oli ok (n.14,5V). Seuraavana päivänä tsekatessa kuitenkin huomasin että latausjännite on aika alhainen kun kuormaa on päällä (valot). Ilman valoja nousi jo jossain alta 3000rpm jonnekin 14,5V pintaan ja pysyi siinä tasaisesti korkeammillekin kierroksille. Mopo sammuksissa kun pani valot päälle niin nopsaan tippui jännite alle 12V. Ajattelin että akku on sökö. Ostin uuden akun (Yuasa 12V 11Ah). Latailin sen yön aikana täyteen ja sitten hieman testiä. Vaan sama homma tämän kanssa. Kun panee mopon käyntiin, niin tyhjäkäynnillä valot päällä jännite tippuu jonnekin 12,1V tuntumaan. Siitä sitten kun antaa kierroksia niin jossain ~4000rpm paikkeilla pikkuhiljaa nousi 12,6V pintaan ja siitä hiljokseen ylöspäinkin. Valot kun sammuttaa, niin taas heti pomppaa sinne 14,5V pintaan ja pysyy hienosti siinä, kunnes tyhjäkäynnillä tippuu jonnekin 13,5V pintaan. Uudessa akussakin tippuu jännite nopsaan alle 12V kun mopo sammuksissa panee valot päälle.

    Mittailin mopo sammuksissa että kun virrat pois, niin akulta ei oteta virtaa lainkaan. Valot päällä menee jatkuva 7,5A kuormitus. Onko tämä uusi laturi nyt vain sitten jotenkin heikkotehoisempi kuin vanha vai mikä mättää??

    Niin ja mitoin ihan mielenkiinnosta mitä staattorilta tulee ulos. Jännite kaikkien vaiheiden välillä nousee nätisti jonnekin 80VAC paikkeille tai hieman ylikin kun antoi kaasua sinne 5000rpm pintaan.

    Eli ilman kuormaa kaikki arvot on esimerkillisen hyvät. Kun valot nappaa päälle, niin latausjännite tippuu tyhjäkäynnillä 12,1V:iin ja n. 5000rpm kiekoilla sinne 12,6 paikkeille. Liekkö vanhan mopon tai electrexin värkkien ominaisuus vai mistä kannattas tutkia seuraavana vikaa? Kuormitusvirran perusteella tuskin on mitään maavuotoja tms. missään. Kuormitus (n.91W) lie suht sitä mitä pitääkin (ajovalo 55W + takavalo ~15W + mittarivaloja jokunen ~15W jne.)

    Niin ja mitään varsinaisia ongelmiahan tämä alhainen latausjännite ei ole aiheuttanut. Eli kait lataa kuitenkin akkua jonkin verran. Tosin uudella akulla en ole vielä ajanut kuin yhden testireissun. Lähinnä mietin voiko tämä jotenkin kuormittaa säädintä tai staattoria ja särkeä ne uudelleen. Pitääkö vaihdella pienitehoisempaa polttimoa valoihin
    Yamaha FZ6 Exät: Suzuki GSX 600F, Suzuki Bandit 600, Suzuki GS500E, Suzuki GS450E, Kawasaki GPZ1100, Honda Silverwing 600, Aprilia SR125, Aprilia SR50, Monkey, PV jne.
  2. #2
    Gesussa, kuten kaikissa aikalaisissaan on toi vaihtovirtalaturi kytketty niin, että ilman valoja vain kahdesta vaiheesta syötetään virtaa akulle. Kolmas vaihe kytketään mukaan valokaykaisijan kautta. Tämä kytkentä on tehty säästämään noita alimitoitettuja jännitteensäätimiä.
    Oletettavaa on, että sulla tuota kytkentää ei ole ohitettu, ja tuossa kolmannelta vaiheelta valokatkaisijalle, tai sieltä säätimelle tuleva piuha on poikki, jolloin kahden vaiheen virta ei enää riitä pitämään latausta yllä valot päällä.
    Laturin staattorilta tulee kolme (alkujaan valkoista) piuhaa, joista kaksi suoraan säätimelle, ja kolmas liittimestä valokatkaisijalle ja sieltä säätimelle. Ohita se lenkki valokatkaisijan kautta, ja tuo se kolmaskin vaihe suoraan säätimelle, niin virtojen pitäisi riittää. Ainakin mun ja pojan käytössä muutaman vuoden olleessa Gesussa riitti.
  3. #3
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Gesussa, kuten kaikissa aikalaisissaan on toi vaihtovirtalaturi kytketty niin, että ilman valoja vain kahdesta vaiheesta syötetään virtaa akulle. Kolmas vaihe kytketään mukaan valokaykaisijan kautta. Tämä kytkentä on tehty säästämään noita alimitoitettuja jännitteensäätimiä.
    Oletettavaa on, että sulla tuota kytkentää ei ole ohitettu, ja tuossa kolmannelta vaiheelta valokatkaisijalle, tai sieltä säätimelle tuleva piuha on poikki, jolloin kahden vaiheen virta ei enää riitä pitämään latausta yllä valot päällä.
    Laturin staattorilta tulee kolme (alkujaan valkoista) piuhaa, joista kaksi suoraan säätimelle, ja kolmas liittimestä valokatkaisijalle ja sieltä säätimelle. Ohita se lenkki valokatkaisijan kautta, ja tuo se kolmaskin vaihe suoraan säätimelle, niin virtojen pitäisi riittää. Ainakin mun ja pojan käytössä muutaman vuoden olleessa Gesussa riitti.
    Unohdin mainita, että tämän ohituksen jo tein. Ensin kytkin kolmannen piuhan valokatkaisijan kautta, mutta sitten lueskelin että Electrexin säädin kestää kyllä ilman tuota kuormanpudotustoimintoakin. Mitoin kyllä sen valokatkaisijan kautta menevän piuhan silloin että kunnossa sekin piiri oli. Nyt siis menee uuden staattorin uudet keltaiset piuhat kaikki suoraan uuden säätimen vastaaviin. Jätin ne pari muutakin jossain johtosarjassa suoraan staattorilta säätimelle kiertävää piuhaa pois välistä. Eli laturin ja säätimen välissä ei ole yhtään vanhaa piuhaa enää. Uusi säädin olikin aivan huomattavasti jykevämpää tekoa kuin vanha. Jäähdytyspinta-alaa varmaan tuplasti vanhaan. Piuhoituksia olen muutenkin tutkaillut ja sähkökaaviot löytyy. Samalla tein kaksikin uutta maadoituspistettä. Säätimeltä lähtevä miinus on nyt kytketty maihin yhdessä vanhan säätimelle tulleen johdon kanssa. Lisäksi akun päähän lisäsin yhden maadoituspisteen (akulta uusi johto runkoon).

    Mitoin vielä kerran noita jännitteitä. Tyhjäkäynnillä valot päällä tippuu tosiaan sinne 12,1V pintaan. Kun antaa kierroksia ilman valoja ja sitten kytkee valot jossain ~3trpm kiekoilla, niin tippuu latausjännite jonnekin 12,9V ja jää siihen. Taidan seurailla nyt jonkin aikaa tilannetta ja mittoa aina välissä akun lepojännitettä. Jos pysyy päälle 12,6V, niin vois antaa olla...
    Viimeksi muokannut: Smy; 27.04.2013 klo 20:08.
    Yamaha FZ6 Exät: Suzuki GSX 600F, Suzuki Bandit 600, Suzuki GS500E, Suzuki GS450E, Kawasaki GPZ1100, Honda Silverwing 600, Aprilia SR125, Aprilia SR50, Monkey, PV jne.
  4. #4
    Mulla kyllä lataili siellä 13.5 pinnassa valoilla ja ilman. Tämä tietysti sen lauenneen säätimen vaihdon jälkeen On sen verran tyyppivika, että ostaja oli volttimittari mukana katsomassa pyörää, mutta kaupaksi meni
    Noi johdotukset laturi->säädin ja säädin->akku on tosiaan hyvä laittaa kunnolla, mieluummin tinatuilla liitoksilla, kuin abikovirityksillä. Ylimääräisiä maadoituksia tuossakin oli tehty, ilmeisesti juurikin tuon säätimen vikojen takia, minä rapsin kaikki pois.
  5. #5
    Voihan .... Löytyihän sieltä vikkaa vikkaaa. Aloin tarkemmin mittomaan vielä noita uusia osasia. Totesin säätimen ensin mittauksella ihan kunnossa olevaksi. Samoin laturilta mitoin moneen otteeseen joka vaiheen väliltä ok lukemat. Sitten aloin testaileen siten, että otin aina vaiheen kerrallaan säätimeltä irti ja katsoin latausjännitettä valot sammutettuna. Siinäpä huomasinkin sitten että yksi vaihe on sellainen ettei se lataa lainkaan kummankaan toisista vaiheista kanssa. Tuli sitten mitottua käämien vastuksia = ok. Mutta kun mittoi maata vasten, niin kaikista löytyi yllättäin oikosulku maata vasten. No sitten mitoin käämi kerrallaan jännitteen maata vasten ja kaksi käämiä antoi normijännitteen mutta yksi nollaa. Tästä pähkäilin että yksi käämi oikosulussa maihin.

    Eipä siinä sitten kuin aukomaan taas moottorin poskea. Kun sain auki, niin odotti kaksi ylläriä:
    1) Ihan ok näköinen käämi joka pöydällä mittoessa ei ollutkaan miltään vaiheelta maasulussa
    2) Jostain ihmeen syystä aavistuksen siipeensä saaneen näköinen roottori

    Noh tarkemmin asiaa tutkiessani huomasin että se pidike jolla käämiltä lähtevä kaapeli lukitaan pysymään kulkureitillään poissa roottorin tieltä oli hivenen päässyt taipumaan ja ilmeisesti ottanut roottorin yhteen magneeteihin kiinni. Samalla ilmeisesti sama osanen oli tehnyt käämin johtonipun kuoreen ihan pienen pienen reiän. Aloin sitä sitten laajentelemaan ja sieltähän löytyikin kärsinyt johdin. Eli tämän kaapelipidikkeen kautta tämä yksi johto maadoitti yhden käämin.

    No tässä olisi nyt muutama ongelma:
    1) Käämin johto pitää korjata / vaihtaa. = Ei mikään ylitsepääsemätön juttu.
    2) Roottoria pitäisi varmaan hieman paikata ettei tuo lakkaus tms. enempää siitä halkeile = Millä tuota lakkausta voisi paikata. Kestäisikö epoksi tms.? Roottorista puuttui valmiiksi jo pinnoitteen palanen toisesta magneetista.

    Roottorista:




    Staattorin kärsinyt johto:


    Syyllinen (kaapelipidike):


    Muokkaus: Johto korjattu ja roottorin pinnoitetta kevyesti paikattu ohuella kerroksella epoksia. Taas lataus pelaa ja mennään mutkaista tietä näkymättömiin.
    Viimeksi muokannut: Smy; 02.05.2013 klo 20:53.
    Yamaha FZ6 Exät: Suzuki GSX 600F, Suzuki Bandit 600, Suzuki GS500E, Suzuki GS450E, Kawasaki GPZ1100, Honda Silverwing 600, Aprilia SR125, Aprilia SR50, Monkey, PV jne.
  6. #6
    Eli diagnoosi oli melkein oikein

    Epoksi saattaa kestää, jos saat niin paljon öljyttömäksi, että tarttuu kunnolla kiinni. Itse yrittäisin hakea ehjää staattoria (eBaystä saa Gesun osia pilkkahintaan). Noi kestomagneetit ei välttämättä tykkää kolhimisista, magneettisuus hiipuu. Ohjeissa aina korostetaan, ettei niitä saa kolhia.

    Eikös tuossa ollut erillinen öljypohja (aikaa on muutama vuosi kun tuota ropasin). Melkein pudottaisin sen pois (uusi tiiviste). Sieltä ne suurimmat palaset löytyy.
  7.  
  8. #7
    Tuli ostettua heräteostoksena vuoden 1984 GSX400F Suzuki. Latausongelmia tässäkin muuten erinomaisessa kunnossa olevassa pyörässä. GS:iin tuntuu löytyvän osaa vaikka muille jakaa, mutta näihin GSX:iin huonommin. Alkuperäinen jänniteensäädin maksaa sen 300 €, joten vaihtoehtoja mielellään kuulisi. Onko mitään tietoa saman ikäisten GS Suzukien osien sopivuudesta?