Tämmöistä olen pähkäilly.
Onkohan mahdollista että ZX9R Kawan B2 mallin (1995) 1 ja 4 sylintereiden kaasarit ovat "tehtaan" säädöillä rikkaammalla kuin kaasarit 2 ja 3.
Ajattelin näin koska 1 ja 4 kaasareiden neulat N67T ovat ohuemmat kuin 2 ja 3 kaasareiden N67U.
Pääsuuttimet on kaikissa samanlaiset no.200.
Myös suutinputket (air bleed pipe) ovat erilaiset.
Yleensähän keskisylinterit käyvät kuumenpana ja niiden kaasarit säädetty rikkaammalle kuin reunimmaiset.
Voisikohan B mallin ysissä olla toisin kuin yleensä esim. jäähdytyksestä ts. nesteen kierrosta tms. johtuen?
Ja pähkäily jatkuu.
C mallissa on jokaisessa kaasarissa samanlaiset suuttimet ja neulat mutta E mallissa pääsuuttimet on 2 ja 3 kaasareissa suuremmat kuin reunoilla ja neulat samanlaiset kaikissa. F mallissa taas on reunoilla suuremmat pääsuuttimet kuin keskellä. Tosin neulatkin on erilaiset reunimmaisissa kuin keskellä.
Elikkä olisikohan B-ja F malleissa 1 ja 4 sylinterien kaasarit ajateltu toimimaan rikkaammalla johtuen ko. sylinterien käymisestä mahdollisesti kuumempana kuin 2 ja 3.
Tämä on tämmöistä mutu pähkäilyä mutta pitäisi saada selvyys minua askarruttavaan probleemaan.
Niin minulla on B mallin ysivanhus ja kaasareiden vaihto johonkin toiseen käynyt mielessä ja siksi näitä mietin.
CBX-XJ-ZX-VFR ym
Korjaamokäsikirjan mukaan asia on kuten esitit. Siis reunakaasareissa on keskenään samat ja keskellä keskenään samat neulat sekä bleed pipet.
Reunakaasarit siis käyvät rikkaammalla koska ovat hieman viileämmässä paikassa kuin keskikaasarit. Se kaasareiden jäähdytysnestekierto on ymmärtääkseni tarkoitettu lämmittämään kurkkuja, jos ajetaan kylmällä kelillä. Tosin saattaa se syylärissä jäähtynyt neste kuumissa oloissa hitusen jäähdyttääkin.
B2-mallin pääsuutin on alkuaan kokoa 190, mutta useissa Euroopan maissa tehdasasetus on 200.
Oletko oikeasti sitä mieltä että siksi olisi reunimmaiset rikkaammalla kun ovat viileämmässä paikassa?
Tääläpäin taas on se käsitys että kuumenpana käyviä sylintereitä "ruokitaan" rikkaammalla että eivät kävisi liian kuumana. Yleensä keskisylinterit käyvät kuumenpana kun ovat kuumemmassa paikassa siellä keskellä vai onko kawa poikkeus tai onko se näin vain ilmajäähdytteisessä.
Siksi ajattelin että käyvätkö reunimmaiset pytyt kuumempana kun niille syötetään rikkaampi seos.
Jäähdytyksellä tarkoitin koko jäähdytysjärjestelmää ja nesteen kiertoa koko systeemissä.
Näyttäisi tuo jäähdytys menevän niin että syyläritä viileämpi neste menee keskeltä lohkoon elikkä jäähtyykö nuo 2 ja 3 pytyt paremmin kuin 1 ja 4 ja siksi reunakaasarit olisi rikkaammalla.
Tuo vain ihmetyttää että c ja e malleissa keskikaasarit on rikkaammalla ja eivät ehkä ole viileämmässä paikassa.
Palaan alkuperäiseen kysymykseeni joka oli että ovatko ne reunimmaiset kaasarit rikkaammalla seoksella kuin keskimmäiset. Ilmeisesti ovat oli syy siihen sitten mikä tahansa. Niinkö.
CBX-XJ-ZX-VFR ym
En osaa enempää auttaa.
En usko, että seoseroilla olisi pyritty lämpöjä tasaamaan - jo nämä vanhat pyörät ovat olleet saastemääräysten piirissä, ja siksi päästöjen hallinta on varmaan kiilannut ohi. Kuuma ilma on harvempaa ja siten sietää vähemmän polttoainetta oikeaan seossuhteeseen pääsemiseksi.
Kiitosta vaan Mikeyx. Uskotaan asian olevan noin. Yritetään pärjätä näillä.
CBX-XJ-ZX-VFR ym
Moni asia vaikuttaa moneen asiaan. Voisiko olla konstruktio (katteet, jäähdytysjärjestelmä yms.) muuttunut generaatioiden myötä sen verran paljon, että lähestymistapa on erilainen syötön suhteen? Asiat kun tuppaavat olemaan kiinni kokonaisuuden toiminnasta eli kahteen mopediin ei välttämäti samat periaatteet pure.
Kyllähän peruslähtökohtana, ainakin aiemmin, pidettiin sitä, että rikkaammalla seoksella on myös jäähdyttävä vaikutus. Keskellä olevat 2 & 3 sylinterit käyvät hieman kuumempana, (yleensä) no matter the nestekierto. Tämä siitä syystä, että 1 & 4 putkilla ei ole naapureinaan kuin (kyykyssäkin) virtaava ilma toisella puolellaan kun taas 2 & 3 - sylkät ottavat vastaan osan 1 & 4:n tuottamasta lämmöstä, eikä tälle kuumuudelle ole poistumistietä kuin ylös- ja alaspäin (+ neste).
Eli itse kallistuisin hyvin vahvalla mutulla siihen, että itse moottorin muu kokoonpano vaikuttaa tuohon, minkä verran sisäsylintereille vs. ulkosylintereille syötetään gasoa ilman sekaan. Liekö C & E - malleissa ollut oikeasti tarvetta "jäähdyttää" keskimmäisiä? Korkealla ajettaessa kokoonpano myös muuttuu. Ilma voi olla paljon ohuempaa, joten samat setupit ei toimikaan.
- P