Listaa mielestäsi kolme (3) oleellisinta moottoripyöräilijän turvallisuutta lisäävää ehdotustasi, jotka EIVÄT perustu moottoripyöräilyn rajoittamiseen, motoristien koulutukseen tai moottoripyöriin kohdistuvien vaatimusten koventamiseen. Tee listasi tyyliin.
1) kanta- ja paikallisteiden piennarhiekoituksen yhteydessä sisämutkiin aurakepit pakollisiksi
2) sivuteiltä tai kolmion takaa eteen ajamisesta selvästi kovemmat rangaistukset
3) autokoulu-opetuksessa selvästi isompi painoarvo motoristin huomioimisen suhteen
(ihan vaan esimerkkejä)
Tässä ketjussa EI ole ajatuksena käydä keskustelua, sille voitte avata omia topicceja. Tämä on pelkästään ideoiden keräämistä ja ajatusten avaamista, puhtaasti ulkomotoristisesta perspektiivistä. Ethän siis ala perustella tässä ideaasi vaan ainoastaan listaat sen lyhyesti ja ytimekkäästi. Jos et keksi kolmea, niin yksikin hyvä on jo riittävästi.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
1. Ajoharjoittelu
2. Ajoharjoittelu
3. Ajoharjoittelu
High Stuck Are Wit To
1. Keskittyminen tekemiseen
2. Tekemiseen keskittyminen
3. Ajatellaan mitä vaikutusta omalla liikennekäyttäytymisellä on muihin tien käyttäjiin.
1. Mainoskamppanjat telkkariin keväisin muistuttamaan autoilijoita motoristien llemassaolosta.
2. B-korttia ajaville erityinen valistus autokoulussa
3. Teiden kunnossapitoon ziljoona euroa lisää.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
1.-Väriä esim. kypärään tai peileihin.
2.-Moottoripyörien liittyminen kesäisin liikenteen sekaan eli autoilijoille muistutus pikkukakkosen tyyliin "varokaa heikkoja jäitä" - "Muistakaa Mp:t liikenteessä"
3.-Auton a-pilarien kavennus ja/tai painotusta autokoulussa, kuinka helposti se mopo häviää sinne pilarin taakse ja pysyykin siellä piilossa, jos ei viitsi keikkua jakkaralla autossa.
1) Keskikaiteiden ja muiden kaiteiden muuttaminen motoristiystävällisemmiksi.
2) Liukkaiden pikipaikkojen muuttaminen pitävämmiksi (eritoten sateella).
3) Ajoharjoittelu (vaikkakin mainittu jo, mutta uudelleen)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onhan näitä perusehdotuksia, mutta heitetäänpä tällainen, eli T-tisteyksiin isomman tien toiselle puolelle asennetaan muotoiltu peili josta näkyy vasemmalta tai oikealta tulevan ajoneuvon liike. Näin kolmion takaa tulevalla olisi kaks visuualista informaatiota vasemmalta tai oikealta tulevista ajoneuvoista, jolla ehkä voitaisiin pureutua silmän sokean pisteen ongelmaan. Ei ehkä toimi käytännössä… Mutta silti…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tais olla liian haasteellinen "survey" kun 98% vastauksista ei nyt ymmärtänyt laisinkaan mitä tässä haettiin
Me kaikki jo tiedämme mitä meissä on vikana ja miten me parantaisimme omaa näkyvyyttämme, osaamistamme, turvallisuuttamme. Nyt siis haetaan hieman hankalampia ratkaisuja jotka kohdistuvat kokonaan muualle, kuten vaikkapa muihin tienkäyttäjiin, valtiohallintoon, järjestelmään, määrärahoihin etc...
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
1. Moottoripyörin pitämän metelin äänitason minimi määriteltävä, jotta autoilijat havaitsisi, vaikka prätkä on kuolleessa kulmassa.
2. Teiden kunnossapidon määrärahat saatava järjelliselle tasolle.
3. Vastuu teiden kunnossapidosta saatettava asemavaltuutetuille siten, että on konkreettinen, rikosoikeudellinen seuraamusvastuu, mikäli tien kunto johtaa henkilövahinkoihin.
... jotain piti muistaa
Joskus tulee mieleen että jotkut *vetilliset koroketöyssyt ennen kolmioita olis autoille hyvät, niin eivät tulis kuuttakymppiä siihen risteykseen liinat kiinni – kuten sitten minäkin. Tosin en mopolla välttämätä haluais kohdata tollasia korokkeita ennen risteystä…![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vakuutusyhtiöiden kannat ajoharjoitteluun ja koulutukseen olisi yhdenmukaistettava, tarpeen vaatiessa vaikka lainsäädännöllisin toimin
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Muiden parhaimmistoa hyvin pitkälti matkien.
1. Keväisin tv- mainoskampanja motoristien huomioimisesta ja olemassa olosta.
2. Teiden kunto kehitysmaa tasolta eurooppalaiseksi parhaimmistoksi. (Pikipaikat karhennetaan ja edes joskus vedetään uuttakin asfalttia)
3. Moottoripyörään saa jälkiasentaa esim. Xenon valon havaittavuutta helpottamaan. (Ei haittaa vaikka pitäisi käydä konttorilla näyttämässä ettei häikäise muita tiellä liikkujia. Natsimaista totaalista ei vaihtoehtoa en ymmärrä.)
- Teiden kunnostukseen ja ylläpitoon lisää määrärahoja.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
1. Liikkuvaa kameravalvontaa stop-risteyksiin.
2. Enduromalliset moottoripyörät verovapaiksi.
3. Silmälasien ja aurinkolasien sangoille maksimileveys.
(Tekisi mieli vähän perustella ja avata näitä, mutta kun se kiellettiin.)
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Lisää valvontaa sekä kovemmat, oikeasti tuntuvat rangaistukset:
- matkapuhelimen näpräämisestä ajon aikana
- suuntamerkin käyttämättä jättämisestä (tai vääränlaisesta käytöstä)
- ajamisesta liian lähellä edelläajavaa (l. ilman turvaväliä)
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Sähköshokki autoilijalle
1. jonka pää ei käänny kaistan vaihdon yhteydessä
2. joka katsookin matkapuhelimeen ajon aikana
3. joka tulee liian lähelle mopon takarengasta
Mainos/valistuskampanja: tietoiskuja, mieten toimit valoissa, kiihdytyskaistat, turvavälin merkitys jne.
Hyväksytään että kaikki kuolee joskus. Täydellinen nollatoleranssi on epärealistista ja typerää.
Splittaaminen selkeästi lailliseksi ja kannustettavaksi toiminnaksi.
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
1. Moottoripyöräilijöiden oma ajotapa turvallisemmaksi, kaahailut radalle (sorry, tästä monet suuttuvat)
2. Autoilijoille lisää tietoa motoristien huomioimiseksi
3. Teiden kunnosta paremmin huolehtiminen (routavauriot, hiekka yms. pois)
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
1. teiden kunnossapitoon enemmän rahoitusta
2. keväinen "muistutuskampanja" koko mediakenttään 2-pyöräisten ilmestymisestä katukuvaan
3. "kurinpalautus" rangaistus- ja korvausasteikkoa koventamalla risteyssääntöjen rikkojille
Trying is the first step towards total failure.
Aprilia Tuono Factory '17
1. Sisäkurveihin sumutolpat tai vastaavat estämään päällysteen ulkopuolelta oikaisu
2. Stop risteyksiin hidasteet
3. Enemmän valvontaa ja kovemmat sanktiot ihan oikeasti vaaraa aiheuttavasta touhusta tien päällä mukaan lukien puhelin korvalla ajo, meikkaus, ristisanat, äkkinäiset kaistanvaihdot jne jne.
Montako kolmen(3) listaa saapi tehdä?![]()
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
1. saarrekkeellisten risteysten paikkaviitoituksen asentaminen saarekkeeseen kiellettävä (näkymäeste)
2. risteysten näkymäalueet kuntoon kaupunkialueella
3. CE -merkityt (tai muu vst. hyväksyntä) suojavarusteet alv. vapaiksi
4. turvallisuutta lisäävät ajoneuvon lisävarusteet alv.- ja autoverovapaiksi (abs, yms.)
5. vaarallisten risteysten (kuolemaan johtanut kolari) korvaaminen kiertoliittymällä tai liikennevaloin
6. keskikaiteen korvaaminen heräteraidalla (ei yhtenäinen jyrsintäura)
7. uusiin autoihin bluetooth handsfree pakolliseksi vakio-/suojavarusteeksi (kuten turvavyöt)
Tuli muutama ylimääräinenkin...
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
1. Ura- ja muut paikkaukset tehtävä huolella. Ei mitään bitumi tms. glönttia / uraa
2. Valtamedian (radiossa, tv:ssä, iltalehdissä) kautta tietoisuutta moottoripyörä/auto ongelmista kuten näkyvyys, jarrutus matkat
3. Enemmän EAK tyyppistä harjoitusmahdollisuutta
Sillee...![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
1. Autoilijoille sen asian saattaminen tietoon, että kolmion takaa tuleva toimii väärin pyörähtäessään eteen, jos vain suinkin ehtii. Eli prätkä joutuu jarruttamaan.
2. Vahingon aiheuttanut B-korttilainen paljon herkemmin ajokokeeseen kuin nykyään. Iäkkäämmille ehkä vielä herkemmin. Tai sanotaanko vaaratilanteen aiheuttanut... Osa vanhoista jääristä on edelleen sitä mieltä, että mopot saavat väistellä. (valvonta valitettavasti on aivan olematonta nykyään)
3. Tuo muutaman kerran mainittu teiden kunto edes jollekin tasolle.
1. Opettaa autoilijoita katsomaan tarkemmin vasemmalle ja oikealle, kun liittyvät etuajo-oikeuttuun liikenteeseen.
2. Opettaa autoilijoita katsomaan useammin taustapeiliin, jospa sieltä vaikka joku lähestyy.
3. Pinnoitettujen teiden puhtaana ja kunnossa pitäminen.
Eli kai jonkinmoien MP info mm. keväisin auttaan kohtiin 1&2, vaikka tuon asia on ympäri vuoden pätevää.
Tuo 3 on kai TVH:n tai paikallisten velvollisuuskin, jos vain hoitaisivat hommansa.
^ pieleen heti, ku mun pyörässä ei oo vilkkuja (vm. -80).
Motoristien näkyvyyttä parannettava kampanjoilla, radiojutuilla, mainoksilla, tienvarsimainoksilla ja teevee-ohjelmilla jotka käsittelee motoristin arkea liikenteessä, tai viikonloppua prätkäaiheisissa tapahtumissa kautta maan. Tämmönen projektio kuin "iholla", mutta vaikka goprolla kuvattuna prätkän selästä, ja samalla siinä kuulisi motoristin ajatukset ihmisten liikennekäyttäytymisestä. Hä? Ohjelma johon jokainen voisi samaistua, koska samaistuvathan jotkut viidakon tähtösiinki.. ihkua? Daa..
Tyyli ennen tarkoitusta.
1. Puuston yms. poisto riittävän leveältä alueelta teiden vierestä.
2. Lisää hirviaitoja mieluummin kuin kameratolppia.
3. Täristävät keskiviivat päällystetyille teille.
4. Teiden parempi kunnosapito, varsinkin päällysteiden osalta.
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50