Ensimmäisen pyörän etsiminen on yhtä tuskaa, kun uuteen pyörään ei oo mitään taloudellisia mahdollisuuksia, ei oo kokemusta käytetyistäkään ja harrastus on vielä uusi. Mulla on taskussa lahjaksi saatu A-kortti ja kokemusta vain 125cc skootterista, lyhyesti Hondan CB500:lla, pikku pätkä Busallasekä tämän kevään koeajojen perusteella Kawa Zr-7:sta, Suizan VX800:sta sekä Hondan CBF600:sta. Parhaalta tuntui tähän mennessä seiskapuolikas Kawa joten peilasin tuota Vifferiäkin juuri siihen.
Mutta onko VFR800 liian tehokas tai äksy ensipyöräksi? Vai onko juuri passeli ensimopo varovaiselle 186cm/110kg setämiehelle: ei liian kyykky, mukava ajettava, helppo hallita ja luotettava? Ensimmäisenä vuotena tulen tod.näk ajamaan työmatkat pääasiassa urbaaniympäristössä, mutkateitä ja ehkä yhden vähän pidemmän reissun Suomessa tai lähialueilla. Radalla mua ei nähdä - ainakaan vielä.
Tuollaisen 1998 / 80tkm / 3000€ Honda VFR800:n löysin juuri äsken netistä ja alkoi kuumottamaan. Onko mielestäsi 3000 egen hintapyyntö liikaa noilla spekseillä? Huhujen mukaan tuollaiset kestää yleensä ilman huolia 200 tkm, mutta onko karu todellisuus se, että jo alle 100 tkm alkaa luotettavuus kärsiä? Jos ei rahasta olisi tiukkaa niin voisin hakea helposti pois, mutta tällä hetkellä ei olisi varaa maksaa yhtään ylimääräistä vaan haluan vastinetta jokaiselle sentille.
Honda NC700S
Mulla oli ja on VFR800 (tosin VTEC, vm. -03) ensipyöränä. Eipä ole muista pyöristä paljoa kokemusta, mutta ei minulla tuosta VFR:stä mitään valitettavaakaan ole. Uskallan väittää, että tehoa on juuri sopivasti aloittelijalle; ei liikaa, mutta ei tuskin heti lopu keskenkään. Lisäksi, jos ruuvimeisseli pysyy kourassa edes vähän, niin netistä löytyy useampi VFR:ille vihkiytynyt foorumi, jotka ovat keskustelua ja huolto-ohjeita puolillaan. Itse olen nyt kahden vuoden aikana tehnyt kaikki tarvittavat huollot itse ja pyörällä on ajettu vajaat 50k. Mitään tien päälle jättänyttä (ja oikeastaan mitään muutakaan) vikaa ei ole esiintynyt.
VFR on mielestäni turhan harvinainen näky Suomessa. Käsittääkseni VFR on ollut "ylihinnoiteltu" Suomessa suhteessa esim. Keski-Euroopan hintoihin nähden ja tokihan tuo on tuollaisena yleispyöränä liian tavallinen monille mp-harrastajille.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Kun kohta jonkun pyörän hankit, niin hakeuduthan sitten Setämies EAK- ja Ajotaito-koulutuksiin, nythän niitä ensi kuussa alkaa useallakin mp-harrastajaporukalla.
Minä aloittaessani piiitkän tauon jälkeen ajoin monta vuotta "vanhasta muistista" kunnes 2 v. sitten vaihdoin tähän ja 1. kerran menin järjestettyyn nykyaikaiseen koulutustapahtumaan, nimittäin 2011 toukokuiseen KTM tracking day-tapahtumaan (kiitos KTM) ja siellä vähäisen osanottajamäärän vuoksi, meitä oli kaksi, Jyri Tengman yhden tunnin ajan liki kädestä pitäen antoi oppejaan, ja oli hämmästyttävää miten väärin tuolloin tein tiettyjä asioita. Ja ne olivat ihan perusasioita!
Sittemmin olen käynyt muitakin hyviä koulutuksia ja aina niistä on oppia jäänyt.
Nämä koulutukset ovat oiva tapa oppia säilyttämään terveyttään, eivätkä ne oikeastaan maksa mitään vs. muut harrastuksen kulut.
<p>.</p>
Juu tarkoitus oli mennä Ajotaito I:lle ja Räyskälään 25.5. on jo paikka hankittu. Ja niinkuin joku (taisi olla Anu) mainosti tuota Räyskälää, että on oiva paikka karsia orastavia vääriä tapoja ennen kuin ne on edes opittukaan.
Meinaa vain mennä viime tinkaan tuo mopon hankkiminen, mutta eiköhän joku 600 - 800 cc pärryytin kohta ole pihassa. Tai sitten ostan yhden tarjolla olevan pakasta repäistyn näköisen ja 15000 km sisäänajetun CB500:n ensimmäiseltä omistajaltaan, mutta se vaatisi vielä hieman asennoitumista - jaksaako tuollaisesta oikeasti innostua ja kehtaako sillä ajella. Jos kantti kestää ja tottuu tuollaiseen pikkumopoon niin siinä olisi oiva peli moneksi vuodeksi. Mutta ensisijaisesti tällaista isompaa ja matkakelpoista etsin.
Honda NC700S
Juu nähdäänkin sitten 25.5., mukava kun paikalla on muutakin ikäporukkaa. Ja juu, kokemuksesta voin sanoa, että on kaksinkertainen työ, ensin kitkeä niitä väärin opittuja poies ja sitten opetella niitä oikeita - esim, se väistö vastaohjauksella on oikein suoritettuna todella vaikea juttu, ei meinaa vieläkään mennä - ja meinaan treenattu on.
<p>.</p>
Moi.
Uskallan suositella, omakohtainen kokemus k.o. pyörällä (800Fi v.2001) muistaakseni 3-4 kesältä... Vifferi on kelpo "yleispyörä" ja erittäin luotettavana tunnettu. Noissa -98...2001 malleissa oli alkupään vuosimalleissa muistaakseni jännitteensäätäjä ongelmia, joten kannattaa tutkailla ensisijaisesti 2000-luvun valmisteita.
Kalliitahan noi olivat, ei pelkästään suomessa (vaikka olikin tyypilliseen suomitapaan ylihinnoiteltu maahantuojan toimesta) vaan yleisesti - hintaan vaikutti tuohon aikaan hieno tekniikka (joka oli ratapyöristä "lainattua"). Ajettavuus oli mielestäni huippuluokkaa, verrokkina aikaisempi malli VFR750 ja v.04 tupla-X. Esim. paras ajamani pyörä alppiteillä - vääntöä ja loistavat jarrut (Dual CBS)...
Mutta yksilöitä nuo paljon ajetut ovat, joten se normaali muistilista mukaan kun menet tutustumaan ehdokkaisiin! Jos kilometrejä on ikään nähden vähän - yritä selvittää historia tarkemmin, yleensä viffereillä on ajettu matkapyöräkilometrejä... Huolto-ohjelma menee Hondalle tyypillisesti, iso huolto 24tkm välein (venttiilin välykset) - muuten normi tarkastuksin ja vaihdoin.
Käy istumassa ja koeajamassa! Minä olen sinua pienempi (persjalka) - joten kannattaa tsekata ergonomian istuvuus omalle kropallesi - siihen en uskalla suositusta antaa; Vifferi on aika kompaktin kokoinen, siksi(kin) helppo käsiteltävä (ja käskettävä
).
PS: ei kaksikilpisyys ole välttämättä ongelma. Katso löytyykö tehdyistä korjauksista ja osien vaihdoista raportti ja dokumentaatio? Niiden perusteella voi tehdä ostopäätöksen - mutta jos mainitut laput on ns. hukassa, kannataa k.o. yksilö "unohtaa", vaihtoehtoja löytyy kyllä. Ja nythän on ostajan markkinat...![]()
MAD (mean absolute deviation)
Mä olen jättänyt venttiilinvälykset tarkistamatta. Omalla VTEC:llä tosiaan ajettu vajaat 50 tkm, mutta tarpeeksi luin foorumeilta siitä, että kovin harvoin noissa on säätöjä tehtävänä. Teen tuon ehkä sitten, kun saan pyörän talven ajaksi johonkin hyvään ropaustilaan tai kun haluan laittaa pyörän myyntiin. En jaksa stressata asiasta.
Joo, omassani ei tarvinut säätöjä tehdä, mutta tarkastettiin (24t huollossa). Muistini (joka on hyvä - mutta lyhyt) mukaan hyvin pysyvät säädöissä nuo venttiilit (vm.2001 EI siis ollut vielä v-tec tekniikalla vaan ns. Fi-malli). Tarkastushan kannattaa, on vain työläs tehdä (huoltoaika maksaa), mutta työläämpää ja kalliimpaa on sitten jos venat pääseekin ulos toleranssista... Tämä (tarkistus) on rutiini toimi joka pyörämallissa - eikä varmaan käyttäjän kiusaksi huolto-ohjelmaan laitettu?
Hondalla oli maahantuojan suositusajat määräaikaishuolloille (onko edelleen, en tiedä?) - ne oli ihan asialliset ja siten myös edulliset joihinkin muihin pyörämerkkeihin verrattuna (Honda on/oli "edullinen" ylläpitää!).
Muutaman kerran huollattanut -03 VTEC VFR:ää eikä voi kyllä edulliseksi sanoa...
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Laitoin viestiä myyjälle löytämästäni historiasta. Oli "yllättynyt", mutta kuulemma oli edellinen omistaja kertonut, että toisen puolen katteet oli vaihdettu. Oli "käytännössä paikaltaan kaatunut". Rekisteriotteessa lukee, että 1% osista vaihdettu.
Uskoako vai ei? Meneekö 10-v pyörä lunastukseen, kun kellahtaa "lähes paikaltaan"? Tuleeko katteiden vaihdosta prosenttimerkintä? Tuo 1% voisi siinä tapauksessa ajatella pitävän paikkaansa.
No, päätin kumminkin jatkaa etsintöjä ja ehkä toinen sopuhintainen Vifferi tulee vielä vastaan.
Honda NC700S
Kyllä ne 10-vuotta vanhankin pyörän uudet katteet maksaa aika hunajaaEli voi hyvinkin mennä lunariin siitä "paikallaan kaadosta".. %-merkintään en osaa ottaa kantaa.
Jos se pyörä on kunnolla korjattu niin kyllähän se "tavarana" on hintansa arvoinen. Toinen asia on sitten tietty jälleenmyyntiarvo mikä laskee yleensä aikalailla jos pyörä on 2-kilpinen. (vaikka pyörä olisi 100% identtinen ns. 1-kilpisen kanssa).
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
No toiselle "edullinen" voi olla toiselle eiedullinen... Onkos Hondan huolto luopunut ohjeaikojen noudattamisesta?
- Laita nyt kaverille (topikin aloittajalle) jotain indikaatiota hintaluokasta, paljonko kustantaa "iso" huolto (24/48/72/96tkm) ja paljonko välihuolto? Se auttanee enemmän päätöksenteossa kuin jaarittelu suhteellisilla asioilla... Kulutusosat kannattanee jättää hintaindikaatiosta pois, tai ainakin laittaa erillisenä, saa jonkinlaisen käsityksen, eikös??![]()
Niin, "yllätyksenä" tällaiset yleensä tulee...
Valitettavasti mulla ei ole kokemusta noista lunastusjutuista, mutta käsittääkseni uuteen rek.otteeseen pitäisi voida luottaa? Joku asiaa tuntevampi toivottavasti kommentoi...
Jos k.o. yksilö kuitenkin kiinnostaa, ehkä korjaustiedot ja -dokumentaation voi saada lunastuksen tehneeltä vakuutusyhtiöltä? Tai sitten vaan jatkat päätöksesi mukaan - kyllä niitä "tarpeettomaksi jääneitä" on markkinoilla. Onnea etsintään!
VTECin venttiilihuolto taisi muistaakseni olla Bikeworldin ohjeiden mukaan koko päivän duuni ja olisiko hinta ollut kaikkinensa jotain 700 e. Tämä siis 24 tkm:n välein. Ei kiitos.
Eikä se halpaa kaiketi ollut edelliseen malliinkaan (VFR750).
Itselleni tosin valtuutetussa Honda-huollossa joskus asiaa tiedustellessani kerrottiin "ei niitä VFR:ssä tartte tarkastaa, mutta jos haluat teettää turhaa työtä, niin 200 € pelkkä tarkistus".
Tuolloin ajattelin, josko itse tarkistaisin joku kerta...ei ole tullut (vielä) tarkistettua ja mittarissa nyt jotain 105 tkm.![]()
Neljällä renkallaa voi kuljettaa vain kehoa, sielun liikuttamiseen tarvitaan kaksi.
Jos vaikka sinä laitat ensin niin minä voin laittaa sen jälkeen.
Kysymys: kumpi maksaa enemmän japsirivinelosen "iso" huolto vai japsiveenelosen "iso" huolto? Siihen kun keksii vastauksen niin ei tarvitse enempää jaaritella.
Vaikka vifferissä on kirjan mukaan öljynvaihtoväli 12tkm niin kai ne pitäis kuuden tonnin välein vaihtaa niin kuin muissakin japseissa.
Lyhyesti, zr-7:n huoltaminen(itse tai teettäminen) on saletisti halvempaa kuin vifferin ja helpompaa jos itse tekee. Hinnoilla tai ilman.
Jotta ei mene ihan huoltoväännöksi, niin vaihdan aihetta VFR:n ulkonäköön.
Ainakin omasta mielestäni VFR:n ulkonäkö kestää vuosia mainiosti. Itse pidän etenkin VTEC-mallin ulkonäöstä, mutta ne aikaisemmatkin vuosimallit ovat muiden merkkien ikätovereihin nähden hyvännäköisiä. Toki oma pyörä on aina se paras ja kaunein ja hienoin, mutta silti... onhan tämä nyt oikeastikin kaunis - kuvasin oman kukkaseni eilen Baronan kentällä:
![]()
Moi,
Parit kommentit ison veljen näkökulmasta. Iso huolto 24 tkm viimeksi. Ohjeaika muistaakseni 5,5 h välysten tarkistus + muu huolto ja jos tarve säätää niin sitten lisää.
Kummallinen ohje, ettei tarvitse välyksiä tarkistaa.
Mulla oli kahdessa venassa säätötarve, toinen oli muistaakseni palassa ja toinen keinuvivussa. Aikaa koko huoltoon meni abaut 7 h, ja valtuutettu huolto veloitti vain 5,5 tunnista = very fair play.
Hintaa tuli abaut 540 €.
Jos ajelut on pelkkää Tourinkia niin 12 tkm vaihtoväli öljyt ja suod. riittänee ainakin pitkälle yli 100 tkm:iin saakka. Nimittäin käsite Honda-quality ei ole tuulesta temmattu.
Jos ajelua on radalla reipasta kyytiä, niin sitten kannattanee pudottaa 6 tkm.
Radalla ajoa suosittelen, tekee hyvää koneelle laulattaa yläkierroksilla pidempääkin aikaa, lähtee mömmöt liikkeelle ja läpät notkistuu jne... + kuskin taidot kehittyy.
OT: Eilenä lyöty Singeri tulille ja tänään ekaa kertaa baanalle.Tuskin malttaa odottaa työpäivän päättymistä, ihan kuin pikkupojalle tikkarin antaisi.
![]()
<p>.</p>
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No joo, tarkoitti lähinnä sitä, ettei ole joutunut niitä säätämään ekojen isojen huoltojen jälkeen. Mitä yleisesti ottaen lueskellut ulkomaisilta VFR-foorumeilta, niin järjestään jokainen muutaman kerran vanhemmasta VFR:stä välykset tarkastanut on tästä luopunut tai ainakin siirtänyt tarkistusvälin lähemmäs 50 tkm, mutta kukin tavallaan.
On tietty täysin eri asia uudempien osalta, koska VFR:n palasäätöisten venttiilien säädön tarve on huomattavasti todennäköisempää pyörän elinkaaren alkuaikoina, eli ekat pari kertaa ehkä on syytäkin tarkistaa aikataulussa.
Neljällä renkallaa voi kuljettaa vain kehoa, sielun liikuttamiseen tarvitaan kaksi.
.....jepjep... tää menee orkkilaiseen tapaan sivuraiteille. No toivottavasti Motoristin antama selvitys tuossa ylempänä auttaa topikin aloittajaa pääsemään "kartalle" huoltokuluista ja Honda-huoltoliikkeiden toiminnasta. Laitan tähän vertailua, nykyisessä pyörässä (kun mulla ei vifferin huoltokuitteja 10v takaa löydy) puolet vähemmän pyttyjä (Tuono 1kR V2) mutta iso huolto (20tkm keväällä 2012) kustansi n.750,-. Siinä siis öljyn- ja nesteidenvaihdot ohjelman mukaan, ei kulutusosia - venttiilien välysten tarkistus sisältyi (ei tarvinnut säätää).
Takaisin Vifferiin (800Fi), tuollaisen löysin arkistojen kätköistä, kesältä 2004:
(Niin - ja on tuo edellä näytetty 750ccm (RC36?) upean näköinen - kulttipyörä jossakin päin eurooppaa (ranskassa ainakin))
[QUOTE=Motoristorante;6162135]
(Tuono 1kR V2) mutta iso huolto (20tkm keväällä 2012) kustansi n.750,-
.....auttaa topikin aloittajaa pääsemään "kartalle" huoltokuluista ja Honda-huoltoliikkeiden toiminnasta.
QUOTE]
![]()
Pientä aiheesta siirtymistä tosiaan oli havaittavissa
Itse asiaan, omasta mielestäni oikeastaan mikään pyörä ei ole liian tehokas, kunhan kuskilla on järkeä päässä ja ennen kaikkea kunnioitusta ajamaansa kaksipyöräistä kohtaan. VFR on itse asiassa mitä mainioin ensipyörä, eikä vaihdu aivan heti ensimmäisten kausien jälkeen ainakaan tehon puutteen puolesta.
Mitä tuollaiseen lunastettuun pyörään tulee, niin en oikein itse ymmärrä, miksi niitä tulisi karsastaa. Nuo on kuitenkin runkomitattuja ja tarkistettuja vehkeitä, joiltain osin varmasti paremmassa kunnossa kuin 1-kilpiset.
[QUOTE=RoRo;6162140]Tonnisen V-stromin (Suzuki dl 1000) iso huolto (24tkm) maksoi merkkiliikkeessä reilu vuosi sitten 645e. Sisältäen suodattimet, öljyt, ruiskujen synkkauksen&säädön, takajarrupalat, venttiilien tarkastuksen ja molemmista pytyistä yhden venan säädön sekä vesiletkujen kiristykset ja jäähdytysnesteen sekä jarrunesteiden vaihdot. Kaikki aineet ja työ. Mun mielestä ei paha hinta, tosin tehtiin talvella rauhallisempaan aikaan rauhallisesti joka varmaan hieman tasoitti hintaa.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Prätkät ei tarvi välttämättä isoja kolhuja kun jo vakuutusyhtiö lunastaa. Itse ostin SVT:ltä kevarin cbr 125 -08. Moposta oli rikottu tankinkorkki ja sen jälkeen kaadettu maahan, paikaltaan ja vahingot oli tota luokkaa. Eli tankinkorkki rikki, jalkatappi poikki, äänenvaimennin naarmuilla, jarrukahva naarmuilla, etuvilkku rikki, katteissa ihan pieniä naarmuja.
vauriot.jpg
Korjailin muutamalla satasella ja osien vaihtoprosentti oli myös 1%. (jalkatappi, vilkku). Loput korjailin muuten. Lopputulos oli tuollainen. Myytyä sain mopon, koska se oli kuntoon nähden reilusti halvempi kuin muut. Ei sitä heti kannata hylätä, jos pyörä on joskus lunastettu, kannattaa vain koittaa selvittää mitä siinä on ollut ja miten on korjattu.
pääkuva.jpg
Ja sitten mitä tulee VFR:ään niin pyöränä suosittelen. Itse ajelin 20tkm just tuollaisella 1998 vuoden mallilla ja tuomi todella hyvin. Kilsoja oli 50tkm kun ostin ja 70tkm kun myin pois. Tykkäsin koneen luonteesta, vääntöä löytyy kuin tonnisesta ja kiihtyy kuin 600nen. Ja laitehan oli tuollainen.
IMG_2055.jpg
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
Näin kun alkuinnostuksen jälkeen asiaa ajattelee järjellä:
Ensimmäisen vuoden aikana on iso riski vähintäänkin kipata pyörä.
Jos ostan täysin muovilla vuoratun pyörän ensipyöräksi, niin todennäköisyys sille, että tulee asiaa vakuutusyhtiöön tai pankin lainatiskille, on melko iso.
Jos taas ostan viissatkun CB nakupyörän, niin selviän todennäköisemmin v!tutuksella ja korjauskulut on kestettävissä.
Ehkä pitää niellä ylpeys, ostaa kaksipyttyinen naku ja vasta parin vuoden päästä vaihtaa parempaan.
Honda NC700S