En äkkiseltään löytäny valmista ketjua....
Suzuki gsx 600f ja etujarru ongelma.....vaihdoin palat ja nyt jarrukahva painuu tankoon asti ku oikein puristaa. Eikä jarrutehossa ole ihan kaikki tallessa.
Olen ilmannut jarrut ja herkistelly männät ja silitelly ja jutellu nätisti ja ja ja....mut edelleen painuu kahva pohjaan. Onko tuohon ilmaukseen jotain poppakonsteja....?
Olen tehny sen niin että jarruneste säiliön kansi auki, ilmausruuvi auki ja painellu kahvaa....ilmaa tuli pois aika paljonki...samalla olen seurannu nesteen tasoa säiliössä ja lisänny tarvittaessa.
Pitääkö ruuvi vääntää kiinni silloin kun on kahva pohjassa vai mitenkä?
Antakaa vinkkejä jos teen jotain väärin...![]()
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
Ilmausruuvi kiinni kun kahvaa nostat pohjasta.
Yks toinen tapa tehdä ilmaus on ns. hullun kierto. Ilmausnipasta letku takas säiliöön, siten että sieltä letkun päästä sitten pullauttelee ilmat ja nesteet, joista nesteet päätyy takaisin kiertoon. Sitten vaan pumppaa kahvaa sydämensä kyllyydestä. Sen verran nestettä säiliöön ja kiertoon aluksi, ettei pinta säiliössä laske liiaksi, ja pääse siten hörppimään ilmaa systeemiin.
Tääl on jossain ketjussa systeemistä kuvakin. Scuuballa kait.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Esim täältä löytyy ohjeita aiheeseen liittyen.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kiitos...eipä paljon selkeämpi voi ohje olla![]()
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
Tuohon jarrujen ilmaukseen on yks hyvä konsti jos tuntuu mahdottomalta normaalisti tai alakautta ilmaus.
600 K1 Gikserin pääjarrusylinterin purin ja ihmettelin siellä olevaa 2 erikokoista reikää. Toinen josta neste ilmeisesti(?) menee jarrumännän etupuolelle, on kärpäsen paskan kokoinen ja toinen oli huomattavasti isompi, jonka kautta saa männän etupuolelle ja satuloille laskettua nestettä käyttämällä jarrumäntää taaempana.
Eli, otappa sieltä pääjarrusylinteriltä se männän sokka pois ja mäntää hiukan ulospäin ja sitte mäntä taas sisään ja sitä rataa.
Olipa vain yllättävän näppärä homma tuo jarrujen ilmaus noilla ohjeilla. Taas kasvo rintakarvat jonku sentin. Vieläkö ois näppärät sormet, niin säästyis ylimääräseltä ohjelmalta.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Nyt on kokeiltu ilmausta letkun ja pullon kans ja letku jarruneste säiliöön taktiikalla...ei auta ei. Mun pyörässä on sellainen säädettävä jarrukahva, eli neljä eri asentoa. Nyt on kahva säädetty siten että kahva on kaukana tangosta....jos ymmärrätte mitä tarkoitan....
Silti kahva painuu tankoon kiinni kun oikein tiukasti jarruttaa. Tätä se ei tehny viime kesänä. Nyt keväällä vaihdoin palat eteen niin sen jälkeen on ollu tää ongelma.
Ja olen käyttänyt männät irti ja tarkistanu että ne liikkuu. Nestettä ei vuoda mistään.
Eli mitä vois vielä kokeilla?
Vai voiko jarruletkut tulla tiensä päähän ja voisko johtua niistä?
Ulkoisesti ei jarruletkuissa mitään ihmeellistä näy.
Pyörällä pystyy kyllä ajamaan mut epäilen että jos tulee oikeasti tosipaikka eteen niin jarruteho ei välttämättä riitä...kahva osuu tankoon ennen ku perä nousee ilmaan tai pito loppuu. En tiedä onko se sitten hyvä vai huono asia.....![]()
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
Kyllä se periaatteessa voi hörsiä jostain vähän ilmaa aina. Mutta kannattaa koittaa ilmata kahvastakin, jos ei ole nippaa niin sitten banjosta. Varmistaa myös ettei säiliö-kahva letkussa ole ilmaa.
Entistä R6:sta en saanut ilmattua sitten mitenkään ennenkuin vaihdoin jarrusylinterin, mutta noihinkin on saatavilla korjaussarjoja.
Jos nää Oulusa majailit niin voihan sitä aina koittaa vilaistakkin.
Ilmauksen voi suorittaa myös seuraavalla tavalla:
Poista vanha neste jarrujärjestelmästä. Sen jälkeen lyöt alhaalta jarrunipan kiinni. Täytä säiliö uudella jarrunesteellä, katso valmistajan suositus.. (yleensä dot4). Kun täyttö on suoritettu, rupea pumppaamaan kahvaa. noin 10-20 painallusta, jonka jälkeen puristat kahvaa pohjasssa ja samalla avaat alhaalta jarrunipan ja päästät ilmat ja nesteen pärskeet pois. noin muutaman sekunnin pidät auki. Sitten nippakiinni ja taas sama pumppaus. Toista tätä niin kauan kun nipasta tulee pelkkää nestettä ja jarrukahva jäykistyy. Näin olen itse ilmannut usean pyörän jarrut onnistuneesti. Varot vain ettei nesteen taso yläsäiliössä pääse laskemaan niin, että se kerkee haukkaamaan ilmaa. Voit pumppauksen välissä lisätä nestettä säiliöön.
Jukka
Ok....täytyy vielä yrittää. Jos ei muu auta niin vaihdan nesteet.
Kiitos
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
mä tappelin ja kerran pitkään ilmauksen kanssa,oli alhaalla nippa auki ja letku valmiina pulloon jossa jarrunestettä ettei pääse ottamaan ilmaa sitten alakautta ja toisesta pullosta kaasin jarrunestettä jota meni läpi ainakin yksi pullollinen mutta ilma kuplia yhä,autossa näin aina helposti toiminut mutta pyörässä pääsylinterin rakenne pienempi ja jostain kumman syystä jää ilmakupla häsläämään,näin arvelisin koska homma hoitu alta viidessä minuutissa kun otin injektio ruiskuun täyteen jarrunestettä ja ruiskutin tasaisesti kahvan jarrusylinterin pohjassa olevaan reikään ja kahvanastiasylinteri tietysti täynnä jarru nestettä,heti tuli tatsia pumppaukseen ja sitten onnistu kuten edellä.injektio ruisku toimi siis kuin pääsylinteri mutta siinäkin pitää olla tatsi että rusauta liian nopeasti koska tulee ilmaa,voi todeta vaikka vesipyssyllä jos on leikkinyt vesisotaa,hitaasti painaminen liipaisimesta ei rätise ilmakuplista mutta täysiä painaminen saa ilmakuplien rätinää ammuskeluun
Kawasaki H1 500 1972
Suzuki EF 750 1985
Kawasaki ZZR1100 1991
kawasaki ZX12R 2002
hayabusa 2008
Honda Blackbird 2002
mulla on apteekista muutamalla eurllla ostettu makkarankokoinen ruisku, muistaakseni tuosta oli vielä yksi isompi. Mietin vaan että sellaiseen sopivaa letkua mikä kiinni ilmausnippaan. Sit nippa auki ja vetää nestettä ruiskuun ja lisää uutta nestettä säiliöön. Ilmauksen luulis riittävän kun nipasta säiliöön letku ja kahvasta pumppaamista. Pefiaagtessa kai jarrusatulat vois irroittaa ja käännellä asennoissa että piiloilmat sais ppois.
Kun ei kukaan maininnut, niin voihan olla, että se kahvan pääsylinteri on sökö, eikä tee painetta.
Pari vastaavanlaista "hankalaa" tapausta ole saanut ilmattua ns väärinpäin, johonkin isoon ruuttaan tai tippakannuun, jossa on sopiva letku, jarrunestettä ja sitten alakautta nesteet järjestelmään. Täytyy vain pitää huoli siitä että jarrunestesäiliö ei tulvi yli reunojen.
Älä korjaa ehjää....
no niin miekin ekaksi meinasin ja hyvä etten kerennyt ostamaan pääsylinteriä mutta aattelin ettei se nyt samalla hetkellä hajoa kun jarru letkun irrotin ja jouduin ilmaamaan,injektioruiskulla vaan ylä kautta siihen jarrunestesäiliön pohjareikään tasaisesti jarrunestettä niin alkaa kahva jäykistyy,sama koskee takajarrua,molemmissa kokennut saman homman,voi ton tehdä alakauttakin mutta yläkautta menee vähemmin aikaa koska ongelma on just siellä ylhäällä,toisin sanoen jarrukahvan pääsylinteriin jää ilmakupla häsläämään mistä ei pääse eroon pelkästään painamalla jarrukahvaa,injektio ruiskulla apinoit jarrukahvaa,pidä jarrukahva sitten alas painettuna kun spruuttaat siihen jarrunestesäiliön pohjareikään jäi sanomatta
Viimeksi muokannut: zzr1100kawa; 28.04.2013 klo 12:12.
Kawasaki H1 500 1972
Suzuki EF 750 1985
Kawasaki ZZR1100 1991
kawasaki ZX12R 2002
hayabusa 2008
Honda Blackbird 2002
Jepjep....täytyypä vielä yrittää.kiitos kaikille neuvonantajille![]()
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
Onko muuten hyvää käsitystä siitä miksi ja mistä noi Tokicon pilipalijarrut vetää ilmaa talven aikana? Pystyykö tuota jotenkin estämään? Mulla on aiemmin ollut vain jarrullisia mopoja, ja niissä ei mitään ilmavaivoja koskaan ollut. Nytkin on gikserissä ABSit edessä talven jäljiltä.
1000