Tarkoituksena viimeinkin hommata pyörä, kun sitä luokkaa 20 vuotta on tullu mietittyä. Iskin tuossa silmäni Honda CB600F Hornettiin, vuosimallia 2000. Livenä en ole k.o. kapistusta vielä nähnyt, mutta piakkoin asia muuttuu, mitä ennen olisi mukava kuulla jengin mielipiteitä.
Itsellä tuossa mallissa yhdistyisi kompromissin muodossa lähes täydellisen ristiriitaiset alkuperäiset toiveeni pyörän ominaisuuksista:
- Klassinen custom, jotta näyttäs hyvältä
- Matka/katupyörä, jotta luokkaa 400km taittuu suunnilleen yhdeltä istumalta
- Alle ziljoona kiloa ja kuutiota, jotta aloittelevakin saa pidettyä hanskassa
- Tehoa kuitenkin "riittävästi"
Toki lisätoiveena on että ei tarttis olla koko ajan rassaamassa ja fiksaamassa. Kaveri kenen pyörää tässä piakkoin menossa katsomaan vaikuttaa oikein asialliselta, ja pyörään löytyy huoltokirja jne. Ajettu rapiat 30 000km, joten voisi kuvitella että jos nyt ei ihan huono mäihä käy, niin kyseessä kenties oikeinkin käyttökelpoinen kapistus.
Kuulisin siis mielelläni kokemuksia tuosta mallista (ja nimenomaan siis ennen 2007 mallia jolloin muistaakseni tuota uusittiin, jossa mielestäni etupään ulkonäkö meni huonompaan suuntaan, moottorin tai muiden osien kehityksestä ei hajuakaan, eikä pahemmin väliä koska oltava klassikkokeulalla...)
PS: Kahlasin tiedonnälkäisenä luonnollisesti kaikki vanhat kirjoitukset mallista, ja aika hyvin omaa käsitystäni asiasta tukevat. Kuume on vaan sen verran kova että kaikki tieto on tervetullutta...
Viimeksi muokannut: Jouni75; 23.04.2013 klo 23:01.
Hyvä peruspyörä kyllä ekaks pyöräks, alhaalta sopivan hengetön ettei käsistä lähde mut yläkierroksilla sit riittää tehoa ihan mukavasti. Viimevuonna tuli 02 vuoden malli ostettua ja vielä tuosta hupia irtoaa toisellekin kaudelle
Katteeton pyörä matka-ajossa ei oo omimmillaan mut kyllä se maltillisimmilla nopeuksilla menee. Saahan siihen pleksiä laitettua jos tuntuu et tuuli liikaa riepottelee. Ajo-asento on sopivan pysty niin menee kaupunkipyöritys ja hiekkatietkin kohtuu kivuttomasti, mutta vastapuolena omaan makuun liian pysty matka-ajoon. Matalammalla tangolla parani ajomukavuus kovemmassa vauhdissa parilla pykälällä, kun asento muuttuu luonnostaan enempi etukenoon tuulta vasten. Vakiotangolla alko pitkäkätisellä kädet olla jo turhan koukussa ja piti jotenkin luonnottoman paljo nojailla eteenpäin. Konehan näissä kestää ajella kuusnumeroisia lukemia kun vaan muistaa huoltaa.
Ruiskumalli ois huolettomampi mut ne tulee vasta 07 mallista eteenpäin niin eihän se käy
Jos miinuspuolia pitää keksiä niin
Jousitus on vakiona turhan löysä vähänkin kovempaan ajoon
Vakioputkella ompelukoneen äänet (makuasioita)
Matka-ajoon tankki vois olla isompi
Viimeksi muokannut: Nippa_; 24.04.2013 klo 18:51.
Joo, just näin olen antanut itselleni kertoa että tuo on ekaksi pyöräksi oiva valinta. Ja jousitus (varsinkin edessä käsittääkseni) on kuulemma vakiona aika löysä. Pitää tuosta kysellä/testata että onko sille tehty jotain parannusta. Mitä jostain kattelin niin ihan hirveen kallista ei kai olisi vaihdattaa jäykempiin, mikäli tarvetta ilmenee.
Yks juttu mitä jengi on ilmeisesti tuolle jonkin verran ruukannut tehdä, on vaihtaa eturatas pykälää pienempään tahi takaratas paria isompaan. Tällä käsittääkseni tuodaan tavallaan alemmille nopeuksille enemmän vääntöä, vai olenko ymmärtänyt väärin? Huippunopeus tuossa Hornetissa on ainakin minulle "tarpeettoman" korkealla, joten ihan fiksulta muutokselta tuollainen välitysten vaihto äkkiseltään kuulostaa, vai voiko tuollaisesta seurata negatiivista vaikutusta ajo-ominaisuuksiin? Bensan kulutus voinee marginaalisesti kasvaa, mutta se ei ole kovinkaan merkittävä juttu.
Onko muuten kokemuksia/suosituksia pääkaupunkiseudun prätkävarusteliikkeistä? Ajattelin panostaa suhteellisen vahvasti siihen että varusteet on kunnolliset. Yksi kaveri suositteli Espoon Niittykummussa olevaa Superbikersiä. Kuulemma asiantuntevaa palvelua. Jos liikkeiden välillä on kovia hintaeroja, niin siitä olisi tietty mukava kuulla myös. Mutta laatukamaa siis tulen ostamaan, halpikset jääköön.
Mitä vielä itse pyörään tulee, niin sellainen hieman ihmetyttää, että miten paljon vaihtelua on (ainakin) kyseisen pyörän hinnoissa versus ikä ja kilometrit, vielä hassuihin suuntiin välillä. Eli välillä on kovempaa hintaa vanhemmalle, enemmän ajetulle, kuin jollekin uudemmalle, vähemmän ajetulle. Onkohan vaikuttamassa vain se, että miten pyörää on pidetty, vai onkohan eri myyjillä vaan erilaisia käsityksiä pyörän arvosta? Hornetti vaikuttaa toki olevan pyörä joka säilyttää arvonsa ajan saatossa varsinkin jos sitä on pidetty hyvin. Joten siinä mielessä ymmärtää kyllä että helposti voi olla tilanne jossa vanhempi enemmän ajettu mutta hyvin pidetty on selkeästi parempi kuin uudempi vähemmän ajettu ja huonosti pidetty.
Moi.
Itsekin uutena mopoilijana kerron lyhyesti omista kokemuksistani viime syksyltä.
Minäkin kuolasin tuollaisen Hornetin perään mutta sit kun kaupoille lähdin, niin yhtään sopivaa yksilöä ei ollut myynnissä. Päädyin lopulta Kawasaki ZR-seiskaan. Omaa silmää tuo ZR-7 miellytti yhtä paljon kuin Hornetti. (ovat vähän samannäköisiä) Plussana vähän isompi kone, miinuksena se, että on laiskempi kuin Hornet. Minulle tuo on kuitenkin osoittautunut ensipyöräksi oikeinkin sopivaksi. Nyt mittarissa tosin vasta noin 400 km, mutta hyvä yksilö, kaikki toimii ja minulle tosiaan riittää tuon tehot ihan hyvin.
Varusteista sen verran, että itse ostin kaikki kamat Eurobikerista.
Sain hyvän setin asiantuntevalla palvelulla, ja vähän laskivat hintojakin kun ostin kaikki kamat kerralla. (takki, housut, kengät, kypärä, toinen visiiri, hanskat, kypärähuppu, lämpökaulus).
Vertailutietoa minulla ei noista hinnoista ole, mutta oman kokemukseni pohjalta voin suositella kyseistä liikettä. Toki vertailua kannattaa tehdä liikeiden väliltä ja käydä sovittamassa eri merkkejä että löytää ne itselleen sopivat kamat. Halvin ei ole aina paras eikä välttämättä sopivakaan.
Mutta onnea vielä pyörän metsästykseen ja varusteiden valintaan.
-Suzuki Bandit 1250s-
(ex Kawasaki ZR7)
Heippa.
Täällä uunituore, aloitteleva Hornettikuski, tosin pyöräni on jo uudempaa ruiskumallia. Mitäpä tuosta voisi kertoa muuta kuin että pyörä ei ole yllättänyt missään tilanteessa näiden ensimmäisten muutaman sadan kilometrin aikana, perusvarma pelihän tuo on. Kävin itse asiassa juuri äsken vaihdattamassa uudet renkaat ja siinä mekaanikko kertoili röökitauon lomassa että monella hänen tutullaan on ollut Hornetteja, eikä niihin ole tarvinnut vaihtaa muuta kuin kuluvia osia.
Kannattaa käydä koeajamassa pyörää niin että pääset heittämään lenkin myös maantie- tai moottoritienopeuksissa, sillä tuuli riepottelee tuolla yli satasen nopeuksissa jo varsin huomattavasti. Eli jos ajamisesi painottuu vauhdikkaaseen matka-ajoon, niin katteeton Hornetti ei ehkä ole hirmu hyvä siihen tarkoitukseen.
Suorituskyky on aloittelijalle vähintään riittävä, alavääntöä ei ole paljoa ja liikkeellelähtiessä kytkimen kanssa saa olla tarkkana, mutta tehoa on niin paljon tällaiselle kevyelle kuskille, etten ole uskaltanut kokeilla kiihtyvyyden rajoja lähellekään. Kuskilta loppuu kantti ennen kuin pyörältä.
Morjens!
Joo, toi on ehkä just se suurin kysymysmerkki, että miten tuo käyttäytyy kovemmissa nopeuksissa. Pääsääntöisesti ajo tulee olemaan pienemmillä teillä huristelua, mutta aika ajoin pitäisi pystyä Kuopioon tuolla Espoosta rykäisemään. Ja siinä on pakko ajaa osa matkasta motaria, ellei sitten lähde Porvoo-Kouvola-Mikkeli-kiertoajelulle. Kummempaa tarvetta ei ole päästä ajelemaan älytöntä vauhtia, mutta se, että motaria tuollaisen 150km pystyy ajamaan luokkaa 120 km/h, on milteipä pakollinen juttu. Ja kun pyörässä ei niitä katteita ole, ymmärrän että voi olla hieman nihkeää... Saa nyt kattoo jahka on sen päässyt koeajamaan...
Itse hommasin viime syksynä -04 vuoden Hornetin ja oikein olen ollut tyytyväinen. Tosin ensimmäinen pyörä minullakin ja ei hirveästi kokemusta muista pyöristä. Mutta hyvältä on Hornetti tuntunut kaikin puolin.
Matka-ajoon ehkä pieni tuulisuojus etulampun päälle on paikallaan, jo pienikin sellainen auttaa asiaan kummasti. Tosiaan alakierroksilla vääntöä on aika hillitysti mikä tosin on aloittelevalle kuskille hyväkin asia. Mutta jos ja kun tehoa haluaa moposta niin sitä löytyy mukavasti. 6000-10000 kierroksilla alkaa tapahtumaan jo kummasti. Ei tällä jalkoihin jää liikenteessä![]()
Tags: eYamaha, Thundercat, EV, ex-Busa, ex-Hornet, IBA, SS1000
Check this: https://electricyamaha.blogspot.com/
Kuulostaa niin tutulta, ajattelin juuri samalla tavalla, mutta elämä on pitkälti asennekysymys - ja jo tässä vaiheessa sori offtopicista. Itsekin olin lievästi pettynyt siihen että näin koko ikänsä autoilleena huomasin että motarinopeuksissa Hornetilla ajaminen ei ole kovin leppoisaa. Tai pikemminkin niin, että nyt vasta tajuan kuinka vaivatonta autolla ajaminen onkaan ollut. Joten ajattelin asiaa kokonaan toiselta kantilta: Mitä merkitystä sillä on, että pääsen paikasta A paikkaan B tunnin nopeammin niska kyyryssä pääteitä pitkin, kun voin nauttia siitä ylimääräisestä tunnista ajelemalla samaan paikkaan mutkatietä pitkin naaaaaaatiskellen? Joten vaihtoehdoiksi jää:
1) Kyllä se Hornettikin menee moottoritiellä, mutta hyväksy että se saattaa olla hieman työlästä.
2) Pudota vauhtia tai hanki siihen jokin pleksi.
3) Osta toinen pyörä. Tässä kohdassa en osaa neuvoa pätkääkään, kun kokemuksia muunlaisista pyöristä ei ole.
4) Ehdoton suosikkini: Nakkaa tehokkuusajattelu roskiin ja nauti matkasta, äläkä pelkästään määränpäästä! Moottoripyörä on nautiskeluväline, joten valitse parempi reitti! Hornet on tarkoitettu mutkiin, joten ajakin nelostien sijaan esim. vanhaa Lahdentietä Vääksyyn - Sysmään - Hartolaan, josta pieni pätkä nelostietä Joutsaan, josta käännyt Kangasniemen suuntaan - ja siitä vasta kohti ysitietä ja Kuopioon. Aikaa menee joo enemmän, mutta matka on takuulla nautinnollisempi kuin pääteitä pitkin.
Viimeksi muokannut: Päristin; 25.04.2013 klo 19:29. Syy: Opastuserhe!
Erittäin hyvin puhuttu! Pointti on tosiaan että vaikka olisikin tekemässä ns hyötymatkaa, niin nauttii siitä ajamisesta. Leppoisaa ajelua ja naatiskelua 6h on ehkä "hieman" mukavampi kuin 5h hampaat irvessä.
Eli 1+2+4 päihittää kevyesti 3:n....![]()
Hornetti on hyvä pyörä kaikenlaiseen ajoon. Tehoa on sopivasti, on luotettava ja kaiken lisäksi se näyttää moottoripyörältä.
Ja nakupyörällä ajaessa kannattaa käyttää nahkaista ajotakkia.
Varsinkin kovemmissa vauhdeissa kankainen takki puistelee ja alkaa lepattamaan huomattavasti enemmän kuin nahkainen.
Triumph Speed Triple 2008
Honda CB600f Hornet 2003(ex)
Nyt n. 11 tkm omalla Hornetilla takana, tosin 2008 mallinen. Mutkateillä todella helppo ja hyvä ajaa . Normaali maantie vauhti on ihan okei ja kyllä motarillakin selviää kovassakin vauhdissa.
Minulla pisin liki yhtäjaksoinen lenkki on ollut n 300 km luokkaa eikä ainakaan sillä reissulla paikat mitenkään puutuneet.
Ainakin omalla tuntuu vääntöäkin riittävän kohtuudella sitä kun on joutunut Kehien ruuhkassa testaamaan![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Hyvä peli tollanen pikkuhornetti on. Omalla -00 mallisella starttasi just 8. kesä. Mittarissa n.60tkm joista omia n.35tkm. Huoleton peli, tänä keväänä kyykkäsi alkuperäinen akku ja etupään stefat on vaihdettu + perus huoltoja. Nokkaketjun kiristin rallattaa hondamaiseen tyyliin. Yhden hengen pyörä.
Pari kertaa olen käynyt Norjassa Troll-rallyssa ryypp... telttailemassa ja Suomea on kierrelty ristiin rastiin. Pisin päiväsiivu ollut yhtenä sunnuntaina Rovaniemeltä Turkuun (Oulu-Tku puuduttavaa kasitietä). Kaffetaukoineen (1kpl tunnin mittainen stoppi Kemissä kamoja kuivatellen) noin 12h rykäisy vesisateessa, matkaromut kyydissä. Viikon turneen ja Poronpurijaisten jälkeen ehkä vähän raskas siivu yksin ajettuna. Muutama sata kilometriä menee helposti per päivä, tankille tulee kurvailtua noin 200km välein. Reissuihin varusteina löytyy pieni plexi ja takalaukku.
Omaan Hornettiin vaihdettu slipari, etujouset, suutinsetti, kevyet välitykset ja leveä tanko yms. Vakioputken äänestä ei kokemusta, sliparilla möykkää tarvittaessa niinkuin muutkin pyörät. Välitykset ehkä paras "viritys" tähän laitteeseen, oiskohan omassa edessä piikin pienempi ja takana 2-3 piikkiä isompi ratas. Samalla tosin mittari päivittyi sigmaan, alkuperäisellä mittarilla saa nyky välityksillä 260km/h tauluun. Kalibroidun sigman kanssa menee 214 (suljetulla alueella).
Viimeksi muokannut: Sotaloordi; 26.04.2013 klo 00:45.
Hornet 600cc.
Jos Harley-Davidson tekisi lentokoneita, lentäisitkö?
M: Street-Rod/V-Rod speciaali kuitulokari taakse.
Kiitokset kaikille kommenteista! Nyt enää tarttee saada se pyörä alle!
Omalla -99:llä oon parit pohjois-norjan keikat heittäny. Maksimi pv matka n. 1000km. Muuten kaikki menee, mutta motari on kuten mainittu: "työlästä". Raivolla menee tre-hkiLuotettava vehje. Mittarissa yli 100tkm eikä murheita. -1 / +2 välityksillä kulki hallin lentokentällä tutkaan 227km/h (nopeusmittari valehtelee rankasti, menee pohjaan..
)
Viimeksi muokannut: Calypso; 14.07.2013 klo 21:34.
KTM 690SM
Kaikilla katteetomilla pyörillä niskat puutuu motarilla yli satosen vauhdeissa luulisin(varsinki vasta tuulessa)
Ja kyykyllä varmaan kädet ja selkä??
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Joo, kyllä tuo niin on, että motarivauhdeissa ei kyllä ajamisen nautinnosta voida oikein puhua. Mutta, matkaa pääsee näppärästi taittamaan pienempiäkin teitä pitkin, mikä on todella mukavaa puuhaa!
Pari 400km päiväajoa tähän mennessä Hornetilla tehnyt, ja voisi sanoa että ehkä hitusen kivuttomammin pitkäkin ajo menee kuin olin kuvitellut. Taukoja toki pitää/kannattaa pitää paljon, jotta pysytään nautinnon puolella. Suurimpana yllätyksenä tuli ehkä se, että käy niin paljon niskan päälle. Mutta siihen (ja takapuolen ja polvitaipeiden pikkukipuiluun) tottuu kyllä, eli kyllä ne pitkät matkat taittuu ihan hyvin.
Mitenkäs teillä muilla kellä on Hornetti, lähteekö vaihteita vaihtaessa miten kova kolaus? Tuossa hieman ihmetyttää / pelottaa pari juttua. Eli toinen se, että vaihdetta vaihtaessa tosiaan kuuluu aika kovaääninen kolahdus, vaikka sinällään se ei kuulosta "pahalta", ja kaikki toimii kuitenkin ihan tip top. Toinen juttu on se, että varsinkin hieman hiljaisemmassa vauhdissa jos pudottaa kaasun pois tai toisaalta antaa sitä lisää nopeasti, niin tuntuu kuin jossain ois tavallaan väljää, eli semmoinen nykäys ennen kuin veto tai sen pienentyminen tavallaan tasaantuu. Ketjut on oikeassa kireydessä ja öljyt kuten pitää, joten joko nää kaksi asiaa on merkin/mallin ominaisuuksia, tai sitten kenties ajan mittaan jossakin on jokin väljistynyt tmv. Muutoin pyörä kyllä pelittää ihan helvetin hyvin, ja rankemmatkin kiihdytykset menee sulavasti, mutta perusparanoidina heti tulee mieleen että voiko jossain olla jotain "oikeaa" vikaa.