Tänään meni 260 km ZX6R 636C-mallilla, Espoo-Lahti-Espoo. Stoppasin matkalla ainoastaan tankkaamaan (paitsi perillä jossa vietin ehkä tunnin). Selkäsuojan munuaisvyöosa on hyvä, se on kiristetty niin pitkälle kuin velcrolla kiristysvaraa (tuplakiristys) ja ei tule selkä kipeäksi. Sama homma enskaradalla, suojapaidassa on samanlainen ja sen kun pistää lujasti kiinni ei tule tyrää tms. niin helpolla kun juuttunutta mopoa lumipöykystä nostelee. Enska on rankempaa, 4 kilometria spooria on kovempaa touhua kuin 260 km motaria ZX6Rllä, siitä huolimatta että asento tuossa ZX6Rssä on niin matala että makaan käytännössä tankin päällä (väliin mahtui hädin tuskin ohut tankkilaukku). Ja kova penkki on yllättävän hyvä, samalla tapaa ehkä työkalumainen kuin enskapyörässä. Vahojen pyörien pehmeä penkki on ollut itse asiassa rasittavampi pidemmän päälle, aiheuttanut mm. hiertymiä, tämän kanssa ei mitään ongelmaa. Lisäksi makaaminen lämmitti kehon etuosaa niin että ei palellut niin paljoa. Tyytyväinen kyykkyilyyn![]()
ZX6R & KTM Enduro
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
hieno idea teoriassa, mutta todellisuudessa pitemmän päälle mahdotonta kannatella itseään tuntikaupalla. äärimmäinen kyykky on tehty täyskaasukiihdytyksiin ja jatkuvaan rata-ajoon, ei 100km/h:ssa ajamiseen. Sen takia se vain ei toimi noin. voi olla, että jaksat pitää asennon tunnin pari, mutta et tuntikaupalla joka päivä, useita päiviä.Oli ajoasento etukeno tai takakeno, käsillä ei tule olla painoa. Edes tiukalla kisakyykyllä ei nojata kahvoihin/tankoon, vaan yläkroppaa kannatellaan lihaksilla. Tätä tuetaan hakemalla alakropalla hyvät tukipisteet pyörästä.
Pyörän ohjaaminen on todella hidasta, kömpelöä, ja jopa mahdotonta, jos kuski nojaa tankoon.
todellisuudessa kyykyllä joutuu nojaamaan tankoon, ellei vaihda ohjaustankoja korkeampiin. Vaikeus on siinä, että kaartaessa joutuu nostamaan tuon painon pois tangoilta. tai tietoisesti koukistamaan käsiään kyynärpäistä ennen kaarretta.
sen, että se on mahdotonta huomaa siitä, että suurin osa kyykkykuskeista ajelee yhdellä kädellä päästäkseen pystympään. ja oikea olkapää on erittäin edessä, jotta ylettäisi kaasuun.
se on kyllä totta, että kyykyssä ei saa nojata tankoihin ->kaarteessa. ja juuri tämän takia moni kokee nakupyörät ja supermotot niin ihanteellisesti kääntyviksi ja hallittaviksi. Kun ei nojaa tankoon, niin kaikki ohjausliikkeet ovat herkkiä ja pyörä menee heti minne haluaa. Moni taas taistelee pyörää vastaan kaarteissa ja ihmettelee sen kankeutta, vaikka tietää vastaohjaukset ja kaikki, mutta ei pidä tankoa rennosti.
noin viimeisen 5 vuotta kyykyt ovat parantuneet ajoasennoltaan. Ehkä sen takia, kun kukaan ei ostaisi niitä ellei näin kävisi. Tangot on korkeammat ja istuin lähempänä tankoja. Ajoasento on muuttunut pitkästä etukenosta paljon pystymmäksi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Pystyselkäiset nakupyörät, joilla olen itsekin mp-harrastuksen aloittanut , ja välillä ns. sport touringeillakin vuosia ajellut, olen siirtynyt takaisin pystyselkäiseen old naku malliin. Ajoasennosta, ja sitten vähän tämän asian vierestä, eli ulkonäkö seikoistakin johtuen.
Näissä pystyselkäisissä tulee todellakin se "ongelma" että ratissa joutuu roikkumaan, mutta tämä tapahtuu yli 130 km vauhdissa.
Yksi pointti minkä olen huomannut millä on yllättävän suuri vaikutus on myös kahvatupit. Liukkaat ja epäkäytännölliset p...skat todellakin puuduttaa käsiä ja selkää kun niiden huonojen tuppien takia joutuu todellakin roikkumaan kovemmilla nopeuksilla. Kokeilin hetken mielijohteesta "tuuninki tuppeja" ja melko äkkiä palasi alkuperäiset takaisin paikalleen. (ilmeisesti japanilainen insinööri on miettinyt tuppi asiaa hieman enempi kuin kiinalainen halpa-kopio-tehdas?) Kädet ja selkä alkoi puutumaan melko äkkiä. Vakio tupeilla ei ilmennyt noita ongelmia.
No, eipä tässä nykyään reissuille ja sunnuntai ajeluilla ole tullut tehtyä niin kiireisiä aikatauluja että tarviis yhtäsoittoisesti ja tuntitolkulla paahtaa yli sitä 130 km/h. Taukoja tulee pidettyä väh. tunnin välein, ja oikein koittanut vältellä moottoriteitä kaikkine helvetin tylsine abc-asemineen, eikä se välttely todellakaan johdu huonosta ajoasennosta. Olen lähes järjestelmällisesti aina etsinyt vaihtoehtoisen reitin moottoriteille, kun noi pikkutiet on vaan niin paljon hauskempia ajeltavia, ja yleensä aina mukavammat maisemat pikku kahvioineen.
Ajoviimasta johtuen on jäänyt noi tahattomat ylinopeudetkin vähän niinkuin automaattisesti pois kun sitä ajoviimaa halkaistaan selkä suorana ja pelkällä etulampulla retro-henkisesti.![]()
Murjaanien kuningas!
Minulla on tästä kokemusta. Testasin viime kesänä kaverin kustomia ja ajoin routakuoppaan. Seuraavat kaksi päivää oli tuskaa ja buranan voimalla jaksoin istua töissä. Onneksi selkä parani itsestään... Siinä tosiaan kaikki iskuenergia meni suoraan selkärankaan, ajoasennosta ja surkeasta jousituksesta johtuen.
youtube.com/user/mototuomas
Joo monet isot nakut on hyviä asennoltaan. Itse ihan samoista syistä ajelen speed triplellä. Ei sillä kauaa edes viitsi ajaa ylinopeutta. Eikä motarilla ajossa hirveästi mieltä ole millään pyörällä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kertokaas kokeneemmat että miten tuommoisella kyykyllä kuuluisi ajaa kovaa ajoasennon suhteen? Kokeilin jokunen päivä sitten (suljetulla alueella tietenkin) mitä tuo Ninja-vanhus kulkee ja tuntui että lentää kypärä pään mukana pöpelikköön kun mittarinopeutta oli yli 250.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
no ite ainakin ajan +250 nopeuksissa saksassa selkä suorana.
Horo Elää !
Superbike #7
Mä olen tässä taistellut ajoasennon kanssa pyörän muokkauksen yhteydessä ja jäi tämä mietityttämään. Usein kuitenkin alan lehdissä yms. kerrotaan miten tietyssä nopeudessa kyykyssä alkaa tuuli keventämään painoa käsiltä - itsekin olen tämän huomannut. Ongelmana nyt on aavistuksen liian edessä olevat sarvet ja sitä kautta ranteiden ja olkapäiden väsyminen - jalat on suht OK vaikka hiukan tuolla lonkissa onkin liian jyrkkä kulma ja satula on hyvä. Jalat saa tuettua tapeista hyvin, mutta valitettavasti tuon etunojan takia tankista ei saa hyvää tukea, kun polvet on liian edessä.
Yhtäkaikki, siitä huolimatta että hidasajo on murhaa ja mulla virheellisesti on painoa käsillä, on tuon kanssa nimenomaan mutkateiden ajaminen ketterän ja nautinnollisen oloista. Selvästi kääntyy helpommin ja paremmin kuin vanhan helvetin leveän dragbarin kanssa. Osin voi johtua kyllä uusista renkaistakin. Eli ohjaamisen kanssa ei ole ongelmia - päinvastoin - vaikka ainakin oma tunne on että painoa on liikaa käsillä.
Edit: Lihaksista / selästä sen verran, että selälleni tuo asento on hyvä. Selkä on kertaalleen leikattu ja välilevyjä on sieltä paukahtanut useamman kerran. Pysyviäkin haittoja on jäänyt, mutta juuri noista johtuen olen aika paljon treenannut vatsa/selkä lihaksia ja syviä lihaksia, joten niiden ainakin teoriassa pitäisi olla suht OK kunnossa.
Ajoasento on tällainen: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/1st13_3.JPG
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 21.04.2013 klo 10:01.
Retired
Kykkypyörällä pitäisi tietty radalla ajaa niin ettei painoa tule käsille, mutta maantieajossa se ei pidemmän päälle liene mahdollista. Yksi asia johon mun mielestä tulisi kiinnittää huomiota on että ranne on luonnollisessa asennossa käsivarteen nähden. Joskun itse on huomannut että kädet väsyy tai puutuu ja tämä usein johtuu ranteen väärästä asennosta. Usein kytkin- ja jarrukahva on alkuperäisessä asennossa liian ylhäällä ja tämä vääntää ranteen vinoon.
Vielä pitäs tuoda yläkroppaa alas ja rentouttaa kädet ja hartiat. Kyynervarren pitäisi olla lähestulkoon vaakatasossa, että ohjausliikkeen voima menee ohjaustangon suuntaisesti eikä tangon painamiseen maata kohti. Ranteen linjaa ei tuosta nää selvästi, mutta varmista, että ranne on suorana, eikä jää taittuneeksi ylös tai alas. Lisäksi isona muutoksena katse pitäisi nostaa ylös, mutta tuossa kuvassa lienee ihan hyvä syy näkyvissä, miksi tuijotellaan eturenkaan eteen.
Superbike #7
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Joo, tarkoitus oli tuoda esiin pyörän geometriaa. Ei tuo kevään ekan lenkin sohjon pujottelu varmastikaan ole sama miltä näyttää ajoasento tien päällä tai etenkään mutkissa, mutta koitan pistää mieleen noita huomioitasi. Ongelmana on vain se, että ajoasentoa ei pysty valtavasti muuttamaan. Perse pitäisi saada vähän taaemmas, mutta sitten tarvittaisiin käsiin jatkopalat..
Edit: Ranteet onmelko varmasti ylöspäin taivutettuna, mutta sille en oikein mitään mahda noilla sarvilla. Kroppaa en kovinkaan paljoa saa enää alemmas, kun on nyt jo lonkat aika lailla tapissa. Luonnostani kun olen helvetin kankea. Jos se olisi mahdollista, niin ajoasento paranisi huomattavasti jos sarvia saisi 2cm ylöspäin ja jotain 2-5cm taaksepäin. Penkki saisi myös olla noin 2-5cm korkeammalla niin polvet saisi paremmin tankin koloihin.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 21.04.2013 klo 15:32.
Retired
Jos ongelma on noin selvä, niin semom helppo korjata. Vaihda tangot. Helibarssit tai lsl korote cliponit. Olen ainakin itse huomannut, että muuttamalla ajoasentoa itselle sopivaksi voi pyörä parantua 100%. Tuntuu mahdottomalta, mutta jos pyörä aiemmin ottaa päähän joka reissulla esim ohjaustangon takia, mutta on muuten moottoriltaan ja rungoltaan hyvä. Tällöin pieni parannus voi parantaa pyörää älyttömän paljon. Varsinkin kun parannus kohdistuu ihmisen ja pyörän tärkeimpiin kosketuspintoihin. Penkkiin ja tankoihin. Ja mahdollisesti jalkatappeihin.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Näinhän se on ja harkinnassa tosiaan on tuon Dragbarin lyhennys ja takaisinlaitto. Toisaalta olen myös huomannut, että se mikä aluksi tuntuu hankalalta ajoasennolta voi tottumisen myötä muuttua ihan käyväksi kilometrien jälkeen. Siksi en haluaisi vielä vaihtaa tuota - toinen syy on ulkonäkö. Tuohon sopii paremmin nuo clipon tyyppiset sarvet. Kesäkuun lopulla on Hallissa nopeusajot ja ajattelin siihen saakka pitää nuo sarvet. Jos en siihen mennessä ole niihin tottunut, en todennäköisesti totukaan. Elokuussa taas on tarkoitus lähteä reissuun reiluksi viikoksi, joten siinä on sitten vielä heinäkuu aikaa hieroa dragbareilla asentoa kohdilleen.
Retired
En jaksanut kituuttaa. 8cm / puoli pois ja paikoilleen. Paljon parempi mun kropalle. Penkkiä kun saisi vielä 5cm ylöspäin, mutta se on ens talven projekti se. Ehkä.
Aika jännästi muuten etujarrussa tuntuma parani 75% ja teho 50%.. Ilmeisesti tuo K100:n jarrusäiliö yms. systeemi ei tykännyt olla niin kenossa mitä oli clipon sarvilla. En tajunnut tuota kun tein edellisen sarvimuutoksen talven aikana. Luulin, että jarru on vaan niin huono. Aikamoinen positiivinen yllätys oli.
Nyt siis näyttää tältä: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/Final13_2.JPG
Retired