Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 142:sta
  1. #1
    elikkäs vanha kawa oottelee suutin sarjaa +putsaria tallissa ja kun tulevat niin sitten pitäs tollanen operaatio suorittaa ja aattelin kysästä että onkos kukaan tehnyt itse alipaine mittaria täällä, jos on niin kokemuksia ja mielellään kuvia härvelistä. ja tietenkin kaikki kaasarin säätöihin liittyvät neuvot tervetulleita ja jos jollakin tietoa että toimiiko nuo dynojetin sarjan mukana tulevat säätö ohjeet ollenkaan edes perus säätönä...
  2. #2
    Carbtunesta kun tilaat 4 pyttyiseen mittarin niin hintaa tulee 55£ eli 60€, postikuluja 1£ ja toimitus muutamassa päivässä. Kannattaa miettiä alkaako itse rakentamaan.

    http://www.carbtune.com/ -> prices



  3. #3
    Jos yleisnäppäryyttä löytyy, niin ei muuta kuin reilu metrin mittainen lauta, 15m 5mm kirkasta letkua, 4kpl pieniä 0,6mm mig-kosketussuuttimia, 2kpl 5mm t-letkuliittimiä ja pari desiä atf-öljyä.

    Letku neljään osaan, kiinni lautaan vierekkäin esim. nippusiteillä, letkut alapäistään yhteen, yläpäistä poikki ja mig-suuttimet väliin, letkuihin n.50cm öljyä, kun lauta/mittari on pystyssä.

    5mm letkut käy suoraan esim. kawasakin nippoihin. jotkin merkit vaativat erilaisia adaptereita..

    Tarvikkeet kustantavat n. 15€ ja lopputulos on absoluuttisen tarkka, mikäli kaikki liitokset ovat tiivitä, toisin kuin esim. viisarinäyttö, joka vaatii aina kalibraation ollakseen tarkka..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  4. #4
    Omatekonen lauta on tallin nurkassa vailla käyttöä.
    Kustannukset oli noin 10,- ja toimii kuin junan vessa.
    Joskus yksinkertaiset ratkaisut vaan toimii, eikä tullut mieleenkään ostaa sadan euron mittaria.
  5. #5
    Kyllä tuo letkuviritys tuntuu hankalammalta kuin (mun V2:ssa) kaksi mittaria pyörän päällä ihan nenän edessä!

    Punnan kehno kurssi on kyllä tehnyt Carbtunesta aika edullisen, mutta halvemmilla viisarimittareillakin tulee kyllä toimeen. Eihän niiden absoluuttisella tarkkuudella ole väliä, kunhan vaam keskenään ovat suunnilleen samoissa tarkkuuksissa ja on toimiva vaimennin ennen mittaria.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  6. #6
    Lainaa (Halti @ Huhti. 19 2009,00:04) kirjoitti
    Kyllä tuo letkuviritys tuntuu hankalammalta kuin (mun V2:ssa) kaksi mittaria pyörän päällä ihan nenän edessä!

    Punnan kehno kurssi on kyllä tehnyt Carbtunesta aika edullisen, mutta halvemmilla viisarimittareillakin tulee kyllä toimeen. Eihän niiden absoluuttisella tarkkuudella ole väliä, kunhan vaam keskenään ovat suunnilleen samoissa tarkkuuksissa ja on toimiva vaimennin ennen mittaria.
    Nimenomaan keskenään tarkkoja.. Eihän tuollaisessa letkumittarissa ole edes mitään asteikkoa.. Letkut näyttävät absoluuttisesti poikkeamat kurkkujen välillä, toisin kuin mittarit, jotka täytyy ensin synkronoida keskenään, siis ainakin valmistusvaiheessa.

    Painovoima huolehtii kalibroinnista letkumittarissa ja se kalibroi sitä taukoamatta.. Jopa mittarin seistessä käyttämättömänä tallin perällä, ilmaiseksi..

    Twinissähän letkumittari vasta yksinkertainen on. Ei tarvita kuin yksi lenkki..



    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  7. #7
    taidanpa sitten ruveta värkkäilee ens viikolla tota lautaa kun ei oikein huvitais kyllä ostaa sitä mittaria ja käväsin liikkeestä kysymässä hommaa niin arvelivat maksavan 30-75e +osat eli kumi tutit mitkä liikkeessä menee tietenki "vahingossa" rikki ja keksivät taas jonku höpöhöpö hinnan niillekin, sellanen vaan tuli mieleen että noilla letku pituuksilla ei varmaankaan oo mitään merkitystä kunhan ovat vain saman mittaisia kaikki? kiitokset kaikille vastauksista
  8. #8
    Itsellä on myös mielessä tuollaisen lauta-letku virityksen tekeminen.. mutta mietinnän alla vielä tuo neste, jota lekuissa käyttäisi.. Miksi atf:ää? Tahtoo tuo atf olla sellaista, että se kovettaa normi kumiletkun..
    Esimerkiksi lasinpesuaine olisi väriltään aika näkyvän väristä... mutta onko se sitten liian herkkäliikkeistä vai mikä idea on käyttää tuota atf:ää siellä?
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  9. #9
    Lainaa (Mi_Kaheli @ Huhti. 19 2009,10:10) kirjoitti
    Itsellä on myös mielessä tuollaisen lauta-letku virityksen tekeminen.. *mutta mietinnän alla vielä tuo neste, jota lekuissa käyttäisi.. *Miksi atf:ää? Tahtoo tuo atf olla sellaista, että se kovettaa normi kumiletkun..
    Esimerkiksi lasinpesuaine olisi väriltään aika näkyvän väristä... mutta onko se sitten liian herkkäliikkeistä vai mikä idea on käyttää tuota atf:ää siellä?
    Atf lähinnä siksi, että on punaista ja erottuu hyvin.. Ei nuo letkut ole menneet miksikään, ainakaan vielä 3v. aikana..

    Muukin öljy käy varmasti.. Juoksevammissa nesteissä näkyy värinä häiritsevästi..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  10. #10
    toimii se vedelläkin. riippuu vähän suuttimien koosta, että paljonko värinä vaimenee, kuitenkaan se värinä ei juuri mitään haittaa, koska värinän keskiarvostahan se on helppo katsoa.

    Itse olen kyllä tarkistanut tasapainoja yhdelläkin mittarilla, tai kahdella. yksi kiinni keskimmäiseen pyttyyn, ja siirtelee sitä toista. nelipyttyisen tarkistaa kyllä noinkin. lisäksi sen tekee ilman suuttimiakin, kun taivuttaa letkua luttuun, että saa värinää vaimennettua. ei kuitenkaan niin että värinä loppuu, koska silloin letku voi olla jo täysin lutussa, eli pieni elo pitää olla, niin tietää, että mittari näyttää oikein.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  11. #11
    Itse käytän töissä perus halpaa läpinäkyvää kumiletkua automaattivaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä (suppilosta öljyntäyttöaukkoon), eikä kovin kauaa mene, kun letku on kovaa kuin porkkana.. siksi vähän epäilevä tuon suhteen.

    Oletko koittanut jotain juoksevaa nestettä ennen kuin atf:ää laitoit?

    Itselläni olisi tuossa jo kerä 5mm kumiletkua, pitäisi hommata vielä loput tarvikkeet ja rakentaa mittari.

    Tuoko on hyväksi todettu, että lankku on metrin korkuinen ja täytetty puoleenväliin saakka nesteellä
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  12. #12
    Nimimerkki "poison" ja kaiken varalta muutkin. Noilla letkujen mitoillakaan ei ole mitään väliä. Letkumittari on yhtä tarkka olipa mitat mitkä tahansa. Kaikki letkut voi olla eri pituisia ja ei haittaa vaikka yksi letku on vaikka tuuman paksu ja toinen 5mm. Mittaustarkkuus on aina sama. Itse käytän nesteenä tavallista notkeaa öljyä. Joku lasinpesuneste, jota tuolla ehdotettiin, on turhan herkkäliikkeistä.
  13. #13
    Mä laitoin nesteeksi 2-tahtiöljyä, toimi hyvin ja konekaan ei pahastu jos se jostain syystä hörppää nesteet sisäänsä. Letkujen ilmaaminen on se vaikein ja tärkein homma tuossa, öljyn seassa ei saa olla yhtään ilmaa, siis ei edes pienen pientä kuplaa, silloin tuo ei toimi/näytä oikein. Mutta kun siinä onnistut niin tosi hyvin toimiva viritys. Ilmauksen jälkeen katot vaan, että nestepinnat letkuissa on samalla korkeudella ja ei kun säätelemään. Säätöihin vaikuttaakin sitten kaikki mahdollinen tuulen suunta ja tähtien asento mukaan lukien ja säätöruuveja pitää kääntää todella varovasti ja vähän. Puoli kierrosta on jo niin paljon, että synkka on totaalisen sekaisin.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  14. #14
    Niin noista mitoista vielä. Tuo metrin lauta on aika lähellä oikeaa. Carbtunella säädetyt kaasarit kun tarkistaa laudalla, ero on yleensä vielä luokkaa 10-30 cm. Se mahtuu hyvin metrin laudalle. Säätämätön käyntikuntoinen konekin mahtuu yleensä tuolle metrin laudalle. Letkuilla säätö vasta aloitetaan siitä, mihin noilla karptuneilla on parhaimmillaan päästy. Letkuilla on helppo päästä n. 2-3cm:n tarkkuuteen ja se on jo todella pieni paine-ero....lähestyy jo suorastaan saivartelua, jolla ei ole, kuin "tieteellinen" merkitys.



  15. #15
    Lainaa (Mi_Kaheli @ Huhti. 19 2009,10:52) kirjoitti
    Itse käytän töissä perus halpaa läpinäkyvää kumiletkua automaattivaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä (suppilosta öljyntäyttöaukkoon), eikä kovin kauaa mene, kun letku on kovaa kuin porkkana.. *siksi vähän epäilevä tuon suhteen.

    Oletko koittanut jotain juoksevaa nestettä ennen kuin atf:ää laitoit?

    Itselläni olisi tuossa jo kerä 5mm kumiletkua, pitäisi hommata vielä loput tarvikkeet ja rakentaa mittari.

    Tuoko on hyväksi todettu, että lankku on metrin korkuinen ja täytetty puoleenväliin saakka nesteellä
    Kokeilin muistaakseni ensin ihan vedellä, tiiviyttä, mitoitusta jne.. mutta vedellä se patsaan pinta hyppi semmosta 10mm poreilua kokoajan.. Öljyllä rauhoittui täysin..

    Varmasti letkun materiaali vaikuttaa kestävyyteen.. Tuo letku on muistaakseni puuilosta hommattua, varmasti halvinta mitä löytyy, mutta se on kyllä edelleen ihan notkeassa kunnossa..

    Jos tilaa on, niin mittarin korkeudesta on pelkästään etua. Esim. purettujen kaasareiden säätämisessä jokin kurkku voi vetää todella rajusti säädön alkuvaiheessa ja tällöin korkea mittari antaa pelivaraa säätöön, ennenkuin kiinni oleva läppä imee öljyt mittarista.

    Mulla tuo on ehkä 130cm, tuo putkien korkeus ja siellä se reipas 50cm nestettä.. Jos nestettä on liian vähän, se ei pysy "kasassa" vaan käyttäytyy niinkuin saisi jostain mittarin pohjalta ilmaa.. Totesin tämän, kun oli mittari kaatunut talvella ja öljyä vuotanut pihalle jonkin verran.. Homma ei pelannut ollenkaan, purin liitoksia ja tiivistelin, ei vaikutusta. Sitten nostin nestepintoja putkissa 10cm ja homma toimi niinkuin ennenkin..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  16. #16
    Mitenkäs noi imukurkkuihin asennettavat adapterit, miten sellaiset olette ratkaisseet..
    Hondassa ja suzukissa on ilmeisesti 5mm kierre ja mulla jammussa 6mm kawoissa jonkin tiedon mukaan olisi ihan suoraan paikat letkuille.
    Tuli mieleen jokin jarrusatulan ilmausruuvi, mutta niissä taitaa pääsääntöisesti olla kierre normaalia tiheämpi.. ja ainakin omissa kurkuissani näkyi olevan "normaali" M6 kierre... mikä se nyt on 1.0mm nousu.

    Parasta olisi varmaan adapteri, jonka saa jättää sinne ja tukkia jollain korkilla.
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  17. #17
    Lainaa (Mi_Kaheli @ Huhti. 19 2009,11:27) kirjoitti
    Mitenkäs noi imukurkkuihin asennettavat adapterit, miten sellaiset olette ratkaisseet..
    Hondassa ja suzukissa on ilmeisesti 5mm kierre ja mulla jammussa 6mm *kawoissa jonkin tiedon mukaan olisi ihan suoraan paikat letkuille.
    Tuli mieleen jokin jarrusatulan ilmausruuvi, mutta niissä taitaa pääsääntöisesti olla kierre normaalia tiheämpi.. ja ainakin omissa kurkuissani näkyi olevan "normaali" M6 kierre... mikä se nyt on 1.0mm nousu.

    Parasta olisi varmaan adapteri, jonka saa jättää sinne ja tukkia jollain korkilla.
    esim. noita mig-suuttimia on runsaasti m6 kierteellä.. Kaverin möhkökawa säädettiin jokin aika sitten käyttämällä ko. suuttimia.

    edit: Jaa, m5?



    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  18. #18
    Lainaa (Elmeri H. @ Huhti. 19 2009,12:10) kirjoitti
    esim. noita mig-suuttimia on runsaasti m6 kierteellä.. Kaverin möhkökawa säädettiin jokin aika sitten käyttämällä ko. suuttimia.
    no, sehän voisi ollakkin kätevä.. eikä tarvisi erikseen mitään kuristusta
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  19. #19
    Iö suzukissa on yksi kaasari kiinteällä asetuksella,siitä lähdetään liikkeelle.Siis säätöruuveja ei ole kuin kolme.Tuolla letkuhässäkällä olen säätäny koko pyörän käyttöiän.Ensin säädetään tuo "kiinteä"pari ja sitten toinen laita,lopuksi keskimmäisestä pyttyparit balanssiin.Todella tasaisesti käyvän saa myös rosvosta.
    FLHTCUSE4
  20. #20
    Tossa mun härvelissä on glygoli-vesi 50/50 seos. 0,6mm mig-suuttimet ja pitkät letkut. Ei värise yhtään ja pystyy säätämään todella tarkasti.
  21. #21
    Tuo glykoli taitaa olla varsinaista vitamiinia, kun kone sattuu imasemaan sen kiduksiinsa. Mieluummin jotain ölppää.
    On se niiiin väärin!
  22. #22
    Itse käytin polttoöljyä. Oli helposti saatavilla öljylämmittäjällä..
    KTM 690SM
  23. #23
    joo
    ota 4 tuuman lauta ja osta sellast sentin paksua läpinäkyvää letkua noin 3 metriä minkä naulaat sihen lautaan
    ja vettä sisään
    sitten siynkkaat kaasarit 1-2 ja sen jälkeen kaasarit 3-4 ja taas kaasarit 2-3 ni sun vehje pelittää taas
    rento rehellinen tavallinen motoristi
  24. #24
    Systeemi toimii. Säädin Viragon tuolla laudalla, nyt täytyis tarkistaa Cbr.
  25. #25
    Tämä letkuhässäkkä on paras käyttökohde Castrol GPS öljylle, kun on väriltään iloisen punaista. Sitä laittelin ja mig suuttimet. Ei värise ja saa tarkasti säädöt kohdilleen.
  26. #26
    Joo, näillä puheilla taitaa joku öljy löytää tiensä myös mun letkuihin.. mikä tahansa öljy taitaa paistaa letkusta läpi riittäväsit.. toki, mitä kirkkaampi, sitä selkeämpää homma on.
    Joku vihreä hydrauliöljy voisi olla aika tuning tuolla letkussa

    Enää ei tarvi, kun pari t-haaraa, mig-virtasuuttimet ja vähäsen öljyä
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  27. #27
    Tuota kun ekaa kertaa käyttää niin kannattaa olla "sormi napilla".

    Noi kuristus suuttimet tietty hidastaa nestettä melkolailla mut aika kiivaasti ainaki vesi juoksee putkeessa kohti konetta jos on pahasti epäsynkassa tai vuotaa ilmaa jostain tms menee vikaan.

    Oma on n 120-130 cm pitkässä laudassa ja vain yksi U-letku, ei liittimiä yms alapäässä. Toinen pää kiinni siihen kaasariin johon tulee kaasuvaijeri ja toista siirrellään. ensin ne lähinnä tuota "referenssikaasaria" olevat ja sit siitä kauemmas yksi kerrallaan.
    Helpompi vähän seurata pintoja ja säätää noin.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  28. #28
    Itsekin tykkään askarrella/paskarrella, mutta aika ei riitä kaikkeen. Säädin tuollaisella kaksi kelloisella, ei tarvitse ihmetella mittarien keskinäistä tilaa; vaihtaa vain letkut ristiin.
    Sitten valitaan vertailu pytty ja muut säädetään synkkaan.
    Kerran käytetty Louis värkki 20e, noudettaessa (Vantaa).
  29. #29
    Varmaan tyhmä kysymys, mutta mistä tietää että sen ekan säädettävän pytyn läppä on kohdallaan? *

    Kawoissa menee synkkaus 4 => 3 => 2 => 1.

    Taidanpa minäkin rakennella tuollaisen letkumittarin, melkein oli jo sormi napilla tilata 120e mittari Stormilta....



    En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

    Ray Of Darkness
  30.  
  31. #30
    joo kiitokset vastanneille täytyy mennä tänään kaupasta ostaa letkut ja muut roskat että pääsee väkertää ton mittarin.
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen