Zumo hajosi ja aattelin että josko kännykällä navigois.
Mikä on hyvä?
Vaatimuksia on kaksi: reittejä pitää pystyä tekemään etukäteen ja kartat pitää olla ladattavissa puhelimeen, en halua mitään datayhteyttä käyttää.
Yks vaihtoehto on TyrePro + Navigon. Molemmat maksullisia tuotteita. Garminilla on Street Pilot, mutta sitä on haukuttu.
Ei ole kokemusta, onko jollain? Olisko muita vaihtoehtoja?
Iphone 4 ja uudemmissa malleissa google maps pelaa tod. hienosti. Ääniopastus toimii loistavasti jopa kypäräpuhelimen kanssa. Nii ja google maps on kaikenlisäksi ilmainen. 👍
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Google Maps pelaa ihan hyvin joo... Paitsi että karttoja ei voi iPuhelinkopilla (ainakaan vielä) latailla offline-moodiin, Androidilla vissiin pystyy. Vähän turhan myöhään joskus möläyttelee kääntymisohjeita jos pelkällä kuuloaistilla otetaan ohjeita vastaan. Ohjeiden huuteluennakko taitaa säätyä nopeuden perusteella. TomTomin softa Pohjoismaiden kartoilla edellä mainittuun toosaan on vissiin kympin halvempi kuin Navigon, en osaa sanoa noiden välisistä eroista mitään. Mopedikäytössä tulee herkästi vastaan ainakin sellainen tilanne että näytöstä ei saa mitään selvää auringon heijastuksien vuoksi, autossa menee ihan ok. Laitteissa on toki eroja mutta ainakin iPhone on tältä osin aika susi (omistan ko. rakkineen).
Nokian symbian Bellen navigointijärjestelmä edelleen ylivoimainen käytettävyydeltään ja ominaisuuksiltaan. Jos vielä löytää esim. Nokia 701:n niin suosittelen navigointilaitteeksi. Markkinoiden kirkkain näyttö, joka luettavissa kirkkaimassakin auringonvalossa.
On reititysmahdollisuudet ja reittien pilvipalvelu jne. Näistä ominaisuuksista muut voivat vain haaveilla.
Jos löydätte parempaa, niin kertokaa minullekin, mitkä ominaisuudet parempia kun Belle/Here:ssä.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Mä komppaan tätä. Ja kartatahan on Nuukkialaisessa ilmaisia ikuisesti. Mulla tosin E7, on myös Lumia920 mut toi E7 on parempi noilta osin, samoin siihen saa G:n mapsin lattitude käyttöön ja Race Chronon radalle, tai muuten vaan kruisailun tarkkailuun. Ja lisäks Nokialisen käyttökin on ilmaista, ei tartte mobiilidataa käyttää jos ei haluu. Säästyy ulkomailla pitkä penni datasiirtomaksuissa.
Viimeksi muokannut: sikiviki; 22.04.2013 klo 01:40.
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Itellä kännykässä Sygic. Sillä menty Suomessa ja Yhdysvalloissa, hyvin on pelittänyt! Tosin maksullinen on.
Ihan paperikartallakin pärjää, kun viitsii pysähtyä tarpeeksi usein eikä stressaannu. Kolmen viimesen vuoden aikana ollaan Bellen mukaan menty ja muut phoonit ja sämpyt googleineen seuranneet orjallisesti Bellen ohjeistettua reittiä. Kaikilla systeemeillä pääsee varmast perille, mutta löytyykö mutkatiet??
Viimeksi muokannut: finn; 22.04.2013 klo 02:11.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
iPhone plus Navigon sovellus, tekee kaiken saman kuin erillisnavi, eli aivan täydellinen laitos.
Aina uusimmat karta, reititys, päivittyvät POI:t, kameravaroitukset, liikenneruuhkat jne. jne. parempaa ei voi kuvitella.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Kannattaisko sun käydä optikolla?
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Eikö se ole riskaapelia, mennä näytön ohjauksen mukaan vs. ääniohjaus.
Varmasti luotettavalla ja toimivalla ääniohjauksella kaikki huomiokyky on käytettävissä liikenteen seuraamiseen, ja se on arvossaan vähänkään ruuhkaisemmassa liikenteessä.
Aatellaanpa nyt että täysin ummikkona, koskaan stadissa käymättömänä, on luotsattava itsensä vaikkapa 1-tien suunnasta orggikahveille Mutterille ruuhkaliikenteessä. Huomioi siinä sitten muita liikennöitsijöitä ja tihrusta näyttöä, kiitos mieluummin ohjeet korviin.
Olen todennut tämän muutamissa isommissa kaupungeissä Keskisemmässä Euroopassa.
Ja nyt tarkoitan todellakin luotettavaa ääniohjausta ja aloittajahan kysyi parasta.
<p>.</p>
Google maps toimii hyvin ainakin Android luurilla. Karttojen esilatauksesta ei tosin ole mitään kokemusta, mutta reittisuunnittelu toimii suoraan ilman kikkailuja.
<p><strong> </strong></p>
Mulla navigointitarpeet hoituu Riderilla, mutta esilatasin noita kartta-alueita ennen viime kesän reissua, lähinnä isompien kaupunkien ympäristöjä ja muita reitin varrelle osuvia alueita. Ajatuksena oli puhelimella suunnistaa kävellen ja tutkia kaupunkien karttoja. Kotona tuli vielä testattua ja offline-tilassa kartat toimivat ihan ok.
No, reissun aikana sitten tuli tarvetta noita karttoja selata, ja kas kummaa eipä enää onnistunutkaan
Eipä vaan saanut karttaa zoomattua esiladatuille alueille.
Kartat kyllä näkyivät esiladattuina Google Mapsin listauksessa ja tilavarauskin noille kartoille oli olemassa, kun resurssienhallinnasta tarkastelin.
Että eipä kauhean hyvät kokemukset jäänyt, tiedä sitten mistä tuo kiikasti. Joka tapauksessa epäluotettava kuva jäi tuosta offline-toiminnasta.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Mulla on Sygic, NDrive ja TomTom Androidissa, sanoisin että TomTomia tulee eniten käytettyä, kakkosena NDrive.
NDriven ainoa huono puoli on se, että se tsekkaa lisenssin joka kerta kun sen käynnistää eli himppunen menee dataa aina, oli missä oli.
TomTomin ja Sygic'in puolesta taas puhuu se, että molemmat toimivat mukisematta myös ainakin Sampan Pad7:ssa, riittää kun ostaa luuriin, sama softa futaa myös padissa.
Viimeksi muokannut: Staga; 22.04.2013 klo 20:09.
Dirty Nasty Furriner
Nyt on iphone5. Siihen taas ei ole saatavissa Motechin telinettä kuten 4S:ään.
Kyllästyin koko kännykkäjuttuun, Verkkokaupasta sai aika "edullisen" Garmin 660:en, 500 euroa. Toisen kerran kännykällä. Viis vuotta Zumoa käyttäneenä vähän ilmettelin Garminin ohjelmisto-osaamista, mutta kai tolla mennään Alppiteitä ristiin rastiin. Suomen matkailuun tuo on jo yli-investointi.
Onkohan olemassa jotain tapaa, millä saisi suunniteltua reitin itse kartalta ja iPhone opastaisi sitten suunnitellun reitin mukaan? Esim. Google Mapsilla voi itse tehdä reitin tietokoneella ihan kivasti, mutta eipä moinen onnistu mobiilina... Myös maksulliset käy, jos tosiaan voi kartalta itse valita mitä tietä haluaa ajaa. Eli ihan kuin ois perinteinen paperikartta josta tekee reittisuunnitelman, mutta ajaessa opastus tulee luureihin, eikä tartte itse suunnistaa/seurata karttaa.
En mä muista tiedä mutta mun kännykkänavi on povitaskussa tai tankkilaukussa josta se huutelee kypärän kuulokkeisiin mihin pitää seuraavasta risteyksestä kääntyä. Ei sitä näyttöä tarvitse tuijottaa![]()
Google maps ollut tähän asti käytössä, TomTom käynyt mielessä koska sen saa samalla hinnalla kaikkiin laitteisiin.
Tykkäsin kamalasti Navigonista androidissa autoillessa, nyt mennään iLuurin omalla, kun tolpat ei häiriköi mopoillessa ;)
Navigon osasi kaistat paremmin kuin tomppa ja päivittyi paremmin (tolpat ja nopeusrajoitusten muutokset)
Miten käytännössä, eli reisun päällä? Ei tietokonetta ei wifi.ä mutta paperikartta on josta katsot seuraavan päivän reittiä ja haluat naputtaa sen reitiksi kännykkään? Minä en ainakaan (o)saa.
Ihan hyvä puhelin menemään A.sta B.hen mutta tuota reittiä minä en ainakaan saa ilman tietokonetta ja verkkoa puhelimeen.
Edellisessä 6110 mallissa oli Route66 ja siinä pystyi näpyttelemään reittiä suoraan kartalta, tai vaihtoehtoisesti tietysti pc.lta ja usbin kautta puhelimeen, ilman verkkoa. Harmi että näyttö oli niin pieni.
Edellisten puutteiden takia minun tulee käytettyä "oikeaa" navia.
Lumialle ja Androidille on myös ilmainen(lähes) CoPilot navigointi, yhdet kartat saa ladattua ilmaiseksi(itse latasin skandinaavian). Käytin kyseista softaa norjan reissulla ja hyvin se pelitti, matkan ajoaika arvioinnit tosin oli oudon pitkiä. Tampereelta Vaasaan oli ajo-aika 4h, vaikka siihen meni se 2h.. Muuten softa on hyvännäköinen, reittipisteitä saa lisäiltya ja muokattua ja poistettua yms.
Kannattaa kokeilla kun ilmainen on![]()
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Ilmainen (Nokian luureihin) ja paras on Nokian Here Drive+. Aika paljon kehittynyt käytettävyydessäkin vanhoista versioista.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Iphonen Navigonilla saa myös aika hyvin suunniteltua reitin reittipisteiden kautta. Paperikartasta voi vaikka katsoa sopivia pätkiä ja sitten kirjoitella välietappeja navigoniin. Youtubessa on ohjeita miten tuo reittisuunnittelu suoritetaan.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Olen näköjään ennenkin pohtinut asiaa... Tuo Zumo 660 lensi germaanien motarin varteen. En oppinut sen kiinnitusta kunnolla, kops vaan. Nyt on Navigon ostettu, ei muuta kuin testaamaan.
Heret yms Viagot hittoon.
Paskin on ainakin Nokian Here versiosta riippumatta. Vaikka tiedät että on nopeampi ajaa suoraan ja jotain toista reittiä kääntymättä ekasta risteyksestä, niin ehdottaa monta kertaa u-käännöstä tai jonkin pellon kautta koukkausta. Ei ole parantunut tuon osalta. Iphonen googlemaps pohjainen laskee melkein heti uuden reitin.
?
Paras on Nokian Here. Parhaat kartat ja laskee nopeesti reitin uudelleen. Ulkomailla voit tietenkin käyttää offline karttoja ja vielä jos satut omistamaan paremman luokan Lumian, niin voit ajon aikana hanska kädessä käyttää puhelinta ja karttasovellusta.
<p>Suzukilla vuodesta 1993</p>