Monelle onkin varmaan tuttua, kuinka järjettömän liukkaat ovat juuri alle laitetut uudet renkaat. Itse vaihdatin aikoinaan molemmat renkaat ja asentaja varoitteli kovasti liukkaudesta, heti toisessa mutkassa meinasi etunen lähteä alta, vaikka ajoin mielestäni erittäin varovaisesti. Onneksi kerkesin jalalla ottaa vastaan, niin että vältin kaatumisen noin 40km/h vauhdistä.
Teettekö jotain uusille renkaille liukkauden estämiseksi? jos niin mitä? Entä ratakuskit joilla menee useampi setti renkaita kaudessa?
Itsellä tällä hetkellä alla uudet renkaat ja niillä en kerkeä kovin paljoa ajamaan kadulla ennen ensimmäistä ratapäivää, joten ajattelin hiekkapaperilla hioa pintaa rikki sen verran, että pitoa riittää.
Nyt on alla taas Ducati.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pienen hiekkapätkän ajat niin pahimmat rasvat lähteesit rikkomaan alastaron rataennätyksiä
![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Vissiin kahdesti ollut mulla tässä elämässä uusi ratakumi alla, mutta tällä tapaa niillä ajoin:
Paistoin lämpimäksi, ekat kaksi mutkaa karvan tunnustellen (~95% vauhdilla) ja jos mitään ihmeellistä ei tunnu, jatketaan omaa kovaa. Eli täsmälleen samalla tavalla kuin millä tahansa juuri alle laitetulla renkaalla.
Superbike #7
Yleensä on tullut ensimmäiset 100 kilsaa varovaisemmin ajeltua, ei sen kummempia toimenpiteitä. Ei oo mitään ongelmia ikinä ollut. Kaippa eri renkaissa on eroja tuonkin suhteen.
Honda CB1000R
bmw s1000rr 2011
bmw s1000rr 2012
bmw s1000rr 2014
bmw s1000rr 2015
bmw s1000rr 2017
Don't argue the situation out on the road - you will not win!
Muutamat viimekumit ollut suorastaan tahmaisia eikä mitään sisäänajoa tarvinnu suorittaa. Tunnustellen ekaks ja totesin kaiken olevan ok. (pilot power 3 ja rosso corsa)
Pilot power 2 ikäluokan renkaat taas oli kovinkin liposia uutena. Positiivinen kehityssuunta.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Jos neljä pyörää olisi hyvä, olisi ihminen luotu konttaamaan.
Yamaha XT660X 2009 (2014->), Suzuki GSF 600 2004 (2013-2014), Suzuki LS650 1996 (2012-2013)
bmw s1000rr 2011
bmw s1000rr 2012
bmw s1000rr 2014
bmw s1000rr 2015
bmw s1000rr 2017
Toi jalan työntäminen maahan on sama kuin radalla se kuuluisa polvella pystyyn nostaminen. Kroppa tekee jotain refleksinä, pito palautuu ja varikolla/Esson baarissa kerrotaan sankaritarinaa. Jos taas ollaan naamallaan, kerrotaan, että kaikkeni yritin, mutta silti se kaatu. Tämä siitä huolimatta, että refleksi on ollut täysin sama.
Ai mistäkö tiedän? Kerran olen mopon tuupannut "polvella pystyyn" ja toisessa lähes täsmälleen samanlaisessa tilanteessa päädyttiin naamalleen. Tai oikeastaan perseelleen/kyljelleen jos ollaan ihan tarkkoja.
Superbike #7
niin, radalla se polvi voi vastata pitkäänkin asfalttiin ja liukuu siinä hyvin,ja voi auttaa. ihan eri asia on työntää jalka suoraan maahan tuosta 40 vauhdista käännyttäessä, jossa etunen on menettänyt pitonsa ja kuvitella sen antavan tukea, sekunnin murto osista kyse siitä kun kengän pohja maata koskettaa...seuraavaksi maassa on jo sitten paljon muutakin..siis sillä ei mitään tekemistä sen kanssa kippaako vai ei..
lonkkanivel voi tosin olla kovilla....
![]()
bmw s1000rr 2011
bmw s1000rr 2012
bmw s1000rr 2014
bmw s1000rr 2015
bmw s1000rr 2017
ContiAttack SM:ssä ei ole muottirasvaa renkaan pinnassa joten voi heti asennuksen jälkeen ajaa jalkatappi maassa. Muilla renkailla käyn hiekkatiellä ajamassa muottirasvat pois pinnasta.
Kylätason kurapyöräilijä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itse olen vaihtanut uusia renkaita radalla ajoa varten tasan kaksi kertaa ja kummallakin kerralla ollut pulassa. Molemmat renkaat Dunlop Sportsmart Sportmax.
Ensimmäinen kerta oli viime kesänä Gotland Ringillä takarengas. Lähdin mielestäni varovaisesti liikkeelle, mutta jo ensimmäisessä mutkassa perä luisti sivusuuntaan melko reippaasti. Rata oli kuiva ja kuuma. Hyvällä tuurilla pysyin pystyssä.
Toinen kerta oli syyskuun Kemoran ratapäivään vaihdettu eturengas. Hitaan ryhmän toisen session toisella kierroksella eturengas luisti alta noin 50 km/h vauhdissa ja soralle mentiin. Lämpötila ei ollut enää kesäinen. Radan pinta oli vähän kostea, mutta ei märkä kumminkaan. Olin ajanut pyörällä Tampereelta Kemoralle renkaan vaihdon jälkeen, mutta eipä rengas reunoilta maantieajossa kulu.
Tulevalle kaudelle on hankittuna lämppärit. Toivottavasti ne auttaa tuohon uusien renkaiden pito-ongelmaan. Varovaisesti täytyy siitä huolimatta liikkeelle lähteä. Seuraavat renkaat voisivat kyllä olla varsinaisesti radalle tarkoitetut.
eipä ollut pito-ongelmia pilot power 2:ssa jonka vaihdoin perjantaina alle, ja lihisletkan selvisin hengissä. vauhtiraita saattoi tulla kalsareihin mutta sitä ei lasketa![]()
Nyt on alla taas Ducati.
Mä olen aina pessyt kumin ennen alle laittamista. Hyvin on renkaat pitänyt.
Elämä on onneksi mutkikasta
Vasta vaihatin etugummin ja myyjä meinas että parisataa kilometriä pitäs ajella vähän varovaisemmin. nyt 80 takana
Moi!
Mulla toi jalan maahan laittaminen kerran toimi!
Olin ekaa kesää motoristina ja risteyksessä käännyin vasemmalle hieman takaviistoon...Vauhtia ehkä 20-30kymppii.Oli mutkassa hiekkaa ja etupyörä lähti luistaa alta. No eikun rookiena jalka maahan. Hornetti pysyi pystyssä,mut kyllähän se koipeen vähän jysähti...
Tais vaan käydä hillitön munkki
![]()
jones66 Espoo.Lintuvaara.
Näinhän ne asiat muuttuu legendoiksi kun tekniset asiat yritetään muuntaa kansankielelle. Pahoittelen virheellistä tulkintaa, pyrin jatkossa olla parantamatta tapojani![]()
Kylätason kurapyöräilijä.