Sanomalehti karjalainen uutisoi: http://www.karjalainen.fi/uutiset/uu...lua-joka-kevat
Tosin täällä meilläpäin on asfalttiradat vähissä eli toivottavasti ei tulisi pakolliseksi :-)
Taivas saa odottaa
Ei nyt mikään ihan huono idea, vaikka en minä sitä silti ihan laiksi asti lähtisi säätämään.
"Ajoratojahan" löytyy kyllä joka kylästä. Näihin harjoituksiin ei tarvita mitään lentokenttää vaan yleensä koulutusta pidetään hieman kookkaammalla ja koulutuksen ajaksi suljetulla parkkipaikalla.
Honda Hornet -08 -> Yamaha R6 -08 (Varastettu) -> Honda CBR600RR -07
No just, kohta meillä on joka kevät käsittelykoe ennen kun saadaan voimassa oleva ajolupa käteen
Mites sitten kun ajaminen on ympärivuotista?![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
ja erohan tässä on se että poliisi ajaa työkseen sitä pyörää, jollonkas mm takaaajoja ynnä muita normaalista ajosta poikkeavia tilanteita on... Normi ihmisetkaahaa vaan tyhmyttään...
Drive fast, die young. We live only once - Live it to 110%
Sanoma on hyvä, mutta lakia tuosta ei minusta pitäisi tulla. Kumminkin, jokaisen, pitäisi talvilevon jälkeen testata kuinka hyvin se pyörä on vielä hallussa ja mahdollisesti ajaa viikon pari huomattavasti rauhallisemmin kuin edellisen vuoden lopussa.
Ei missään nimessä pakollista ja jonkin instanssin valvomaa kevätharjoittelua radalla tai muuallakaan.
Sen sijaan ajokortin myöntämiseen vaadittavaan harjoitteluun ehdottomasti rata-ajoa. Ei kuitenkaan lisänä, vaan maantieajoa vastaavasti vähentäen. Tämä madaltaisi myös jatkossa kynnystä osallistua omaehtoisesti radalla tapahtuviin ajotapahtumiin ja koulutukseen.
Vahvasti vastustan kaikkea turrrrrvallisuuden varjolla tapahtuvaa rahastusta ja kyykytystä, jota nykymaailmassakin on jo ihan liikaa.
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Olen tässä reilut kolme vuotta häärännyt kouluttajana näissä orgin tapahtumissa. Pääasiassa olen vetänyt ajotaito II kursseja, mutta pariin kertaan on tullut vedettyä myös vähän edistyneemmille rata-ajon perusteita ja tällä viikolla olin ihmettelmässä Ajotaito I hitaat harjoitukset osuutta.
Jos kurssit ovat tuntemattomia, keskittyy tuo Ajotaito II kaarreajoon ja Ajotaito I pyörän peruskäsittelytaitoihin.
Muutaman vuoden kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että ajokortissa tulisi olla pakollisena osiona esim. puolikas päivä rata-ajoa. Valitettavasti kustannukset karkaavat sen verran korkeaksi, ettei tuo käytännössä ole mahdollista. Toinen tuota vastustava seikka on se, ettei tässä maassa ole riittävästi riittävän kompetenssin omaavia kouluttajia, että tuollaisen ajokorttikoulutuksen järjestäminen olisi mahdollista. Nykyisillään peruskäsittelyn opettamisessakin näyttää olevan todella isoja eroja autokoulujen ja ajo-opettajien välillä.
Jokaisen olisi kuitenkin hyvä käydä keväällä harjoittelemassa pyörän käsittelyä mahdollisuuksien mukaan. Ainakin pyörän peruskäsittelyn treenaaminen onnistuu jokaisella paikkakunnalla. Ilta-aikaan käy vaikka jollain tyhjällä parkkiksella treenaamassa hidasajoa, pujottelua, ympyröitä jarruttamista, katseen käyttöä yms.. Mutka-ajon harjoitteluun voin taas lämpimästi suositella moottoriradalla ajamista. Suurimmasta osasta Suomea (Lappi ja itärajan tuntuma erikseen) kuitenkin pääsee moottoriradalle kohtuullisella ajomatkalla ja ajankäytöllä, eikä n. 50€ ratapäiväkustannuskaan luulisi taloutta kaatavan. Ensimmäistä kertaa radalle tulija oppii todennäköisesti päivän aikana ajamisesta enemmän kuin muuten koko kesänä. Orgin päivillähän tuohon ratamaksuun kuuluu myös tuo Ajotaito II kurssi.
Jotain harjoittelun tärkeydestä kertoo sekin, että ammattilaiset käyvät joka kevät kurssin ja myös me kouluttajat joudutaan karistelemaan ruosteita ennen tositoimiin ryhtymistä. (Valitettavasti ihan viikon kurssiin ei ole varaa, joten on pakko tyytyä omaehtoiseen treeniin) Luulisin kuitenkin, että sekä mp-poliiseilla, että mp-kouluttajilla pyörän käsittelytaidot ovat keskimääräistä motoristia paremmalla tasolla, mutta silti treeniä keväisin tarvitaan. On siis melko huono syy välttää harjoittelua, koska "ei joudu poikkeaviin tilanteisiin". Joka kerta kun pyörän päälle hyppää, voi se poikkeava tilanne tulla eteen silloin kun sitä vähiten odottaa, oli se sitten kolmion takaa tuleva auto, hiekkaa mutkassa tai hirvi tien pientareella. Noissa tilanteissa on ihan kiva jos osaa jarruttaa, väistää tai tiukentaa ajolinjaa ilman suurempaa paniikkia.
Superbike #7
voisin tehdä, mutta suomessa ei uskalla kun poliisi katsoo nettiä ja kaikenlainen pelleily, kuten parkkiksella kevät harjoittelu on ankarasti kielletty ja rangaistavaa toimintaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Itte tekemällä tulee tietysti aina parempi
Mutta onhan noita valmiitakin filmejä tyyliin Twist of the Wrist yms, olisko tiedossa karstan eikun ruosteenpoistoon erityisen hyvin soveltuvia? Onhan tuo toki hyvä siihenkin, mutta miten olisi pieni videolista kommentein sisällöstä sikälimikäli porukka on noita katsellut?
Autokoulun oppikirjasta löytynee ne "pakolliset" treenit ja ohjeet niiden tekemiseen.
Itse harjoitteethan ovat melko yksinkertaisia, mutta tärkeintä tuossa onkin keskittyä tekemään asiat oikein (katse, ajoasento, käsien/hartioiden rentous, takajarrun laahaus, etc.) ja sitä ei videoilta opi.
Honda Hornet -08 -> Yamaha R6 -08 (Varastettu) -> Honda CBR600RR -07
Heihei! Mitäs harhaoppia täällä viljellään!? Eikö se virallinen totuus ollutkaan, että ajotaidot lisäävät riskinottoa liikenteessä? Olemattomilla taidoilla, hitaasti, varovasti ja hampaat pelosta kalisten on turvallisinta.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Toi olisi mielestäni pirun hyvä idea, että teetettäisiin Ajotaito I ja II koulutusten sisällöistä videot org:laisten ihmeteltäviksi.
Etenkin tuohon Ajotaito I:seen paikat menevät aina samana päivänä kun siitä ilmoitellaan ja siihen usea-iltaisena tapahtumana pääsee mitenkään järkevästi osallistumaan lähinnä pk-seudulla asuvat jäsenet.
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)