Hei TomTom Riderin käyttäjät,
Nyt kun tuottaa vaikeuksia löytää BMW-vanhukseen nopeusmittarille signaalia takaisin, olen alkanut miettiä vaihtoehto-B:tä.
Jos löisi kaksi kärpästä samalla iskulla.
Navigoinnin ja nopeuden seurannan.
Kerrotteko Rideria käyttäneet, voisiko se toimia MP:n ainoana nopeusmittarina? Ajatus asentaa käytännössä ihan vakio nopeusmittarin päälle, eli erittäin hyvin havainnoitavalle kohdalle.
Jos ei mielestäsi sovellu, niin miksi ei?
- näkyykö nopeusmäyttämä kokoajan nytössä?
- onko se sen verran edes isolla fontilla, että normaali näkökyvyllä varustettu näkee riittävästi?
- voiko Rider olla aina päällä? Eli jos laittaa pyörästä jatkuvan virransyötön (ohjaus vain kun avain ON), toimiiko hyvin?
- jotta saa nopeuden näkymään, pitääkö olla navigointitilaan asennettuna aina kohde?
Edit: niin, ja saa toki ottaa kantaa esim Garminin MP-naveihin myös samassa käytössä.
Viimeksi muokannut: sarkka; 03.04.2013 klo 08:00.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Ei onnistu ainakaan pykälien mukaan, nopeustiedon pitää tulla ajoneuvosta:
24 §
Nopeusmittari
1. Ajoneuvossa on oltava valaistu nopeustietonsa ja virtansa ajoneuvosta saava nopeusmittari, jonka näytön on oltava kuljettajan vaikeuksitta luettavissa ja ilmaistava nopeus kilometreinä tunnissa ja katettava ajoneuvolla saavutettavat nopeudet 250 km/h asti, mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 80 km/h asti.
2. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta. Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista.
Täällä muutoksista laajempi selvitys: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
Autopuolella riittää ainakin jos kiekkamittarin viereen on merkitty mitä nopeutta mikäkin kierrosluku vastaa isoimmalla vaihteella. Onko MP puolella sama? Tolla vois kiertää sen laki pykälä vaatimuksen
Pikkuveikka laittoi jokunen vuosi sitten Proton katurekisteriin ja siinä oli nopeusmittarina halvin mahdollinen TomTom, eli kuorma-autoon se ainakin kelpasi.
No eipäs tullut mieleenkään laki.
En ole ihan varma piittaanko siitä kuitenkaan. Jos sen alkuperäisen nopeusmittarin toimimattomuuden viranomainen huomaa, onkohan luultavimmin sanktiona korjauskehoitus ja sen todentaminen?
Eli laki on tietty laki, mutta sen rajoitteita en nyt haekaan. Vaan käytännön ratkaisua.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Hauskaa tässä org-kirjoittelussa on taas se, että saa vastauksia kaikkeen muuhun, paitsi siihen mitä kysyi.
En kysynyt laillisuutta, vaan käyttäjien arviota ko. laitteiden soveltuvuudesta. Kysyin sitä koska en itse ole useisiin vuosiin käyttänyt erillistä navigaattoria, enkä siis tiedä niiden toiminnallisuudesta tarpeeksi. (Käytössä auton vakio navit ja iPadit/phonet)
Mutta silti kiitos näistäkin vastauksista. Jos tuo pupun arvio pitää paikkaansa, niin olisi sittenkin laillista 2000 -vuoden mallisessa ex-työratsussani käyttää navia nopeusmittarina.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Tuijotan aina navia,koska nopeus näkyy tarkemmin oikein,autossakin jos nopeutta pitää kytätä ja ainakin Garmiitti näyttää nopeutta koko ajan
Revittelyt on asia erikseen, mutta normaalissa liikennöinnissä rundikello toimii
itsellä pääasiallisena nopeusmittarina sen verran ja silloin kun nopeusmittaria tarvitsee.
Varsin nopeasti "jää takaraivoon" uudellakin laitteella liikkuessa paljonko pata
kiertään milläkin pykälällä missä nopeudessa.
Navia tulee sitten varsinaisessa "ajamisessa" käytettyä sen verran enemmän kartturina,
että tuolloin se nopeusnäyttökin on samalla näkökentässä.
Pyörähommissa tuo varsinaisen nopeusmittarin arvo omalla kohdalla jäänyt toissijaiseksi.....
ei holtittoman kaahaamisen, vaan vehkeessä kuin vehkeessä muutettujen välläreiden takia.
Tuossa aiemmin mainituista asioista johtuen ei taas ole ollut pakottavaa tarvetta
lihottaa nippelikauppiaan lompsaa "healereilla" sun muilla vimpaimilla.
Kun taas liikutaan hiemankaan vilkkaampaan aikaan, liikennevirta mennä pötköttelee
pääosin joka paikassa sen minkä sais ajaakin.
Ylipäänsä.... ei tuo käytännön tasolla "riittävän tarkka" nopeuden arviointi oikeasti niin
vaikea asia ole. Teoria taas astuu kehiin siinä kohtaa kun millivillet alkaa mittahommiin.....
oli suikkaa päässä tai ei.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY